לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין בור בכביש

נגרם לרכבכם נזק בשל מפגע סביבתי כגון בור בכביש? ייתכן ואתם זכאים לקבלת פיצויים. גם הולכי רגל שמעדו לתוך בור בכביש עשויים להיות זכאים לפיצויים, במידה ויגישו תביעת נזיקין. בסקירה להלן נדון בשאלות מי אחראי לתיקון מפגעים בכבישי ישראל, איזה גורם מצופה לפצות אזרחים על נזקי גוף או רכוש שנגרמו בעקבות התקלות בבורות בכבישים, וכיצד ניתן להגיש תביעה בגין בור בכביש.

 

מי אחראי לתיקון מפגעים בכבישי ישראל?

כל רשות מקומית בישראל, מחויבת לדאוג לבטיחותם של תושביה וכל אדם הבא בתחומה. מדובר בחובה הנובעת מעצם כך שזוהי רשות מקומית, אך גם מתוקף היותה של הרשות המקומית בעלת מקרקעין, שהשליטה והפיקוח בהם נתונים בידיה. על פי פקודת העיריות, בידי רשויות מקומיות נתונה הסמכות לשמירה על ביטחון הציבור והן מחויבות לכך.

בהתאם לזאת, ישנם סעיפים שונים בפקודת העיריות, כגון סעיף 235 הקובע, שהרשות המקומית תהיה אחראית לתקן, לנקות, להזליף, להאיר ולנקז כל רחוב בתחומה שאיננו בחזקת רכוש פרטי. בנוסף, אחראית הרשות המקומית למנוע ולהסיר כל מכשול ברחובותיה. הרשות המקומית נדרשת אף לנקוט באמצעי זהירות ראויים למניעת תאונות בעת בנייה, תיקון או שיפוץ של רחובות, תעלות או תשתיות ביוב.

 

איזה גורם מצופה לפצות אזרחים על נזקי גוף או רכוש שנגרמו בשל בורות בכבישים?

למרות האמור לעיל, עצם הופעתו של בור בכביש, כשלעצמה, איננה מספיקה כדי לחייב את הרשות המקומית במתן פיצוי לתובע.

 

על מי מוטל נטל ההוכחה הנזיקית בהגשת תביעה בגין בור בכביש?

במקרה בו מוגשת תביעת נזיקין בגין בור בכביש, נטל ההוכחה לרשלנות מצד הרשות המקומית, יוטל על כתפיו של התובע.

 

אילו נסיבות עשויות להיחשב כרשלנות מצד העיריה המצדיקה הגשת תביעת פיצויים?

בין הנסיבות שעשויות להיחשב כביטוי להתרשלות מצד הרשות המקומית, העשויה לשמש כעילה להגשת תביעה בגין בור בכביש – ישנם מקרים שבהם עירייה מתעכבת בטיפול במפגע סביבתי בשטחה, אף שהיא מודעת לקיומו. לכן אם אדם שנפגע בגופו או ברכושו בעקבות מעידה או נסיעה לתוך בור בכביש, דיווח על כך לעירייה והנושא לא טופל בחלוף זמן סביר, הוא יהיה רשאי לתבוע מהרשות המקומית הנ"ל פיצויים.

ההלכה הפסוקה בתביעות מסוג זה מעידה על כך שבתי המשפט מצפים מהרשויות המקומיות לטפל בכל מפגע בטיחותי שנוצר בכבישים המצויים בתחומן. הדבר מגובה כאמור, בפקודת העיריות. בהתאם לכך, ככל שהתובע יצליח להוכיח את קיומו של קשר סיבתי ברור בין הבור בכביש לבין הנזק שנגרם לו, הסבירות לכך שבית המשפט יפסוק פיצויים לטובתו, יהיה גבוה יותר.

 

למה חשוב לשים לב כאשר מגישים תביעה בגין בור בכביש?

כאמור לעיל, תביעות נזיקין המוגשות כנגד רשויות מקומיות, בעקבות פגיעה ממפגע סביבתי בתחומן, מחייבות את התובע להוכיח את התרשלותה של הרשות העירונית כלפיו.

