לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

במדינת ישראל הסואנת, תאונות דרכים מתרחשות למרבה הצער בתדירות גבוהה מדי, וכתוצאה מכך תוצאות הרסניות עבור הקורבנות ובני משפחותיהם. הכאב הפיזי, הרגשי והכספי שהתאונות הללו גובות הוא בלתי ניתן למדידה, ובקשת פיצויים הופכת לצעד חיוני לקראת בנייה מחדש של חיים והתקדמות קדימה. מאמר זה נועד לשפוך אור על חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל, תוך התוויית הזכויות הנרחבות והדרכים המשפטיות העומדות לרשות הנפגעים.

 

הבנת המסגרת המשפטית של חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

עד 1975 פיצויים לתאונות דרכים התקיימו דרך פקודת הנזיקין. הבעיות שתעוררו נבעו ממספר פרמטרים:

  • פיצוי חלקי – נדרש למצוא אדם שאחראי ברשלנות או הפח"ח ונפגעים רבים לא יכלו לקבל את הפיצוי (מצבים של תאונה בלתי נמנעת/ פגע וברח וכדומה.
  • אורך הליך משפטי.
  • עלות תביעות גבוהות – אנשים צרפו הרבה נתבעים כדי להבטיח קבלת פיצוי.
  • פיזור נזק לא אפקטיבי.

 

לאור אלו, יצרו הסדר ייחודי לנפגעי תאונות דרכים, לפיו יש משטר אחריות מוחלטת. אשר מטיל חובת ביטוח אישי (ביטוח חובה); יש לציין שבמסגרת החוק ישנו ייחוד עילה (סעיף 8 לחוק) לפיו מי שיש לו זכות תביעה לאור תאונת דרכים, הוא יכול לתבוע אך ורק לפי החוק לפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. לבסוף, הוקמה "קרנית" לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

 

עקרונות מנחים של חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

לאור אלו, המחוקק יצר הסדר ייחודי לפיצוי נפגעי תאונות דרכים; הסדר משולב של נזיקין, ביטוח והסדר סוציאלי:

  • אחריות מוחלטת – מי שנפגע יכול תמיד למצוא אחראי.
  • חובת ביטוח אישי – לרבות ביטוח עצמי חובה, ולא רק ביטוח אחריות. גם מי שנפגע בתאונה עצמית יהיה זכאי לפיצוי.
  • ייחוד עילה (ס'8 לפלת"ד) – כאמור, מי שתאונת דרכים מקנה לו זכות תביעה, יכול לתבוע אך ורק במסגרת הפלת"ד ולא לפי העוולות המנויות בפקנ"ז.
  • הקמת הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים ("קרנית") – תפקיד הקרן הינה לתת פיצוי כשהנפגע לא יכול לזכות בפיצוי מהפוגע.

 

ההגדרות הבסיסיות אותן נותן החוק

החוק דוגל במספר מרכיבים ועל השופטים בכל מקרה ומקרה לוודא שאכן יש עמידה במרכיבי הגדרה זו:

 

  • מאורע

התרחשות המהווה יחידה בפני עצמה, להבדיל מהליך הדרגתי וממושך המורכב (עוזר).

 

  • נזק גוף

מוות, מחלה, פגיעה או ליקוי גופני, נפשי או שכלי. יש לשים לב שמדובר על נזקי גוף בלבד.

 

  • עקב

רכיב הקשר הסיבתי:

  • מבחן לסיבתיות עובדתית – "מבחן הסיבה בלעדיה אין".
  • מבחן לסיבתיות משפטית – מבחן הסיכון, מבחן השכל השכר הישר (צפיות לא רלוונטי).

 

בפסיקה הישראלית בחרו במבחן הזירה (שילוב של מבחן הסיכון ומבחן השכל הישר) – לפי מבחן זה בוחנים האם הרכב שימש רק כזירה לפעולה הפוגעת, ככל שכן, לא מדובר בת"ד.

 

  • שימוש

נסיעה ברכב, כניסה לתוכו או ירידה ממנו, החנייתו, דחיפתו או גרירתו, טיפול-דרך או תיקון-דרך ברכב, שנעשה בידי המשתמש בו או בידי אדם אחר שלא במסגרת עבודתו, לרבות הידרדרות או התהפכות של הרכב או התנתקות או נפילה של חלק מהרכב או מטענו תוך כדי נסיעה וכן הינתקות או נפילה כאמור מרכב עומד או חונה, שלא תוך כדי טיפולו של אדם ברכב במסגרת עבודתו ולמעט טעינתו של מטען או פריקתו, כשהרכב עומד.

 

  • רכב מנועי

רכב הנע בכוח מכני על פני הקרקע, ועיקר ייעודו לשמש לתחבורה יבשתית לרבות טרקטור, מכונה ניידת הכשירה לנוע בכוח מיכני בכביש ורכב נגרר או נתמך ע"י רכב מנועי ולמעט כיסא גלגלים, עגלת נכים ומדרגות נעות.

