לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים סטטיסטיקה

תאונות הדרכים בישראל גובות את חייהם של מאות בני אדם מידי שנה, בעוד שאלפים נותרים פצועים בעקבותיהן ובכל דרגות החומרה. במאמר זה נציג נתונים מספריים מעודכנים לגבי תאונות דרכים סטטיסטיקה של נפגעים מהשנים האחרונות וגם את הזכויות שלכם אם חלילה נפגעתם בעצמכם בתאונה.

 

יותר ממיליון הרוגים מידי שנה

מאז התאונה הראשונה שאירעה אי שם בשנת 1896 במהירות "מופרזת" של שבעה קמ"ש בסך הכל, חלפו מים רבים מבחינה תחבורתית, חוקתית וטכנולוגית, אך תאונות הדרכים כתופעה רק הלכו והתעצמו. הסטטיסטיקה היבשה על פי ארגון הבריאות העולמי קובעת כי למעלה ממיליון בני אדם נהרגים מידי שנה בתאונות הדרכים ברחבי העולם, כאשר מספר כפול מכך מהווה את הנפגעים.

 

ומה אצלנו בישראל?

כ-60,000 תאונות דרכים בשנה גורמות ל-145,000 נפגעים בגופם ובנפשם, כאשר סך המעורבים בתאונות הדרכים בישראל מהווה כ-800,000 בני אדם – נתון שמהווה יחס של כמעט 1:5 מהאזרחים החיים במדינה.

למרבה הצער, חלק גדול מהתאונות הללו מסתיימות במותם של המעורבים, המהווים מקום המדינה ועד היום סך מצטבר של כמעט 35 אלף הרוגים – קרוב לפי 1.5 יותר ממספר חללי מערכות ישראל מקום המדינה ועד לאמצע שנת 2022. כ-350 הרוגים מתווספים בכל שנה למעגל השכול מתאונות הדרכים.

 

האם בישראל משקפות תאונות דרכים סטטיסטיקה חיובית ביחס לעולם?

שיעור התמותה מתאונות הדרכים בישראל נחשב נמוך ביחס למדינות אחרות בעולם המערבי, כאשר מיקומה של ישראל ביחס ליתר המדינות עומד על 9 מתוך 33 מדינות.

יחד עם זאת, בעשור האחרון הצליחו חלק ממדינות המערב וביניהן אוסטריה, דנמרק, פורטוגל, איטליה וספרד להפחית את מספר ההרוגים מתאונות הדרכים ביחס לממוצע האירופאי. כיום המגמה באירופה כולה היא להפחית ב-50% לפחות את מספר ההרוגים והפצועים קשה מכלל תאונות הדרכים.

נתונים אלה רחוקים מלהתקיים כאן אצלנו בישראל. במהלך שנת 2021 נהרגו 361 בני אדם מתאונות הדרכים, כתוצאה מ-333 תאונות קטלניות. מדובר בעלייה בכמות ההרוגים מתאונות הדרכים ביחס לעשור האחרון, במהלכו התרחשו כ-288 תאונות קטלניות מידי שנה (בממוצע) וגבו את חייהם של כ-230 בני אדם (בממוצע).

מדובר בעלייה של כ-11% בכמות ההרוגים ושל 16% בכמות התאונות הקטלניות ביחס לעשור הקודם. נתונים אלה כפי שהוצגו על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אינם מתייחסים לשנת 2020, שתמונת המצב החריגה ממנה בשל מגפת הקורונה והסגרים הממושכים הייתה שונה.

 

תאונות דרכים סטטיסטיקה על פי גיל, אזור מגורים ושימוש בדרך

תאונות הדרכים נחשבות לגורם המוות מספר אחת בקרב ילדים. בנוסף, כשליש מכלל ההרוגים הם הולכי רגל, נתון שנחשב גבוה בפני עצמו ביחס ליתר מדינות המערב ושנמצא כעת בעלייה. כ-500 הולכי רגל נפצעים מידי שנה באורח קשה, בעיקר ילדים ובני הגיל המבוגר. תאונות מול רוכבי אופניים מותירות כ-100 הרוגים ופצועים קשה מידי שנה ועוד כ-250 נפגעים באופן קל יחסית.

נתונים שהוצגו במשרד הבריאות, מעידים על כמות שנתית ממוצעת של כ-15 אלף תאונות דרכים עם נפגעים, הגורמות לכ-25 אלף נפגעים חדשים מידי שנה. בסך הכל, עומדת כמות תאונות הדרכים על למעלה מ-35 אלף נפגעים בכל שנה. הכמות הגבוהה ביותר של תאונות הדרכים ביחס לכמות התושבים היא ביישובים: בת ים, חולון, מעלות תרשיחא, ערערה ופרדס חנה-כרכור.

 

תחזיות עתידיות בנוגע לסטטיסטיקה מתאונות הדרכים

על פי מחקרים והערכות עולמיות בנושא, תאונות הדרכים מהוות כיום את סיבת המוות המרכזית בקרב אוכלוסיות צעירות בגילאי 5-29. ביחס לכלל האוכלוסייה זוהי סיבת המוות התשיעית בחומרתה, שצפויה לגדול עד כדי סיבת המוות החמישית בחומרתה עד לשנת 2030.

