לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

שאלות נפוצות – תאונות דרכים

לצערנו הרב, תאונות דרכים הפכו לתופעה יום יומית בחיינו. בין אם בשל התשתיות, ריבוי המכוניות או תרבות הנהיגה הישראלית. הסיבה אינה משנה, מה שחשוב לזכור הינה העובדה שבגלל הסטטיסטיקה הכה עגומה הקשורה בתאונות הדרכים, כל אדם עשוי להיות מעורב בצורה כזו או אחרת בתאונת דרכים. מה השאלות הכי נפוצות על תאונות דרכים ויותר חשוב מכך, התשובות עליהן.

 

מה ההגדרה של תאונת דרכים?

זו נשמעת שאלה מובנת לגמרי מאליה, אבל חשוב מאוד להבין את ההגדרה מבחינת החוק ומבחינת חברות הביטוח. תאונת דרכים מוגדרת כאירוע בו נגרם לאדם נזק פיזי וזאת בשל שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

המשמעות של הגדרה זו הינה רחבה מאוד. אך הדבר החשוב ביותר שיש להבין הינו מהו רכב מנועי ולדעת שאופניים חשמליים או קורקינט ממונע אינם נכללים בהגדרה זו. לכן תאונה של הולך רגל עם אופניים חשמליים אינה מוגדרת כתאונת דרכים.

 

מה הכי חשוב לעשות אחרי תאונת דרכים?

אדם שחווה תאונת דרכים נמצא בדרך כלל במצב של הלם וקשה מאוד ברגעי לחץ לדעת מהן הפעולות הנכונות לעשות. ראשית וזהו הדבר החשוב ביותר לאחר תאונת דרכים, תעברו (אם ניתן עם הרכב ואם לא רגלית) למקום בטוח. הכלל החשוב ביותר הינו לשמור על הביטחון שלכם ושל הסביבה.

לאחר מכן, אם ישנם נפגעים שצריך להעביר לבית חולים, הזמינו אמבולנס והתקשרו למשטרה. לאחר מכן, החליפו פרטים עם הנהגים הנוספים שהיו מעורבים בתאונה. גם אם אתם הולכי רגל שנפגעו, חשוב לקחת את פרטי הנהג שפגע בכם.

 

אלו פרטים חשוב לקחת?

המטרה של החלפת הפרטים הינה לוודא שתהיה לכם אפשרות ליצור קשר עם הנהג הפוגע ועם חברת הביטוח שלו לצורך קבלת הפיצויים המגיעים לכם.

לכן, חשוב לקבל צילום של תעודה מזהה, עדיפות אפילו לרישיון נהיגה, רישיון רכב ופרטים של ביטוח החובה של הרכב.

 

האם כדאי לתעד את מקום התאונה?

כן, אחד הדברים החשובים ביותר שאתם צריכים לעשות, זה לתעד את נזקי התאונה באותו הרגע, את מקום התאונה, את מיקום הרכבים וכן את הרכב הנפגע הנוסף.

צילום מקום התאונה יכול להעיד על בורות בכביש, שמן על הכביש או מפגעים נוספים אשר יכלו להיות אחראים לתאונה. צילום נזקי הרכבים שהיו מעורבים בתאונה ימנעו טענות שפגיעות אלו לא היו קיימות או נוצרו בהמשך או הוספה של פגיעות שלא היו קיימות כלל.

 

מדוע חשוב לפנות לעדים?

בנוסף להחלפת הפרטים, חשוב מאוד לפנות לעדים ולקחת מהם פרטי התקשרות. פעמים רבות עדי ראייה של תאונות דרכים יכולים לשפוך אור על מה שהתרחש במהלך התאונה. אומנם לצורך קבלת פיצויים על פגיעה בגוף כנראה שלא תדרשו להציג את עדותם, אך במקרים של פגיעות רכוש שמגיעות לבתי המשפט, עדים יכולים להוביל להכרעה מהירה ומדויקת.

 

מדוע חשוב לפנות למשטרה?

חשוב מאוד לוודא שאתם פונים למשטרה לדיווח על תאונת הדרכים שהתרחשה. במקרים רבים, בעיקר כשיש נפגעים המשטרה תזומן אל מקום האירוע וזאת לצורך חקירת האשמה וכן לצורך שמירה על משתמשי הדרך הנוספים.

פנו לתחנת המשטרה והציגו בפניהם את פרטי האירוע. דו"ח זה ישמש אתכם לצורך קבלת החזרים רבים ולצורכי הגשת התביעה בביטוח.

 

מי אחראי על פיצוי בעת תאונת דרכים?

החוק בישראל מגדיר כי כל בעל רכב מחויב בביטוח חובה לרכב. מטרת הביטוח הינה כיסויי עלויות הפגיעה והפיצוי לנפגעי תאונות הדרכים. במידה ונפגעתם בעת ששהייתם או נהגתם ברכב שלכם, תוכלו לפנות אל חברת הביטוח של הרכב שלכם או של רכבים אחרים המעורבים בתאונה. אם הייתם מעורבים בתאונת דרכים בתור הולכי רגל, עליכם לפנות לחברת הביטוח של הרכב הפוגע.

