לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים חייל בחופשה

במקרה של תאונת דרכים חייל בחופשה רשאי להגיש תביעת פיצויים למשרד הביטחון. זכות זו שמורה לחיילים בשירות סדיר בלבד, כאשר חיילי מילואים אינם זכאים לפיצוי ממשרד הביטחון בגין תאונות שאירעו בזמן שהותם בחופשה או בבית.

 

הזכאות לפיצוי ממשרד הביטחון בגין תאונת דרכים חייל בחופשה

חוק התגמולים והשיקום בישראל קובע כי הזכות לקבלת פיצוי כספי בעקבות תאונת דרכים חייל בחופשה שמורה אך ורק לחיילים שנחבלו במהלך תקופת שירותם הצבאי או בעקבות שירותם. לדוגמא, חייל המשרת כנהג צבאי. בדומה לחוק תאונות עבודה של המוסד לביטוח לאומי, גם חיילים שנפגעו בתאונות דרכים בשירות הצבאי, בדרכם לבסיס או בחזרתם ממנו, זכאים לקבלת פיצויים בשל תאונת הדרכים שעברו.

 

התנאים לפיצוי תאונת דרכים חיילים בחופשה

ישנם מספר תנאי סף לקבלת פיצויים בגין תאונת דרכים של חייל בחופשה והם:

  1. שהות כדין של החייל מחוץ לבסיס הצבאי – שאינה במסגרת נפקדות או עריקות. בהקשר זה, סטייה של החייל ממסלולו הקבוע למטרה שאינה קשורה לשירותו הצבאי, לא תוכר כתאונת דרכים של חייל בחופשה המזכה בפיצויים, למעט נסיעה בדרך ליעד החופשה מהבסיס או נסיעה בדרך לבסיס מיעד החופשה.
  2. החייל משרת בשירות סדיר – משרתי מילואים ומשרתי קבע אינם זכאים לקבלת פיצויים בגין תאונת דרכים חיילים בחופשה, משום שהביטוח של משרד הביטחון איננו מכסה את זמן שהותם בביתם. חיילים במילואים ובקבע רשאים לתבוע את חברת הביטוח הפרטית שלהם (שדרכה רכשו ביטוח רכב) ובתנאים מסוימים, אף את המוסד לביטוח לאומי.

 

את מי תובעים לאחר תאונת דרכים חייל בחופשה?

במקרה של תאונת דרכים שאירעה לחייל בחופשה, הנפגע רשאי לתבוע כאמור את משרד הביטחון. אולם ישנה גם האפשרות להגיש תביעת פיצויים פרטית כנגד חברת הביטוח המספקת את ביטוח הרכב של הנפגע.

 

היתרונות בהגשת תביעה לחברת ביטוח

ישנם כמה יתרונות בהגשת תביעה בגין תאונת דרכים של חייל בחופשה, דווקא לחברת הביטוח, והם:

  1. בתביעת חברת הביטוח התובע לא יידרש להוכיח כי איננו אחראי לתאונת הדרכים: הוא יהיה זכאי לקבל פיצויים בשל תאונת הדרכים שאירעה במסגרת שירותו בצבא, ללא קשר לסוגיית האחריות לתאונה או לגובה אחוזי הנכות שלו. זאת להבדיל מתביעת פיצויים שתוגש למשרד הביטחון, המחייבת הוכחה של קשר עובדתי ישיר בין מצבו הרפואי של התובע לבין אירוע התאונה.
  2. בתביעת חברת הביטוח הפיצוי אינו תלוי באחוזי הנכות שנקבעו לחייל: במרבית המקרים למעט יוצאי דופן, משרד הביטחון משלם פיצויים רק לחייל שאחוזי הנכות שנקבעו לו בעקבות תאונת הדרכים, עולים על 10% נכות קבועה.
  3. בתביעת חברת הביטוח הסיכוי לדחיית התביעה על הסף נמוך יותר לעומת משרד הביטחון: למשרד הביטחון ישנה הזכות לדחות על הסך תביעת פיצויים בגין תאונת דרכים של חייל בחופשה, ככל ומדובר בנהג שנהג באופן רשלני או במהירות החורגת מן המהירות המותרת. גם נהיגה ברכב ללא היתר מתאים, כנדרש בנהיגה ברכב צבאי, תוביל בסבירות גבוהה לדחיית התביעה על הסף.

