לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין תאונת דרכים עם נפגעים

בישראל מתרחשות מאות תאונות דרכים מידי יום ורובן מסתיימות בפגיעות פח קלות למדי. לצערנו, חלק מהתאונות מסתיימות גם עם נפגעים שנפצעו פיזית וכעת זכאים להגיש תביעה בגין תאונת דרכים עם נפגעים ולקבל פיצויים, בלי קשר לאחריותם לתאונה.

 

חוויתם תאונת דרכים עם נפגעים? אתם זכאים לתבוע

כולנו מבינים שבמקרה של פגיעה משמעותית יש גורמים שנועדו לפצות אותנו, אך נראה שהנושא עדיין לא נמצא במודעות ציבורית נרחבת כל כך ועדיין ישנם אנשים רבים שלא מודעים לזכאותם לתבוע לאחר שנפגעו בתאונת דרכים.

חלק מהנפגעים נוטים לשער שאם פגיעתם הייתה קלה מאוד, המאמץ שישקיעו בתביעה תמורת פיצוי מצומצם יהיה מיותר או חסר תועלת. חלקם מאמינים שאם הם היו אלו שאחראים לאותה התאונה, לא מגיע להם דבר.

 

ובכן, בשני המקרים הם טועים.

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים מתווה מסלול ייחודי להקלה על נפגעים ובני משפחתם ובמסגרתו, כל אדם שנפגע בתאונת דרכים, בין אם נהג אשם או מעורב בתאונה, נוסע, הולך רגל או רוכב אופניים – זכאי לקבל פיצויים מחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה.

למעשה, החוק מחייב ברכישת ביטוח חובה לרכב בקרב כל נהג העולה על הכביש והוא זה שמאפשר, במקרה של תאונה עם נפגעים, לקבל פיצוי כספי על פי החוק ובהתאם לפגיעה וחומרתה. החוק פועל כך שאם נסעתם ברכב של חברים, או אפילו במונית ואלו ביצעו תאונה, עליכם לתבוע את ביטוח החובה של הנהג כדי לקבל פיצוי כספי כחוק. אם נפגעתם מכלי רכב כהולכי רגל או רוכבי אופניים, עליכם לתבוע את ביטוח החובה של הרכב הפוגע.

אם מדובר בהתנגשות בין שני נהגים שבה כל נהג מטיל את האשמה על האחר על מנת להימנע מהפעלת הביטוח, סביר ששתי חברות הביטוח יתנהלו במשא ומתן או בדיון משל עצמן ויגיעו להחלטה מתאימה.

כך או כך, כל נפגע יוכל לקבל פיצוי כספי שיסייע לו להתמודד עם הפגיעה והשלכותיה הכלכליות כאשר המחלוקת היחידה שעלולה להיווצר בנושא היא שאלת גובה הפיצויים שחברת הביטוח תספק לכם. אם תבחרו להתנהל בנושא זה מול עורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים, תוכלו למקסם את גובה הפיצויים ולייעל את התביעה כולה.

 

מקרים שאוסרים תביעה בגין תאונת דרכים

בחוק מופיעים גם נפגעים שאינם זכאים לפיצוי כספי, למרות שנפגעו בתאונת דרכים:

  1. מי שגרמו לתאונה בזדון ומתוך מטרה להזיק לגופו או רכושו של אדם אחר.
  2. מי שנהגו ברכב מבלי לקבל את הסכמת הבעלים
  3. מי שנהגו ברכב ללא רישיון, לרבות רישיון שפקע בשל אי תשלום או אגרה והליכי הוצאה לפועל. בית המשפט התייחס גם לנסיבות טכניות כמו אי חידוש הרישיון, אי תשלום קנס או נהיגה בסוג רכב ללא היתר מתאים ברישיון.
  4. מי שהשתמשו ברכב לטובת ביצוע פשע או הסתייעו בו כדי לבצע פשע.
  5. מי שנהגו ברכב ללא ביטוח חובה, או עם ביטוח שאיננו מכסה בפועל את היקף השימוש של אותו נהג ברכב. ישנו חריג לסעיף זה לפיו אם הנהג לא ידע או לא יכול היה לדעת שאין לו כיסוי מתאים, הוא יוכל לתבוע את תאגיד "קרנית".
  6. מי שנהגו כשבעל הרכב התיר להם לנהוג אך ביודעין לגבי העדר כיסוי ביטוח החובה, או כיסוי הנסיעה הספציפית שבה התרחשה התאונה. במקרה כזה אם הנהג אכן קיבל היתר לנהוג ברכב ולא יכול היה לדעת או לא ידע שהרכב לא מבוטח בביטוח חובה, החוק יקל עמו והוא יוכל לתבוע את "קרנית".

 

תביעה בגין תאונת דרכים נגד תאגיד "קרנית"

ישנם מקרים שבהם לא ניתן לאתר את זהות הנהג שביטוח החובה שלו אמור לפצות את הנפגעים, כמו למשל בתאונות פגע וברח. ישנם גם מקרים שבהם התאונה מתרחשת על ידי פוגע שכאמור, אין לו רישיון תקף, רישיון נהיגה כלל או ביטוח חובה לרכב ולכן הנפגעים הללו יהיו זכאים לתבוע את "קרנית" – גוף ממשלתי שהוקם למטרה זו ומפצה נפגעים על פי חוק הפלת"ד שלא יכלו לתבוע את ביטוח החובה מאי אילו סיבות.

