לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה

הפרעת דחק פוסט-טראומטי (PTSD), נוטה להוביל לקשיים תעסוקתיים שמשפיעים בצורה דרמטית על מצבו הכלכלי ורווחתו של האדם הסובל מפוסט טראומה. מסיבות אלו, המוסד לביטוח לאומי מכיר בנפגעי פוסט טראומה כזכאים לאחוזי נכות ולזכויות הפיננסיות והרפואיות הנגזרות מהם. בסקירה הבאה נסביר כיצד מתבצע חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה, לטובת כל מי שזקוק לסיוע מהמדינה בשיקום אישי וכלכלי על רקע זה.

 

באילו נסיבות עומד על הפרק חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה?

עבור נפגעי פוסט טראומה, ההכרה באחוזי נכות במוסד לביטוח לאומי, עשויה להניב זכאות לקצבת נכות כללית או קצבת נכות מעבודה, לצד זכויות רפואיות נוספות. זכויות אלו עשויות להקל במידה משמעותית על הקשיים היומיומיים שחווים האנשים הללו ולכן קריטי להכיר את חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה.

 

כיצד מתבצע חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה?

כדי להיות זכאים לקצבת הנכות הכללית עקב פגיעתם הנפשית, נפגעי פוסט טראומה נדרשים לעמוד בתנאים מסוימים.

ראשית כדי שיקבעו עבורם אחוזי נכות בגין הפוסט טראומה, על הוועדה הרפואית בביטוח לאומי להעריך את אחוזי הנכות שלהם ב- 60% ומעלה בגין הפוסט טראומה ספציפית, או מנגד – להכיר בהפרעה כחלק מתחשיב של דרגת נכות משוקללת בשיעור של 40% בגין כמה ליקויים ביחד, ובהם ליקוי רפואי יחיד לפחות, אשר מזכה את המבוטח ב 25% נכות ויותר.

בנוסף על המבוטח להיות מוכר בתור בעל כושר עבודה שאינו עולה על 50% ושיעור הכנסה נמוך מ 60% מן השכר הממוצע במשק.

 

אילו חוקים קובעים את הדרך לחישוב דרגת הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה?

קביעת אחוזי נכות לנפגעי פוסט טראומה, מתבצעת בביטוח לאומי בהליך הדומה לקביעת דרגת הנכות בגין כל ליקוי פיסי או נפשי אחר. הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, אחראית להערכת מצב התובע ולקביעת היקף הנכות התפקודית שלו ורמת הפגיעה בכושר עבודתו.

הדבר נעשה על בסיס רשימת הליקויים הרפואיים ואחוזי הנכות שמיוחסים להם, המפורטים בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי לקביעת דרגת נכות. בסעיף 34 ב' לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי, נפורטים הקריטריונים לקביעת אחוזי נכות לסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית. הוועדה הרפואית מעריכה את נסיבותיו הפרטניות של הנפגע ואת חומרת מצבו, כדי לקבוע את דרגת הנכות הספציפית שלו.

חשוב לציין שדרגת הנכות אינה אחוז אחיד או קבוע עבור נפגעי PTSD, אלא טווח דינאמי אשר עשוי להגיע עד מאה אחוזי נכות במקרים של חומרה קיצונית.

 

אילו זכויות רפואיות עשוי להניב חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה?

נפגע פוסט טראומה שכושר עבודתו נפגע זכאי לזכויות שונות, הטבות וסיוע כספי מהמוסד לביטוח לאומי. בין היתר מדובר בקצבת נכות כללית לנפגעי פוסט טראומה וקצבת נכות מעבודה. יתר על כן, הם יכולים להיעזר בסיוע טיפולי מגורמים בתחום בריאות הנפש, דרך קופת החולים שלהם, לרבות פגישות עם פסיכולוג שיקומי, פסיכולוג רפואי או עובד/ת סוציאלי/ת.

 

על הצורך בחישוב אחוזי הנכות לנפגעי פוסט טראומה

המונח "פוסט טראומה" מתייחס לפגיעה נפשית הידועה כהפרעת דחק פוסט טראומטית או PTSD באנגלית שהם ראשי התיבות של המונח הפסיכיאטרי: Post Traumatic Stress Disorder. ניתן לייחס את הופעת ה- PTSD לחשיפה לאירועים מלחיצים וטראומטיים, כגון מלחמה, תאונות דרכים, פעולות טרור, תקיפות מיניות, התקפות טילים, לידה קשה, אלימות או אובדן פתאומי של אדם אהוב.

