לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מיקרוטראומה – ביטוח לאומי

איך מגישים תביעת מיקרוטראומה למוסד לביטוח לאומי?

אדם שנפגע במהלך עבודתו בתאונת עבודה, מחלת מקצוע או פגיעת מיקרוטראומה ובשל כך הפסיד ימי עבודה, לקח ימי מחלה, נגרם לו אובדן כושר עבודה או נכות, זכאי להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולקבל זכויות שונות בשל הפגיעה שנגרמה לו.

כאשר מדובר בפגיעת מיקרוטראומה מול ביטוח לאומי, על התובע להוכיח כי פגיעתו נגרמה עקב פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות שכל אחת מהן גרמה לנזק זעיר משלה, עד שהצטברות כל הנזקים הובילו לנזק ממשי וגדול אשר גרם לפגיעה בכושר עבודתו של עובד.

את קיומה של פגיעת המיקרוטראומה יש להוכיח לפי מספר השלבים אשר נקבעו בפסיקה וחוות דעת של רופא מומחה בתחום בו התובע נפגע.

כלומר, הדרך להכרת פגיעת המיקרוטראומה כפגיעה בעבודה המזכה בזכויות מהביטוח הלאומי אינה פשוטה ועל מנת לעשות זאת בדרך המיטבית אשר תוביל אתכם לקבל את הפיצוי המקסימלי, מומלץ להיעזר בעורך דין תאונות עבודה מומחה מפגיעת מיקרוטראומה, אשר ידע כיצד להדריך אתכם לאורך כל הדרך עד לקבל מירב הפיצויים.

על מנת לעשות מעט סדר בדברים, נפרט לכם במאמר זה מהי פגיעת מיקרוטראומה ומה עליכם לעשות בכדי שמוסד לביטוח לאומי יכיר בפגיעתכם כפגיעת מיקרוטראומה המזכה בזכויות.

מהי פגיעת מיקרוטראומה?

פגיעת ה"מיקרוטראומה" פותחה על ידי הפסיקה במהלך השנים, לאחר שאנשים רבים שנפגעו בעבודתם, נותרו ללא מענה כאשר לא הצליחו להוכיח את פגיעתם כתאונת עבודה או מחלת מקצוע.

פגיעת המיקרוטראומה פירושה, גרימת נזק גופני כתוצאה מפגיעות זעירות, חוזרות ונשנות שכל אחת מהן גרמה לנזק זעיר משלה, עד שהצטברות כל הנזקים הובילו לנזק ממשי באיבר מסוים של הגוף.

בית המשפט השווה את פגיעת המיקרוטראומה לעיקרון "המים המטפטפים", כלומר מצב בו טיפות מים קטנות שמטפטפות לאט לאט באופן שחוזר על עצמו על סלע, כך שסופו של דבר, טיפות אלו גורמות להיווצרות נקב בסלע.

וכך, כאשר עובד נדרש לבצע פעולות מסוימות שחוזרות על עצמן, באופן קבוע ובמשך תקופה ארוכה, איבר מגופו עשוי להינזק באופן כרוני המגיע לכדי אובדן כושר עבודה.

אילו פגיעות עשויות להיחשב כפגיעות מיקרוטראומה?

פעולות שעשויות להיות מוכרות כפגיעות מיקרוטראומה אלו פעולות חוזרות ונשנות כגון: פעולות חוזרות שגורמות למחלת שורש כף היד הנקראת תסמונת התעלה הקרפלית, בעיות בעמוד השדרה עקב כיפוף ויישור של הגב כגון פריצת דיסק/ בלט דיסק, פגיעות ברכיים, שחיקת בירכיים ופגיעות במיניסקוס עקב כיפוף ויישור של הרגליים, פגיעה בכתפיים עקב הרמה והורדה של הידיים, פגיעה באיזור מסוים עקב שימוש בכלי עבודה רוטטים/ נסיעה קבועה במשך שנים רבות בכבישים משובשים ועוד.

