לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מבחן הקשר הסיבתי בתביעת תאונת דרכים

תאונת דרכים הן מכת מדינה. אנו למדים על כך מדי יום ביומו, אולם אלו אשר נפגעים וזקוקים לטיפול סוחבים את צרות התאונה זמן רב, לשם כך הומצא חוק הפיצוי לתאונות דרכים. אולם בעוד החוק לא מחייב הוכחת אשמה לקבלת פיצוי, יש אלמנטים אחרים בעולם תאונות הדרכים שיש צורך לקבוע בהם האם הרכב היה במטרת תחבורה, ולשם כך המציא בית המשפט את מבחן הקשר הסיבתי בתביעת תאונת דרכים.

 

מהו קשר סיבתי

קשר סיבתי הוא מונח משפטי מתחום דיני הנזיקין המתקשר לתביעות בנזקי גוף והוא בא לתאר את הקשר בין הפגיעה או המחלה לבין האירוע שיכול להיות מסוגים שונים, החל מתאונת עבודה, תאונת דרכים, רשלנות לסוגיה או אפשרויות אחרות. העיקרון העומד במבחן הקשר הסיבתי טוען שהגוף או האדם צריכים לפצות את מי שנפגע או נפגעו עבור הנזק שנגרם בשל פעולה מסוימת או לחלופין חוסר פעולה שגרמה לנזק. הקשר הסיבתי בא להבטיח פיצוי רק עבור הנזק שנגרם בשל הלקות המדוברת ולא בשל נזקים קודמים.

הקשר הסיבתי הוא למעשה יצירת זיקה לטובת הדיון המשפטי בדיון העוסק בדיני נזיקין המחפש קשר סיבתי המחבר בין התנהגות לא נכונה, מזיקה או רשלנית של הנתבע לבין התאונה או הנזק שנגרם לתובע. המבחן הנדרש הוא קיום הקשר הסיבתי בין הסיבה לנזק לבין התוצאה, אם נמצא קשר ביניהם, אזי הקשר הסיבתי מתקיים. 

בית המשפט קבע שני מבחנים לקיום קשר סיבתי:                                                                                                                                      

קשר סיבתי עובדתי

קשר סיבתי עובדתי הכוונה היא לקיום של קשר רציף היוצר למעשה חוליות חיבור בין שלל האירועים שהתרחשו ביקום הרלוונטי לאותה אירוע. בתוך כך נתייחס להתנהגות וכלל הפעולות שיש בהם חשד לרשלנות על ידי הנתבע ועד לנזק שנגרם בסופו של דבר לתובע.

הקשר הזה נבחן באמצעות השאלה המשפטית שהיא " הסיבה שבלעדיה אין "  המבחן הזה קובע על פי בית המשפט האם הקשר הסיבתי התקיים כלומר האם  התנהגות הרשלנית של הנתבע היא הגורם הישיר לנזק שנגרם ? ורק אם יוכח שהתנהגותו של הנתבע היא הגורם לנזק יתאפשר להכריע שהתקיים קשר סיבתי עובדתי

קשר סיבתי משפטי

במידה והוכח בבית המשפט הקשר העובדתי פונה בית המשפט לבדוק את קיומו של של הקשר המשפטי ואם הוא לא פוסל את הקשר הסיבתי. לשם כך ישנם שלושה מבחנים המשמשים את בית המשפט להכריע.

  • מבחן הסיכון – בית המשפט יבדוק האם סוג הנזק שנגרם הוא מסוג הנזקים שעליהם רוצה החוק להגן. המבחן הזה יטיל אחריות נזיקית כאשר יוכח מעל לכל ספק שהמחוקק התכוון להטיל את האחריות למעשים שנעשו והובילו לנזק. זהו המבחן המוביל בפסיקות ובהחלטות בתי המשפט בישראל בסוגיות מסוג זה בבואם לדון בקיום קשר סיבתי במקרה מסוים.
  • מבחן השכל הישר – בא לבדוק את ההתנהגות של הנתבע, גורם הנזק והאם הייתה רשלנות שתרמה באופן ישיר לנזק. המבחן הזה יבקש לבדוק את הקשר הסיבתי והוא ישלול אותו במידה ולמרות ההתנהגות הרשלנית, התערב באופן לא צפוי גורם נוסף, דוגמת אירוע טבע לא צפוי כגון רוח חזקה אשר יצרה צירוף מקרים חריג ולא צפוי
  • מבחן הצפיות – המבחן הנ"ל בא לבדוק האם היה יכול וצריך הנתבע לצפות מראש בצורה סבירה והגיונית כי ההתנהגות שלו תוביל לנזק שנגרם לתובע.

