לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מי אשם בתאונת שרשרת?

תאונת שרשרת הנה תאונה שבה מעורבים יותר משני כלי רכב. בהתאם לחוקי התעבורה כל נהג נדרש לשמור על מרחק בטוח לעצירה מפני הרכב לפניו ועליו לצפות שהרכב לפניו עשוי לבלום בפתאומיות ולשמור מרחק בהתאם לתנאי הדרך. בכל מקרה של תאונת שרשרת יש צורך להשיב על השאלה מי אשם בתאונת שרשרת זו על מנת לדעת את איזו פוליסת ביטוח יהיה להפעיל.

 

מצבים שונים בתאונות שרשרת

בתאונת שרשרת עשויים להתקיים לרוב אחד משני מצבים. המצב הראשון הוא שהרכב האמצעי לא שמר מרחק מהרכב שלפניו ולאחר שהרכב הראשון בלם במפתיע הרכב האמצעי פגע בו ולאחר מכן הרכב האמצעי נפגע מאחור על ידי רכב נוסף שגם לא שמר מרחק כראוי. במצב מעין זה בעל הרכב האמצעי יידרש לפצות את הרכב הראשון על הנזקים ובעל הרכב השלישי יידרש לפצות את בעלי  הרכב האמצעי.

 

תאונת שרשרת בפקק

המצב השני שעשוי להתקיים בתאונת שרשרת הוא שהרכב השלישי לא שמר מרחק כראוי מהרכב שלפניו וכתוצאה מכך התנגש ברכב האמצעי שנהדף כתוצאה מכך גם על הרכב הראשון. סוג כזה של תאונה זו נפוץ כאשר שני הרכבים הראשונים עמדו במצב עצירה ואז הרכב השלישי שהגיע לפקק פגע בעוצמה ברכב האמצעי.

במקרה שכזה, בכל הנוגע לשאלה מי אשם בתאונת שרשרת התשובה תהיה בעל  הרכב השלישי והוא יידרש לפצות את בעלי שני הרכבים בהם פגע.

 

כיצד קובעים מי אשם בתאונת שרשרת

השאלה מי אשם בתאונת שרשרת לרוב תוכרע בבית המשפט. הדבר נעשה באמצעות חקירות הנהגים המעורבים ועדים נוספים במידה והיו כאלה בבית משפט. הנהג ברכב הראשון לרוב נחשב לאובייקטיבי מכיוון שלא אמור לשנות לו מי יפצה אותו. במהלך ההליך המשפטי הנהג ברכב הראשון עשוי להישאל האם הוא שמע או חש את הרכב האמצעי פוגע בו עד קודם לפגיעה של הרכב האחרון ברכב האמצעי או להפך.

 

מי מפצה את מי לאחר תאונת שרשרת

בכל הנוגע לנזקי הגוף שנגרמו לנוסעים ולנהגים בתאונת שרשרת בהתאם לחוק הפיצויים לתאונות דרכים כל חברת ביטוח תפצה את הנפגעים שנסעו ברכב עבורה החברה הנפיקה פוליסת חובה ללא קשר לשאלה מי אשם בתאונות השרשרת.

בכל הנוגע לנזקים שנגרמו לרכבים, הפיצוי על ידי חברת הביטוח תלוי בשאלה מי אשם בתאונת השרשרת והדבר נבחן בהתאם לאופן חלוקת האחריות בין הנהגים. ישנם מצבים בהם חברת הביטוח של הרכב הראשון או השני ישלמו  את הפיצוי לבעלי הרכב שנפגע בהתאם לפוליסה ולאחר מכן החברה ותגיש תביעת שיבוב כנגד בעלי הרכב השלישי.

כאשר לבעל הרכב השלישי קים ביטוח צד ג' או מקיף אז חברת הביטוח שלו אמורה לפצות את חברת הביטוח של הרכב הראשון וגם את חברת הביטוח של הרכב השני במידה ומדובר בהדיפה.

 

התנהלות לאחר תאונת שרשרת

מיד לאחר תאונת שרשרת יש לרשום את פרטי כל בעלי הרכב המעורבים לרבות שמות הנהגים, סוגי הפוליסות שלהם כמו גם את פרטי העדים לאירוע. יש לצלם את מצב הרכבים מזוויות שונות ולתעד את אופן קרות התאונה. הדבר חשוב במיוחד אם אתם  הנהג של הרכב השלישי ופגעתם ברכב האמצעי לאחר שהוא כבר פגע ברכב הראשון.

לאחר החלפת פרטים עם הנהגים האחרים וצילום הזירה יש לדווח למשטרה על התאונה ולפנות לחברת הביטוח. בהתאם להוראות החברה יש לפנות את הרכב למוסך פרטי או למוסך הסדר.

