לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע

סטטיסטיקת תאונות הדרכים בשנת 2021 הייתה נוראית, מאות הרוגים ואלפי פצועים. בשביל רוכבי האופנוע מדובר על אחת השנים המדממות ביותר עם 83 הרוגים (נכון לדצמבר 2021) ומאות רבות של פצועים בדרגות פגיעה שונות. הסטטיסטיקה מעידה שכמעט כל רוכב יעבור תאונת דרכים (ולו הקלה ביותר), לאורך שנות הרכיבה שלו. ישנן הרבה דרכים להגן על עצמך בעת הנהיגה אך חשוב מאוד גם להכיר את החוק במקרה של תאונה. מהי תביעה בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע? מי זכאי לפיצויים וממי תובעים אותם? כל המידע שתצטרכו במקרה של תאונת אופנוע.

 

תאונת אופנוע – חלק מחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים

תאונות דרכים מוגדרות לפי סוג הרכב ומצב התנועה שלו. לדוגמה, אופניים חשמליים אינם מוגדרים ככלי רכב ממונע ולכן תאונה המערבת אותם אינה נחשבת לתאונת דרכים. לעומת זאת, אופנוע מוגדר בתור כלי רכב ממונע. לכן תאונה במעורבות של אופנוע מוגדרת כחלק מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

חשוב לשים לב להגדרות החוק, לדוגמה אדם אשר גורר את האופנוע ונפגע, מוגדר כמי שנפגע בתאונת דרכים וזאת למרות העובדה שכלי הרכב כלל לא היה מונע.

 

מדוע תאונות אופנוע הן קטלניות יותר?

לעומת תאונות בהן מעורבים רכבים שבהן במקרים רבים מאוד ישנו נזק לרכוש בלבד ואין נזק לגוף או לנפש, במקרה של תאונות אופנוע ישנה פגיעה כמעט תמידית בגופו של הרוכב. יש לכך מספר סיבות שהעיקרית שבהן הינה מבנה הרכב הדו גלגלי שאינו מספק לנהג רוכב הגנה במקרה של פגיעה אפילו הכי קטנה. גם בתאונות קלות, כמו החלקה ברמזור, רוכב אופנוע שמוטל אל הכביש עשוי לסבול מפגיעות אורתופדיות, שפשופים, שטפי דם ואף עד לזעזוע מח.

מסיבה זו, ישנה חשיבות רבה להכרת הזכויות של כל נהג אופנוע במקרה של תאונה.

 

מי אינו זכאי לקבל פיצוי בגין נזקי גוף בתאונת אופנוע?

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים תשל"ה-1975 מגדיר כי כל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים (אופנוע כלול בהגדרה זו), זכאי לקבל פיצויי על הפגיעה בגופו, נפשו ויכולתו להשתכר. מטרת החוק הייתה למנוע פגיעה כלכלית קשה במשפחות נפגעי תאונות הדרכים ולאפשר לאלו לחזור במהרה לתפקוד מלא (בהתאם לחומרת הפגיעה ולהשלכותיה העתידיות).

עם זאת, החוק מגדיר גם כי מי שמפר את תנאי הפוליסה אינו זכאי לקבל פיצוי בעת תאונת אופנוע.

  • נהג ללא רישיון.
  • נהג באופנוע גנוב או באופנוע שנוסע ללא רישיון רכב.
  • נהג שביצע את התאונה בזדון, למשל לצורך התאבדות או פגיעה מכוונת בזלות או ברכושו.

 

את מי תובעים?

החוק מגדיר כי רוכב אופנוע או אדם המורכב על האופנוע, אשר היה מעורב בתאונת דרכים וזאת ללא הבדלה בין תאונה עצמית ותאונה עם כלי רכב נוסף יידרש לתבוע את חברת הביטוח אשר מבטחת את האופנוע בביטוח החובה.

 

מה עלי לעשות במקרה של תאונת דרכים?

בכדי להבטיח הגשת תביעת נזקי תאונת אופנוע בצורה הטובה והמדויקת ביותר חשוב מאוד לבצע מספר תהליכים מיד לאחר התאונה.

החלפת פרטים ותיעוד התאונה

השלב הראשון לאחר תאונת דרכים (ולאחר מעבר לאזור בטוח מפני פגיעה נוספת) הינו החלפת פרטים עם נהגים אחרים במידה והיו מעורבים בתאונה. במידה וקיימים עדים לדבר התאונה, מומלץ מאוד לבקש מהם פרטי התקשרות וזאת כדי ליצור איתם קשר במידה והדבר יידרש לצורך התביעה העתידית.

נוסף לכך, חשוב מאוד לתעד את זירת התאונה ואת הנזק שנגרם לאופנוע.

פנייה מידית לטיפול רפואי

לאחר שסיימתם את תהליך התיעוד חשוב מאוד לפנות לטיפול רפואי בהתאם לפגיעה שנוצרה. במידה ומדובר על פגיעה חמורה חשוב מאוד לפנות לטיפול מיידי בבית החולים הקרוב ביותר. חשוב מאוד לזכור, בכל הנוגע לתאונות אופנוע, כמעט אף פעם לא ניתן לצאת מתאונה מהסוג ללא פגע.

