לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

איך מחשבים כאב וסבל בתאונות דרכים?

מי שנפגע בתאונת דרכים יכול לתבוע פיצוים מחברת הביטוח בהתאם לחוק פיצוי לנפגעי תאונות דרכים. חישוב סכום הפיצויים מבוסס על ראשי נזק ממוניים כגון, הפסדי השתכרות וראשי נזק לא ממוניים כמו כאב, סבל ועוגמת נפש.  תביעת פיצויים יכולים להגיש הן הנפגע והן יורשיו במידה והתאונה הסתיימה במוות. במאמר זה נרחיב לגבי איך מחשבים כאב וסבל בתאונת דרכים בהתאם לדין כיום.

 

דרגת נכות וזכאות יחסית

האופן בו מחושבים הפיצויים בראש נזק כאב וסבל ועוגמת נפש נקבע בנוסחה המפורטת בתקנות של חוק הפיצויים. בהתאם לנוסחה זו יש לקחת בחשבון את דרגת הנכות שנקבעה לתובע, גילו ומספר ימי האשפוז שלהם הוא נזקק כתוצאה מהתאונה. בכל הנוגע לדרגת הנכות הסכום עבור 100% נכות עומד על 170,000 ₪.  כלומר במידה ויקבעו לנפגע 50% נכות הוא יהיה זכאי ל-85,000 ₪.

 

בהתאם לגיל ולמספר ימי האשפוז

כפי שציינו, בחישוב כאב וסבל בתאונת דרכים נלקחים בחשבון גם גילו של התובע. אז איך מחשבים כאב וסבל בתאונת דרכים לפי גיל. החל מגיל 30 מקזזים 1% בכל שנה. כלומר לבן 40 שנבעו לו 50% אחוזי נכות מ-85,000 ₪ יקוזזו 10% והוא יקבל 76,500 ₪. בנוסף לסכום של כאב, סבל ועוגמת נפש שיינתן בהתאם לגיל ולדרגת הנכות על כל יום אשפוז חברת הביטוח תוסיף תשלום של 340 ₪.

 

כאב וסבל במידה ולא נקבעו אחוזי נכות

חישוב כאב וסבל בתאונות דרכם שהסתיימו ללא נכות קבועה נעשה ביחס לסכום הפיצוי המרבי שהוגדר בחוק. ניתן לתבוע בבית המשפט פיצוי של עד 10% מהסכום המקסימלי כלומר, עד 17,000 ₪ בהתאם לגובה הסכום הכולל כיום. גובה הפיצוי ניתן בהתאם למצבו הרפואי של התובע ולמידת הפגיעה בשגרת חיוו היומיומית למרות היעדרה של נכות קבועה.

 

כאב וסבל לאחר פטירת אדם בתאונה

בהתאם לחוק הפיצויים כאשר אדם נפטר כתוצאה מתאונת דרכים בה היה מעורב, שאריו יכולים לתבוע פיצויים הן בגין ראשי נזק ממוניים והן בגין ראשי נזק ללא ממוניים. אז איך מחשבים כאב וסבל בתאונות דרכים של מי שנפטר.

על פי החוק משפחתו של הנפטר זכאית לפיצוי של עד ל25% מהסכום המקסימלי בחוק, כלומר ל- 42,500 ₪ בגין סעיף זה. הזכאות וגובה הפיצוי בסעיף זה אינם משפעים על הזכאות שיש לבני המשפחה לפיצויים בהתבסס על הסעיפים האחרים.

 

ללא תלות בממצאים רפואיים

הפיצויים בגין הכאב והסבל עקב תאונה נעים כאמור בסדר גודל של אלפי שקלים. גם מי שרק נחבל בתאונה יהיה זכאי לקבל פיצוי כספי גם כאשר לא אובחן בבית החולים כל ממצא חיצוני . עם זאת הזכאות מותנית בכך בפגיעה מתועדת ושהוא הגיע בסמוך לקרות התאונה לקבל טיפול רפואי במוסד רפואי מסודר כמו, בית חולים או מרפאת קופת חולים.

כאשרר לנפגע אין אחוזי נכות צמיתים כתוצאה התאונה, הסכום המקסימאלי שאותו ניתן יהיה לקבל על הכאב והסבל בלבד, עומד על כ- 17,000 ₪. הסכום קבוע בחוק, והוא מעודכן על פי מדד המחירים לצרכן כל חודש. מלבד זאת נפגע ללא נכות צמיתה יהיה זכאי לפיצוי בגין הפסדי השתכרות, הוצאות רפואיות והוצאות נסיעה.

