לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין תאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב

האם כדאי לערב עורך דין תאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב במקרה של חבלה פיזית? בהחלט. מדובר בסיטואציה שאמנם לא כוללת התנגשות בין שני כלי רכב (תאונה קלאסית), אך בהחלט מוגדרת כתאונת דרכים, גם אם חברת הביטוח תעשה הכל כדי להפריך את היותו של המקרה תאונה המזכה בפיצויים. כיצד תתבעו כשידכם על העליונה? לפניכם הסבר מלא לסוגיה:

 

תאונת דרכים בכניסה ויציאה מרכב – מה קובע החוק?

תאונת דרכים מוגדרת על פי החוק כאירוע שבו נגרם נזק גוף לאדם בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרת תחבורה. לצד הגדרה זו ישנן חזקות הקובעות אילו תאונות יוכרו כתאונות דרכים ואילו מהן לא יוכרו ככאלה. אחד התנאים להגדרתה של תאונת דרכים ככזו, היא "שימוש" ברכב – רשימה סגורה וידועה של פעולות שתואמות להגדרה "שימוש ברכב מנועי":

נסיעה ברכב, חניית רכב, דחיפתו או גרירתו, טיפול דרך או תיקון דרך שמבוצע ברכב, הידרדרות או התהפכות הרכב, התנתקות או נפילת חלק מהרכב או המטען שלו במהלך נסיעה, התנתקות או נפילה מרכב עומד או חונה שלא במסגרת טיפול ברכב וכן כניסה או ירידה מכלי הרכב.

עם הזמן הורחבה הפסיקה כך שלהגדרת ה"שימוש ברכב מנועי" היו גם פעולות שונות המוכרות כתאונת דרכים, כל עוד מדובר בפעולות החיוניות לטובת שימוש ברכב למטרות תחבורה. וכך בשנים האחרונות צצות גם זכיות בתביעות מעניינות ומשעשעות כמו פגיעת תא מטען שהוכרה כתאונת דרכים.

 

הוכחות חשובות שעליכם להציג

אז האם כל כניסה ויציאה מהרכב שנגרמה בהן חבלה תיחשב כתאונת דרכים? אם פונים לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים ובוחנים את ההגדרה המופיעה כאן ל"שימוש ברכב", מגלים שזוהי אכן תאונת דרכים, משום שהיא התרחשה תוך כדי ועקב שימוש ברכב.

יחד עם זאת, צריך לזכור שהחוק מתייחס רק לנזקי גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה ולכן כדי שהפגיעה תיחשב, יהיה על הנפגעים להוכיח כי השימוש ברכב בעת התאונה בוצע למטרות תחבורה. לדוגמה, אם נהג עצר בחנות נוחות וכשעמד להיכנס לרכבו נפל באופן שגרם לו שבר בברך, הרי שמדובר באדם שהייתה לו כוונה להמשך נסיעה ברכב ולכן זהו שימוש לצרכי תחבורה.

מנגד, אדם שרק יצא לשלוף ממכוניתו החונה חפץ מסוים ולהיכנס לביתו, לא ביצע שימוש למטרות תחבורה ברכבו ולכן איננו נחשב כנפגע תאונת דרכים.

כדי שנפילה או חבלה תוך כדי כניסה או יציאה מהרכב יוכרו כתאונת דרכים, יהיה צורך להוכיח שפעולת הכניסה או היציאה היו קשורים לשימוש ברכב לצורכי תעבורה. במקרה לדוגמה, נהג משאית נכנס למשאיתו החונה כדי לקחת מתוכה מצית. כאשר ירד מהמשאית במדרגות הוא מעד ונחבל. בית המשפט דחה את התביעה משום שלא חל שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה.

בפסיקה זו אף נקבע כי התנאי: "שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה" הוא דרישה מצטברת, שכן הוא מורכב הן משימוש והן ממטרות תחבורה. עצם העובדה שבמקרה זה התרחש רק "שימוש", מסירה ממנו את האפשרות שמדובר בתאונת דרכים.

 

תביעת פיצויים בגין כניסה או יציאה מרכב

עקרונית, כפי שאתם מבינים, נזקי גוף שנגרמו עקב יציאה או כניסה לרכב נחשבים לנזקי גוף כתוצאה מתאונת דרכים וכעת ניתן להגיש תביעת פיצויים לחברת ביטוח החובה של הרכב ולקבל סכום כספי כחוק. כדי שתביעתכם תצליח, חשוב לגשת מיד עם המקרה לקבלת טיפול רפואי ראשוני בקופת החולים או המיון ולציין שמדובר בתאונת דרכים שבה נפגעתם עקב יציאה או כניסה לרכב.

עליכם לוודא שדבר זה אכן כתוב ומתועד במכתב השחרור, משום שזהו מסמך חיוני להוכחת הפגיעה מאוחר יותר. בכל תביעה, הגרסה הראשונית שנמסרת היא קריטית וכאן במיוחד. באופן טבעי כל אחד מאיתנו ימסור קודם כל את הנתונים הקרובים ביותר לאמת ולכן כבר בהגעתכם לטיפול, יש לציין כי הגעתם בעקבות פגיעה בתאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב. אם תעשו זאת, חברת הביטוח תתקשה לערער על טענתכם ולדחות את התביעה לפיצויים.

