לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

תביעה בגין תאונת דרכים במלך תיקון דרך מצריכה עמידה במספר מבחנים שנקבעו בפסיקה ולכן לא בהכרח נסיבותיה של אותה תאונה יקבעו כי ניתן לקבל בגינה פיצויים. אז מתי התביעה תתקבל ומתי סופה להידחות? לפניכם הפרשנות המלאה לסוגיית תאונות הדרכים במהלך טיפול או תיקון דרך:

 

האם נהג המשאית שנפגע זכאי לפיצוי?

נהג משאית מגיע לתחנת הדלק במטרה לתדלק. באמצע התדלוק, משתחרר לפתע צינור המשאבה וסולר מציף את רצפת התחנה. כשניסה הנהג להרים את הצינור ולחבר אותו מחדש, החליק על הסולר ונפגע בידו. בהמשך נקבעו לו 5% נכות בוועדה הרפואית של המוסד לביטוח הלאומי.

עם נתון זה הוא פנה לחברת הביטוח שלו, אך זו סירבה לפצות אותו מכיוון שלטענתה פעולת התדלוק לא נחשבת לתיקון (טיפול) דרך. אז מה נחשב לתיקון דרך ומתי הוא מאפשר לפצות כאשר נגרמת במהלכו תאונה?

 

קריטריונים לפיצוי בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מגדיר תאונת דרכים כאירוע שבמהלכו נגרמו לאדם נזקי גוף בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה. "שימוש ברכב מנועי" בהגדרתו הספציפית כולל בין היתר סיטואציות של טיפול או תיקון דרך ברכב, שבוצע על ידי המשתמש ברכב או על ידי אדם שלא במסגרת עבודתו. להלן התנאים להגדרתו של אירוע תאונת דרכים במהלך תיקון דרך:

הקריטריון שנקבע בפסיקה הגדרת הקריטריון פרשנות לתנאי זה
טיפול או תיקון דרך פעולת טיפול או תיקון שהתרחשה מרגע העלייה לרכב למטרת נסיעה ועד לירידה ממנו בסיום הנסיעה. לעניין זה נקבע שולי הדרך מהווים גם הם "דרך" מכיוון שאינם משמשים כמקום חנייה שגרתי.

בנוסף זהו איננו תיקון ביתי שמבוצע בחצר או מוסך.

תיקון נדרש עקב אירוע פתאומי כל אירוע פתאומי שהתרחש בכל חלק תוך כדי ובמהלך הנסיעה. מדובר בתיקון דרך שמהווה חלק בלתי נפרד מהנסיעה עצמה, כלומר שבהעדר תיקון לא ניתן יהיה להמשיך בנסיעה עצמה.
טיפול בסמיכות לפעולת הנסיעה או במהלכה אם מדובר בתיקון או טיפול שהתרחשו לפני או תוך כדי הנסיעה בלבד. לעתים יש תקלות פתאומיות שמתרחשות לא בסמוך לנסיעה או מהלכה (למשל גילוי תקר שלא בעת כוונה לבצע נסיעה)
תקלה שאיננה מצריכה בעל מקצוע ישנן תקלות שכדי לתקנן נדרש מומחה מתאים. מקרים אלו אינם ייחשבו כתיקון דרך. החלפת גלגל, מילוי שמן או מים, החלפת נורה, ניפוח אוויר בצמיג – כל אלו ייחשבו כתיקון דרך אם לא טופלו ע"י גורם מקצועי אלא ע"י הנהג עצמו.
תיקון דרך שבוצע כדי להפחית או למנוע סיכון תעבורתי כל תיקון שנדרש כדי למנוע סכנות בהמשך הנסיעה תנאי זה מתייחס לתקלות שהתרחשו במהלך הנסיעה וכעת יש לטפל בן כדי להמשיך בדרך.
התיקון בוצע ברכב עצמו או ברכיב ברכב הטיפול או תיקון הדרך בוצע אך ורק ברכב עצמו תנאי זה מפריד בין טיפולים ותיקונים שבוצעו מחוץ לרכב (כמו למשל סילוק מכשול מנתיב הנסיעה) ובין אלו שבוצעו ברכב עצמו (כמו למשל חיזוק חבל רופף שמחזיק מטען על גג הרכב).

