לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

התנהלות מול מומחים לפני תביעה בגין תאונת דרכים?

בכל שנה עשרות אלפי אנשים נפגעים בתאונות דרכים שונות. הפציעות עשויות להיות בחומרות שונות, בין פגיעה קלה יחסית ועד מוות. בכל מקרה של פגיעה בגוף, הנפגע זכאי לקבל פיצויי התואם את חומרת פציעתו, את השיקום הדרוש לו ואת אובדן יכולת הפרנסה. חשוב לדעת כי קבלת הפיצויי אינה אוטומטית והיא כפופה לוועדה רפואית וקביעתם של מומחים רפואיים בנוגע לפגיעה ולפיצוי המתאים. אם כך, כיצד מתנהלים מול מומחים בהכנת תביעה בגין תאונת דרכים? האם באמת חשוב לפנות לעורך דין? ולמה תיעוד הוא מילת המפתח?

 

מהי תאונת דרכים?

לפני שניתן לצלול אל שלבי התביעה ואל דעות המומחים השונים, חשוב להבין מהי ההגדרה המשפטית של תאונת דרכים. במקרים מסויימים אנשים עוברים תאונה המוגדרת כתאונת דרכים ואינם מודעים לכך ובכך מוותרים על הפיצוי המגיע להם.

תאונת דרכים מוגדרת כתאונה בה היה מעורב כלי רכב ממונע המחוייב על פי החוק בביטוח חובה, כדוגמאת רכב פרטי, טרקטרון ואף רכבת.

בנוסף להגדרה של כלי הרכב המעורב, ישנה חשיבות גם למצב בו כלי הרכב היה, כמובן שבמקרה של תאונת דרכים בעת שכלי הרכב היה בתנועה נחשבת לתאונת דרכים. אך נוסף לכך, ישנם מקרים רבים בהם גם פציעה בעת שהרכב עומד נחשבת לתאונת דרכים. לדוגמה במקרה של פגיעה בעת הירידה מהרכב בסיום הנסיעה או במקרה של טיפול ברכב במהלך הדרך נחשב לתאונת דרכים.

 

מה לא נחשב כתאונת דרכים?

הדוגמאות הטובות ביותר למקרים שאינם נחשבים לתאונת דרכים הינן, תאונות של הולך רגל עם אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי. כמו גם במקרה של כסא גלגלים ואף של מדרגות נעות. כל אלו אינם מוגדרים כרכבים ממונעים ועל כן פגיעה מהם אינה מהווה תאונת דרכים.

 

מי זכאי לפיצוי במקרה של תאונת דרכים?

על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975, כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים זכאי לקבל פיצוי על הפגיעה, הנזק הפיזי, הטיפול הרפואי ואובדן כושר העבודה וזאת לפי חומרת מצבו ופציעתו. החוק מגדיר כי אין חשיבות לנושא האשמה בתאונה ועל כן, גם הנהג הפוגע זכאי לפיצויים בגין פגיעות גוף ונפש.

 

לכל כלל יש יוצא מן הכלל

אומנם החוק מגדיר כי כל אדם, גם אם הוא אשם בתאונה, זכאי לקבל פיצויים על נזקי גוף, אך ישנם מספר מקרים בהם זכאות זו אינה קיימת. כל המקרים הללו הינם נגזרות של הפרת פוליסת הביטוח.

  1. גרימת תאונה במכוון – במידה והנפגע גרם לתאונה מכוונת וזאת בכדי להתאבד, להיפצע או לפגוע בגורם שלישי. הוא אינו זכאי לקבלת הפיצויים.
  2. נהג ללא רישיון נהיגה בתוקף – מקרה בו הנפגע נוהג בכלי הרכב ללא רישיון בתוקף אינו מעניק פיצויים.
  3. נהיגה ברכב גנוב או ללא רישיון רכב בתוקף.

 

מי הגוף המפצה?

החוק הישראלי מחייב כל בעל רכב לבטח את רכבו בביטוח חובה. ביטוח זה נועד בדיוק למקרים של תאונות דרכים ולצורך פיצוי כלל נפגעי התאונה במידת הצורך. בתוך כך ובכל מקרה של נהיגה ברכב, בין אם התאונה התרחשה באשמת או שלא באשמת הנהג, על הנהג וכל נוסעי הרכב לפנות לביטוח החובה המבטח אותו הרכב ולתבוע את הפיצויים מהם.

במקרה של אוכל רגל או רוכב אופניים שנפגע מרכב, על הנפגע להגיש את התביעה לחברת הביטוח של הרכב הפוגע. מסיבה זו, חשוב מאוד במקרה של תאונה להחליף פרטים הכוללים גם את שם המבטח.

 

מה עושים במקרה שאין ביטוח?

ישנם מקרים בהם לרכב הפוגע או לרכב בו שהוו נוסעים לא היה ביטוח. דוגמאות למקרים כאלו הינם הפרה של פוליסת הביטוח (למשל לנהג לא היה רישיון נהיגה) או תאונת פגע וברח.

