לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

ערעור על תביעות ביטוח לאומי במקרים של פגיעות גב בעבודה

אדם שנגרמה לו פגיעת גב בעבודה זכאי לזכויות רבות, בין היתר מהביטוח הלאומי, כגון פיצויים, אחוזי נכות וקצבאות למיניהן, אולם לא תמיד ההליך אל מול הביטוח הלאומי פשוט וקל, לכן במקרה של פגיעת גב בעבודה מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין לביטוח לאומי. על מנת לעשות סדר בטרם פנייתכם לביטוח הלאומי, ריכזנו בעבורכם במאמר זה את כל המידע החיוני לגבי פגיעת גב בעבודה, התביעה והערעור עליה.

 

מהם כאבי גב?

ניתן לחלק את מקור כאב הגב לשני סוגים:

  • כאבי גב ספציפיים – הקשורים במחלה או נזק לעמוד השדרה ויכולים להיגרם עקב גירוי או לחץ על העצבים בגב, כאשר אחד מהדיסקים בגב מתבקע, או עקב מצב בו נגרמת דלקת למפרקים בבסיס עמוד השדרה.
  • כאבי גב בלתי ספציפיים – כאב שהמקור שלו הוא אינו מנזק משמעותי או מחלה אלא הוא נגרם על ידי נקעים, מתיחות לא נכונות של השרירים, פגיעות או גירוי עצבי בגב.

 

סיווג כאבי הגב:

ניתן לסווג את כאבי הגב בהתאם לשני תסמינים:
כאב גב חריף וזמני הנמשך עד 6 שבועות.
כאב גב כרוני המופיע ונמשך מעל 6 שבועות ועלול להימשך שנים ואפילו כל החיים.

 

מה השכיחות של כאבי גב ופגיעות גב?

כאב גב הוא מצב שכיח שעלול להופיע אצל צעירים ובעיקר אצל מבוגרים. רובנו מבלים את רוב שעות היום בעבודה, ובזמן העבודה, בין אם זו עבודה פיזית ובין אם לאו, יכולים להיגרם נזקים רבים לגב שלנו. לכן, חשוב לדעת כיצד צריך לפעול ולמי צריך לפנות ברגע שנגרם נזק גב.

בנוסף, ברגע שנגרם נזק גב, מלבד הטיפול הרפואי, מומלץ לפנות לעורך דין דיני נזיקין או עורך דין לנזקי גוף המתמחה בפגיעות גב שיוכל ללוות אותנו במהלך ההליך ולעזור לנו להשיג את הזכויות המגיעות לנו ממקום העבודה והביטוח הלאומי.

 

מה הגורמים לפגיעות גב?

פגיעות גב וכאבי גב יכולים להיות כתוצאה מנזק פתאומי כמו למשל תאונת דרכים כשליח אופנוע, תאונת עבודה במהלך העבודה, בדרך אליה או ממנה, צליפת שוט עקב תאונת דרכים, תנועה לא נכונה של הגב, במהלך תאונות כמו החלקה, נפילה במדרגות וכו'.
כמו כן, פגיעות גב ונזקי גב יכולים להיגרם כתוצאה מפעילות ממושכת והדרגתית המעמיסה על הגב בצורה לא נכונה, לדוגמא: מאמץ לא נכון של שרירי הגב או רצועות הגב, מאמץ לא נכון על הדיסקים המגנים על חוליות הגב, תנועות חוזרות המבוצעות בצורה לא נכונה כמו הרמה של חפצים כבדים, משיכה, דחיפה, ואף ישיבה ממושכת לא נכונה.

 

פגיעות גב שכיחות במקום העבודה

עבודות רבות מסוגים שונים יכולות לגרום לפגיעות גב, ניתן לחשוב שהפגיעות הנפוצות ביותר מתרחשות אצל אנשים שעובדים בעבודה פיזית אולם, גם אנשים שלא עובדים בעבודה פיזית ויושבים ישיבה ממושכת רוב שעות היום, חשופים לפגיעות גב ולנזקי גב.

 

מה הנזקים שיכולים להיגרם לגב עקב עבודה פיזית?