 

דוגמאות לתביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך

במקרה לדוגמה, משפחה נסעה לטיול משפחתי ברכב. במהלכו עצרו הההורים את רכבם בתחנת הדלק והאב שנהג ברכב בדק את המים והשמן. הוא סגר את מכסה המנוע והבחין במים נוטפים מהרכב אך מקורם לא ברור. כדי להבין מה פשר הנזילה, הוא התכופף מטה ונפגע ברגלו שבלטה כלפי נתיב הנסיעה מרכב חולף. אשתו הסיעה אותו מיד לבית החולים ברכבם ומשם לביתם.

הם פנו כמובן לחברת הביטוח במטרה לדרוש פיצויים לנפגע בתאונת דרכים, אך חברת הביטוח קבעה כי מדובר באירוע שאיננו בגדר תאונת דרכים ולכן לא מגיע לנפגע פיצוי. לטענת חברת הביטוח, תאונה זו התרחשה בעת עבודת תחזוקה שגרתית ברכב ולכן אין המדובר בתיקון דרך שנדרש לצורך נסיעה מיידית.

בבית המשפט נקבע שכל הקריטריונים הרלוונטיים אכן מתקיימים באותו אירוע: הטיפול בוצע בדרך כלומר לא בחצר כלשהי; הוא נערך בסמיכות לנסיעה עצמה; הטיפול לא בוצע במוסך או ע"י בעל מקצוע והנזילה מהרכב היא תקלה פתאומית שדרשה טיפול ברכב עצמו. לאור אלו, פסק בית המשפט תשלום פיצויים בגין הפגיעה.

דוגמה אחרת היא של אדם שהתניע את רכבו בחצר הבית ופתח את מכסה המנוע כדי למלא מים ברדיאטור. אלא שבקבוק המים ששימש למילוי, פגע במכסה הרדיאטור והוא נפל לתוך המנוע. כדי לחלץ אותו, היה צורך להושיט פנימה את היד. מכיוון שהמנוע היה פעיל, אצבעותיו נחבלו מהמאוורר והרצועה וחלקן נקטעו במקום.

גם הפעם סירבה חברת הביטוח לספק פיצויים מכיוון שזוהי אינה תאונת דרכים במהלך תיקון דרך: התיקון בוצע בחצרו הפרטית ולא במהלך מילוי המים לטובת תחילת נסיעה. הנפגע פנה לבית משפט ותביעתו התקבלה, שכן הוא איננו בעל מקצוע ומילא מים למטרת נסיעתו ברכב.

 

גם אם התביעה נדחתה – יש מה לעשות

כפי שאתם מבינים, מדיניות חברות הביטוח שמבטחות רכבים בביטוח חובה ומכוחם חל פיצוי לנפגעי תאונות הדרכים, קובעת צמצום בקבלת התביעות לביטוח. הדבר נמצא בעוכריהם של נפגעים בתאונות עקב תיקוני הדרך, שכן קל יחסית לערער על עמידתם בקריטריונים שמגדירים את האירוע כתאונת דרכים ולפיכך רוב התביעות שמוגשות בנושא סופן להידחות.

ועם זאת, אדם שתביעת הפיצויים שלו מתאונת דרכים עקב טיפול דרך נדחתה, רשאי לתבוע את חברת הביטוח בבית המשפט ושם הפסיקה צפויה להחליט אחרת ולחייב את חברת הביטוח לפצות. כדי להגדיל את סיכויי התביעה, מומלץ להתייעץ עם עו"ד תאונות דרכים המתמחה בפיצוי לנפגעים ולברר כיצד לפעול בהגשת התביעה לביטוח במקרה של תאונה במהלך תיקון דרך.

 

נפגעתם בתאונה בעת תיקון דרך? פנו אלינו

משרד עורכי הדין פייפר כהן עומד לרשותכם בכל שאלה בנושא וזמין להתייעצות משפטית מקצועית. למשרדנו ניסיון עשיר בתביעות מהסוג הזה ובאמצעותנו תוכלו לפעול כראוי מול חברת הביטוח, או לנהל תביעה משפטית שתניב לכם את סכום הפיצויים ההולם עבור המקרה.

תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך
תביעה בגין תאונת דרכים במהלך תיקון דרך
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!