לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגע וברח עונש

תאונות פגע וברח הן מעבירות התעבורה החמורות ביותר ולצערי גם בין האירועים שגורמים לפגיעות הגוף הקשות ביותר מתאונות דרכים. החוק מגדיר לעבירות פגע וברח ענישה בטווח רחב למדי של ענישה, בהתאם לחומרת הנזק ואופי העבירה, כאשר ה"מעניש" הוא המדינה. ומה עם הקורבנות עצמם? הם יידרשו למסלול תביעה שונה לחלוטין על מנת לממש את זכותם לפיצוי כספי.

מהי תאונת פגע וברח?

תאונת פגע וברח ( או בשמה האחר: עבירת הרשלנות) נחשבת לעבירה חמורה וחמורה, שבה היה מעורב נהג בתאונה וקיים חשד סביר כי גרם נזק לאדם אחר. למרות שעשה כן, עזב את מקום התאונה מבלי להשאיר פרטים ומבלי להזעיק עזרה רפואית לנפגע. החוק קובע כי ניתן להאשים גם נוסע באותו רכב בעבירה זו, אם לא הזעיק עזרה לאחר התאונה.

לעיתים חוסר זהירות של נהג פוגע ואי מילוי חובתו החוקית לעצור ולהגיש סיוע לנפגע מתרחשת בשל הרצון להימנע מעונש וקנסות. לפעמים בעקבות הלם או שוק שגרם להם לקבל החלטה אחרת. בשני המצבים זה עדיין נחשב לעבירה שבגינה פגע וברח ייענש בחומרה.

 

עונש פגע וברח צפוי לנהגים בעבירה זו

חומרת עונש הפגיעה וברח ייקבע בדרך כלל לפי חומרת הפציעה של הקורבן:

  1. שלוש שנות מאסר – לנהג שלא עצר לאחר התאונה שגרם, משום שסבר שאיש לא נפגע. כמובן, עונש פגיעה וברח יוטל גם במקרה כזה, שכן אותו נהג היה אמור לקחת בחשבון את האפשרות הסבירה של גרימת נזק.
  2. שבע שנות מאסר – לנהג שידע כי גרם נזק לאדם אחר, אך בכל זאת לא עצר וברח מזירת התאונה.
  3. 14 שנות מאסר – לנהג שגרם נזק ממשי וחמור לפצוע, או גרם למותו.

על תאונת פגע וברח, ניתן לקבל עונשים נוספים מלבד שנות מאסר: מאסר על תנאי, קנס כספי, פסילת רישיון נהיגה או פסילת רישיון על תנאי). כדי להפחית את עונש הפגיעה וברח להתייעץ עם עורך דין תעבורה.

 

מה נדרש מצד הנהג כדי למנוע תאונת פגע וברח?

  • עצור את הרכב במקום התאונה ואל תניע אותו
  • דאג לבטיחות הקורבן וודא שאין נפגעים נוספים. לאחר מכן עליו לספק עזרה ראשונה לנפגע בהתאם ליכולתו.
  • על הנהג להזעיק עזרה ראשונה (אמבולנס, משטרה וכיבוי אש בהתאם לנסיבות).
  • מסרו את פרטיו למשטרה או לנציג מטעמו – במקום בו אירעה התאונה
  • על הנהג לפנות לתחנת המשטרה ולדווח על האירוע במלואו, למסור את עדותו ולמסור את מלוא פרטיו.

 

אפשרויות העומדות בפני נפגעי תאונות פגע וברח

פגיעה גופנית שנותרת ללא מענה בזמן אמת עלולה להגיע עד כדי סכנת חיים. לא בכדי גורמות לעתים תאונות פגע וברח גם למותו של אדם ומותירות את המשפחה כואבת ושבורת לב. כמובן שגם פגיעה חמורה עשויה לחולל משבר של ממש מבחינה משפחתית, כלכלית, בריאותית ותעסוקתית.

אדם שנותר פגוע מתאונת דרכים עשוי להיוותר עם נכות צמיתה, אובדן כושר עבודה, מצב סיעודי ואף סיבוכים רפואיים שאין להם פתרון או מרפא. לאור אלה, עליהם למצות את זכויותיהם בחוק ברמה הרפואית והביטוחית.

 

הגורם המפצה בגין נזקי גוף מתאונות פגע וברח

בתאונות דרכים שאינן פגע וברח, הנפגעים יקבלו את פרטי הנהג הפוגע ויכולים כעת לתבוע את חברת הביטוח שמבטחת את פוליסת ביטוח החובה של הרכב שגרם לתאונה. ביטוח חובה מכסה את נזקי הגוף והנפש של הנוסעים ברכב, של הולכי רגל ושל רוכבי האופניים. במקרה של תאונות פגע וברח, אין רכב שניתן לתבוע את ביטוח החובה שלו ולכן פונים לקרן הממשלתית "קרנית".