פגיעות גב עלולות לגרום לנזקים רבים כמו: כאבי גב ממושכים, כאבי צוואר ועורף, בלט דיסק צווארי, הגבלה בתנועות עמוד שדרה מותני, זרמים בגב התחתון, סחרחורות ממקור צווארי ועוד.

 

הנזקים השכיחים העשויים להיגרם בשל עבודה פיזית

  • פגיעה בחוט השדרה – פגיעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בשבר של חוליה בגב, תזוזה של אחת החוליות בגב ופריצת דיסק. פגיעה בחוט השדרה יכולה לגרום לנזק עצבי בגב שעלול לגרום לקשיי תפקוד של איברים נוספים בגוף כמו הידיים, הרגלים ועוד. במקרים חמורים, פגיעה בעמוד השדרה עלולה להוביל לנכות רפואית, בלט בדיסק ושבר בחוליות הגב.
  • פריצת דיסק – פריצת דיסק יכולה להתרחש לאחר תנועה פתאומית ולא נכונה של חוליות הגב, על ידי הרמת משקל כבד בצורה לא נכונה ועוד.

 

מה הנזקים של ישיבה ממושכת על הגב?

ניתן לחשוב כי ישיבה ממושכת בעבודה לא יכולה לגרום לנזקים רבים לגב, ובמידה ויש קצת כאבים ניתן לפתור את זה בהליכה קצרה לשירותים או למטבחון ובחזרה. אולם, ישיבה ממושכת ולא נכונה עלולה לגרום לנזק משמעותי לעצבים, לכאבי גב, כאבי גוף, נוקשות הצוואר, כאבי צוואר ועורף, פריצת דיסק, בעיות בעצבים, במפרקים ועוד.

 

מה הגורמים לנזקים בישיבה ממושכת?

כאשר אדם נמצא במצב של ישיבה ממושכת, הוא מפעיל לחץ רב על עמוד השדרה. באופן טבעי הגב מגיב טוב יותר כאשר הוא נמצא במצב עמידה, כיוון שבעמידה משקל הגוף נפרש בכל הגוף ולא מתרכז רק בגב. במהלך ישיבה ממושכת מופעל לחץ פיזי על הגב באופן המעוות את העקומה הטבעית של עמוד השדרה.

מצב זה מוביל לכך ששרירי הגב צריכים לנקוט פעולות על מנת לעצור את העיוות, זאת כיוון שבישיבה הגוף לא משתמש בעקומות הטבעיות של עמוד השדרה כדי להתרומם כנגד כוח המשיכה. מצב זה עלול לגרום לבעיות רבות בעמוד השדרה, בעיקר אם יושבים ביציבה לא נכונה, או כאשר הגב רפוי וכפוף באופן שמעוות את רצועות הגב.

 

כיצד ניתן למנוע נזק גב/ פגיעה בגב?

ראשית, יש לשים לב לתחושות ולסימנים שהגוף מאותת לנו, כאשר נוצר כאב גב או שנפגענו בתאונה ובעקבותיה נוצרו כאבי גב, יש לטפל בבעיה ולא להזניח אותה. שנית, על מנת למזער נזקים, יש לנקוט באמצעי זהירות כמו חיזוק שרירי הגב, טיפול נכון בשרירים תפוסים, נעילת נעליים נוחות וכו'.

במידה ועובדים בעבודה פיזית הכוללת הרמת משקלים כבדים, יש לשים לב שהרמת המשקל מתבצעת בצורה נכונה שלא מכבידה על הגב יותר מדי ואם יש אופציה אחרת להרמת המשקל (לדוגמא על ידי שימוש במלגזה) באופן שלא מצריך מאמץ פיזי מומלץ להשתמש בה.

כמו כן, אם לא מדובר בעבודה פיזית, וברוב שעות העבודה אנו נדרשים לשבת, יש לדאוג לכיסא התומך בגב בצורה מקסימלית, יש לשבת בגובה הנכון, בצורה ישרה, ולשים לב שהגב לא מכופף באופן המכביד עליו. אם למרות אמצעי הזהירות נגרם נזק לגב, יש ללכת לרופא, לבדוק את הפגיעה ו/או הנזק ולא להזניח את הבריאות שכן הזנחה בהווה יכולה לגרום לנזקים גדולים יותר בעתיד ואי קבלת מלוא הפיצויים מהביטוח הלאומי.

