לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת

לא רק שנהיגה במהירות מופרזת מעלה את הסיכוי לתאונת דרכים, היא מעלה גם את חומרת הנזק של הנפגעים מאותה תאונה. מאחר ורוב הנהגים במדינה נוהגים במהירות גבוהה מהמהירות המותרת, חלקם הגדול עשויים למצוא את עצמם במצב לא צפוי, שבו הם גורמים לתאונות דרכים או נפגעים מהן. במאמר זה נעמוד על זכויותיכם כנפגעים בתאונת דרכים, כנהגים וכמעורבים.

 

מהי נהיגה במהירות מופרזת?

כל נהיגה במהירות העולה על המהירות המותרת בחוק נחשבת למהירות מופרזת. מלבד העובדה כי מהירות מופרזת נחשבת לאסורה וכי לנהג העובר על החוק צפוי עונש, מהירות מופרזת עלולה לגרום לתאונות דרכים.

קיימות מספר סיבות המשפיעות על כך שנהגים בוחרים לנהוג במהירות הגבוהה מהמהירות המותרת:

  • חוסר ידע – נהגים רבים אינם מודעים לסוג הכביש בו הם נוהגים (עירוני, בין עירוני או כביש מהיר) ולכן לא יודעים להעריך את מהירות הנסיעה המותרת בכביש.
  • חוסר תשומת לב – בעקבות הסחות דעת רבות במהלך נסיעה (מוזיקה, שיח עם אנשים נוספים או שיחת טלפון) הנהגים אינם שמים לב למהירות הנסיעה בה הם נוסעים.
  • חיסכון בזמן – נהגים רבים חושבים כי ככל שיסעו מהר יותר, כך יחסכו בזמן הנסיעה ויגיעו אל היעד שלהם מהר יותר.
  • ביטחון עצמי גבוה – לנהגים יש ביטחון עצמי גבוה, הם חושבים שהם יכולים לשלוט במכונית גם במהירות גבוהה.

 

מדוע נהיגה במהירות מופרזת מסוכנת ומדוע היא גורמת לתאונות דרכים?

נהיגה זהירה היא נהיגה מחושבת שבה זמן התגובה לאירועים לא צפויים הוא מהיר. לעומת זאת, נהיגה במהירות גבוהה מקשה על הנהג לקבל החלטות מהירות כתוצאה מאירועים לא צפויים וזמן התגובה שלו איטי יותר. כלומר, לרכב שנוסע במהירות גבוהה ייקח יותר זמן לעצור, ומצב זה עלול לגרום לתאונת דרכים.

מהירות מופרזת במהלך הנסיעה לא משפיעה רק על קיומה של תאונת הדרכים, אלא גם על עצמת הפגיעה. ככל שמהירות הרכב תהיה גבוהה יותר כך עצמת הפגיעה תהיה גבוהה יותר וזאת מאחר וזמן הבלימה מושפע בקשר ישיר ממהירות הנסיעה של הרכב.

 

סטטיסטיקה ונתונים: תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת

על פי מחקרים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נקבע כי 30% מתאונות הדרכים הקטלניות נגרמות בעקבות מהירות מופרזת וכי 50% מהנהגים במדינת ישראל נוהגים מעל המהירות המותרת. מתוך מחקריה, נמצא קשר ישיר בין מהירות מופרזת בנהיגה לבין הסיכוי להתרחשות תאונת דרכים ולחומרת הפגיעה במקרה של תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת.

 

קבלת פיצויים – תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת

בכל תאונת דרכים עם נפגעים עשויים להיווצר נזקים בהיקפים ובדרגות חומרה משתנות. המחקרים מצביעים על קורלציה בין חומרת הנזקים שנגרמו בתאונות דרכים שונות ובין מהירות הנסיעה שהתקיימה בהן. יחד עם זאת, חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים קובע כי יש לפצות בגין נזקי גוף מתאונה כל נהג, נוסע, הולך רגל ורוכב אופניים וזאת ללא קשר לאחריותו לתאונה עצמה.

 

מי זכאי לקבל פיצויים כתוצאה מתאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת?

כל מי שנפגע כתוצאה מתאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת זכאי לקבל תשלומי פיצויים, גם אם הוא זה שגרם לתאונה וגם אם מדובר בצד שלישי, אדם אחר שנפגע כתוצאה מנהיגה במהירות גבוהה. כלומר, בחוק לתשלומי הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים אין התייחסות לאשם בתאונה.

על מנת לקבל את הפיצויים, יש להגיש תביעה לחברת הביטוח המבטחת את הרכב הפוגע בביטוח החובה. ביטוח חובה הוא ביטוח רכב המיועד לכיסוי נזקי גוף, הוא מכסה את הנזק הגופני שנגרם לנהג ולנוסעי הרכב, להולכי הרגל ולרוכבי אופניים שנפגעו מתאונת דרכים שהרכב השתתף בו.

