לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים

צריכת סמים היא תופעה שנהיית שכיחה יותר ויותר במיוחד בקרבת הדור הצעיר והנהגים הצעירים בפרט. כתוצאה, תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים שכיחות גם הן. בסוג זה של תאונות הדרכים, עשויה להיווצר בעיה עם תשלומי הפיצויים מחברת הביטוח, ככל שהנהג עצמו נפגע בתאונה. במאמר זה נתייחס לשאלת הפיצויים בנזקי גוף במקרה של נהיגה תחת השפעה.

 

שימוש בסמים והשפעתו על יכולת הנהיגה

לרוב הנהגים, הנהיגה היא פעולה פשוטה ואפילו אינסטינקטיבית ככל שהם מנוסים יותר על הכביש. אלא שבפועל מדובר בפעולה המצריכה ביצוע של מספר מטלות בו זמנית: מיומנות ושליטה בכלי הרכב, יכולות אנליטיות (קבלת החלטות, תכנון, בחירה, הערכה) ויכולת תמרון בין המטלות.

שימוש בסמים משפיע על יישום המטלות האלו. השפעת הסמים גורמת לשינויים במוח, שינויים קוגניטיביים ומוטורים. ישנם סוגים שונים של סמים ממשפחות שונות: חלקם ממריצים וחלקם מרגיעים. השפעת הסמים על הנהג יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים הבאות: יצירת סביבה מסיחה, שינוי בתפיסת הסביבה ובמודעות, האטת פעילות המוח ועל כן הארכת זמן התגובה, קושי בקבלת החלטות והשפעה על השליטה המוטורית.

 

הקשר בין נהיגה תחת השפעת סמים לבין תאונות דרכים

בשורה התחתונה, נהג לא יכול בשום אופן לנהוג באופן בטיחותי וזהיר תחת השפעת סמים. השינויים המתרחשים עשויים לשבש מנגנונים והתנהגויות ולכן נמצא קשר ישיר בין נהיגה תחת השפעת סמים לבין הסיכון של הנהג להיות מעורב בתאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים.

 

סטטיסטיקות של תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים

מחקרים מצביעים על חשיבות וקשר בין סוג הסמים שהנהג צרך לבין קיומה של תאונת הדרכים ומידת הנזק שיגרם לנהג. כאשר מדובר על שימוש באלכוהול או בקנאביס, הסיכון יהיה מתון וכך גם הנזק שייגרם לנהג. לעומת זאת, אם מדובר על שימוש באלכוהול ובסוגים שונים של סמים בו זמנית, הסיכון של הנהג לעבור תאונת דרכים יהיה גבוה מאוד וכך גם מידת הנזק שיגרם לו.

נמצא כי נהגים צעירים (נהגים מתחת לגיל 27) צורכים סמים בכמות גבוהה יותר מיתר האוכלוסייה וכי נהגים שנוהגים תחת השפעת סם הקנאביס יהיו בסיכון גבוה יותר לעבור תאונת דרכים על פני נהגים שצרכו סם אחר.

 

מה החוק אומר על נהיגה תחת השפעת הסמים?

על פי החוק, נהיגה תחת השפעת סמים נחשבת כנהיגה בשכרות והיא אסורה מכל וכל. הדבר מהווה עבירה פלילית נוסף על היותה תעבורתית ולכן בהתאם לחומרת העבירה עצמה ייקבע העונש. המינימום האמור בחוק הוא פסילת רישיון למשך שנתיים, לצד רכיבי ענישה נוספים כמו קנס כספי, פסילה מותנית וחתימה על כתב התחייבות, ביצוע תיאוריה וטסט מחדש ובדיקות במכון הרפואי.

כאשר האירוע המלא הוא תאונת דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים, העונש עשוי להיות אף מהותי וחמור יותר (לרבות עונשי מאסר) בהתאם להיקף התאונה וחומרת הפגיעות ממנה. כמובן שהחוק מורה על דרכי ההוכחה המתאימים להרשעתו של נהג בעבירת סמים וכמובן על בחינה מדויקת של התאונה, המלמדת בין היתר על אופן התנהגותו של הנהג בכביש.

 

החוק לפיצוי נפגעי תאונת דרכים

חוק הפלת"ד קובע כי כל הנפגעים מתאונת דרכים, בין אם פיזית ובין אם נפשית, זכאים לפיצוי כספי וזאת ללא קשר לאחריותם או אשמתם בגרימת התאונה. פיצוי זה מתקבל באמצעות תביעה מחברת ביטוח החובה של הרכב, המכסה את הנהג באותו רכב, הנוסעים שבו, הולכי רגל ורוכבי אופניים שנפגעו ממנו.