וכמובן, למרות שישנן פגיעות נפוצות שהוכרו בפסיקה כפגיעת מיקרוטראומה אצל אנשים מסוימים, לא אומר שפגיעה כזו תוכר אצל כל אדם כפגיעה המזכה בזכויות. ולכן, על כל אדם שנגרם לו נזק בעבודה, להוכיח את תביעתו ואת הפגיעה שנגרמה מתחילתה ועד סופה, בכדי להוכיח שמדובר בפגיעת מיקרוטראומה המזכה בזכויות.

איך יכירו בפגיעת העבודה כפגיעת מיקרוטראומה?

על מנת שיכירו בפגיעה שנגרמה כפגיעת מיקרוטראומה, קודם כל צריך להוכיח שלא מדובר במחלת מקצוע או תאונת עבודה.

לאחר מכן, על התובע להוכיח בתביעתו את התשתית העובדתית של הנזק, כלומר:

שמדובר בנזק שנגרם כתוצאה מפעולות חוזרות, נשנות ומתמשכות במהלך העבודה ומבוצעות במשך פרקי זמן רצופים המספיקים בכדי לגרום נזק מצטבר.
הפעולות החוזרות ונשנות דומות זו לזו, כלומר לא מדובר בפעולות שונות ומגוונות.
הפעולות פעילות איזור מסוים בגוף.

לאחר מכן, יש לפנות לקבלת חוות דעת רפואית של רופא מומחה שיוכיח כי אותו מקרה ספציפי אכן נכנס תחת הגדרת המיקרוטראומה, וכי קיים קשר סיבתי בין אותן פגיעות חוזרות ונשנות לבין העבודה עצמה של העובד.

חשוב לדעת שבכדי להוכיח את קיומו של הקשר הסיבתי בין אותן הפעולות לבין הנזק שנגרם, התובע מוכרח לעשות זאת באמצעות חוות דעת רפואית, כיוון שללא חוות דעת כאמור, התביעה תדחה על הסף והתובע לא יקבל את הזכויות המגיעות לו.

מה עושים לאחר שנגרם הנזק או כאשר מתעורר החשד שמדובר בפגיעת מיקרוטראומה?

לאחר שנגרם הנזק או לאחר שמתעורר החשד שמדובר בפגיעת מיקרוטראומה, על העובד לפנות לקבלת טיפול רפואי בבית החולים או בקופת החולים.

במהלך קבלת הטיפול הרפואי, על העובד לדווח לרופא המטפל מה בדיוק כואב לו, לתאר לו את הכאבים, ההגבלות במידה וישנן ומה גרם לכך. חשוב לפרט לרופא תיאור מפורט של השתלשלות האירועים ולוודא שהרופא אכן מתעד את הפרטים האלו בדו"ח הרפואי כיוון שזהו התיעוד הראשוני של פגיעתכם.

כך למשל, אם מדובר בעובד מטבח, אשר צריך לקלף בכל יום מספר שקי תפוחי אדמה במשך תקופת זמן ארוכה, ובשל פעולת הקילוף נגרם לו דלקת בשורש כף היד, עליו לפרט לרופא המטפל על כך שבכל יום הוא מקלף שקי תפוחי אדמה, להראות לו את אופן הקילוף, לציין במשך כמה זמן הוא מבצע את הפעולה הזו וכו'.

לאחר קבלת הטיפול הראשוני, על התובע לבקש עותק של המסמך הרפואי שכתב הרופא בעקבות קבלת הטיפול ולשמור אותו לטובת התביעה שתוגש לביטוח הלאומי.

חשוב לדעת כי המוסד לביטוח לאומי מקשה על התובעים בעת תביעות פגיעת מיקרוטראומה, ולא תמיד מכיר בפגיעה כפגיעת מיקרוטראומה המזכה בזכויות.
לכן, מסמך רפואי עם תיאור מפורט של הפגיעה ונסיבותיה, וכן היעזרות בעורך דין לתאונות עבודה, יכולים לעזור בהתמודדות מול הביטוח הלאומי ולהעלות את הסיכויים להכרה בפגיעה כפגיעת מיקרוטראומה.

