לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

קצבת נכות מעבודה לצמיתות

לעתים בעת פגיעה במקום העבודה, ניתן לקבל מהמוסד לביטוח לאומי קצבת נכות מעבודה שלא תהיה זמנית בלבד, אלא תינתן לצמיתות. כיצד מחושבת קצבת נכות מעבודה לצמיתות, ומה התנאים לקבל אותה? על כל זאת ועוד תוכלו לקרוא במדריך שלפניכם.

 

על חלוקת קצבאות מהמוסד לביטוח לאומי

תקנות הביטוח הלאומי הן החוק שמסדיר את הליך קבלת הפיצויים כלכליים לאזרחי המדינה במגוון תחומים וסיטואציות. החוק מגן על האזרחים במקרה של נזק, תאונה, או פציעה שקשורה לעבודה. אחד מתפקידיו של המוסד לביטוח לאומי הוא לפצות את האזרחים בגין ההוצאות המקושרות לפציעות ומחלות הקשורות לעבודה, כולל הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה והוצאות נלוות אחרות.

כמו כן, החוק מחייב את המעסיקים לבטח את העובדים שלהם מפני תאונות עבודה ולתת להם גישה לפיצויים במקרה של נזק. חשוב לציין שהחוק מאפשר לאזרחים לקבל פיצויים לא רק במקרה של נזק פיזי, אלא גם במקרים של נזק רגשי או פגיעה באיכות החיים.

 

הגשת תביעה לפיצויים בגין פגיעה בעבודה

כדי לקבל פיצויים בגין פגיעה בעבודה, על הנפגע להגיש תביעה לדמי פגיעה לביטוח הלאומי בהקדם האפשרי. חשוב לציין שמומלץ לא להתעכב בהגשת התביעה יותר משנה ממועד הפגיעה, כך שהזכות לפיצויים לא תיאבד. זהו השלב הראשון בקבלת פיצויי נכות.

לאחר מכן, על הנפגע להגיש תביעה לקצבת נכות מביטוח הלאומי. כדי לעשות זאת, יש למלא טופס 200 ולצרף לו מסמכים רפואיים רלוונטיים. לאחר הגשת התביעה, יבחן התיעוד הרפואי של הנפגע על ידי הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לקביעת אחוזי הנכות. הוועדה תקבע את מועד תחילת הקצבה ומשך הזמן בו היא תתנהל. במקרה שהנפגע אינו מרוצה מההחלטה של הוועדה הרפואית, יש לו אפשרות לערער על ההחלטה.

 

כיצד נקבעת הזכות לקבלת קצבת נכות מעבודה לצמיתות?

תקנות הביטוח הלאומי בישראל קובעות רשימה של ליקויים רפואיים ואחוזי נכות צמיתים שנקבעים בוועדה רפואית. רשימה זו משמשת לקביעת דרגת הנכות למי שנפגע בעבודה או עקב תאונות אחרות. דרגת הנכות נקבעת על ידי הוועדה הרפואית על פי חומרת הליקוי הרפואי כהגדרתו בסעיף 37(5) לתקנות הביטוח הלאומי, שם מוגדרות שלוש דרגות נכות (קלה, בינונית וגבוהה).

כאשר לנפגע יש מספר ליקויים רפואיים, דרגת הנכות נקבעת באמצעות חישוב משוקלל של אחוזי הנכות. לדוגמא, אם לאדם יש פגיעה ביד המביאה ל-10% נכות ופגיעה ברגל המביאה ל-10% נכות נוספים, הוועדה תשתמש בחישוב משוקלל כדי לקבוע את דרגת הנכות.

במקרה זה, הנכות ביד תספק 10% נכות, והנכות ברגל תספק 9% בלבד (מחשבים את 10% מתוך ה90% לאחר הפחתת ה10% בעקבות נכות היד). כלומר, אחוז הנכות המשוקלל יהיה 19%.

 

הגדלת קצבת נכות בשל אי יכולת לחזור לעבודה

במקרים מסוימים רשאית הוועדה להעלות את דרגת הנכות הצמיתה עד למחצית מדרגת הנכות שנקבעה לנפגע אם הפגיעה בעבודה פוגעת ביכולתו לחזור לעבודה בה עבדו לפני הפגיעה ואם הנכות גרמה לירידה קבועה של יותר מ-20% מהכנסתם. חשוב לציין כי הוועדה הרפואית קובעת רק את דרגת הנכות בגין ליקויים רפואיים שנגרמו מהפגיעה בעבודה. אם לנפגע יש ליקויים רפואיים קיימים, הוועדה תפחית את דרגת הנכות הקשורה לליקויים הקודמים.

 

תוקף קצבת הנכות מעבודה

על פניו, נשמע שדרגת נכות צמיתה מעניקה קצבת נכות לכל החיים. עם זאת, זה לא לגמרי נכון. למוסד לביטוח לאומי יש סמכות לזמן נפגע לבדיקה חוזרת אם השתנו נסיבות הפציעה, או אם היה שיפור במצבו. החוק אינו משתמש במונח "נכות צמיתה". במקום זאת, הוא מבחין בין דרגות נכות זמניות וקבועות.

המוסד לביטוח לאומי אחראי על קביעת דרגת נכותו של הנפגע באמצעות פקידי תביעות וועדות רפואיות, ויכול לבחון מחדש את מצב הנכות של הנפגע. במקרים מסוימים, הבדיקה החוזרת עלולה להביא להפחתה בדרגת הנכות, מה שעלול להשפיע על גובה הפיצויים שמקבל הנפגע.

כך למשל, אדם שסבל מפציעה ברגלו ונחשב כבעל 60% נכות עשוי להחלים לאחר מספר שנים של טיפול ושיקום, ודרגת נכותו עשויה לרדת ל-25%. כתוצאה מכך, גם תשלומי הפיצויים שלו יופחתו. ראוי לציין כי לא תמיד מבוצעות בחינות חוזרות ותלויות בנסיבות אינדיבידואליות. במקרים מסוימים, נכותו של אדם עלולה להיות קשה וקבועה, ועל כן לא יזומן לבדיקה חוזרת.

 

חשיבות היוועצות בעורך דין

פציעות במקום העבודה יכולות להשפיע על החיים באופן משמעותי, והעזרה הכלכלית שמעניק המוסד לביטוח לאומי משמעותית ביכולת לחזרה לשגרת חיים תקינה. כדי לקבל את מירב הפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי, מומלץ להיוועץ בייעוץ משפטי.

היעזרות בבעל מקצוע יכולה לשפר את גובה הפיצוי ואת הסיכוי לקבל אותו באופן משמעותי, ויכולה להפוך קבלה של קצבת נכות זמנית לקבלה לצמיתות. פנו אלינו בהקדם כדי לקבל חוות דעת מקצועית, על מנת שתוכלו לזכות בפיצויים בגבוהים ביותר שתוכלו לקבל.

 

סיכום

המוסד לביטוח לאומי מעניק פיצויים בגין פגיעות ומחלות עבודה, לרבות הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה והוצאות נלוות נוספות. לקבלת פיצויים יש להגיש תביעה לדמי פגיעה בהקדם האפשרי ולאחריה תביעה לקצבת נכות. דרגת הנכות נקבעת בוועדה רפואית לפי חומרת הליקוי הרפואי, והקצבה מחושבת לפי דרגת הנכות.

עם זאת, המוסד לביטוח לאומי יכול לבחון מחדש את מצב הנכות של הנפגע, וניתן להפחית את דרגת הנכות המשפיעה על גובה הפיצוי. לכן, מומלץ להתייעץ עם גורם משפטי כדי לקבל את מירב הפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!