 

היתרונות בהגשת תביעה למשרד הביטחון

למרות האמור לעיל, לתביעת משרד הביטחון בעקבות תאונת דרכים חייל בחופשה, ישנם גם יתרונות משמעותיים, כדלהלן:

  1. ההכרה באחוזי נכות המזכים בפיצויים ממשרד הביטחון היא לרוב לכל החיים: אף שסכום הפיצוי שחברות הביטוח נוהגות לשלם בעקבות תאונות דרכים חיילים בחופשה, עשוי להיראות גבוה מזה שישולם בעקבות תביעת משרד הביטחון, מדובר לרוב בסכום חד פעמי. זאת להבדיל מהפיצויים שמשרד הביטחון משלם לחיילים נפגעי תאונות דרכים בצבא, המשולמים למשך תקופה ארוכה.
  2. ההכרה של משרד הביטחון בזכאות החייל לפיצויים מספקת לו רשת ביטחון: זהו נדבך משמעותי מאוד במקרה של החמרה במצבו הרפואי של החייל בעתיד.
  3. זכאות התובע לקבלת הטבות נוספות ממשרד הביטחון: בין היתר – הנחות במיסים, סבסוד חלקי של השכלה אקדמית לנפגע ולילדיו, זכאות למימון טיפולים רפואיים, מימון של רכב רפואי, בית הבראה, וכיוצא באלו.

 

נו, אז את מי עדיף לתבוע במקרה של תאונת דרכים חייל בחופשה?

בשורה התחתונה, במידה והתאונה בה היה מעורב החייל בחופשה, לא הובילה לפגיעה צמיתה בבריאותו או שקיימת פגיעה צמיתה אך ללא סיכוי משמעותי להחמרה במצבו הרפואי של החייל או במצב נכותו, עדיף לו לחייל, להגיש תביעה לחברת הביטוח ולקבל ממנה פיצויים חד פעמיים בסכום גבוה יותר.

כמובן, ישנה האפשרות לגבש הסכם פשרה בין משרד הביטחון וחברת הביטוח, אולם אפשרות זו פחות מומלצת, היות וניתן להניח כי לא זאת בלבד שסכום הפיצויים שישולמו לכם במקרה הזה יהיה קטן יותר, אלא שלא תהיה לכם גם אפשרות להגיש למשרד הביטחון תביעה נוספת בעתיד במידה ותחול החמרה במצבכם הבריאותי ובמגבלות הכרוכות בו.

 

על מה חשוב להקפיד בהגשת תביעה בגין תאונת דרכים חייל בחופשה?

לשם הגשת תביעה בגין תאונת דרכים חייל בחופשה, חשוב מאוד לאסוף את כל המסמכים המכילים תיעוד של השתלשלות האירועים שהובילה לתאונת הדרכים. כמו כן, במידה והיו עדי ראיה שחזו בתאונת הדרכים, חשוב לכלול את עדותם בתיק התביעה על מנת לחזק את הבסיס הראייתי התומך בה.

על מנת לשפר את הסיכויים לכך שתביעת החייל תתקבל ותניב פיצוי כספי בסכום משמעותי, יש להוכיח את קיומו של קשר סיבתי ממשי בין אירוע התאונה לבין הפגיעה במצבו הרפואי של החייל.

 

למי פונים להתייעצות בנוגע לתאונת דרכים חייל בחופשה?

במידה ונפגעתם מתאונת דרכים במסגרת שירותכם הסדיר בצה"ל, גם אם הדבר קרה בזמן חופשה מהצבא, כדאי לפנות להתייעצות עם משרד עו"ד פייפר כהן, כדי לבחון את זכאותכם לקבלת פיצויים. אף שהתהליך לקבלת פיצוי כספי וזכויות רפואיות בגין תאונות דרכים בצבא, איננו פשוט, הליווי המשפטי שאנו מספקים, מאפשר במרבית המקרים מיצוי זכויות מרבי מול משרד הביטחון וחברות הביטוח, במינימום מאמץ עבור הלקוח.

תאונת דרכים חייל בחופשה
תאונת דרכים חייל בחופשה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!