לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים אלכוהול

אין ספק שאלכוהול הוא גורם סיכון משמעותי לגרימת תאונות דרכים. השפעתו של האלכוהול על הנהיגה עלולה להיות חמורה, לגרום לתאונת דרכים ובמקרים מצערים וקשים אף להפוך לתאונה קטלנית. חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים קובע כי גם כאשר התרחשה פגיעה עקב תאונות דרכים אלכוהול, זכאי הנהג לפיצוי כספי עבור נזקי הגוף שנגרמו לו, אך זכות זו עשויה להישלל מהנהג אם נפגע בעצמו.

 

הקשר בין תאונות דרכים אלכוהול ונזקי גוף

שתיית אלכוהול פוגעת בריכוז, קבלת ההחלטות, הדריכות, זמן התגובה, תפיסת הסביבה ואף מביאה לתחושת ביטחון מופרזת. בשילוב כל אלה יחד עם יציאה לנהיגה, עשויות להתרחש טעויות שעולות לעתים בחייהם של נהגים אחרים, נוסעים, רוכבים והולכי רגל שנמצאים בדרכים.

ככל שאחוז האלכוהול בדמו של הנהג גבוה יותר, כך עולה הסבירות למעורבותו בתאונת דרכים שכן הפגיעה בתחומים הקוגניטיביים והפיזיולוגיים שהוזכרו כאן תהיה משמעותית יותר.

 

נהיגה בשכרות: מה אומר החוק?

נהיגה בשכרות היא עבירה פלילית, שבמסגרתה ריכוז האלכוהול בדמו של הנהג גבוה מן המותר, כאשר הריכוז המותר המקסימלי משתנה ביחס לנהגים צעירים וותיקים ובין אם בוצעה בדיקת אוויר נשוף או בדיקת דם (250 מיקרוגרם או 100 מ"ל דם).

הענישה בנהיגה בשכרות מתמקדת בשלילת רישיון לתקופה מינימלית של שנתיים, אך ככל שהעבירה הכילה בתוכה גם תאונת דרכים אלכוהול, מתחם הענישה עשוי להביא בחשבון גם את הנזקים שהותירה אחריה תאונת הדרכים עצמה, היקפה וחומרתה.

מלבד הענישה שבחוק כלפי השותים והנוהגים, הם עשויים לסבול מסנקציה נוספת וחמורה במיוחד – מצב של שלילת הפיצויים בגין נזקי הגוף, אם וכאשר הם עצמם נפגעו בתאונת הדרכים.

 

פיצוי בגין נזקי גוף מתאונות הדרכים

הגורם המפצה בשל נזקי גוף שנותרו מתאונות הדרכים הוא חברת ביטוח החובה של הרכב. ביטוח החובה מכסה נזקים גופניים ונפשיים כאחד ועריכתו מידי שנה מהווה חובה בחוק. כמו כן, הביטוח מכסה את כל סוגי הנפגעים בתאונה, בין אם הם נהגים, נוסעים, הולכי רגל או רוכבי אופניים וללא שאלת אשמתם או אחריותם בגרימת התאונה.

יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים שבהם חברת ביטוח החובה לא מכסה את הנפגעים:

  • כאשר ביטוח החובה לא בתוקף.
  • כאשר הנהג לא מורשה לנהוג ברשימת הנהגים המורשים בפוליסת הביטוח.
  • כאשר לנהג שגרם לתאונה אין רישיון בתוקף.
  • כאשר התאונה הייתה תאונת פגע וברח (במקרה כזה יש לתבוע את תאגיד "קרנית" שהוקם למטרה זו).
  • כאשר התאונה נגרמה במכוון.

 

תאונות דרכים אלכוהול: האם נחשבות לתאונות דרכים בכוונה תחילה?

על שאלה זו אין תשובה חד משמעית. חברת הביטוח המבטחת יכולה לטעון כי נהיגה תחת צריכת אלכוהול בנסיבות אותו מקרה מהוות נהיגה עם כוונה תחילה לביצוע תאונה, מאחר והנהג ידע כי עצם היותו נוהג שיכור מגדיל את הסיכוי למעורבותו בתאונת דרכים.

יחד עם זאת, על מנת לשלול פיצויים מהנהג שגרם לתאונה, על חברת הביטוח להוכיח כי הוא נהג ברשלנות וכי הייתה לו כוונה תחילה לגרום לתאונה. לאור הקשיים במתן הפיצוי לנהג וגם השימוש בהוכחות מצדה של המבטחת, בכל מקרה של תאונות דרכים אלכוהול יש להיעזר בעורך דין תאונות ממולח.

 

תאונות דרכים אלכוהול: הקונפליקט בשאלת הפיצוי

על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (התשל"ה, 1975), כל נפגעי תאונות הדרכים יפוצו, למעט כאשר התאונה נגרמה באופן מכוון או בזדון. נשאלת השאלה: האם באמת ניתן לטעון כי נהג שיכור גרם לתאונה באופן מכוון? במצבים כאלו החוק אינו חד משמעתי וניתן למצוא פסקי דין בהם החברה המבטחת שללה את סכומי הפיצויים ופסקי דין בהם היא נתנה כספי פיצויים לאחר תאונות דרכים שהנהג נהג בשכרות.