במקרים אלו יש לפנות לקרן לפיצוי נפגעי תאונת דרכים אשר הוקמה כחלק מחוק ביטוח החובה ובמטרה להגן ולפצות על נפגעי תאונות דרכים שלמעורבים אין ביטוח חובה.

 

מדוע חשוב להגיע מוכנים?

הגשת התביעה לחברת הביטוח הינה הליך בירוקרטי אורך שחשוב מאוד לדייק בו ולבצע אותו באופן היסודי והנכון ביותר. במקרה של תאונת דרכים בדרך כלל מרבית הפיצוי על הפגיעה (בעיקר אם היא לא גרמה לנזקים ארוכי טווח) מגיעה מחברות הביטוח. לכן, תביעה שלא תוגש כראוי או מומחים שלא יקבלו את המידע המלא הדרוש להם, עשויים להוביל לפיצויים נמוכים משמעותית מהמגיע לנפגע.

 

וועדה רפואית – איך להתמודד עם המומחים?

לאחר איסוף כלל החומר הרפואי הנוגע לפציעות שנגרמו כתוצאה מהתאונה, ניתן להגיש את התביעה לחברת הביטוח. התביעה, יחד עם המסמכים הרפואיים תעבור לדיון של וועדת מומחים רפואיים אשר צפויים לבחון לעומק את המידע ולהגיש את המלצתם הכנה. זכרו, מטרתם של המומחים בתביעת תאונת דרכים היא לדאוג שרק מי שאכן נפגע יקבל את הסיוע שמגיע לו. לכן, במידה ומבצעים את כל ההליכים כראוי ומגישים את כל המידע הדרוש ניתן לקבל את מלוא הזכויות.

 

אילו מומחים בוחנים את התביעה?

סוג המומחים אשר בוחנים כל תביעה תלוי בסוג הפגיעות שנגרמו לפצוע. לדוגמה, במקרה של פצוע שנפגע בגבו או בגפיו הרופא המומחה בתחום התביעה יהיה אורטופד. בשל כך, חשוב מאוד להציג את כל הבעיות הקיימות וזאת כדי לאפשר לזמן את כלל המומחים הדרושים לדיון בתיק.

 

לתעד, לתעד, לתעד

כדי להתמודד עם מומחים בעת הגשת תביעה לתאונת דרכים הכלל החשוב ביותר הינו תיעוד! החל מתיעוד של זירת התאונה, תיעוד כל מידע רפואי (גם אם נראה לכם שולי ולא חשוב) ועד לתיעוד ההתנהלות מול חברת הביטוח.

מאוד חשוב לסדר את כלל המסמכים הרפואיים הקשורים בתאונה ולמסור אותם לבחינה בהקדם אפשרי.

 

גשו לטיפול רפואי – גם אם מדובר בפציעה קלה בלבד

האלמנט השני החשוב בכדי להקטין את הצורך בהתמודדות מול מומחים רפואיים בעת הגשת תביעה על פגיעה בתאונת דרכים, הינה פנייה מוקדמת ככל שניתן לטיפול רפואי. גם אם מדובר על פגיעה קלה בלבד.

כל תיעוד של פנייה לטיפול רפואי, כל מידע על הטיפולים שבוצעו, על השינוי במצבו הבריאותי של הנפגע. חשוב מאוד שהחל מהטיפול הראשוני תמסרו לרופאים את כל המידע, כל התלונות על המצב הבריאותי שלכם מרגע התאונה. שימו לב וודאו כי הרופאים תיעדו את כל המידע, החל מהתלונות שלכם, הבדיקות שבוצעו, טיפולי ההמשך הנדרשים וההשלכות העתידיות על הבריאות והתפקוד שלכם.

 

פנו לעורך דין הבקיא בהתנהלות מול מומחי חברות הביטוח

אחת הדרכים בטובות ביותר להתמודד מול מומחים בעת הגשת תביעה בתאונת דרכים הינה פנייה לעורך דין המתמחה בהגשת תביעה לחברות הביטוח. למרבית עורכי הדין יש צוות מומחים משפטי רפואי אשר התפקיד שלהם הינו לתמוך בחלק הרפואי של הגשת התביעה.

כחלק מכך, עליכם, לבד או באמצעות עורך הדין והצוות שלו, לוודא כי לא חסרים מסמכים רפואיים. נוסף לכך חשוב מאוד להתכונן לשאלות של המומחים ולדעת לענות להם באופן שאינו משתמע לשתי פנים וללא הקטנה של הנזק הקיים.

זכרו, אם תפעלו מהרגע הראשון, תתעדו את כל התהליכים ותתנו את כל המידע שדרוש (גם לרופאים וגם למומחים), אתם צפויים לקבל את הפיצוי שמגיע לכם, כמו גם את הטיפול הרפואי שאתם זקוקים לו.

התנהלות מול מומחים לפני תביעה בגין תאונת דרכים - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!