 

בלימה פתאומית תוך סטייה מהנתיב

כפי שציינו, לרוב האשמה בתאונת שרשרת נופלת על הרכב שמאחור שלא שמר על מרחק סביר אך ישנם מקרים יוצאי דופן בהם קשה יותר לקבוע מי אשם בתאונת שרשרת. כאשר מדובר בעצירה פתאומית תוך סטייה מהנתיב  של הרכב הראשון הדבר יכול להיות גם אשמתו של נהג זה או לכל הפחות אשמה תורמת והדבר תלוי בנסיבות המדויקות של כל אירוע.

 

תקרת כיסוי ותאונות שרשרת

במידה ואתם אחראים לפגיעה ברכב אחד או יותר ויש ברשותכם ביטוח צד ג' הוא אמור לכסות את כלל הרכבים שנפגעו בתאונת השרשת כל עוד הנזק אינו עובר את תקרת הפיצוי שהוגדרה בפוליסה. ביטוח מקיף הכולל גם כיסוי צד ג' לרוב יכיל תקרת כיסוי גבוהה יותר ואז תדרשו לשלם  רק את ההשתתפות העצמית.

 

חזקת אי שמירת המרחק

כפי שציינו, כאשר מתרחשת תאונת שרשרת, לעיתים יש קושי לקבוע את מידת אחריותו של כל נהג לנזקים שנגרמו לרכבים. בית המשפט במרבית המקרים משתמש בחזקה כי כל מי שמתנגש ברכב אחר מאחור ככל הנראה לא שמר על מרחק הנסיעה המספיק ועל כן נהיגתו הייתה רשלנית. כאמור כאשר מדובר בשני רכבים עומדים אזי לא ניתן להשתמש בחזקה לגבי הנזקים בין הרכבים הקדמיים בשרשרת.

 

קבלת ליווי משפטי

בכל מקרה של תאונת שרשרת מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בתחום על מנת שזה ייעץ ויכוון אתכם כיצד עליכם לפעול. פנייה לליווי של עורך דין מומחה לתאונות הדרכים יכול לספק לכם שקט נפשי, ולהבטיח כי תיק התביעה ינוהל בצורה יסודית ומקצועית. ככל שתקבלו ליווי משפטי מוקדם יותר ובסמוך למועד התאונה כך הסיכויים להצליח בתביעה גבוהים יותר.

 

סיכום מי אשם בתאונת שרשרת

תאונת שרשרת היא כל תאונה בה מעורבים יותר מ- 2 רכבים. בתאונת שרשרת באופן עקרוני כל נהג המעורב בתאונה יהיה אחראי לנזק שאירע לנהג שלפניו. במידה והייתם מעורבים בתאונת שרשרת ואתם האחרונים בתאונה האחריות נופלת עליכם. כפי שציינו, כאשר מדובר בתאונת שרשרת בפקק לרוב האחריות על כל הפגיעות הינה על הנהג האחרון.

בשל המורכבות של קביעת האחריות לתאונות שרשרת תיקים מעין אלו מגיעים במקרים רבים לדיון משפטי ורק לאחר שבית המשפט קובע מי אחראי ואם קיימת אשמה תורמת חברות הביטוח יסדירו את הפיצויים ביניהם בהתאם לפסיקה.

מי אשם בתאונת שרשרת?
מי אשם בתאונת שרשרת?

לא. תביעות על נזקי גוף מוגשות כנגד חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת הרכב של רכב בו שהו הנפגעים. בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים גם מי שאחראי לתאונה יהיה זכאי לפיצויים מחברת הביטוח כל עוד החזיק בפוליסת חובה בהתאם לדין ונהג עם רישיון בתוקף.

ביטוח מקיף כולל בתוכו ביטוח רכוש וצד ג' והוא מכסה נזקי רכוש בלבד. אם לנהג יש ביטוח רכוש בלבד הוא יקבל מחברת הביטוח פיצוי בגין הנזקים שנגרמו לרכב שלו בלבד בתמורה לתשלום דמי השתתפות עצמית. כאשר קיים לנהג גם ביטוח צד ג', חברת הביטוח תממן במקומו גם את הנזקים שנגרמו לרכבים שנפגעו.

מיד לאחר תאונת שרשרת יש לפנות למוקד של חברת הביטוח ולקבל הנחיות כיצד לפעול. טרם הפעלת הפוליסה במידה ואתה לא אשם בתאונה עליך להגיש תביעה נגד גורם הנזק על מנת להימנע מהפסד הנחת היעדר תביעות ומהצורך לשלם השתתפות עצמית. 

באופן עקרוני התשובה לכך היא לא. בהתאם לדיני התעבורה הנהג נדרש להתאים את עצמו לתנאי הדרך ובמידה ויורד גשם והכביש חלה עליו לשמור מרחק גדול יותר על מנת שלא יתנגש ברכב שלפניו במקרה של עצירה פתאומית או פקק בהמשך הדרך.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!