לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

הליך תביעת תאונות דרכים – כל השלבים

הסטטיסטיקה העגומה של תאונות הדרכים בישראל מראה כי כמעט כל אדם יפגע לאורך חיו בתאונת דרכים, בין אם בתור הולך רגל ובין אם בעת היותו נהג רכב. בכל תאונת דרכים, עשויה להיות פגיעה ברכוש, בגוף ובנפש האדם. פגיעה בגוף עשויה להוביל לנכות ולירידה משמעותית ביכולת הפרנסה של הנפגע. לכן חשוב מאוד להכיר את הזכויות של נפגעי תאונות הדרכים. מהם כל השלבים של הליך תביעת תאונות דרכים? האם תמיד מגיעים לבית משפט? והאם חייבים לפנות לעורך דין לצורך הגשת התביעה?

 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975

ב-1975 הועבר בישראל חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים. חוק זה מגדיר כי כל אדם אשר היה מעורב בתאונת דרכים זכאי לפיצוי על פגיעה בגוף. מטרת החוק הייתה למנוע מצב בו אדם אשר נפגע בתאונת דרכים מאבד את יכולת פרנסתו לתקופה ממושכת (ואף לתמיד) ובכך נפגעת כלכלתה של המשפחה כולה.

החוק מיועד לפצות אדם על הטיפול הרפואי שקיבל ושידרש לו, על אובדן כושר העבודה, על החסרת ימי עבודה וגם על עוגמת הנפש ופגיעה נפשית אפשרית.

 

מהי תביעת תאונות דרכים ומי נדרש להליך?

בכדי לקבל את הפיצוי על הפגיעה בתאונת הדרכים, על הנפגע להגיש תביעה לחברת הביטוח. במקרה של אדם שנסע או נהג ברכב, נדרש לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את הרכב בו נסע. במקרה של הולך רגל  שהיה מעורב בתאונת דרכים, עליו לפנות אל חברת הביטוח של הרכב הפוגע.

הליך הגשת תביעת תאונות דרכים לחברת הביטוח הינו באחראיות בלעדית על האדם שנפגע בתאונת הדרכים. ללא הגשת התביעה בפועל, חברת הביטוח לא תדע על קיומה של התאונה ועל הדרישה לתשלום.

 

מי אינו זכאי לפיצויים מהביטוח?

אומנם החוק מגדיר כי כל אדם זכאי לקבל פיצויי על פגיעה בגוף בתאונת דרכים וזאת ללא התייחסות לשאלת האשמה בקיומה של התאונה. בפשטות הכוונה הינה שגם הנהג שהתאונה הינה באחראיותו זכאי לפיצוי על פגיעת גוף במידה וקיימת.

לעומת האמור, ישנם מקרים יוצאים מן הכלל בהם אין חברות הביטוח אחראיות על פיצוי הנהג. ראשית במקרה של נהיגה ברכב גנוב או שללא רישיון רכב. שנית, במקרה של נהיגה ללא רישיון (לדוגמה במקרה של שלילה).

 

מה עושים במקרה שאין ביטוח לתביעת תאונות דרכים?

בנוסף למקרים בהם הנהג אינו זכאי לקבל פיצויים על פגיעת גוף, ישנם מקרים בהם הנפגע אינו יכול לפנות אל הביטוח וזאת משום שלא ניתן לאתר את הרכב הפוגע (כמו בתאונות פגע וברח) או במקרים בהם אין ביטוח (למשל בגלל שימוש חורג ברכב שלא לפי פוליסת הביטוח).

במקרים אלו, היות והנפגע בתאונה אינו אשם שאין ביטוח אליו ניתן לפנות, קיימת הנקראת בקצרה קרנית (הקרן לפיצויי לנפגעי תאונות הדרכים). מדובר על תאגיד ציבורי שתפקידו לפצות נפגעי תאונות דרכים שאין באפשרותם לפנות אל ביטוח החובה.

 

הגשת התביעה

במקרים בהם ישנו ביטוח, יש להגיש אל חברת הביטוח את התביעה לקבלת פיצויים בשל תאונת דרכים. התביעה יכולה להסתיים במהירות וזאת בהסכמת הצדדים על סכום הפיצוי המגיע או מנגד להוביל להליך משפטי עם בחינה של צוות מומחים.

 

מהם המסמכים שתדרשו להגיש בהליך תביעת תאונות דרכים?

בשלב הראשון, לצורך הגשת התביעה נדרש להציג את כלל המסמכים הרפואיים אשר קשורים לאירוע התאונה ולהשלכות הבריאותיות של האירוע על הנפגע. מסכמים אלו כוללים בתוכם את כלל הביקורים שבוצעו אצל רופאים, החל מבדיקה במיון, אשפוזים, פנייה לרופאים מומחים, היסטוריית בדיקות וטיפולים אל מול הפציעה שנגרמה על ידי תאונות הדרכים.

על אילו דברים חשוב לשים לב בהקשר למסמכים הרפואיים?