כמו כן במידה והמצב מחמיר, יש לגשת לטיפול רפואי נוסף, לפרט לרופא המטפל אודות הכאבים הנוספים, לדאוג לתיעוד הפגיעה ולשמור את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

איך תובעים פגיעת מיקרוטראומה בביטוח הלאומי?

לאחר קבלת הטיפול הרפואי, על העובד לבקש ממעבידו טופס הודעה על תאונת עבודה של המוסד לביטוח לאומי שנקרא "טופס הפניה לטיפול רפואי לעובד שכיר" שמספרו בל/125. בטופס זה המעביד צריך לפרט את פרטיו, פרטי התאונה ולחתום על הטופס.
כאשר מדובר בעובד עצמאי, על העובד למלא בעצמו "טופס הפניה לטיפול רפואי לעצמאי" שמספרו בל/ 283.

על העובד למסור את טופס ההפניה לטיפול רפואי לרופא המטפל בקופת החולים ולקבל ממנו טופס שנקרא: "תעודה רפואית ראשונה לנפגע עבודה".

לאחר מכן על התובע להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה בטופס שנקרא: "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה" של הביטוח הלאומי שמספרו בל/ 211.
ובטופס התביעה לדמי פגיעה לפרט את כל הפרטים הרלוונטיים לפגיעה, לצרף את התעודה הרפואית שניתנה על ידי הרופא המטפל ולצרף את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.

לאחר מכן, במידה והתובע קיבל דמי פגיעה, אולם הפגיעה הותירה לו נכות, עומדת לו האפשרות להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה.

איך מגישים תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה לאחר פגיעת מיקרוטראומה?

באפשרות אדם שנפגע בפגיעת מיקרוטראומה ושולמו לו דמי פגיעה ונותרה לו נכות עקב הפגיעה, להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה על ידי טופס: "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה" שמספרו בל/ 200.

חשוב לציין כי רק אדם שנפגע בפגיעת מיקרוטראומה ועקב כך קיבל דמי פגיעה, יכול להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה.
לאחר הגשת התביעה, התובע יזומן לוועדה רפואית של המוסד לביטוח לאומי לבחינת תביעתו וקביעת דרגת נכותו.

הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי בפגיעת מיקרוטראומה:

לאחר הגשת התביעה לקביעת דרגת נכות, התובע יזומן לדיון בפני הוועדה הרפואית אשר תבחן את תביעתו ובסופו של דבר תקבע את דרגת נכותו, האם הנכות היא זמנית או קבועה ואת מועד תחילת הנכות.

באפשרות התובע להגיע עם עורך דין לתאונות עבודה אשר יוכל לייצג אותו בדיון בוועדה, לדבר בשמו ולענות בשמו על שאלות הוועדה.

למה חשוב להיעזר בעורך דין לתאונות עבודה בעת הפניה לביטוח לאומי במקרה של פגיעת מיקרוטראומה?

כפי שניתן לראות מהאמור לעיל, הליך הוכחת פגיעת מיקרוטראומה הינו הליך מורכב אשר כרוך בהרבה שלבים ותנאים, באופן אשר מצריך את הידע הנכון ובקיאות בחוק ובפסיקה בכדי לצלוח את ההליך ולהשיג את מירב הזכויות שניתן לקבל מהביטוח הלאומי.

על מנת לעשות זאת בדרך המהירה והמוצלחת ביותר, מומלץ להיעזר בעו"ד לתאונות עבודה מומחה בפגיעות מיקרוטראומה, אשר מכיר את החוק והפסיקה ויודע כיצד להוכיח את פגיעתכם כפגיעת מיקרוטראומה בדרך המיטבית ביותר וכן, להפנות אתכם לקבלת חוות הדעת הרפואית המקצועית ביותר אשר לא תשאיר מקום לספק שמדובר בפגיעת מיקרוטראומה, וכך תוכלו לצלוח את התביעה מול הביטוח הלאומי בדרך המהירה ביותר ולקבל את מירב הזכויות שאפשרותכם לקבל בעבור הפגיעה שנגרמה לכם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!