 

מה עושים אחרי תאונה

בכל מקרה של תאונת דרכים יש להתנהל בצורה שקולה ומסודרת במטרה להקל על סיכויי קבלת הפיצויים בעתיד. חובה לרשום את פרטי הנהגים האחרים המעורבים ולספק להם את שלכם. חשוב לרשום את פרטי הרכבים ואת סוגי פוליסת הביטוח שלהם. כדאי גם לתעד בצילומים את מקום התאונה טרם הזזת כלי הרכב.

 

קבלת טיפול מידי

ראש נזק כאב, סבל ועוגמת נפש מושפע  מאוד ממצבו הרפואי של הנפגע ולכן במידה והייתם מעורבים בתאונה מומלץ להקדים ולפנות לטיפול רפואי בסמוך לאירוע ולדאוג שכל תלונה וכל בעיה רפואית תתועד במסמכים הרפואיים. ישנם מקרים בהם נפגעי תאונת דרכים לא מדווחים על פגיעותיהם מכיוון שהן נראות להם חסרות חשיבות. חשוב להבין שגם סחרחורות וצפצופי אוזניים עשויים להצביע על פגיעה בראש שעשויה להצדיק פיצויים משמעותיים.

 

קבלת הפיצוי בהליך מהיר

תביעת פיצויים תחת חוק הפיצויים נעשה בהליך מיוחד ופשוט יחסית הן לנהג ולנוסע והן להולך הרגל כאשר זהות בעלי הרכב הפוגע ידועה.  את הפיצויים יש לתבוע מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה ואין צורך להוכיח אשמה או אחריות של הנהג לפגיעות אלא רק את עצם האירוע התאונתי והנזקים לנפגעים.

 

קבלת ליווי משפטי בתביעה

על מנת לדעת איך מחשבים כאב וסבל בתאונת דרכים ואת ראשי הנזק הנוספים חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה המתמחה בתחום. קבלת ליווי משפטי מקצועי יכולה להבטיח כי תממשו את מלוא הזכויות המגיעות לכם בעקבות תאונת דרכים הן בגין סעיף ראש נזק כאב, סבל ועוגמת נפש והן בגין ראשי נזק אחרים. עורך דין יכול למקסם את גובה הפיצויים הן באמצעות משא ומתן עם חברת הביטוח והן באמצעות מיצוי ההליך המשפטי במידת הצורך.

 

סיכום איך מחשבים כאב וסבל בתאונת דרכים

לסיכום, במאמר זה עסקנו בהרחבה בשאלה כיצד מחשבים כאב וסבל בתאונת דרכים כחלק מראשי הנזק המזכים מחברת הביטוח. כפי שציינו גובה הפיצוי תלוי באחוזי הנכות שנקבעו לתובע כאשר בחוק נקבע סכום פיצוי מקסימלי של כ- 170,000 ₪ . חישוב הסכום נעשה על ידי הכפלת הסכום המקסימלי בשיעור הנכות תוך קיזוז של אחוז לכל שנה החל מגיל 30.

איך מחשבים כאב וסבל בתאונות דרכים?
איך מחשבים כאב וסבל בתאונות דרכים?

נפגעי תאונת דרכים זכאים לפיצוי בגין ראשי נזק ממוניים ולא ממוניים. הפרמטרים שנלקחים בחשבון כוללים את גילו של התובע, מידת הצמיתות של הנכות הרפואית ועוד. במסגרת החישוב נבדקת מידת ההשפעה של הנכות על יכולתו של הנפגע לעבוד לאחר התאונה בהתאם לבסיס השכר הממוצע של התובע ערב התאונה ואחוז נכותו התפקודית.

יש להבדיל בין פיצויים לנקי גוף להם זכאים כל מי שמעורב בתאונה לבין פיצויים לנזקי רכוש שתלויים במידת הקיום של פוליסת בטוח מקיף או חובה. פיצויים לנזקי גוף אינם תלויים באחריות לתאונה ואילו הפיצויים בגין נזקי רכוש כן. נזקי גוף יש לתבוע מחברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת החובה של הרכב בו שהה הנפגע.

קיימים שלושה מסלולי תביעה. במסלול הקצר מנהלים את התביעה מול חברת הביטוח בלבד. במסלול הבינוני התביעה מוגשת לבית המשפט וזו מועברת למשא ומתן המסתיים בהסדר פשרה. במסלול הארוך ההליך ימוצה עד סופו בבית המשפט והשופט הוא שיקבע את גובה הפיצוי בגין כלל ראשי הנזק השונים.

במקרים של תאונת פגע וברח ניתן להגיש תביעת נזקי גוף מקרנית שהיא הקרן הממשלתית הייעודית לפיצוי במקרים כאלה. אופן הגשת התביעה יהיה זהה כמו מול חברת הביטוח וניתן יהיה לקבל פיצויי לפי אותם ראשי נזק בדיוק כמו מול חברות הביטוח. עם זאת יש צורך להוכיח כי נעשה מאמץ למצוא את הנהג.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!