לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה

פוסט טראומה הינה תופעה של פגיעה בנפש עקב אירוע דחק טראומתי. תופעה זו יכולה להביא לתסמינים גופניים ונפשיים אשר מעיבים על ביצוע פעולות יומיומיות. כחלק מכך להביא לירידה בכושר עבודה או לאובדן שלו. חשוב לדעת שניתן לקבל קצבאות חודשיות שונות בשל פוסט טראומה אובדן כושר עבודה, בין אם מביטוח לאומי, חברת הביטוח או קרן הפנסיה. 

 

פוסט טראומה – מהי?

פוסט טראומה מוגדרת לפי עולם הפסיכיאטריה כהפרעה נפשית, שאינה מולדת, אשר נוצרה בנפש האדם כתוצאה מחוויה קשה להתמודדות או מצב דחק עם אלמנטים של חרדה. בעקבות האירוע הקשה שחווה האדם, הוא מתמודד עם זיכרונות קשים שחוזרים ועולים לעיתים תכופות ומפריעות לתפקוד התקין ולפעולות היומיומיות. ההתמודדות עם מחשבות אלה והזיכרונות הקשים, יכולה ליצור גם תסמינים גופניים כגון רעד, כאש שיניים, ניתוקים בחשיבה ועוד.

 

אילו מצבים יכולים להביא לפוסט טראומה?

מצבים המביאים לפוסט טראומה הגורם לאיבוד כושר עבודה ותפקודים יומיומיים, הינם מצבים קשים לכל אדם, אשר דחקו את הגוף והנפש לכדי קצה. מצבים כאלה יכולים להיות קשורים בבטחון, כגון מראות מלחמה קשים, פעולת איבה או טרור שהאדם היה נוכח בה. מראות וזיכרונות מתאונת דרכים קשה, בעיקר אם מדובר במקרי פציעה ומוות של אחרים. ייתכנות גם לאירועים פרטיים שעבר האדם, כגון פגיעה מינית קשה או מתמשכת, או אירוע אלימות קשה.

 

כיצד פועלת הנפש להתמודדות במצב פוסט טראומה?

מצבים קשים מביאים את הנפש להדחיק את הזיכרונות שעולים כחדשות לבקרים. המשאבים הנפשיים שהיו מופנים קודם לכן להתמודדות בריאה ויומיומית עם מטלות ופעולות יומיומיות ולעיתים גם אתגרים, מופנים כעת להתמודדות עם מחשבות מאיימות. המשאבים הנפשיים מופנים להדחקה והמנעות או לחלופין להתמודדות, ובכך לוקחות את המקום והמשאבים של ניתוב האנרגיה לעשיה בריאה ומיטבית. לא פעם אנשים הלוקים בפוסט טראומה, יקפצו מדבר לדבר ויראו חסרי שקט, לפעמים אף דיבור לא ברור ולעיתים יחוו ניתוק סביבתי. ייתכן ואף ייטו לחלות יותר, שכן הנפש משפיעה על הגוף. לדוגמה, בפוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה, יכולת המתמודד עם פוסט טראומה לעבוד באופן רציף ומיטבי לאורך זמן תרד, משום שהוא יאבד את הכושר לשמור על קו מחשבה רציף ולהפנות קשב להתמודדות בריאה עם אתגרים. זאת ועוד, כי ייתכן ואותם מתמודדים חווים תחושות של יאוש או חוסר אמונה בסביבה ומחפשים משמעות בעבודה אותה הם מבצעים.

 

מלחמת חרבות ברזל – פוסט טראומה אובדן כושר עבודה

בתחילת אוקטובר תשע"ג, ידעה הארץ את תחילת המלחמה הקשה שפרצה ועימה אירוע טרור ואיבה אשר גבו קורבנות רבים. מעבר לקורבנות בנפש, אזרחים חוו מראות קשים, עד כדי חטיפות, השתלטות על בתים, זעקות וחוויות קשות נוספות שלא ניתן לתאר. אנשי טיפול ורפואה צופים כי המלחמה עלולה להביא לעליה חדה בקרב האוכלוסיה בקשיים נפשיים בהתמודדות עם עיכול המראות והחוויות הקשים עד כדי פוסט טראומה. כאמור, פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה הינה צורת ביטוי מסוימת ומשמעותית לאלה שעלולים ללקות בתופעה זו. עם זאת, המודעות החברתית בישראל, למתמודדים עם פוסט טראומה, עלתה בשנים האחרונות ואין ספק כי המלחמה תביא איתה עידן חדש במתן הכרה והגדרה למתמודדים, ובתקווה גם לעזרה מדינית רחבה יותר.

 

כיצד ניתן לקבל הכרה כמתמודד עם פוסט טראומה אובדן כושר עבודה?