 

למה חשוב לאבחן פגיעת גב מוקדם ככל הניתן?

לעיתים פגיעות גב או כאבי גב, בעיקר כאשר מדובר בנזק לא פתאומי נראות כפגיעות "לא רציניות" או כ"כאב חולף" אולם, פגיעות אלו עלולות לגרום לנזקים רבים ארוכי טווח ולכן חשוב לאבחן אותן מוקדם ככל הניתן זאת מכמה סיבות:
ראשית, צריך לטפל בבעיה מוקדם על מנת למנוע את המשך הכאבים ואף למנוע נזקים בלתי הפיכים שעלולים להיגרם כתוצאה מהזנחה. שנית, ככל שהנזק יאובחן מוקדם יותר, כך תוכלו לפנות מהר יותר לביטוח הלאומי על מנת שיכירו בבעיה שנגרמה לכם ותוכלו לקבל זכויות ופיצויים עבור הנזק.

ושלישית, כיוון שהגב הוא מרכז כל הגוף, נזקים שנגרמים לו עשויים להשפיע רבות על העתיד ולכן, יש לפעול באופן מהיר ולקבל ייעוץ מתאים בכדי לדעת איך לפעול.

 

מהן הזכויות שלי עקב נזק גב במקום העבודה?

אדם שנפגע במהלך עבודתו ונגרם לו נזק גב, עשוי להיות זכאי לפיצויים, בין היתר מהביטוח הלאומי, על הנזק שנגרם לו, על אובדן הכנסה, על ההוצאות שהוצאו בעקבות הנזק וההוצאות העתידיות שיתווספו בעקבות הנזק. כמו כן, במידה ועקב פגיעת הגב נגרמה לאותו אדם נכות, עומדת לו הזכות להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה.
אך בכדי לקבל את הפיצוי המירבי, יש להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין נזיקין המתמחה בפגיעות גב אשר מכיר את ההליכים מול הביטוח הלאומי ויודע כיצד לפעול ולהוביל לכך שתקבלו את הפיצוי המירבי.

מה לעשות לאחר פגיעת גב?

על מנת לקבל פיצויים עבור פגיעת הגב או נזק הגב שנגרם לכם במקום בעבודה, חשוב קודם כל לפנות לרופא מוקדם ככל הניתן ולאבחן את הפגיעה ו/או הנזק, שכן אבחון מאוחר של הבעיה ופניה מאוחרת לביטוח הלאומי, עשויה לשלול ממכם זכויות רבות.
בנוסף, כאשר מגיעים לרופא על מנת לאבחן את הבעיה, יש לפרט בהרחבה מה קרה לגב. במידה ומדובר בתאונה או בפגיעה פתאומית כמו תאונת דרכים או נפילה, יש לפרט אודות הנסיבות לתאונה, מה הנזקים שנגרמו בעקבות התאונה, היכן כואב ועוד.

אם מדובר בפגיעה לא פתאומית, יש לפרט מה הסיבות לכאבי הגב, מה הפעולות היומיומיות אשר יכולות לגרום לנזק ו/או כאבים וכו'.
כמו כן, אם התגלו כאבים או נזקי גב חדשים לאחר הביקור אצל הרופא, יש לשוב אליו ולדווח אודות הכאבים החדשים, גם אם מדובר בכאב שולי.
לאחר אבחון של הבעיה וקבלת כל המסמכים והאישורים הרפואיים, יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי.

 

מה לעשות בכדי לקבל פיצויי פגיעת גב מהביטוח הלאומי?

אופן הגשת התביעה וההליך מול הביטוח הלאומי לעיתים עשוי להיות ארוך ומלא בבירוקרטיה והנפגע לא תמיד מקבל הכרה מלאה, או שהוא לא מקבל הכרה כלל בפגיעה שנגרמה לו. ולכן, אנו ממליצים, טרם הפניה לביטוח לאומי, להיוועץ עם עורך דין לנזקי גוף או עורך דין לפגיעות גוף ולברר כיצד יש לפעול ומה צריך לעשות בכדי לקבל את מירב הפיצויים.