בכל הנוגע למסמכים הדרושים להליך תביעת תאונות דרכים, חשוב מאוד לשים לב כי כלל התלונות הקשורות לתאונת הדרכים מופיעות בסיכומי הביקור או אשפוז. הקפידו לוודא כי הרופא סיכום את כלל התלונות שתיארתם, את כל הליך הטיפול המומלץ ואת כלל ההמלצות לטווח הקצר ולטווח הארוך.

נוסף לכך, מומלץ מאוד, הן מהסיבה הבריאותית והן לצרכי התביעה, לפנות לקבלת טיפול רפואי ראשוני מיד לאחר קיומה של התאונה. פניה מהירה עשויה לחזק את טענות הדו"חות הרפואיים של המטופל ולהגביר את סיכוייו לקבל את הפיצוי המקסימלי המגיע לו.

 

האם כל התביעות מגיעות לבית המשפט?

בהחלט לא, מרבית התביעות לחברות הביטוח נגמרות בדרך של פשרה בין התובע לחברת הביטוח וזאת ללא מעורבות של מומחים רפואיים ובתי משפט.

 

הליך קביעת מומחים לתביעת תאונות דרכים?

לאחר הגשת התביעה ובמידה ולא הגיעו הצדדים לפשרה, ההכרעה בנושא עוברת אל בית המשפט לענייני תעבורה. לאחר הגשת המסמכים לבית המשפט, יקבע בית המשפט בהתאם לבקשת התובעים וחברת הביטוח בהסתמכות על המידע הרפואי ועל הפגיעות המשמעותיות של התובע רשימה של מומחים שתפקידם יהיה לקבוע את אחוזי הנכות ואחוזי הפגיעה בכושר העבודה של התובע.

במידת הצורך המומחים יכולים לדרוש מהתובע להגיע לבדיקה אצל המומחה כמו גם לדרוש בדיקות נוספות וצירופן לתביעה וזאת לצורך בחינה מעמיקה ונכונה יותר של תלונות התובע. בסיום הליך בחינת המידע הרפואי של התובע, המומחים יקבעו את אחוזי הנכות, אחוזי הפגיעה ואחוזי אובדן כושר העבודה של הנפגע בתאונת הדרכים.

 

במה תלוי סכום הפיצוי?

סכום הפיצוי תלוי במספר פרמטרים. הפרמטר העיקרי הינו אופי ורמות הפגיעה של הנפגע. פרמטר נוסף הינו משך הפגיעה, אם מדובר בפגיעה קצרת טווח סכום הפיצוי יהיה נמוך יותר ביחס למקרה בו הפציעה הובילה לנכות כללית ולאובדן כושר העבודה של התובע. כמובן שישנו כובד רב לאחוזי הנכות שהוגדרו. ככל שהאחוז גבוה יותר, כך סכום הפיצוי יהיה גבוה יותר.

אלמנט נוסף המשפיע על סכום הפיצוי הינו שכרו של הנפגע. ככל שהשכר טרם התאונה היה גבוה יותר, כך סכום הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר גם כן (עד לתקרה המשתנה בהתאם שכר הממוצע במדינה).

 

מי מחליט על סכום הפיצוי?

ישנם מספר שלבים בהליך הגשת התביעה בהם ייתכנו פשרות בין התובע לחברת הביטוח. השלב הראשון הינו בטרם הגשת התביעה לבית המשפט. השלב הבא הינו אחרי הגשת הדו"ח של המומחים. שלאחריו מחושבים תחשיבי הפיצוי על ידי כל אחד מהצדדים. בתום התהליך, יוגשו התחשיבים לבית המשפט, אשר ישקול את התחשיבים וההפרשים ביניהם ובהתאם לדו"ח הרפואי יציע בית המשפט פשרה נוספת לסכום הפיצוי.

במקרה והסכום אינו מוסכם על ידי התובע והנתבע, עוברים לשלב ההוכחות. בשלב זה יידרש כל אחד מהצדדים להציג את הנתונים הקיימים בידיו אל מול בית הדין. בתום ההליך, בית הדין יקבע על סכום הפיצוי אשר מחייב את הנתבעת.

 

האם חייבים לפנות לעורך דין לצורך הגשת תביעת תאונות דרכים?

אנשים רבים שואלים עצמם האם שווה ל"בזבז" כסף ל עורך דין בעת הגשת תביעת תאונות דרכים. חשוב להבין כי פנייה לעורך דין אינה בזבוז כסף, ההפך הוא הנכון, בדרך כלל מדובר על דרך להגדיל את הסיכוי לקבל את הפיצויים המגיעים לכם.

כמובן, חשוב מאוד לשים לב להמלצות על עורך הדין המדובר, לוודא את הניסיון שיש בידיו, האם קיימות המלצות עליו? מומלץ לפנות אל עורך הדין בהקדם האפשרי וזאת לצורך קבל הכוונה לאורך כל התהליך ולא רק בסופו.

הליך תביעת תאונות דרכים - כל השלבים - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!