קרנית היא קרן ממשלתית הפועלת למימוש חוק הפיצויים של נפגעי תאונות הדרכים. היא מפצה את הנפגעים שלא יכולים לתבוע מהמבטח את הפיצויים על הנזק וסבל שנגרם להם במצבים של העדר ביטוח חובה, ביטוח שאיננו מתאים לסוג הרכב או סוג הנהג הפוגע וגם כאשר זהות המבטחת אינה ידועה. אחת הסיבות הבולטות שבעקבותיהן ניתן לפנות לקרן לעזרה היא לאחר התרחשות של תאונות פגע וברח.

 

הליך התביעה מול תאגיד קרנית

כמו בכל תביעה אחרת, גם בתאונות פגע וברח, נדרש הנפגע להראות כי פציעתו ארעה מתאונה המוגדרת כ "פגע וברח", כך שלא ניתן היה לאתר או לזהות ממנה את פרטיהם של הנהג הפוגע וחברת הביטוח החובה שלו.

הוכחות אלו נובעות מהראיות הקיימות לתיק, לרבות תמונות מזירת התאונה, עדים למקרה, תיעוד רפואי שהתקבל מהפניה לטיפול רפואי לאחר התאונה, וקבלת אישור משטרתי לאחר שהנפגע הגיש תלונה על התאונה. חשוב מאוד שיימצא בכתב תיעוד של השתלשלות האירועים הכולל את סוג וצבע הרכב, מספר לוחית הרישוי ואף הופעת הנהג, במידת האפשר אלה ניתן להשמיט פרטים.

 

תמיכה משפטית לקורבנות פשעי פגע וברח

כמובן שגובה הפיצוי צפוי להקל משמעותית על ההתמודדות עם נזקים וסבל שנגרמו כתוצאה מהתאונה ולספק שמירה טובה ככל האפשר על רמת החיים שקדמה לתאונה. עורך דין המתמחה בדיני נזיקין יוכל לממש גם את זכויות הנפגע כנגד גורמים מפצים נוספים ככל שהם קיימים, כגון פוליסות ביטוח פרטיות, פוליסות סיעוד, ניתוחים, כללי מוגבלות ועוד.

משרד עורכי הדין פייפר כהן, המתמחה בנזקי גוף, תאונות דרכים וזכויות רפואיות, מעניק ללקוחותיו חבילה משפטית מקצועית ובלתי מתפשרת, למיצוי זכויותיהם מול כל הצדדים המפצים. הידע והניסיון המקצועי של המשרד יסייעו לכם להגיע לסכומי פיצוי הולמים ומכובדים, תוך ניהול הליך משפטי יעיל וממצה.

עונש פגע וברח
עונש פגע וברח

עורך דין מומחה בדיני נזיקין ומיומן מאוד במיוחד בליווי נפגעים מתאונות הדרכים, יוכל לסייע להליכי התביעה בכל שלב, לכוון אתכם, לשלוח בשמכם את תביעת הביטוח לתאגיד קרנית ואף להעניק ייצוג משפטי הולם כאשר קרנית מסרבת לפצות מכל סיבה שהיא, או שטוענת לסכומי פיצוי שאינם הולמים בפועל את היקף הפגיעה וחומרתה.

ניתן לקבל פיצויים כספיים מהתאונה בעקבות נזק וסבל נפשי או גופני, המתבטא בנכות, כאבים, אובדן כושר עבודה ויכולת ההשתכרות, קבלת ימי מחלה, הוצאות רפואיות וטראומה נפשית.

לא ניתן להעריך לחלוטין את השווי הכספי של כאב או נכות שנגרמו לאדם הסובל מנזקי גוף, אך החקיקה קובעת את הסכום המקסימלי בחלק מראשי הנזק ואילו הפסיקה קובעת דרכי חישוב לראשי נזק אחרים. 

לכן על מנת לקבוע את סכום הפיצויים המדויק לתאונה שחוויתם, יש צורך לעבור סדרה של בדיקות של מומחים שיעריכו את המצב. 

במקרים של אובדן שכר, הוצאות רפואיות וקבלת ימי מחלה, ניתן לדעת מה יהיה סכום הפיצויים מאחר והוא יפצה על הנזק הכספי שנגרם. לרוב, בהצגת אישור על הוצאות רפואיות, הפיצויים יהיו החזר על ההוצאות וכך גם החזר על ימי העבודה שנגרמו בעקבות התאונה.

יש להעביר את כל המסמכים המתעדים את התאונה (פנייה לטיפול רפואי, אישור משטרה) ואת הנזקים הרפואיים ממנה יחד עם כתב התביעה. ייתכן שתתקבל דרישה להשלים מסמכים חסרים. אם התביעה נדחתה, ניתן יהיה להיעזר במומחה רפואי לקביעת היקף הנזק הרפואי וחומרתו כתוצאה מהתאונה ולתבוע בבית המשפט באמצעות עורך דין.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!