לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים ללא טסט

נהיגה בכלי רכב ללא טסט זו עבירה חמורה על החוק, שעונשים כבדים בצידה. נהג שהיה מעורב בתאונת דרכים ללא טסט לרכב שבו נהג, צפוי לשאת בסנקציות כספיות משמעותיות. במדריך הבא נסביר אודות המשמעויות הנגזרות מנהיגה ברכב שלא עבר טסט, כאשר הרכב מעורב בתאונה ובאפשרויות הפעולה בתרחיש בעייתי זה.

 

על הצורך בטסט לרכב

במדינת ישראל נדרש כל אדם שכלי רכב ממונע בבעלותו, להחזיק רישיון רכב תקף. את רישיון הרכב יש לחדש מדי שנה (למעט רכבים חדשים, שרישיונם בתוקף למשך 24 החודשים הראשונים, מבלי שבעליו ידרשו לחדשו). חידוש רישיון רכב מותנה בכך שהרכב יעבור בדיקה שנקראת 'טסט'. זוהי בדיקה מקיפה הבוחנת את תקינות מערכות הרכב השונות, ובכללן ההגה, הצמיגים, הבלמים, התאורה, המראות, ועוד.

 

הבעייתיות בנהיגה ברכב ללא טסט בתוקף

נהיגה ברכב ללא טסט תקף, פירושה שמערכות הרכב לא עברו בדיקה בשנה האחרונה ויותר, מה שמצביע על פוטנציאל מסוכנות של הרכב הן לנוהגים בו והן לנהגים אחרים והולכי רגל. בסעיף 2 לפקודת התעבורה נקבע שנהיגה ברכב שלא עבר טסט היא מעבר לעבירה מנהלית – מדובר למעשה בעבירה חמורה על החוק, שעונשים כבדים למדי בצידה.

 

הידעתם? תאונת דרכים ללא טסט גוררת עונשים כבדים עבור הנהג

אין ספק כי הענישה על מעורבות של כלי רכב בתאונת דרכים בלי טסט, היא מחמירה מאוד. העונשים בצידה של עבירה זו נעים בין קנסות כבדים, צבירה של נקודות ברישיון הנהיגה, שלילת רישיון הנהיגה של מי שנהג ברכב שרישיונו אינו בתוקף, ובמקרים חמורים במיוחד – אף עונש מאסר על תנאי או עונש מאסר בפועל. יחד עם זאת, חשוב לסייג ולומר כי חומרת העונש נקבעת כתלות בגורמים רבים ושונים שאותם בית המשפט לוקח בחשבון:

 

ההשלכות של תאונת דרכים ללא טסט לרכב

לתאונות דרכים ללא טסט לרכב, עלולות להיות השלכות כבדות משקל, ובכללן משמעויות כלכליות עבור מי שנהג ברכב שרשיונו איבד מתוקפו, גם אם נהג זה איננו אשם בפועל בתאונת הדרכים. במקרה של תאונה שהיה מעורב בה רכב ללא רישיון תקף, חברת הביטוח עשויה לטעון לרשלנות מצד הנהג הרכב, וכפועל יוצא – לבטל את הכיסוי הביטוחי של אותו נהג.

ככל שבית המשפט יחליט לקבל את טענותיה של המבטחת ויאשר לה להסיר את אחריותה הביטוחית כלפיי הנהג הנ"ל, הוא יהיה חייב לכסות על חשבונו את כלל הנזקים שהתאונה גרמה להם – הן לרכוש והן לגופם של המעורבים בה.