במידה ולא עשיתם זאת והגשתם את התביעה לביטוח הלאומי באופן עצמאי ולא קיבלתם פיצויים או הכרה התואמת את פגיעת הגב שנגרמה לכם, חשוב לדעת כי ניתן לערער על קביעת הביטוח הלאומי אך יש לעשות זאת באופן מושכל וזהיר שכן, לאחר שלב הערעור ניתן להגיש ערעור נוסף אולם רק לגבי סוגיות משפטיות. כלומר, הסיכוי לשנות את קביעות הביטוח הלאומי לאחר הערעור הראשון קטנים מאוד ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין לפגיעות גוף אשר מכיר את ההליך ויודע כיצד לפעול על מנת להשיג את הפיצויים התואמים את פגיעתכם.

 

הגשת תביעה בביטוח הלאומי לנפגעי גב בעבודה

לאחר אבחון פגיעת הגב על ידי רופא, יש להגיש תביעה לביטוח הלאומי לקבלת "דמי פגיעה".
את התביעה יש להגיש על ידי טופס של הביטוח הלאומי שמספרו 211 והוא נקרא: "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה". חשוב להגיש את התביעה מוקדם ככל הניתן שכן, הגשת התביעה לאחר יותר משנה עשויה לפגוע הזכאות לדמי פגיעה.
במידה וחלילה נגרמה לכם נכות עקב פגיעת הגב, יש להגיש תביעה לגמלת נכות מהעבודה על ידי טופס שמספרו 200 והוא נקרא: "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה".

 

מה קורה לאחר הגשת התביעה?

לאחר הגשת התביעה, ישלח אליכם זימון להגיע לדיון בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לגבי הפגיעה שלכם. במהלך הדיון הוועדה הרפואית בודקת את התביעה, טענות התביעה והמסמכים שהוגשו במסגרתה. כמו כן, הוועדה עשויה לחקור ולשאול את הנפגע שאלות אודות הפגיעה שלו ולעיתים אף שולחת את הנפגע לעשות בדיקות נוספות. ולכן, מומלץ להכין את התביעה, להגישה באופן יסודי בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים וכן להיוועץ בעורך דין מומחה טרם הדיון בוועדה זאת בכדי להימנע מטעויות ולמנוע ככל הניתן בדיקות נוספות.

 

מה קורה אם הוועדה הרפואית קבעה לי פיצויים מופחתים? או לא קבעה פיצויים כלל?

במידה והוועדה הרפואית לא קבעה פיצויים התואמים את פגיעת הגב שנגרמה, ניתן להגיש ערר על החלטתה ולהגישו לוועדה הרפואית לעררים.
כאשר מדובר בפגיעת גב שנגרמה במקום העבודה, בדרך לעבודה או ממנה, יש להגיש את הערר לוועדה הרפואית לעררים לנפגעי עבודה בטופס 247 של הביטוח הלאומי, בצירוף כל הנימוקים והמסמכים הרלוונטיים לפגיעה ו/או לנזק גב.
חשוב לדעת כי הנימוקים אותם אנו מגישים במסגרת הערר חשובים מאוד וקביעות הוועדה הרפואית לערעורים יהיו על פיהם. לכן, מומלץ להיעזר בעורך דין נזקי גב או עורך דין לפגיעות גוף המתמחה בביטוח לאומי, שידע לכתוב את הערר בצורה מנומקת, מפורטת, בהתאם לדין ולפסיקה, בכדי לקבל את הפיצויים שלא קיבלנו בשלב התביעה.

 

מתי צריך להגיש את הערר?

כאשר מדובר בפגיעת גב בעבודה, יש להגיש את הערר תוך 30 ימים מיום קבלת תשובת הוועדה הרפואית לגבי התביעה. עם זאת, הביטוח הלאומי לא דוחה ערר שהוגש גם לאחר 90 יום, אך מומלץ לעמוד במסגרת 30 הימים כקבוע בחוק.