 

חשיבות הוכחת הקשר הסיבתי בין הפגיעה לבין המפגע בהגשת תביעה בגין בור בכביש

במידה שיקבע שהרשות המקומית הפרה את חובת הזהירות שלה כלפי התובע, תיבחן סוגיית הקשר העובדתי בין ההפרה המדוברת לבין הנזקים שנגרמו לכאורה לנפגע. בהקשר זה מצופה התובע הצליח להוכיח שבשל התנהלותה הרשלנית לכאורה של הרשות המקומית, נגרמו לו הנזקים שלהם הוא טוען.

במידה וטענה זו תוכח מעבר לכל ספק, בית המשפט יפנה לבחון את היקף הפיצוי שראוי לפסוק לטובת הנפגע, על פי היקף הנזקים שהתובע יציג בגיבוי ראיות, חוות דעת מקצועיות ושאר אסמכתאות רלוונטיות.

 

מהי טענת אשם תורם וכיצד היא נוגעת להגשת תביעה בגין בור בכביש?

לא אחת, כאשר כנגד רשות מקומית מוגשת תביעה בגין בור בכביש, הרשות הנתבעת מציגה טענת אשם תורם כנגד התובעים. "אשם תורם" זו טענת הגנה משפטית מקובלת בתביעות נזיקין, שבאמצעותה מייחסת ההגנה לתובעים חלק מן האשמה בנזקים שבגינם הוגשה התביעה. קבלת טענה זו, עשויה להוביל להפחתה של סכום הפיצוי שבית המשפט יפסוק לטובת התובע.

במקרים אלו, היה ובית המשפט הדן בתביעה יקבע כי לתובע יש 100 אחוזי אשם תורם, הרשות המקומית תהיה פטורה מאחריות נזיקית ומתשלום פיצויים למגיש התביעה. מנגד, ככל שבית המשפט יפסוק שיש מקום לייחס למגיש התביעה טענת אשם תורם בהיקף חלקי, סכום הפיצויים שיפסק לטובת התובע, לא יתבטל כליל, אך יופחת בחלקו – בהתאם למידת האשמה שיוחסה לו.

כך לצורך העניין, תביעה שהוגשה כנגד עיריית תל אביב-יפו, בשל נזקי גוף שספג תושב שנתקל בבור בכביש בעת שרכב על הקורקינט החשמלי שלו, הובילה לקביעת פיצוי כספי לתובע. אולם לחובתו של התובע נזקף גם אשם תורם בהיקף של 25 אחוזים, בטענה לאי זהירות בצידו, משום שהכיר את הכביש והיה מודע לקיומו של הבור המדובר. כך קרה שמסכום הפיצוי שבית המשפט קצב, קוזזו 25 אחוזים בגין האשם התורם מצד התובע.

 

עם מי ניתן להתייעץ לגבי תביעה בגין בור בכביש?

במידה ונפצעתם בגלל בור בכביש, מומלץ ביותר לפנות להתייעצות מול משרד עורכי דין פייפר כהן, על מנת לבחון את זכאותכם לקבלת פיצויים. אף שהתהליך לקבלת פיצוי כספי וזכויות רפואיות בגין תאונות דרכים הנובעות ממפגעים בשטח ציבורי אינו פשוט, הליווי המשפטי שאנו מספקים ללקוחותינו, מאפשר לרוב להגיע למיצוי זכויות מיטבי מול חברות הביטוח והרשויות המקומיות, במינימום מאמץ עבור הנפגע.

 

בשורה התחתונה

אם נפגעתם מבור בכביש או מכל מפגע בטיחותי אחר בשטח ציבורי, ייתכן ויש מקום להגשת תביעה בגין בור בכביש, לשם קבלת פיצוי כספי. לשם כך, כדאי להיוועץ בעורך דין נזיקין עם ניסיון בהגשת תביעות כנגד רשויות מקומיות. במשרד עו"ד פייפר כהן, פועלים עורכי דין מנוסים בתחום זה, שישמחו לעמוד לרשותכם ולבדוק את זכאותכם לקבלת פיצוי כספי הולם, בהתאם לנסיבות המקרה.

תביעה בגין בור בכביש
תביעה בגין בור בכביש
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!