לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

נכות עבודה – מה ההבדל בין קצבאות למענקים?

מאמר זה יעסוק בהבחנה בין קצבת נכות עבודה למענק נכות עבודה, שתי צורות משמעותיות של סיוע כלכלי העומדות לרשות אנשים שנקבעה להם נכות. מטרתם של שני המסלולים לספק תמיכה לאנשים עם נכטת, אך הם שונים בקריטריונים לזכאות שלהם, מטרתם ואופן ניהולם. הבנת ההבדלים הללו חשובה עבור אנשים שזכאים לקבלת קצבת נכות כדי להצליח להתמודד בצורה טובה עם מערכת הגמלאות.

 

קצבת נכות

קצבת נכות היא קצבה המשולמת באופן חודשי על ידי המוסד לביטוח לאומי לזכאים עם נכות. המטרה העיקרית של קצבת נכות היא לסייע לאנשים עם נכות שנגרמה בעקבות עבודה, וזקוקים לתמיכה כספית כדי לכסות את הוצאות המחיה היומיומיות שלהם ועלויות נלוות אחרות הקשורות לפגיעה.

הכיסוי הביטוחי כולל פיצוי עבור הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה ועלויות נלוות אחרות. בתשלום דמי ביטוח לאורך כל חיי העבודה שלהם, העובדים מרוויחים את הזכות לתבוע פיצוי אם הם נפגעים, דבר שניתן לעשות על ידי הגשת תביעת קצבה מעבודה למוסד לביטוח לאומי.

 

כיצד מקבלים קצבת נכות

כדי לקבל קצבת נכות, על התובע לעמוד במספר תנאים. ראשית כאמור, על התובע להוכיח שנגרם לו נזק, ושיש קשר בין הנזק לבין העבודה. מעבר לכך, הזכאות וכן גובה הקצבה נקבעים גם על פי גורמים כמו דרגת הנכות של התובע, רמת הסיוע הדרושה ואמצעיו הכלכליים. תהליך הבקשה כרוך בהגשת תיעוד רפואי, לרבות מסמכים וחוות דעת מאנשי מקצוע רפואיים לתמיכה בתביעה.

 

מענק נכות

מענק הנכות הוא סכום חד פעמי שמשולם למי שזכאי לכך. המענק זמין לאנשים בעלי אחוזי נכות בין 10%-19%. ניתן לראות שאפשר לקבל מענק נכות רק באחוזי נכות הנמוכים מ20%. גובה המענק יכול להגיע עד פי 43 מהקצבה החודשית לה הם היו זכאים.

אם תובע קיבל מלכתחילה מענק נכות עקב אחוזי נכות נמוכים אך מצבו מחמיר, וכתוצאה מכך דירוג נכות עולה מעל 20%, הוא יכול להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי. אם התביעה תתקבל, דירוג הנכות שלו יחושב מחדש. במקרה כזה, הוא עשוי לזכות בקצבה חודשית, אך ממנה יקוזז סכום המענק החד פעמי.

מעבר לכך, במקרים של אובדן כושר עבודה חלקי, זכאי התובע לחלק יחסי מהקצבה שהיה מקבל אילו אבד כושר עבודתו במלואו. הוראות דומות חלות במקרים של אובדן כושר עבודה זמני, כאשר ההבדל היחיד הוא משך הקצבה הראשונית שניתנה.

 

גובה המענק

להלן טבלה המתארת את סכום המענק לעומת גובה אחוזי הנכות, כפי שהתעדכנה בתחילת שנת 2023. את הטבלה ניתן למצוא באתר הביטוח הלאומי.