 

השיקולים הנלקחים בחשבון בקביעת עונשו של הנהג בתאונת דרכים ללא טסט

החוק בישראל מתיר לבתי המשפט לתעבורה להטיל עונשים על נהגים שהיו מעורבים בתאונת דרכים ללא טסט, לפי ראות עיניהם, על סמך נסיבות האירוע. בין השיקולים הנלקחים בחשבון לעניין זה, ישנם:

  1. פרק הזמן בו הנהג נהג ברכב ללא טסט בתוקף – ככל שהרכב נעדר רישיון תקף למשך תקופה ארוכה יותר, כך גדלה הסכנה שהוא מגלם עבור נהגים אחרים והולכי רגל, ובהתאם לכך – תוחמר גם הענישה לנהג.
  2. העבר התעבורתי של הנהג – במידה ולנהג שמעורב היה בתאונת דרכים בלי טסט לרכב, יש עבר תעבורתי נקי ללא רישום של עבירות תנועה קודמות, כך קטנים הסיכויים לענישה מחמירה. כמובן, גם ההיפך הוא נכון, כך שקיומן של עבירות תעבורה קודמות צפויה להוביל להחמרה בעונשו של הנהג, בכפוף לכמות העבירות שנצברו לחובתו ומידת חומרתן.
  3. הוותק של הנהג – כאשר עסקינן בנהג חדש, ככל שגיל הנהג צעיר יותר והוותק שלו כנהג קטן יותר, כך גובר הסיכוי לכך שעונשו יהיה חמור יותר.
  4. גיל הרכב – גם שנת הייצור של כלי הרכב מהווה שיקול חשוב בקביעת חומרת העונש לנהג שמעורב היה בתאונת דרכים ברכב ללא טסט. זאת מאחר ומידת הסיכון שרכבים ישנים שאינם מתוחזקים כהלכה ונבדקים בשוטף, מציבים לרכבים ואנשים אחרים על הכביש, היא רבה.

 

העונש לנהג בתאונת דרכים ללא טסט כתלות במועד פקיעת תוקף הרישיון

העונשים לנהגים בתאונות דרכים ללא טסט, נקבעים בהתאם למועד פקיעת תוקפו של רישיון הרכב:

 

העונש כאשר רישיון הרכב פג תוקף לפני פחות מחצי שנה

ברוב המקרים הללו, נהג לא יוזמן לבית משפט לתעבורה, אלא יקבל דוח תעבורה. דוח כזה יגרור צבירה של 6 נקודות ברישיונו של הנהג וחובת תשלום קנס בסך 250 ש"ח עבור רכבים שרשיונם פקע לפני לא יותר מארבעה חודשים, או 1,000 ש"ח עבור רכבים שרשיונם פקע לפני ארבעה חודשים עד שנה.

 

העונש כאשר רישיון הרכב פג תוקף לפני חצי שנה ויותר

במקרים מסוג זה, העונש הוא חמור יותר ויכול להגיע אף לשלילת רישיונו של הנהג ברכב נטול הטסט, או לפסילה על תנאי של רישיונו, לצד צבירה של נקודות תעבורה וקנס כספי בן 1,000 ש"ח.

 

העונש כאשר רישיון הרכב פג תוקף לפני שנה ויותר

במקרה של תאונת דרכים ללא טסט כאשר רישיון הרכב פג תוקף לפני שנה ומעלה, העונש חמור במידה משמעותית מן העונשים בגין המקרים שמנינו לעיל. הנהג עשוי למצוא עצמו במקרה כזה, בשלילת רישיון לתקופה של שנה ויותר, ובנסיבות חריגות אף נשלח למאסר.

 

חשיבות הסיוע המשפטי במקרה של תאונת דרכים ללא טסט

נהיגה ברכב ללא רישיון רכב בתוקף, מסכנת באופן חמור לא רק את הנוהג ברכב זה אלא גם את הסביבה. לפיכך חשוב מאוד להקפיד להעביר את הרכב טסט ולחדש את רישיונו בזמן. העונשים למי שמעורב היה בתאונת דרכים ללא טסט, הם כאמור, מחמירים, לכן אם נקלעתם למצב ביש כזה – זה הזמן לפנות לייעוץ משפטי איכותי מעורך דין תעבורה מנוסה.

תאונת דרכים ללא טסט
תאונת דרכים ללא טסט
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!