 

תביעה בגין תאונת דרכים לעומת תביעת נזקי גוף

הליך תביעות הפיצויים בגין תאונות דרכים שונה במהותו מהליך תביעות הפיצויים בגין נזקי גוף אחרים. זאת משום שיש צורך להוכיח את הגורם האחראי לתאונה ולפעול על פי הפרוצדורה החוקית להוכחת נזק. תביעות נזיקין "רגילות" לדוגמה, אמורות להפנות אצבע מאשימה לגורם אחראי שאם לא היה נוקט בפעולות מסוימות, הנזק היה נמנע.

בתביעות בגין תאונות דרכים לעומת זאת, חברת הביטוח מחויבת לפצות נפגעים גם ללא טענה שכזו, אך הנפגעים מחויבים להוכיח כי עברו תאונה. בנוסף, לא קיים צורך לצרף לכתב התביעה מסמך חוות דעת רפואי מטעם הנפגע. על הנפגע בתאונת הדרכים להציג את כל התיעוד הרפואי שמהווה ראיה לתאונה ולנזקים שנגרמו ממנה ולהתבסס עליהם כטענות התביעה הן מול חברת הביטוח והן מול הביטוח הלאומי בתביעות נכות.

מתקיים גם שוני משמעותי בגובה הפיצויים, למשל היקף הסכום בגין כאב וסבל. בתביעות הנזיקין מדובר בראש נזק שאיננו מוגבל, כך שהוא נתון לשיקול דעתו של בית המשפט. בתביעות נזקי גוף מתאונות דרכים לעומת זאת, תחשיב ראש הנזק כאב וסבל יכול להתבצע עד לתקרה קבועה בחוק.

גם לגבי גובה הפיצויים עקב אובדן כושר השתכרות ישנה תקרה, בעוד שבתביעת נזיקין אחרת מדובר בסכום בלתי מוגבל. כאן אובדן כושר ההשתכרות לעתיד יפוצה עד למקסימום שילוש השכר הממוצע במשק, גם אם הנפגע משתכר בסכום גבוה מכך.

 

עצות זהב לנפגעים בתאונות דרכים

 

עצרו הכל

אל תעזבו את מקום התאונה מבלי לקבל ולתעד את כל פרטי המעורבים לרבות עדים לתאונה, נוסעים בכלי רכב מעורב, פרטי פוליסות ביטוח, שמות, כתובות, מספרי טלפון, תאריך, מיקום ושעת התאונה, צילום של האזור כולו כולל צילום של פגיעות גופניות אישיות במידה וקיימות לכם. בהמשך כדאי לכתוב לעצמכם גם את השתלשלות התאונה.

 

טיפול רפואי

התפנו לטיפול רפואי ראשוני, גם אם אתם מרגישים טוב ומאמינים שלא נפגעתם! למעשה, פגיעות ראש, צוואר וגב (וגם פגיעה נפשית כמו פוסט טראומה) עשויות להתבטא רק לאחר מספר ימים, אך אם תיגשו לטיפול באותו זמן ותטענו שמדובר בהשלכות מהתאונה, לא יהיה ניתן להוכיח זאת משפטית.

בקבלת הטיפול הראשוני ניתן לקשור סיבתית בין מצבכם הרפואי לבית קיומה של התאונה, אך וודאו שכל תלונותיכם נרשמות, שהרופאים מתעדים בכתב כי מדובר בתאונת דרכים ומפרטים גם את השתלשלות התאונה עצמה.

 

דיווח למשטרה

גשו למשטרה ודווחו על תאונת הדרכים, כדי לקבל אישור מעורבות בתאונת דרכים. אישור זה הכרחי להגשת התביעה ובלעדיו התביעה שלכם עשויה להידחות. לקבלתו יש להגיע לאגף התנועה במשטרת ישראל ובאזור שבו התרחשה התאונה. כאן תתבקשו למלא טופס מתאים ובסיומו תקבלו אישור משטרה.

 

צילום ותיעוד

תעדו מכאן והלאה כל תלונה על כאבים וגשו לקבל טיפולים בהתאם. שמרו כל הפניה, בדיקה, צילום, מרשם, אישור, פגישה עם רופא מומחה, ממצא רפואי, קבלות על הוצאות שנגרמו לכם בעקבות התאונה כמו נסיעות לטיפולים, רכישת תרופות ועזרים רפואיים ועוד. שמרו את כל הניירת בסדר כרונולוגי, זה יקל על הליך קבלת ההחלטות במעמד התביעה.

עו"ד פייפר מדגיש את החשיבות של ההכנה לקראת בדיקת מומחה לאחר תאונת דרכים:

עו"ד שיתאים לתביעה בגין תאונת דרכים עם נפגעים

פנו בהקדם לעורך דין המתמחה בתביעות בגין תאונות דרכים עם נפגעים וקבלו ליווי משפטי ומקצועי המותאם לתביעתכם ונסיבותיכם ומאפשר לכם להתמודד עם מכשולים או קשיים בתביעת חברת ביטוח החובה או "קרנית", תביעות מול המוסד לביטוח הלאומי ותביעות מול חברות הביטוח הפרטיות אם יש ברשותכם ביטוח מתאים.

עורך דין מקצועי ומנוסה יהווה את ההבדל בין תביעה מוצלחת ותביעה שאינה מוצלחת וימקסם את גובה הפיצויים שתקבלו בפועל.

תביעה בגין תאונת דרכים עם נפגעים
תביעה בגין תאונת דרכים עם נפגעים
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!