לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

דוגמאות לפיצויים תאונת דרכים

תאונת דרכים עשויה להיות אירוע טראומתי מאוד, הן מהבחינה הנפשית והן מהבחינה הפיזית. פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים עשויה להיגרר לשנים ארוכות, לפגוע באורח החיים ויכולת ההשתכרות של הנפגע. ישנם סוגים רבים ושונים של פציעות אשר עשויות להיגרם כתוצאה מתאונת דרכים. פציעות אלו נבדלות בחומרה שלהן ובהשלכות על התפקוד העתידי של הנפגע. כחלק מכך ישנו גם הבדל בפיצויים אשר מגיעים לנפגע תאונת הדרכים. דוגמאות לפיצויים תאונת דרכים, למי לפנות ולמה חשוב לתעד גם פציעה קלה בלבד.

 

המשמעות של פגיעה בתאונת דרכים

תאונות דרכים מתרחשות בכל יום, חלק תאונות הדרכים נגמרות ללא פגיעה בגוף או נפש אלא רק בפגיעה ברכוש. אך, לצערנו במרבית התאונות ישנם פצועים ולעיתים קרובות גם הרוגים. פגיעה בתאונת דרכים, הינה פציעה פיזית או נפשית שיכולה להראות תחילה כפציעה פשוטה וקלה (לדוגמה כאב גב או צוואר), אך בהמשך להפוך לפגיעה משמעותית (כמו פריצת דיסק או כאב כרוני) אשר יכולה לגרום לשיבוש משמעותי בחיי היומיום וביכולת הפרנסה של הנפגע.

 

למי פונים לקבלת פיצויים בגין תאונת דרכים?

בכל מקרה של פגיעה כתוצאה מתאונת דרכים יש לפנות לחברת ביטוח החובה לצורך קבלת הפיצויים המגיעים לכם בגין תאונת הדרכים. במקרה שנסעתם או נהגתם ברכב, מדובר על חברת הביטוח שמבטחת את אותו הרכב. במקרה של פגיעה כהולכי רכב עליכם לפנות לחברת הביטוח של הרכב הפוגע.

 

סוגי פגיעות נפוצות

שמרו על הצוואר שלכם – פגיעת "וויפלאש"

לחגורת הבטיחות יש תפקיד חשוב ומשמעותי מאוד במניעת פגיעה חמורה ומוות בעת תאונת דרכים. הגנה זו מתבצעת על ידי עצירת התנועה והתנופה שנוצרה כתוצאה מהפגיעה. במצב זה, הנוסע (או הנהג) עפים במהירות גבוהה קדימה, נבלמים על ידי חגורת הבטיחות ונזרקים לאחור. במצב זה, יכולה להיווצר פגיעה ופציעה חמורה בצוואר, כתפיים וגב. כל אלו עשויות לגרום להגבלת תנועה וכאבים כרוניים.

 

פגיעת ראש

אחת הטראומות הנפוצות ביותר בתאונות דרכים הינה פגיעת ראש. פציעה מהסוג נגרמת כתוצאה מחבטה חזקה של הראש. פגיעות ראש הינן רבות ומגוונות מאוד, ישנן פגיעות שטחיות פשוטות ואילו ישנם מקרים בהן הפגיעה יכולה להוביל לנכות ואף למוות. בכל מקרה של פגיעת ראש אפילו החלשה והקטנה ביותר חשוב לפנות לבית החולים לצורך שלילת זעזוע מוח או פגיעה חמורה.

 

פגיעות אורתופדיות וכאבים

פציעה נפוצה נוספת הינה פגיעה אורתופדית. זהו שם כללי לכלל פגיעות בגפיים, כמו שברים ונקעים. בקטגוריה זו נכללות גם פגיעות הגב והצוואר. נוסף לפציעה עצמה, לאורך התקופה שלאחר תאונת הדרכים ישנה אפשרות להופעתם של כאבים כרוניים אשר יפגעו ביכולת התפקוד של נפגע תאונת הדרכים.

 

פוסט טראומה

אחת הטראומות הלא מדוברות בארץ ובעולם הינה פוסט טראומה כתוצאה מתאונת דרכים. התפרצות של פוסט טראומה יכולה להתרחש גם שנים ארוכות לאחר אירוע התאונה עצמה ולעיתים קשה לקשר בינה לבין התאונה. לעומת זאת, ישנם מקרים בהם הפגיעה הנפשית מתעוררת מיד לאחר התאונה ומשפיעה על היכולת של הנפגע לעבוד, לחזור לנהוג ובכלליות לתפקד באופן מלא. לעיתים פגיעה נפשית כתוצאה מתאונת דרכים יכולה לפגוע באופן משמעותי יותר מאשר פגיעה פיזית.

 

פיצויים הנוגעים לסבל

סוג הפיצויים הראשון הינם פיצויים על עצם הפגיעה עצמה. הפציעה עשויה לגרום לנפגע בתאונת הדרכים לכאבים, אי נוחות ועוגמת נפש נוכחית ועתידית שצפויה לנפגע בשל הפציעה והפגיעה בתאונת הדרכים. בדרך כלל, ככל שהנפגע צעיר יותר, כך הפיצוי שישולם לו יהיה גבוה יותר וזאת בשל הערכה כי יהיה עליו לחיות שנים רבות עם השלכות הפציעה.

