לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה

לצערנו מדינת ישראל ידעה ועודנה יודעת מלחמות ופעולות איבה רבות. התקופה האחרונה במדינת ישראל מאופיינת כתקופת מלחמה היוצרת מצבי דחק בקרב האוכלוסיה כולה, כל שכן בקרב חיילים לוחמים ובקרב אזרחים נפגעי פעולות איבה. רבים מאובחנים לטווח הארוך כבעלי הפרעת פוסט טראומה. מאמר זה יתמקד בפוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה, מאפיינים, התמודדות אישית וחברתית והכרה בתופעה. 

 

מהי פוסט טראומה?

פוסט טראומה הינה הפרעה נפשית – מנטלית המכונה בשפה מקצועית PTSD – Post Traumatic Stress.

פוסט טראומה הינה הפרעה נפשית משמעותית ואף קשה, המלווה אדם אשר עבר אירוע קשה המוגדר כמצב דחק, כגון מלחמה, תאונה קשה או פעולת איבה ואף פגיעה מינית. בהפרעה מסוג זה הזכרונות מהאירוע חוזרים ותוקפים את האדם, בין אם בעת חלימה בלילה ובין אם בעת מצב ערות ביום. במצב כזה למעשה, גם אם גופו של האדם נותר ביא, הרי שנפשו נותרה מצולקת ועסוקה היא בהתמודדות יומיומית עם הזכרונות והמראות העולים מהאירוע, או עם הדחקת האירוע. למעשה, האנרגיות הנפשיות מופנות להתמודדות בעזרת מנגנוני הגנה ולכן כושר עבודה, הורות וביצוע פעולות יומיומיות נפגעות עד כדי אובדן כושר עבודה או ביצוע אותן פעולות יומיומיות. כך, פוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה תעלה התמודדויות נפשיות אשר יעיבו על אורח החיים הבריא.

 

מנגנוני הגנה לפוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה

מצב כזה לרוב יביא את המתמודדים להשתמש במנגנוני הגנה נפשיים, כשהבולטים בהם הינם הדחקה, השלכה והימנעות. הדחקה הינה פעולה נפשית בלתי מודעת שמטרתה למנוע את עליית הזכרונות הקשים לתודעה ובכך למעשה המנעות עם התמודדות איתם. השלכה הינה התמודדות עם האשמת האחר או טיפול באחר החלש. כך או כך, מנגנונים אלה דורשים אנרגיה נפשית רבה וגורמים לההתנהגות נמנעת, או בריחה מהתמודדות או קפיצה מדבר לדבר. חלק מהליך טיפול רגשי הינו העלאת הזכרונות לתודעה או להכרה בצורה מוגנת והתמודדות איתם ועם הרגשות העולים מהם בעזרת ליווי מקצועי צמוד.

 

הכרה חברתית

פוסט טראומה היא הפרעה משמעותית שמאפיינת פרטים רבים בחברה הישראלית, בשל ריבוי פעולות האיבה, הטרור והמלחמות שהארץ ידעה. ההכרה החברתית בפוסט טראומה הולכת ונכנסת למודעות הקולקטיבית, ועם זאת יש עוד דרך ארוכה בפניה. על פניו, נפגעי פוסט טראומה רבים נראים בריאים ומתפקדים, אך אין האנשים הסובבים אותם יודעים מה עובר בנפשם. בנוסף, בשל ההתמודדות המורכבת עם ההפרעה ועם ההגדרה, רבים נמנעים מלבקש הכרה. ביום הזיכרון תשפ"ג, ניתן דגש מיוחד על אנשים בעלי פוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה או לחיילים משוחררים. המקרים של איציק סעידיאן ושל רווה דגן ז"ל, העלו את המודעות לפוסט טראומה ואיתה את הדרישה ההולכת וגדלה מהמדינה להכרה בהפרעה ולהקלת תהליך קבלת ההכרה והזכאות.

 

חרבות ברזל ופוסט טראומה

ביום שבת ה- 7 לאוקטובר 2023, פרצה מלחמת חרבות ברזל, שנפתחה כמתקפת פעולות איבה כלפי אזרחים בדרום. החברה הישראלית נדרשת להתמודד עם אחת המלחמות המשמעותיות המערבת אזרחים רבים. לצד האבידות בנפש הרבות, אזרחים מתמודדים עם מצבי דחק קיצוניים אשר לא ידעו קודם:

  • חטיפות אזרחים.
  • פשיטת מחבלים לבתי אזרחים.
  • המסיבה ברעים ואירועי אלימות קשים.

אין ספק שמלחמה זו תשאיר צלקת בלב החברה הישראלית ועלולה להביא למקרים רבים של פוסט טראומה, בקרב שלל הגילאים, המגדרים והקבוצות השונות.

 

נפגעי פעולות איבה – אתם לא לבד

נפגעי פעולות איבה הסובלים מפוסט טראומה, חשוב שתדעו שאינכם לבד. תוכלו לתבוע הכרה מהמדינה לפוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה. ישנן עמותות רבות ומטפלים רגשיים הנותנים ליווי רגשי ומענה מיידי ולאורך טווח. פנו לעזרה מקצועית וקבלו ליווי ומענה.

פוסט טראומה לנפגעי פעולות איבה

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!