התמודדות עם מצב זה עלולה לשבש באופן משמעותי את חיי היומיום של הפרט, וליצור קושי ממשי לתפקד כראוי בתחומים שונים, לרבות יחסים בין אישיים, חיי משפחה, מסגרות חברתיות וסביבות עבודה. כתוצאה מכך, אנשים עם PTSD עלולים לחוות מגבלות המצדיקות פיצוי נכות.

 

הפרמטרים שלפיהם נערך חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה

חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה נעשה על בסיס הפרמטרים הבאים:

  • 0% לנסיגה מוחלטת ללא פגיעה בתפקודים הנפשיים, החברתיים ובכושר עבודתו של התובע.
  • 10% עבור נסיגה מוחלטת או עם תסמינים קליניים שיוריים ופגיעה קלה בתפקודים נפשיים או חברתיים, ופגיעה קלה או בינונית בכושר העבודה.
  • 20% בגין נסיגה המלווה בסימנים קליניים קלים, תלות בתרופות, לצד פגיעה בינונית בתפקודים נפשיים או חברתיים ופגיעה במידה בינונית בכושר עבודתו של התובע.
  • 30% לנסיגה חלקית המלווה בסימנים קליניים ברמת חומרה בינונית וצורך קבוע בתרופות, פגיעה משמעותית בתפקודים נפשיים וחברתיים והגבלה ניכרת בכושר עבודתו של התובע.
  • 50% לנסיגה חלקית  המלווה בסימנים קליניים ברורים, צורך בטיפול תרופתי קבוע, פגיעה חמורה בתפקודים נפשיים וחברתיים ופגיעה קשה בכושר העבודה.
  • 70% למקרים בהם ההפרעה פעילה ונלווית אליה פגיעה חמורה ביותר בתפקוד הנפשי והחברתי, הכוללת פגיעה חמורה במיוחד בכושר עבודתו של התובע או צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ממושך.
  • 100% למקרים בהם ההפרעה פעילה ונלווה אליה צורך בהשגחה קבועה או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

 

לסיכום

אם אינכם שבעי רצון מחישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה במוסד לביטוח לאומי או בחברת הביטוח, דעו כי אתם רשאים להגיש ערעור לועדת הערר של הביטוח הלאומי ובהמשך – גם לבית הדין לעבודה, לפי הצורך. פניה לסיוע משפטי של עו"ד המתמחה בדיני נכות, נוטה להגדיל מאוד את הסיכויים לשיפור דרגת הנכות שנקבעת לנפגעי פוסט טראומה ולקבלת מלוא הסעדים שהחוק מעמיד לרשותם.

משרדנו יישמח לייעץ לכם וללוות אתכם בנושא זה. זקוקים לסיוע מעורך דין בנושא חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה? זה הזמן ליצור קשר עם משרדנו ולעמוד על זכויותיכם: 077-804-4220.

חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה
חישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה

התמודדות עם פוסט טראומה נוטה לשבש מאוד את שגרת היומיום של האדם הלוקה בה, וליצור קושי תעסוקתי ותפקודי חמור שפוגע בו דרמטית מבחינה כלכלית, מקצועית, משפחתית ובין-אישית. לכן המוסד לביטוח לאומי מאפשר לנפגעי PTSD ובני משפחתם להגיש תביעה לחישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגעי פוסט טראומה.

כדי להיות זכאים לקצבת נכות, נפגעי פוסט טראומה צריכים להיות מוערכים על ידי הוועדה הרפואית בביטוח לאומי כבעלי אחוזי נכות של 60% ומעלה בגין הפוסט טראומה באופן ספציפי, או לחילופין להיות מוכרים כבעלי דרגת נכות משוקללת בסך 40% עבור מספר ליקויים יחד, שאחד מהם מזכה אותם ב 25% נכות או יותר. בנוסף לכך נפגע הפוסט טראומה צריך להיות מוכר בביטוח לאומי בתור בעל כושר עבודה שאיננו גבוה מ- 50% וכבעל שיעור הכנסה הנמוך מ 60% מן השכר הממוצע.

סעיף 34 ב' של התוספת לתקנות הביטוח הלאומי, מפרט את הקריטריונים לחישוב אחוזי הנכות לנפגעי פוסט טראומה בישראל. בהתאם לאלו, הוועדה הרפואית מעריכה את נסיבותיו הפרטניות של הנפגע ואת חומרת מצבו, כדי לקבוע את דרגת הנכות הספציפית שלו.

אם אינכם שבעי רצון מחישוב אחוזי הנכות והפיצויים לנפגע פוסט טראומה במוסד לביטוח לאומי או בחברת הביטוח, דעו כי אתם רשאים להגיש ערעור לועדת הערר של הביטוח הלאומי ובהמשך – גם לבית הדין לעבודה, במידת הצורך, בליווי של עורך דין למימוש זכויות רפואיות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!