גשו בהקדם לטיפול רפואי, בנוסף למטרה הישירה שהיא הצלת חיי הפצוע ובדיקת הפציעות באופן מעמיק חשוב מאוד לתאר לרופא המטפל את כלל התלונות שנובעות מתאונות הדרכים. ציינו את כלל התסמינים שאתם חווים, מהקלים ביותר ועד החמורים שביניהם.

לאורך כל הליך הטיפול, בין אם מדובר על טיפול בבית חולים ובין אם מדובר על תיפול בקהילה חשוב מאוד לוודא כי הרופא אינו מפספס אף פרט מידע שמסרתם, שהוא מתאר את כל המידע אודות הפציעה, הטיפול בה והערכה מבחינת יכולת לחזור לפעילות מלא. מידע זה חשוב מאוד לצורך הדיון בפיצויים המגיעים לנפגע.

פנייה למשטרה

חשוב מאוד לפנות למשטרה ולדווח על דבר קיומה של התאונה. לאחר הדיווח יש לקבל אישור מהמשטרה על התאונה עם פרטיהם של הנהגים הנוספים שהיו מעורבים בתאונה.

 

תביעה בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע

תביעה בגין נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים יש להגיש לחברת הביטוח המבטחת את האופנוע בביטוח חובה.

הגשת התביעה מתבצעת לאחר סיום איסוף המידע הרפואי וקבל חוות דעת מרופאים מומחים בדבר אופי הפגיעה, אפשרויות טיפול והשלכות אפשריות קצרות וארוכות טווח.

 

האם ניתן להגיש את התביעה ללא מעורבות של עורך דין?

באופן כללי החוק בישראל אינו מחייב הגשת תביעת נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע באמצעות עורך דין. ניתן לבצע את איסוף המסמכים והגשת התביעה באופן עצמאי. אך, חשוב לזכור כי לעורכי דין בתחום יש שנים של ניסיון עם הוועדות הרפואיות, חוקי חברות הביטוח (והדרכים שלהן להימנע מתשלום לנפגעים).

עורך דין טוב יטפל בכל ההליך הפורמלי כמו גם יכין את מסמכי ההגשה ואתכם לפגישה מול מומחים רפואיים שמטרתם להחליט על גובה הפיצוי.

 

מהו ייחוד העילה ומה המשמעות שלו לרוכבי אופנוע?

במקרים רבים בהם מדובר על תאונה עצמית של אופנוע, התאונה מרחשת בגלל מפגעים בכביש (כמו בורות או משן). במקרים אלו, אין אפשרות לתבוע על נזקי הגוף גם את הרשות המקומית או כל גורם נוסף וזאת משום שתביעת נזיקים בשל תאונת אופנוע נחשבת כייחוד העילה. מכאן שבית המשפט העליון דחה עתירות מהסוג בכפוף לעילה זו.

 

מה כוללים הפיצויים?

סכום הפיצויים הניתנים בתביעה על נזקי תאונות דרכים תלוי בעיקרו בנזק שנגרם לפצוע בעקבות התאונה. כלל שמדובר על נזק משמעותי יותר, כך הפיצוי הצפויי יהיה גבוה יותר. בדרך כלל הפיצוי כולל בתוכו חלק הקשור בפיצוי על טיפול רפואי (למשל החזרים על הזמנת אמבולנס או אשפוז בבית חולים). נוסף לכך, הפיצוי כולל בתוכו גם פיצוי על הפגיעה הנפשית ועוגמת הנפש אם קיימת. כמו כן, בעת חישוב הפיצויים ישנה חשיבות גם לאובדן כושר העבודה וכן לקצבאות אחרות שהנפגע זכאי להן.

גובה הפיצוי תלוי באופי הפגיעה, אך גם בדרך הגשת התביעה ובפרטים שיוצגו למומחים אודות סוג הפציעות, החומרה שלהן וההשלכות העתידיות שלהן. הצגה נכונה של הדברים צפויה להוביל לקבלת הפיצוי המגיע..

 

תאונות דרכים – כתאונות עבודה

במקרים רבים תאונת דרכים מוגדרת גם בתור תאונת דרכים. מדובר על כל תאונה אשר התחשב בדרך אל או מהעבודה או במסגרת העבודה עצמה.

 

שימו לב לשליחים

בעולם רוכבי האופנוע, רבים משתמשים בכלי הרכב בכדי להגיע אל מקום עבודתם. נוסף לכך, ישנם אלפי רוכבי אופנוע המשמשים כשליחים ולצורך כך משתמשים באופנוע הפרטי שלהם. חשוב לשים לב במקרה של תאונה לממש את כלל הזכויות המגיעות לכם.

תביעה בגין נזקי גוף בעקבות תאונת אופנוע - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!