 

החזר על טיפול רפואי

האלמנט השני שניתן כפיצוי תאונת דרכים, הינו החזר (כמעט מלא) של הטיפול הרפואי. חלק ניכר מהטיפול מתבצע במסגרת קופת החולים, אשר משלמת על הטיפול. אך, ישנם אלמנטים בטיפול שאינם נכללים בסל אשר מגיע מהקופה. העלות של חלק מן הטיפולים הללו יוחזר כחלק מפיצויי תאונת הדרכים.

חשוב להבין לאילו טיפולים נוספים שתבחרו לעשות (שאינם נכללים במסגרת קופות החולים) ינתן החזר דרך ביטוח החובה. לעיתים ישנן התניות לקבלת ההחזר, לדוגמה מיצוי מכלול כלל הטיפולים הקונווציונלים או קבלת הפנייה מרופא לצורך ביצוע הטיפול.

 

שיעור הנכות

אלמנט נוסף שמגדיר את פיצויי תאונת הדרכים הינו שיעור הנכות שנקבע, כמו גם ההגדרה האם מדובר על נכות זמנית או קבועה. ככל שהנכות גבוהה יותר, כך גובה הפיצויים יהיה גבוה יותר.

 

פיצויי תאונת דרכים – השכר שנפגע ושצפוי להיפגע

פיצויים נוספים שנקבעים קשורים בפגיעה בשכר. בחלק זה ישנם שני סוגים של פגיעה בשכר, פגיעה שהתרחשה כבר ופוטנציאל פגיעה.

  1. פגיעה בשכר בעבר – מדובר על כל הפסד של ימי עבודה שנגרמו כתוצאה מהפציעה בתאונה. פיצויי זה ניתן בהתאם לרמת ההשתכרות הנוכחית ובכפוף להצגת תלוש שכר והוכחה על העדרות מהעבודה לאורך התקופה המדוברת.
  2. הפסד עתידי – מדובר על פגיעה בשכר שצפויה להיות עד לגיל הפרישה ובכפוף לשכר של הנפגע. החישוב הוא השכר כפול מספר החודשים עד גיל פרישה וכל זה כפול אחוז הפגיעה ביכולת ההתשכרות. לדוגמה אדם שיכול לעבוד רק 50% משרה, יקבל פיצוי בגין 50% מהשכר שלו.

 

התאמות ועזרה נוספת

פיצוי נוסף שניתן הינו פיצוי בדבר התאמות נדרשות ועזרה שקיבל או יקבל ממשפחתו או מגורם שלישי (כמו אחות או מטפלת). תאונות דרכים עשויות להוביל לסוגים רבים ושונים של פגיעות, חלקן אורתופדיות, חלקן עצביות ומוחיות. אדם שנפגע בתאונת דרכים יידרש לבצע התאמות ייעודיות בביתו, ברכבו ובדרכי ההתניידות שלו. כמו כן, כאשר ישנו צורך בקבלת עזרה מצד גורם מקצוע או מבן משפחה לאורך זמן, ניתן לקבל גם על כך פיצוי תאונת דרכים.

דוגמאות לפיצויים תאונת דרכים - פייפר כהן

שאלות ותשובות בנושא פיצויים תאונת דרכים

באופן כללי כן, כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, ללא קשר לאשמה שלו בתאונה עצמה זכאי לקבל פיצויי תאונת דרכים. עם זאת, במקרים בהם הנהג הפר את תנאי פוליסת הביטוח, הוא לא יהיה זכאי לקבלת הפיצויים. לדוגמה, נהיגה ברכב ללא רשיון רכב או רכב גנוב.

במקרה של הולך רגל שהיה מעורב בתאונת דרכים עם רכב שאין לו ביטוח חובה, או במקרה של תאונת פגע וברח, על הולך הרגל להגיש את התביעה לקרנית, קרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. מדובר על קרן ציבורית שתפקידה להוות חלופה לביטוח החובה במקרים בהם לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח.

בעת הגשת תביעת הפיצויים במקרה של תאונת דרכים יש להראות קשר ישיר בין תאונת הדרכים לפגיעה שנוצרה. אם הפגיעה נגרמה כתוצאה מהתאונה וניתן לקשר בין האירועים, אז ניתן להגדיר אותה כפגיעת תאונת דרכים ולדרוש בגינה פיצויים.

באופן כללי התשובה היא כן, ישנו סכום מקסימלי לפיצויי תאונות דרכים והוא כולל בתוכו את הסכום המקסימלי של חלק מן המרכיבים היוצרים את הסכום הסופי. כדוגמה הפיצוי המקסימלי על כאב וסבל עומד על כ-180 אלף שקלים. כמו כן, הסכום המקסימלי בנוגע לשכר מחושב עד לשכר של כ-30 אלף שקלים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!