 

  • למטרת תחבורה

אין הגדרה של הביטוי "מטרות תחבורה", נותן בידי ביהמ"ש שק"ד וכלים לצמצום הפיצוי. נדרשים להגדרות דקות ודקיקות.

 

סוגי הפיצויים הזמינים במסגרת החוק

נפגעי תאונות דרכים עשויים להיות זכאים לפיצויים מסוגים שונים, בהתאם לנסיבות המקרה. אלה יכולים לכלול הוצאות רפואיות, עלויות שיקום, אובדן השתכרות, כאב וסבל, עוגמת נפש, ובמקרים מסוימים גם פיצוי בגין נכות או עיוות קבוע. הכרחי לנפגעים לקבל ייצוג מקיף מאנשי מקצוע מנוסים שיכולים לזהות את סוגי הנזק השונים שניתן לתבוע ולהבטיח שהם יקבלו את הפיצוי המקסימלי האפשרי.

 

ביסוס אחריות בתאונת דרכים

אחד ההיבטים הקריטיים בתביעת פיצויים בגין תאונת דרכים הוא ביסוס האחריות. הדבר מצריך חקירה יסודית, איסוף ראיות וניתוח מומחה של נסיבות האירוע. אנשי מקצוע משפטיים מיומנים יכולים לערוך חקירות מפורטות של זירת התאונה, לאסוף ראיות בקפדנות ולראיין עדים כדי לבנות תיק מוצק. מומחיות זו מסייעת לבסס אחריות ומבטיחה כי זכויות הקורבנות מוגנות לאורך כל ההליך המשפטי.

 

מגבלות ההתיישנות לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

חשוב לנפגעי תאונות דרכים להיות מודעים לכך שלתביעות הפיצויים יש מגבלות זמן ודורשות פעולה מהירה. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל קובע התיישנות במסגרתה יש להגיש תביעה. המתנה ארוכה מדי לרדוף אחרי הפיצוי עלולה לסכן את הסיכויים לקבל את מלוא הסכום הזכאי.

משרד פייפר כהן מכיר באופי הרגיש לזמן של תביעות אלו ומבטיח שלקוחותינו ינקטו פעולות בזמן, איסוף ראיות נדרשות וייזום ההליך המשפטי באופן מיידי על מנת להגן על זכויותיהם ולמקסם את סיכוייהם להצליח בתביעה.

 

הצורך בייצוג משפטי מקצועי

בכל הנוגע לפיצויים בגין תאונות דרכים, הבחירה בייצוג המשפטי הנכון היא מעל הכל. משרד פייפר כהן בולט כמשרד עורכי דין מוביל המתמחה בתיקי נזקי גוף, בעל רקורד מוכח של הצלחה בהבטחת פיצויים משמעותיים ללקוחותינו. הצוות המסור של אנשי המקצוע המנוסים שלנו מבין את נבכי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל ומעניק יחס אישי לכל מקרה ומקרה.

כחלק מניסיון רב השנים שלנו, אנו מסוגלים לספק את התוצאות הטובות ביותר עבור לקוחותינו. יש לנו מחויבות עמוקה לעודד את זכויותיהם, לספק ייצוג מקיף ולנווט את ההליך המשפטי במיומנות ובמומחיות. עם משרדו של פייפר כהן לצידך, אתה יכול לסמוך על כך שהתיק שלך בידיים כשרות, ואנו נילחם ללא לאות על הפיצוי המגיע לך.

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים
חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

גם אם עזבתם את העבודה שלכם, במידה ונפגעה לכם השמיעה כתוצאה מעבודה זאת אתם עדיין זכאים לקבל את מה שמגיע לכם. אין הכרח שתהיו עדיין בעבודה שלכם על מנת שתקבלו את מה שמגיע לכם. אך כן שימו לב שחשוב להגיש את התביעה עד כשנה מהתאונה, אז לא להתמהמה!

את התביעה מגישים על ידי מילוי טופס תביעה וצירוף המסמכים הנדרשים למוסד לביטוח לאומי. כמו כן, תוכלו להיעזר בהליך המילוי באיש מקצוע.

דמי הפגיעה קשורים לתביעת תאונת עבודה עקב פגיעה בשמיעה, אך אם נותרתם עם פגיעה בשמיעה אתם זכאים גם לקבל הכרה בנכות על ידי המוסד לביטוח לאומי מה שיזכה אתכם בקבלת תגמולי נכות בכל חודש שתלויים בחומרת הנכות איתם נשארתם.

באם הגשתם תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה בשמיעה וקיבלתם תשובה שלא מספקת אתכם או לא תואמת את המצב שלכם, זכותכם לערער על ההחלטה. בשלב זה כדאי מאוד לשלב איש מקצוע על מנת לוודא שהפעם כן תקבלו את מה שמגיע לכם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!