אם מגמה זו אכן תתברר כנכונה ולא תבוצע מניעה אגרסיבית כלפי הגורמים העיקריים לתאונות הדרכים, ייהרגו כבר בעשור הבא יותר אנשים בהתנגשות מכונית מאשר ממחלות האיידס והשחפת גם יחד.

 

האם ניתן לשנות את המצב?

הסטטיסטיקה מראה כי אחד הגורמים לעלייה בכמות ההרוגים והפצועים קשה היא שימוש מוגבר מאוד במכוניות, במדינות שאזרחיהן בעלי הכנסה בינונית אך שתשתיות הדרכים שלהן עדיין יחסית מיושנות. הנתונים הללו תואמים את המתרחש בישראל באופן עקרוני, אם כי שילוב בין תכנון עירוני מוכוון לתחבורה ציבורית, אמצעי בטיחות מתקדמים ומיתון התנועה צפויים להביא לצמצום מהותי.

נכון לכתיבת שורות אלה (מאי, 2022), מהווה שנת 2021 את השנה הקטלנית ביותר בדרכים בארבע השנים האחרונות. במהלך השנה נהרגו 361 בני אדם ונפצעו באופן קשה עוד כאלפיים בני אדם. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נרתמת בימים אלה למאמצי ההפחתה של תאונות הדרכים העולמיים ומגבשת תוכנית לאומית ארוכת טווח שייתכן ותשנה חלק מהפרספקטיבות המשפטיות המיוחסות לפגיעות מתאונות הדרכים.

 

נפגעתם בתאונת דרכים? כך תפעלו למימוש זכויותיכם:

  1. אם מצבכם מאפשר, תעדו ככל האפשר את אירוע התאונה על ידי רישום אישי, רישום פרטי עדים ומעורבים לתאונה, תמונות של התאונה עצמה, הפגיעות ממנה, אזור ההתרחשות ומפגעים או מחדלים ככל שקיימים (למשל שדה ראייה מצומצם).
  2. חשוב להתפנות בהקדם האפשרי לקבלת טיפול רפואי. הדבר רלוונטי הן לשלומכם ובריאותכם והן להוכחת אירוע התאונה והקשר הסיבתי בינו לבין כל הנזקים הרפואיים שנגרמו לכם. אם תגיעו למיון כעבור יומיים-שלושה עם כאבים, לא ניתן יהיה לקשור סיבתית בין הנזקים לתאונה ותאבדו את זכויותיכם לתבוע.
  3. יש לגשת למשטרת ישראל ולהוציא אישור משטרה (על ידי דיווח על תאונת הדרכים).
  4. יש לגשת לכל הטיפולים הרלוונטיים למצבכם, להגיע לרופאים מומחים שהופניתם אליהם, לקחת טיפול תרופתי שנרשם לכם ולהשתמש באמצעי עזר מתאימים אם הורו לכם. שמרו כל נייר, מסמך, אישור וקבלה שמתייחסים למצבכם הרפואי, לתרופות, בדיקות, תלונות ואבחנות ושמתעדים הוצאות שנגרמו לכם בשל הנזקים מהתאונה כמו נסיעות לטיפולים, רכישת תרופות ועוד.
  5. כעת ניתן להתחיל במסלול התביעה – לתבוע את ביטוח החובה של הרכב ואת המוסד לביטוח הלאומי בהתאם למצב הרפואי הקיים. מהביטוח הלאומי ניתן לקבל קצבאות נכות כללית ונכות מעבודה (כאשר תאונת הדרכים מהווה גם תאונת עבודה), קצבת סיעוד, קצבת ניידות ועוד. אם קיים לכם גם ביטוח פרטי רלוונטי (למשל ביטוח נכות מתאונה, פוליסה לניתוחים וכו'), ניתן יהיה לממש גם אותה.
  6. לכל שאלה, ליווי, ייעוץ וייצוג בהליכים הבירוקרטיים המורכבים של מסלולי התביעה, פנו למשרד עו"ד פייפר כהן ונעניק לכם שירות משפטי מקצועי, מסור וללא פשרות למיצוי כל זכויותיכם מהמקרה.
תאונות דרכים סטטיסטיקה
תאונות דרכים סטטיסטיקה

361 בני אדם נהרגו בדרכים בשנה זו, 84 מהם רוכבי דו-גלגלי, 56 מתוכם נהגים צעירים ואילו כרבע מהם ביצעו תאונה עצמית ללא מעורבות של גורם נוסף. החודש הקטלני ביותר בשנה היה חודש אפריל, בו נהרגו 47 בני אדם, רובם בין השעות 16:00-17:00 אחרי הצהריים.

קיימות שלוש עבירות שמהוות את הסיכון הגדול ביותר לבצען ולגרום לתאונה: אי מתן זכות קדימה להולך רגל (19% מהמקרים), אי ציות לרמזור (12% מהמקרים) ומהירות מופרזת (9% מהמקרים). נתונים אלה מעודכנים לפי דוחות עמותת אור ירוק לשנת 2022.

בפגישה מקצועית נוכל להעריך את המקרה ואת מכלול הזכויות הנובעות ממנו, כולל טווח אפשרי לסכומי הפיצויים ההולמים את הפגיעה. יחד נוכל לגבש תוכנית פעולה מתאימה להליכי התביעה של הגורמים המפצים ולדאוג שזכויותיכם מול כל אחד מהם יישמרו, עד למתן הפיצויים המלאים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!