יחד עם זאת, קיימים מקרים שבהם לא ניתן לתבוע את חברת הביטוח:

  • ביטוח החובה אינו בתוקף
  • הנהג אינו מורשה לנהיגה באותו רכב על פי תנאי הביטוח
  • רישיון הנהג ברכב אינו תקף
  • כאשר התאונה נגרמה במתכוון או בזדון

 

תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים – תביעת ביטוח החובה

אמנם ביטוח החובה מכסה את כלל הנפגעים בתאונה ללא תלות באשמתם לתאונה, אך במקרה של נהיגה תחת השפעת סמים שנפגע בתאונה המצב מסתבך. חברת הביטוח עלולה לראות בנהג כמי שעלה על ההגה במטרה לגרום בכוונה תחילה לתאונה, שכן הוא יצא לנהיגה בידיעה שאיננו כשיר לכך ולכן התרחשה התאונה.

 

מה עושים שאר הנפגעים כאשר לא ניתן לתבוע את ביטוח החובה?

בעיה נוספת נוצרת לכאורה כאשר חברת הביטוח מסרבת לפצות הן את הנהג עצמו עקב שימוש בסמים והן את הנפגעים מאותה התאונה. במקרים שבהם חברת הביטוח עצמה לא מפצה, ניתן לפנות לקרן "קרנית" המיועדת לפיצויי נזקי גוף בתאונות דרכים שאין מהן מבטחת ידועה או תקפה.

כמובן שבשני המקרים, הנפגעים נדרשים להליכי תביעה מורכבים בהם עליהם לספק הוכחות רבות וחשובות לחברת הביטוח, מה שמצריך פנייה לעו"ד המתמחה בתאונות דרכים ונזקי גוף.

 

מדוע חשוב להתעקש על תשלומי פיצויים מחברת הביטוח?

תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים יכולות להיות קטלניות. גם אם התאונה לא גבתה חיים, עצמת הנזק הגופני או הנפשי עשויה להיות חמורה מאוד ואף צמיתה. נזקים אלה מאלצים את הנפגעים ומשפחותיהם להתמודדות חיים חדשה, להוצאות עתק, אובדן כושר עבודה ועוד.

כאשר נהג לא זכאי לתשלום פיצויים, גם אם הוא נהג תחת השפעת סמים, הוא יצטרך לשלם מכיסו את כל ההוצאות, נוסף על התמודדות כלכלית בכל יתר מישורי החיים. לכן תביעת פיצויים מתאונת הדרכים היא עניין מרכזי שאין לוותר עליו וחשוב להתייעץ בנושא עם עורך דין שילחם את המלחמה מול חברת הביטוח ושידאג לזכויות המלאות של הנפגע.

 

עורך דין תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים

עורך דין המומחה בדיני נזיקין הוא העורך דין שיש לשכור את שירותיו במקרים של תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים. עורך הדין יכול לספק ייעוץ משפטי מקיף לרבות ייצוג במקרים הרלוונטיים, מתוך ידיעת החוק והפסיקה וגם מדיניות חברות הביטוח ובתי המשפט כלפי נושאים אלה. עורך הדין מלווה את הנפגע עד למיצוי מלא של זכויותיו החוקיות ומספק הגנה גם למקרים שבהם חל ערעור על אותן הזכויות.

חברת הביטוח עשויה להשתמש בסייג שלפיו אין לפצות נהגים שגרמו לתאונה בכוונה תחילה, כך שהמעשה הנכון יהיה לפנות בנושא לעורך דין שידע לתת תשובות מדויקות לאותו מקרה.

אין סנקציה כזו בחוק וככל שחברת הביטוח אישרה את התביעה ובחרה לפצות מבוטח, אין לבית המשפט יכולת לערער על כך ולשלול את סכום הפיצוי. יחד עם זאת, במקרה של הרשעה בגרימת תאונת דרכים צפוי לנהג עונש הכולל גם קנס כספי בסכום גבוה.

עורך הדין יגן על זכויותיכם ככל שהן עשויות להיפגע מצד חברת ביטוח החובה, שעלולה לטעון כי השימוש בסמים מהווה תאונה בכוונה תחילה. כמו כן, ניתן יהיה לקבל הנחיות מדויקות לדרכי הפעולה בהליך התביעה, שיגדילו את הסיכוי לאישור הפיצויים.

אם ניתן, יש לתעד את הזירה, השתלשלות התאונה ולקבל את כל פרטי המעורבים לרבות עדים. יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ללא דיחוי ולשמור את כל הניירת הרפואית מהתאונה. לאחר מכן יש לפנות לעו"ד כדי לקבל הכוונה נוספת בהתאם למקרה.

 

ולסיום, אם יש לכם רישיון לצריכת קנאביס, הנה סרטון שבו עו"ד אייל פייפר כהן מסביר על זכויות משתמשי קנאביס, צפיה מהנה:

תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים
תאונות דרכים בנהיגה תחת השפעת סמים


עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!