הפעולה הנכונה ביותר בכל סיטואציה של תאונות דרכים אלכוהול, תהיה לשכור את שירותיו של עורך דין. במקרים אלו העורך דין הרצוי יהיה עורך דין מומחה לדיני נזיקין, שמכיר את הסוגייה לעומק, את מדיניות חברת הביטוח שאליה מוגשת התביעה וגם את הפסיקה הקיימת למקרים מהסוג הזה. עורך דין ילחם את המלחמה עבורכם ויעשה כל מה שביכולתו על מנת לדאוג שתקבלו את הכספים שמגיעים לכם.

רצוי לשכור את שירותיו של עורך כבר לפני הגשת התביעה וזאת על מנת לא לגרום לטעויות כאשר אתם מגישים את התביעה באופן עצמאי. אך לעולם המצב לא אבוד, תוכלו לפנות לעורך דין בכל שלב והוא יוכל לעזור לכם.

 

מהו סכום הפיצויים בנזקי גוף מתאונה?

סכומי הפיצויים בעקבות תאונות דרכים אלכוהול יכולים לעמוד על עשרות ואף מאות אלפי שקלים מכיוון שהם מכילים בתוכם מכלול רחב של נזקים אפשריים: נכות, כאבים, טראומה, עוגמת נפש, אובדן כושר עבודה, איבוד יכולת ההשתכרות ועוד. כמובן שככל שהנזק שנגרם חמור יותר, כך בהתאמה יעלה גם סכום הפיצויים.

חשוב להבהיר שבמקרים מסוימים שנותר מהם נזק קשה ואף נגרם מותו של הנהג, קיימים גורמים נוספים לתביעה מלבד ביטוח החובה וביניהם הביטוח הלאומי בקבלת קצבאות נכות, קצבת שארים או קצבת סיעוד וכן הביטוחים הפרטיים המתאימים לאותו המקרה (ביטוחים רפואיים, ביטוחי חיים, ביטוחי תאונות וכיוצ"ב).

 

כאשר חברת הביטוח לא מבטחת את הפוגע, מי יבטח את הנפגעים האחרים?

במקרים שבהם לא ניתן לתבוע את ביטוח החובה של הנהג הפוגע או כאשר זהות הפוגע לא ידועה ולכן גם לא ידועה חברת הביטוח המבטחת אותו, סכומי הפיצויים ליתר הנפגעים ישולמו על ידי הקרן הממשלתית "קרנית", הפועלת לפיצוי נפגעי תאונות הדרכים.

הליכי הפיצוי במקרים הללו עשוי להיות מורכב ולכן ככל שנפגעתם כנהגים החשודים בעבירת נהיגה בשכרות או כנפגעים מתאונה בה הפוגע חשוד ששתה ונהג, פנו אל משרד עורכי הדין פייפר כהן ונשמח לסייע לכם בקבלת סכומי הפיצויים המקסימליים.

תאונות דרכים אלכוהול
תאונות דרכים אלכוהול

ככל שיוכח כי שתיית האלכוהול כשלעצמה לא הובילה לכדי תאונה או שגרמה לתאונה עצמה, חברת הביטוח תהיה מחויבת לפצות בגין נזקי הגוף. אך ככל שנחשדתם בעבירת נהיגה בשכרות שגם הובילה לתאונה עם נפגעים, חברת הביטוח עשויה להסתייג ממתן הפיצוי ולכן יש להתייעץ מבעוד מועד עם עו"ד נזקי גוף מיומן.

אין סנקציה משפטית שכזו ולכן ככל שחברת הביטוח אישרה את התביעה ופיצתה את הנהג, לא ניתן לשלול את זכאותו לכך. יחד עם זאת, השופט עשוי להטיל קנס כספי גבוה בפסק הדין. 

במקרים של עבירות מורכבות כמו תאונות דרכים אלכוהול, חברת הביטוח עשויה לטעון כי מדובר בכוונה תחילה לתאונה. לכן יש לתכנן מראש ובחכמה את צעדי התביעה, לדייק בפרטי התביעה ובמסמכים המועברים לחברת הביטוח ולפעול משפטית בכל סוגיה שחוסמת את המבוטח מלממש את זכויותיו. עבור כל אלה יוכל עורך הדין לספק את התוצאה הטובה ביותר.

יש להעניק עזרה ראשונית ככל יכולתך לנפגעים מהתאונה, אם יש ולהזעיק עזרה למקום לרבות את משטרת ישראל. אין לעזוב את מקום התאונה ועליך להשאיר את פרטיך המלאים. בנקודה זו יש לצלם את זירת התאונה ואת הפגיעות הפיזיות שלך אם ישנן ולהתפנות לאחר מכן לקבלת טיפול רפואי. ניתן להתייעץ עם עו"ד תאונות דרכים בכל שלב, כולל מיד לאחר התאונה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!