 

הכרה עצמית בתופעה

כדי לדעת אם אדם מתמודד עם פוסט טראומה וכדי לקבל הכרה ככזה עליו לעבור בדיקות וטיפולים במכוני בריאות הנפש. אך ניגע תחילה בקושי של האדם המתחיל בהבנה ובהכרה שלו עצמו כלוקה בתופעה הנ"ל. אנשים רבים הלוקים בתסמינים של התופעה, אינם מאבחנים אותה במשך זמן רב ואינם מכירים בשינוי הדרמטי שחל במצבם, עד כי נדמה שמדובר במצב חולף. אולם חוסר בטיפול ובהכרה בתופעה, עלול להגביר אותה ואת התסמינים שלה. כך למשל, פוסט טראומה אובדן כושר עבודה, ניכר כי כושר העבודה ילך וירד עם הזמן עד כי לאדם לא תהיה ברירה אלא לפנות לעזרה מקצועית ולהכיר בקיומה של בעיה. בניגוד לעבר, שבו רבים התביישו לשתף כי הם לוקים בתופעה, כיום המודעות החברתית עלתה והיא מקבלת יותר דגש ומקום בחברה. מכאן שיותר אנשים פונים לקבל הכרה כמתמודדי פוסט טראומה.

 

פניה לאבחון וטיפול

אדם המכיר בצורך ההולך וגובר לטפל בתסמינים המופיעים לאחר החוויה הטראומתית שלה היה שותף, יפנה לרוב לטיפול נפשי ורגשי. כחלק מההליך הטיפולי, איש הטיפול יפנה את האדם לאבון פסיכולוגי ופסיכיאטרי אשר יכול להעיד על קיומה של תופעת הפוסט טראומה בקרב המתמודד המטופל. יש לסייג ולומר כי בקרב חיילים החוזרים מן השטח, פעמים רבות הם יפנו קודם כל לאבחון שכן הם יוכלו לקשר את החוויות שחוו בשטח לתסמינים המופיעים. לעיתים יעברו את האבחון כחלק מהליך צבאי. בעזרת האבחון, ידע הפסיכיאטר או הגורם המאבחן להפנות לטיפול טוב יותר ומותאם יותר למתמודד המטופל. הטיפול הנפשי הינו ארוך דיו, אולם לעיתים יכול להביא להתקדמות ממשית בקרב המטופל.

 

הכרה חברתית – מדינית

לאחר קיום האבחון וההליך הטיפולי יכול המתמודד עם פוסט טראומה לפנות להיות מוכר בביטוח הלאומי. הדבר נכון וחשוב ביותר בעיקר כשמדובר בפוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה (כשלרוב מדובר על מצב דרסטי שבו אדם לא יכול להרוויח את לחמו). במצב כזה על הביטוח הלאומי להכיר במתמודד כלוקה בפוסט טראומה אובדן כושר עבודה, כדי שיוכל לקבל קיצבה חודשית מהמדינה ולעיתים אף מימונים לטיפולים נפשיים והטבות נוספות. כמו כן ישנן דרכים נוספות לקבל קצבה חודשית, על ידי תביעת חברת הביטוח במידה והמתמודד אכן ביטח את עצמו באופן רלוונטי. כמו כן ניתן לתבוע את קרן הפנסיה ולדלות את הכספים הביטוחיים בקרן זו לתקופה ארוכה בה יוכל האדם להוכיח כי הוא מתמודד עם פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה.

 

שאלות ותשובות בנושא פוסט טראומה אובדן כושר עבודה

בשל הפניות ההולכות וגוברות אל משרדנו בנוגע לתביעה בגין פוסט טראומה אובדן כושר עבודה, ריכזנו עבורכם שאלות נפוצות ותשובות מפי עורכי הדין המומחים שלנו.

פוסט טראומה אובדן כושר עבודה

כדי להיות מוכר ההיטוח הלאומי כמתמודד פוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה או כנכות כללית, על המתמודד להגיש מסמכים לסיטוח לאומי לפי המפורט באתר המוסד. בנוסף יש לצרף מסמכים רפואיים וטיפוליים המצביעים על כך שהאדם לוקה בתופעה ואחוזי הנכות שמומלץ לו לקבל. לאחר הגשת המסמכים, יזומן המתמודד לועדה רפואית בביטוח הלאומי שתקבע את אחוזי הנכות שלו. אחוזי הנכות הם שיקבעו את הזכאות לקבלת קיצבה ואת גובה הקיצבה שתנתן. 

לצערנו המלחמה השפיע על נתח רחב מהאוכלוסיה הן מסחינה אישית והן מבחינ ה נפשית והתמודדות ועיבוד החוויות הקשות שנחוו במהלך המסיבה. בשל תקופת הזמן הקצרה שעברה ייתכן ויהיה קושי לאבחן האם מדובר בפוסט טראומה, אולם הייתכנות הינה אפשרית ואף גדולה. מומלץ לפנות למכוני בריאות הנפש לקבל עזרה ולעבור אבחון. 

לשם הגשת תביעה לפוסט טראומה הגורם לאובדן כושר עבודה, כדאי להעזר בעורך דין מקצועי ומומחה אשר יסייע ייעוץ, הכוונה הגשת הטפסים והתמודדות ע הבירוקרטיה והקשיים המוערמים לא פעם על ידי הביטוח הלאומי וחברות הביטוח השונות. 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!