לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף

כאשר רשיונו של נהג נשלל והוא נוהג במצב זה ביודעין, במידה ויהיה מעורב בתאונת דרכים, חברת הביטוח לא תכסה אותו. אולם מה הדין כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף מבלי שהיה מודע לכך שרישיונו פג תוקף? האם הוא עדיין יהיה מכוסה על ידי ביטוח הרכב שלו וזכאי לקבלת פיצויים בגין הנזק שנגרם לו? על כך במאמר הבא.

 

כיצד מתייחס חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים לתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף?

בסעיף 7 בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נקבע שבמקרים מסוימים נפגעי תאונות אינם זכאים לפיצוי מחברת הביטוח. בין השאר, מנוי בחוק המקרה של נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים מבלי שהיה לו רישיון נהיגה. אולם לא בכל המקרים, נהגים שנוהגים ללא רישיון תקף בהכרח יאבדו את זכאותם לקבלת פיצוי כספי בעקבות תאונת דרכים.

החוק מתייחס למעשה לשלילת הזכות לפיצויים רק במקרה של תאונת דרכים שמעורב בה נהג שרישיונו נשלל מפאת אי כשירות לנהוג. מנגד, במידה והרישיון אינו תקף מסיבות מנהליות שאינן נוגעות לכישורי הנהג על הכביש, אין מקום לשלילת זכותו לפיצויים במקרה של תאונה חלילה.

 

כיצד מתייחסת הפסיקה לתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף?

בתי המשפט בישראל שואפים עד כמה שניתן למנוע שוני בפרשנות החוק בהקשר לנזקי גוף ונזקי רכוש לרכבים המעורבים בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף. לכן הדין יהיה זהה למדי כשמדובר על נזקי רכוש, אף שחוק חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מתייחס מפורשות לנזקי גוף בלבד. אי לכך, גם בתנאי הביטוח לרכבים, רשום שהפוליסה תקפה רק עבור נהג שיש לו רישיון נהיגה תקף.

 

מה הדין במקרה של שלילת רישיון שהנהג לא היה מודע אליה?

נשאלת השאלה: מה קורה במידה ונהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף, כלל לא היה מודע לעובדה שרישיון הנהיגה שלו נשלל? לדוגמא, נהג אשר נשפט שלא בנוכחותו והרישיון שלו נשלל, או במקרה שמכתב ממשרד הרישוי נשלח לנהג ובו הודעה על פסילת הרישיון, אך הנהג לא קיבל לידיו את המכתב האמור.

למותר לציין שביטול הכיסוי הביטוחי בעקבות תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה תקף, עשוי לגרור הוצאות כספיות גבוהות ביותר לנהג. במקרה כזה, הנהג עשוי אף לאבד את זכאותו לפיצויים אם נפצע לחומרה, ואין מדובר בעניין של מה בכך. לכן התייחסות מערכת המשפט לסוגיית שלילת רישיון הנהיגה בהקשרנו, עשויה להיות בעלת השלכות מרחיקות לכת. לכן בתי המשפט טוענים לצורך במודעות של ממש מצד הנהג לעובדת אובדן התוקף של רישיונו, ולרוב אינם נוהגים לאשר את ביטול הכיסוי הביטוחי לנהג שהנושא לא הובא לידיעתו באופן רשמי.

 

תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף במקרה של שלילת רישיון שההודעה עליה לא הגיעה לנהג

במרוצת השנים, הגיעו לפתחם של בתי המשפט בישראל, מקרים רבים בהם נטען כי הנהג לא היה מודע לשלילת רישיון הנהיגה שלו. במקרים אלו נוהגים בתי המשפט להבדיל בין מצב שבו הנהג אינו יודע על השלילה בתום לב, ובין מצב שבו הנהג פועל באי תום לב, או מתעלם ביודעין מהידיעה כי רישיון הנהיגה שלו נשלל.

בין הסוגיות היותר מעניינות שנדונו בהקשר זה, הייתה השאלה: מה הדין במקרה בו משרד הרישוי שולח לנהג הודעה בדבר שלילת רישיון הנהיגה שלו, אולם ההודעה איננה נדרשת על ידי אותו נהג או אינה מגיעה לידיו מסיבות אחרות, ולכן הוא טוען שלא היה מודע לשלילה. האם במצב כזה, די בעצם שליחת ההודעה לנהג, כדי לטעון לידיעה על שלילת הרישיון? ומה משמעות התשובה לעניין חבותה הביטוחית של המבטחת כלפי אותו נהג?

מקרה מסוג זה הגיע לא זה מכבר לדיון בבית משפט שלום בנצרת, בעקבות תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה, בעקבות שלילת רישיונו של הנהג בגין צבירת נקודות תעבורה. במקרה האמור, קבע בית המשפט שמאחר וההודעה ממשרד הרישוי בנוגע לפסילת הרישיון לא נמסרה לידיו של הנהג, אלא הוחזרה לשולח, לא נחשב הדבר כיידוע בפועל של הנהג כפי שהפסיקה מחייבת.

מכאן נקבע כי יש לראות באותו נהג כבעל רישיון תקף במועד התאונה, שהכיסוי הביטוחי יחול לגביו.  בתיק זה קבע בית המשפט שהדגש אינו על עצם משלוח ההודעה בדבר שלילת הרישיון, אלא על הבאת ההודעה לידיעתו של הנהג הלכה למעשה.

לכן כל עוד לא עלה בידיה של חברת הביטוח להוכיח שהנהג היה מודע לפסילת רישיונו, ההתייחסות לנהג שמעורב היה בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף, כאל מי שרישיונו היה תקף במועד התאונה. בסיכומו של דבר, מערכת המשפט אינה מתייחסת למשלוח מכתבים שחזרו ממשרד הרישוי בתור תחליף לידיעה מצד הנהג.

למרות האמור לעיל, יש לסייג ולומר שהפסיקה מחריגה מקרים שבהם אף שהודעת משרד הרישוי על שלילת הרישיון לא התקבלה על ידי הנהג, כביכול, דינו עדיין יהיה כשל מי שהיה מודע לפסילת הרישיון. זהו למשל הדין של נהג שנמנע ביודעין מאיסוף ההודעות שמשרד הרישוי שלח אליו בנושא, ובפרט אם מודע היה לאפשרות שרישיונו נשלל ובשל כך נמנע מקבלת ההודעות הללו.

או אז ייחשב אותו נהג כמי שמודע היה בפועל לשלילת הרישיון. כך או כך, הנסיבות שהוביל לאי קבלתה של  הודעת משרד הרישוי ותום הלב של הנהג, נבחנים בכל מקרה לגופו.

 

בשורה התחתונה

לא אחת, כאשר נהג מעורב בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף, חברת הביטוח נוהגת לדחות על הסף את תביעתו. הדבר מתבצע באופן אוטומטי בדרך כלל, גם אם אותו נהג לא היה מודע לעובדת שלילת רישיונו במועד התאונה.

כפי שהדגמנו לעיל, אין פירוש הדבר כי יש לקבל את החלטת המבטחת כעובדה מוגמרת. בהחלט יש מקום לבחון את המקרה לגופו ולנסות למצות את זכויותיו של הנהג מול חברת הביטוח. לכן כל נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף, מוטב לו שיפנה לייעוץ משפטי כדי למצות את זכויותיו באופן מיטבי.

תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף
תאונת דרכים ללא רישיון נהיגה בתוקף

 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!