 

הדיון בערר

הוועדה הרפואית לעררים תתכנס לדיון בערר, בין 60 ל90 יום מיום הגשתו. במהלך הדיון יתבקש מגיש הערר להציג ולפרט את הטיעונים עליהם מתבסס הערר ולענות על שאלות חברי הוועדה.
על מנת לקבל את הפיצויים המבוקשים, הצגת הטיעונים צריכה להיות רהוטה ועניינית באופן שלא ישמע לשני פנים.
חשוב לדעת כי הוועדה הרפואית לעררים מוסמכת להפחית מהפיצויים או אחוזי הנכות שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית, ולכן, ייצוג על יד עורך דין, בעיקר בשלב הערעור, חשוב ביותר.

כמו כן, ייצוג על ידי עורך דין לנזקי גב או פגיעות גוף יכול לשפר משמעותית את הסיכויים לקבל את הפיצויים המגיעים לנו.
מה קורה אם הוועדה הרפואית לעררים שוקלת להפחית את הפיצוי שנקבע לי?
במידה ובמהלך הדיון בערר, אנו רואים כי הוועדה שוקלת להפחית את הפיצוי שנקבע לנו בוועדה הרפואית, ניתן לבקש לבטל את הערר ולהשאיר את קביעות הוועדה הרפואית כפי שהיו. במידה וביקשנו לבטל את הערר, הוועדה הרפואית לעררים תעצור את הדיון והבקשה לבטל את הערר תירשם בפרוטוקול הדיון.

ההמלצה להגיע לדיון בערר עם עורך דין לנזקי גב או עורך דין לפגיעות גוף היא גם בכדי למנוע מצב בו הוועדה רפואית לעררים שוקלת להפחית מהפיצוי שקיבלנו, וכן בכדי "לצאת" ממצבים לא צפויים שעלולים להתרחש.

 

האם ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית לעררים?

לאחר שלב הערעור בוועדה הרפואית לעררים, ניתן להגיש ערר נוסף אולם רק בסוגיות משפטיות. וכפי שאמרנו בתחילת המאמר, הסיכוי לשנות את קביעות הוועדה הרפואית לערעורים לאחר הערעור הראשון קטנים מאוד ולכן מומלץ להיעזר בעורך דין לנזקי גוף או עורך דין לפגיעות גוף אשר מכיר את ההליך ויודע כיצד לפעול על מנת להשיג את הפיצויים התואמים את פגיעתכם.

 

חשוב לדעת:

פגיעות גב עלולות להתרחש בכל מקום ובכל רגע, מספיקה תנועה אחת לא נכונה בשביל לגרום לנזק. כמו כן, הרבה מפעולות היומיום יכולות לגרום לנזקי גב גם אם לא מרגישים בכך או יודעים על כך באותו הרגע.

לכן, ברגע שנגרמת פגיעת ו/או נזק גב, בין אם פתאומי ובין אם לאו, יש לפנות לרופא ולבדוק את הפגיעה ו/או הנזק, מוקדם ככל האפשר ולא להזניח את בריאות הגוף.
במידה וחלילה נגרמה לכם פגיעת גב ו/או נזק גב וברצונכם לפנות לביטוח הלאומי שיכיר בפגיעת הגב, עליכם לעשות זאת באופן מחושב ויסודי בכדי לקבל את הפיצויים המגיעים לכם.
יש לזכור כי הוועדה הרפואית לעררים נתקלת הרבה פעמים באנשים ש"מנסים את מזלם" בכדי לקבל פיצויים גבוהים יותר, גם כאשר לא מגיע להם.
ניתן להסיק מזה כי ההליך בוועדה אינו פשוט וכולל שאלות רבות וקשות, וחברי הוועדה אף עשויים להיראות "חשדניים" לגבי הטענות שלכם, ולכן מומלץ להגיע מוכנים עם עורך דין מומחה שידע לטעון את טענות התביעה ו/או הערר כראוי, לענות בשמכם על שאלות ולעשות את המיטב בכדי שתוכלו לקבל את הפיצוי המירבי.

למידע נוסף בנושא ערעור – יש להיכנס לאתר ביטוח לאומי

ערעור על תביעות ביטוח לאומי במקרים של פגיעות גב בעבודה
ערעור על תביעות ביטוח לאומי במקרים של פגיעות גב בעבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!