חשוב לציין בנושא הפינוי לטיפול רפואי עניין חשוב והוא העובדה שגם אם קמתם ללא פגע אחרי המכה, הנפילה או החבטה, עליכם לגשת לטיפול רפואי מתאים ולהיבדק. מדוע?

 

הסיבה הראשונה

הסיבה הראשונה היא כמובן כדי לוודא את שלומכם ושלום גופכם ולהביא בחשבון שתופעות רפואיות עלולות לצוץ בייחוד בתאונות דרכים, גם מספר ימים אחר כך. חשוב לקבל הנחיות ולהיות מודעים לתופעות שבגינן תצטרכו בדיקה ומעקבים נוספים בהמשך.

 

הסיבה השנייה

הסיבה השנייה היא הקשר בין התאונה והנזק שנגרם. ביקורכם במוסד הרפואי מוכיח כי לא רק שהתקיימה פגיעה, אלא שהיא נגרמה בעקבות תאונת דרכים (הדבר מצוין לדרישתכם כמובן במסמכי הביקור) וכעת ניתן להבין גם מהי אותה פגיעה.

הקשר הזה חיוני מאוד גם במצב שבו תצטרכו המשך טיפול וביצוע בדיקות נוספות, משום שאם תוותרו על הבדיקה ותגלו על תסמינים מספר ימים מאוחר יותר, לא יהיה ניתן לקשור סיבתית בין התאונה והנזק והדבר יבוא לזכותה של חברת הביטוח שתדחה את תביעתכם על הסף.

 

הכרת הביטוח בתאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב

ישנם מקרים רבים שבהם חברת הביטוח תנסה לקבוע כי החבלה או הפציעה לא נגרמו בעת כניסה או יציאה לרכב.

ולכן גם במסמכים הרפואיים, גם בדיווח על התאונה למשטרת ישראל (דיווח במשטרה ינפיק אישור משטרה שבלעדיו לא תוכלו לתבוע) וגם בתביעה מול המוסד לביטוח הלאומי (בהינתן זכאות לתבוע את הביטוח הלאומי) אתם מוסרים גרסה עקבית, אחידה וברורה של התאונה ושל תיאור הנפילה או החבלה במהלך כניסה או יציאה מהרכב.

עליכם לזכור שאת סיפור הפגיעה תצטרכו לגולל כמה וכמה פעמים לאורך הדרך:

בחדר המיון, בקופת החולים, במשטרה, למעסיק, לביטוח הלאומי, לחברת הביטוח… ובכל פעם עליכם לציין ולהקפיד שמתעדים את הציון שמסרתם, כי נפגעתם במהלך כניסה או יציאה מרכב. אל תסתפקו בשום מקרה במילים כמו "החלקתי" או "נפלתי" בתיאור האירוע והוסיפו תמיד את המילה "מהרכב", "מהמשאית", "מהאוטובוס", "הרכבת", "האופנוע" וכיוצ"ב.

כמובן שאם היו עדים לאירוע ולפגיעתכם באותו הרגע, בקשו את פרטיהם המלאים (שם מלא, כתובת, מספר טלפון) כך שבבוא הצורך הם יתמכו בגרסה שלכם לתאונה מול חברת הביטוח, או בתביעת הפיצויים כנפגעי תאונות דרכים מול בית המשפט.

 

נפלתם בתוך הרכב? גם זו תאונת דרכים!

מלבד פגיעה במהלך כניסה או יציאה מרכב, ישנם עוד מספר אירועים הנחשבים כתאונת דרכים:

  • אם הנפילה, ההחלקה או המעידה נגרמה בזמן שנכנסתם או יצאתם מרכבת או אוטובוס, אתם זכאים לתבוע את חברת ביטוח החובה של אותו כלי רכב ולקבל פיצוי כספי.
  • אם במהלך נסיעה באוטובוס או רכבת, טלטולי הדרך והתנודות של כלי הרכב או דחיפתכם כתוצאה מצפיפות ודוחק גרמו לך שנפלתם ונחבלתם, אתם זכאים לפיצוי גם כן.

 

עורך דין תאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב

אם נפגעתם במהלך תאונה שבה נכנסתם או יצאתם מהרכב, או בכל תאונת דרכים אחרת שאיננה מוגדרת כתאונה "קלאסית", חשוב להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות נזקי גוף בתאונות דרכים ולהבין כיצד לפעול, מהן הגרסאות שעליכם למסור ואיך פועל תהליך התביעה עד למיצוי הזכויות מול כל הגופים האמורים.

ככל שתפעלו מתוך ידע משפטי רחב ובסיוע של גורם מיומן ומנוסה המכיר לעומק את החוק והפסיקה, כך תוכלו להימנע מטעויות מול חברת הביטוח ולבלום את האפשרות שלה לדחות את תביעתכם ולטעון שאינכם זכאים לפיצוי על הנזקים שנגרמו.

משרד עורכי הדין פייפר-כהן עומד לרשותכם בכל שאלה והתייעצות בנושא. פנו אלינו ונשמח להיפגש אתכם במשרדנו.

עורך דין תאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב
עורך דין תאונת דרכים במהלך כניסה או יציאה מרכב
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!