דרגת הנכות​ (באחוזים) סכום המענק החל מ- 01.01.2023​
10​ 57,353.4 ₪ ​
11​ 73,018.75 ₪ ​
12​ 90,490.92 ₪ ​
13​ 107,005.8 ₪ ​
14​ 123,416.02 ₪ ​
15​ 139,399.75 ₪ ​
16​ 157,190.8 ₪ ​
17​ 174,236.54 ₪ ​
18​ 192,131.88 ₪ ​
19​ 216,932.85 ₪ ​

 

ההבדל בין קצבאות למענקים

ההבדל העיקרי בין קצבה למענק קשור למבנה התשלומים שלהם ולתדירותם. קצבה מתייחסת לתשלום חודשי הניתן על ידי המוסד לביטוח לאומי לאנשים עם מוגבלות. מטרתו היא להציע תמיכה כלכלית שוטפת לכיסוי הוצאות מחיה יומיומיות ועלויות נלוות. הקצבה כוללת פיצוי על הוצאות רפואיות, אובדן הכנסה ועלויות נלוות אחרות.

מצד שני, מענק הוא תשלום חד פעמי המיועד עבור תובעים עם אחוז נכות מתחת לרף מסוים. בישראל, בעלי דירוג נכות של 20% ומעלה זכאים לקצבה, בעוד שאנשים בעלי דירוג נכות נמוך יותר (בין 9% ל-20%) עשויים לקבל מענק חד פעמי אם נכותם נחשבת חמורה. שלא כמו קצבה, מענק אינו תשלום חוזר והוא ניתן בדרך כלל כסכום חד פעמי.

 

ניהול ותהליך הגשת בקשה

תהליכי הניהול והגשת הבקשה לקצבת נכות ולמענק הסיוע המיוחד כוללים גורמים שונים. שני התהליכים מנוהלים על ידי המוסד לביטוח לאומי, ובשניהם תהליך הבקשה מחייב אנשים להגיש תיעוד רפואי מקיף, כולל הערכות וחוות דעת מאנשי מקצוע רפואיים. המוסד לביטוח לאומי בוחן את הבקשה בהתחשב בדרגת הנכות, ברמת הסיוע הנדרש ובאמצעים הכלכליים של הפונה. ניתן לבצע הערכה מחדש תקופתית כדי להבטיח זכאות מתמשכת.

אולם, יש גם מספר הבדלים בין המסלולים. כך לדוגמא, מענק מוענק בתהליך מעט קצר ופשוט יותר, משום שמדובר בתשלום חד פעמי שלרוב יהיה נמוך יותר. מעבר לכך, המוסד לביטוח לאומי לא מבצע ביקורות חוזרות כדי לוודא שעדיין מגיעים לתובע הכספים שהוא מקבל. זאת כאמור, אלא אם התובע יוזם הליך לבחינה מחדש של זכאותו, אז אחוזי הנכות שלו יכולים לעלות ולכן ההוא עשוי להיות זכאי לקבלת קצבה.

 

חשיבות הייעוץ המשפטי

הגשת בקשה לקצבה או מענק, כמו כל ההתעסקות מול המוסד לביטוח לאומי, עשויה להיות תהליך מורכב. לכן, מומלץ מאוד לפנות לייעוץ משפטי על מנת להבטיח טיפול נכון בהליך. עורך דין יכול גם לספק ייצוג במקרה של ערעור ולהציע ייעוץ בנוגע לבחירת וניסוח כל המסמכים הרלוונטיים.

משרד עורכי דין פייפר כהן מנוסה בטיפול וייצוג תיקי נכות מול המוסד לביטוח לאומי. למשרד היסטוריה של הצלחות בייצוג בהליכים לקבלת קצבאות וגם מענקים. פנו למשרד לקבלת ייעוץ משפטי וודאו כי אתם מנצלים בצורה מיטבית את זכויותיכם.

 

סיכום

הבנת ההבחנה בין קצבאות אובדן כושר עבודה ומענקים חשובה עבור תובעים שמעוניינים לקבל סיוע מהמוסד לביטוח לאומי. בעוד שהקצבאות מספקות תמיכה חודשית להוצאות מחיה ולעלויות נלוות, המענקים הם תשלומים חד פעמיים לבעלי אחוזי נכות נמוכים יותר.

תהליכי הבקשה מנוהלים על ידי המוסד לביטוח לאומי, כאשר המענקים פשוטים יותר ואינם מצריכים הערכה תקופתית חוזרת. מומלץ לשקול פנייה לייעוץ משפטי, כדי להבטיח טיפול נכון בהליכים ולמקסם את זכויותיו.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!