 

מהי תאונת דרכים על פי המשפט

על פי החוק לנפגעי תאונות דרכים, להלן הפלת"ד מוגדרת תאונת דרכים כאירוע שבעתיו נגרם נזק לגופו של אדם מכל סוג שהוא, ממוות ועד פציעה קלה, זאת עקב שימוש בכלי רכב מנועי למטרה של תחבורה ונסיעה ממקום למשנהו.  עקב כך תוגדר תאונת דרכים במגוון סיטואציות הקשורות לנסיעה, חניה, גרירת הרכב תיקון המתבצע על ידי המשתמש ברכב שלא במסגרת עבודתו. וכן התהפכות או נפילת מטען או חלק מהרכב בזמן הנסיעה.

עוד קובע הפלת"ד כי החוק מעניק זכאות לפיצוי עבור כל נפגע גם ללא צורך בהוכחה, למעשה, כל אדם שנפגע מתאונת דרכים, זכאי לפיצוי. כל אדם זכאי לפיצוי מחברת הביטוח גם ללא צורך בהוכחת שאלת האשמה בתאונה.

עוד קובע החוק לנפגעי תאונות דרכים כי לא רק הנפגעים מתאונת דרכים זכאים לפיצוי, אלא במקרה של מוות בתאונה, בני משפחה או אנשים התלויים במי שנהרג בתאונה זכאים לפיצוי מבעל הרכב הפוגע, גם אם זה לא אשם בתאונה. התשלום מתבצע על ידי חברת הביטוח. ומכיוון שכאמור לא נזקק איש להוכיח אשמה, גם נהג האשם בתאונה, יזכה לקבלת פיצוי.

 

קשר סיבתי עובדתי בתאונת דרכים

מבחן הקשר הסיבתי בהקשר של תאונות דרכים בא לבחון את השאלה האם האירוע, להלן התאונה שגרמה לנזק הגוף, אכן עונה לשאלה האם שימש הרכב בעת התאונה למטרות תחבורה. המבחן בא למעשה בא לבדוק את הזיקה שבין השימוש ברכב למטרות תחבורה לבין הנזקים הגופניים אשר נסבו למי שנפגע מעצם התאונה. מבחינת העובדות חוזר שוב לשאלה שהיא, הסיבה שבלעדיה אין, שם תבחן השאלה הפשוטה והיא האם לא היה נעשה שימוש לטובת תחבורה, עדיין היה נגרם נזק. כאשר אנו מדברים על כלי רכב יש מונח נוסף הנקרא ניצול הכוח המכני, אם יוכח שניצול כוחו המכני של הרכב הוא הגורם לנזק או אז קיימת עילת הקשר הסיבתי, היות ובמידה ולא היה נעשה שימוש בכוח המכני, התאונה לא הייתה מתרחשת.

 

מה זה מבחן הזירה במסגרת תביעה תאונת דרכים 

זהו מבחן הקיים לבוא לעזרה במקרי קיצון בו נעזרים שופטי בית המשפט לבדיקת קיום קשר סעבתי משפטי ונבחנת בו השאלה הבסיסית, האם הרכב היה למעשה רק מעין תפאורה לאירוע, או שהשימוש בו הוא הגורם לתאונה, כאן מופעל השכל הישר, אם יוכח שהשימוש ברכב תרם באופן מוחשי להתהוות הנזק, או אז יחליט בית המשפט שיש קיום של קשר סיבתי בין השימוש ברכב לבין נזק שנגרם לנפגע.

מהו קשר סיבתי

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!