 

מה עושים במקרה שאין ביטוח חובה שניתן לתבוע בגין נזיקין כתוצאה מתאונת דרכים?

אם לרכב הפוגע אין ביטוח חובה בתוקף, הצד השלישי רשאי לתבוע את "קרנית", זוהי קרן ממשלתית שהוקמה בדיוק עבור מצבים כאלה. הנהג שנהג ברכב ללא ביטוח החובה לא יהיה זכאי לקבל פיצויים. בנוסף, נהג שביצע את התאונה בכוונה תחילה או שנהג ללא רישיון בתוקף, גם לא יוכל לתבוע את ביטוח החובה ולא יוכל לקבל פיצויים על הנזקים שיגרמו לו.

 

שלילת פיצוי במקרה של נסיעה במהירות מופרזת

כמו לכל כיסוי ביטוחי, גם לביטוח החובה לרכב יש סייגים שבהתקיימותם תביעת הביטוח תידחה, כאשר אחד מהם הוא גרימת תאונה בכוונה תחילה. אמנם מחויבת חברת הביטוח לפצות כל נפגע, ללא קשר לאשמתו בתאונה, אך בפסיקה מופיעים כמה וכמה מקרים שבהם חברת הביטוח סירבה לפצות, ככל שהתקיימה שאלה של גרימת תאונה בכוונה תחילה בעקבות מהירות מופרזת.

בדוגמאות אלה, טענה חברת הביטוח כי אדם שנוסע במהירות גבוהה מהמותר עושה זאת בידיעה מלאה בנוגע לסיכונים הנובעים מכך ומתוך מודעות לעלייה בסיכון לגרימת תאונה, על כן יש לראות בו כמי שגרם לתאונת דרכים בעקבות מהירות מופרזת בכוונה תחילה.

במקרים אלה חשוב להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין נזקי גוף, שמתמחה בהגשת תביעות בהתאם לחוק הפלת"ד ושיכול לרדת לעומקו של המקרה על נסיבותיו ונתוניו כדי להעריך את סיכויי התביעה והיקף הפיצויים. כמובן שגם אם תביעתכם נדחתה, אין כל טעם להתייאש ויש להתעקש על זכויותיכם באמצעות ערעור או פנייה לבית משפט, בליווי ובייצוג משפטי מקצועי שיילחם עבורכם.

 

משרד עורכי הדין פייפר כהן – מומחים בזכויות רפואיות ופיצוי כספי לנפגעים

משרד עורכי הדין פייפר כהן מחזיק בניסיון משפטי מקצועי עשיר וערוך לספק לכם ייעוץ, ייצוג ושירות משפטי מוביל בכל דרישת פיצויים מנזקי גוף. המשרד מתמחה בתביעות ביטוח החובה לנפגעים מתאונות דרכים, תביעות מול המוסד לביטוח הלאומי, משרד הביטחון, חברות הביטוח, תביעות נזיקין, רשלנות רפואית ועוד. לעשרות שנות ניסיון יש תוצאות בשטח. צרו עמנו קשר לתיאום פגישת התייעצות ולהערכת סכום הפיצויים.

תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת
תאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת

יש לצרף לטופס התביעה את כל המסמכים שמוכיחים הן את קיומה של תאונת הדרכים והן את הנזקים שנגרמו ממנה ע"י מסמכים רפואיים שונים שצברתם. כמו כן, יש להעביר גם קבלות על הוצאות שנגרמו בעקבות התאונה.

הפיצויים יתקבלו רק לאחר הוכחה על הנזק הנגרם כתוצאה מתאונת הדרכים ובהתאם להיקף נזקי הגוף. הנזק יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונים: נכות, אובדן כושר עבודה, אובדן שכר, נזק נפשי והחזר כספים ששולמו על הוצאות רפואיות שבוצעו.

כן, אין חוק המחייב להגיש את תביעת פיצויים כתוצאה מתאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת עם עורך דין, אך רצוי לשכור את שירותיו כדי לממש את ניסיונו הרחב בתביעות מהסוג הזה ולמקסם את סכומי הפיצויים. כמו כן, לעתים בתאונות דרכים בעקבות מהירות מופרזת עולה שאלה לגבי כוונה תחילה מצד הנהג בגרימת התאונה, מה שמחייב בכל מקרה היערכות משפטית אסטרטגית ונבונה.

אם הואשמתם בעבירת מהירות שבהתרחשותה נגרמה תאונת דרכים עם נפגעים, אין לשלול מכם את זכאותכם לפיצוי ככל שחברת הביטוח אישרה את התביעה. יחד עם זאת, דוחות מהירות ואף זימון למשפט עשויים להטיל עליכם קנס כספי כבד כחלק מהענישה כלפי עבירת המהירות.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!