 

האם כל פגע תאונת דרכים זכאי לפיצוי?

בגדול התשובה הינה כן. החוק בישראל מגדיר פיצויי חובה לכל אדם אשר היה מעורב בתאונת דרכים ונפגע בה, ללא תלות באשמה בתאונה.

עם זאת, ישנם מקרים בהם הפוליסה הביטוחית אינה תקפה, לדוגמה בעת נהיגה ללא רישיון נהיגה (בשלילה), בעת נהיגה ברכב גנוב או בעת כל הפרה אחרת של תנאי הפוליסה.

 

מה עושים במקרה של תאונת פגע וברח?

ישנם מקרים בהם לא תהיה אפשרות לפנות אל הביטוח של הרכב הפוגע. מקרים אלו כוללים בתוכם אירועים בהם הופרה הפוליסה הביטוחית או שהיא לא הייתה קיימת כלל, כמו גם אירועים של תאונות פגע וברח.

הנפגעים בתאונות אלו עדין זכאיים לקבל פיצוי על הפגיעה שחוו. לצורך כך וכחלק מחוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים, הוקמה הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. מדובר בקרן ציבורית אשר כל נפגע של תאונת דרכים שאין ביכולתו לפנות אל חברת הביטוח של הרכב הפוגע, יכול לפנות אליה ולקבל את זכויותיו והפיצוי המגיע לו דרך קרן זו.

 

כיצד פונים לטיפול רפואי ומה העלויות?

ישנה חשיבות כפולה לפנייה מיידית לטיפול רפואי לאחר תאונת דרכים. החשיבות הראשונה הינה הצורך לקבל טיפול ולוודא שאין פציעות נסתרות. החשיבות השנייה הינה מבחינה ביטוחית, ככל שתקדימו להגיע לטיפול (במיון, מר"ם או בקהילה) כך לחברות הביטוח יהיה קשה יותר להציג את הפציעות בתור משהו שאינו קשור לתאונה.

במידת הצורך, יש להתפנות אל בית החולים באמצעות שימוש בשירותי מד"א. מימון העלויות של האמבולנס, הטיפול במיון והאשפוז במידת הצורך, יתחלק בהתאם לתנאים של הפגיעה והאשפוז, בין קופות החולים וחברת הביטוח.

חשוב מאוד לפנות לבדיקה ולתעד אותה גם אם מדובר על פגיעות קלות בלבד. וזאת משום שכל פגיעה שאינה מתועדת לא תחשב לצורך תשלום הפיצויים שמגיעים לכם בעקבות התאונה.

 

איזה מסמכים חשוב לשמור לצרכי התביעה?

באופן עקרוני, חשוב מאוד לשמור כל מסמך רפואי הקשור באופן ישיר או באופן עקיף פגיעות שלכם כתוצאה מהתאונה. לדוגמה: מסמכים מהביקור במיון, מסמכי סיכום של טיפול אצל רופאים מומחים, פנייה לרופאה אלטרנטיבית, מרשמי תרופות, טיפולי פיזיותרפיה ועוד.

נוסף למסמכים הרפואיים חשוב מאוד לשמור כל תיעוד של זירת התאונה, את הפרטים של הנהגים הנוספים שהיו מעורבים ושל העדים שהיו במקום. כמו כן, חשוב לשמור את תיעוד הגשת הדו"ח למשטרה.

 

כמה זמן אחרי התאונה ניתן להגיש את התביעה?

ניתן לפנות אל חברות הביטוח עד ל-7 שנים מיום התאונה. אך, חשוב לזכור כי עדיף לפנות בהקדם אפשרי וזאת כדי למנוע מצב של התיישנות של המקרה, איבוד מסמכים וכו'. כמו כן, הליך קבלת התביעה והפיצוי הינו הליך ארוך ולכן ייקח זמן עד לקבלת הכסף עצמו.

 

מה הקשר בין תאונת דרכים לתאונת עבודה?

תאונת דרכים אשר מתרחשת בדרך אל או מהעבודה, במהלך שעות העבודה (למשל נסיעה ללקוחות) או כחלק מהעבודה (למשל בתור נהג מונית), מוגדרת כתאונת עבודה. הגדרה זו מקנה לכם את האפשרות לקבלת פיצוי מהביטוח הלאומי ולעיתים גם מביטוחים פרטיים נוספים.

 

מה בנוגע לנזק לרכוש

בכל הנוגע לפגיעה ברכב עצמו או ברכוש אחר, כאן ישנה משמעות לאשמה ולביטוחים נוספים של בעל הרכב הפוגע. חשוב להבין מה גובה הנזק ומי אשם בתאונה ובהתאם לכך לפנות לביטוח הרלוונטי.

 

האם חובה לפנות לעורך דין?

אין חובה לפנות לעורך דין לאחר תאונת דרכים. אך, פנייה לאיש מקצוע יכולה להקל משמעותית על התהליך ולזכות אתכם בפיצויי רחב יותר.

שאלות נפוצות - תאונות דרכים - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!