לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עורך דין תאונות דרכים – מה עושים במקרה של תאונת דרכים בשנת 2020?

תאונת דרכים מתרחשות לצערנו, לעיתים קרובות, בין אם מדובר בתאונת דרכים בין שני רכבים, תאונת אופנוע, תאונת דרכים של הולך רגל ורכב, תאונת דרכים כתאונת שרשרת וכו'.
תאונת דרכים הינה אירוע פתאומי וטראומתי לאדם שעבר את התאונה ונפגע ואף לבני משפחתו, באופן הדורש סיוע כלכלי, פיזי ונפשי.

 

הרבה אנשים חווים תאונות דרכים, אך לא יודעים כיצד לפעול לאחר מכן, למי צריך לפנות לאחר תאונת דרכים, מה צריך לעשות בכדי לקבל סיוע לאחר תאונת דרכים ואילו זכויות מגיעות לנו לאחר תאונת דרכים.
לכן, במאמר זה נפרט לכם את כל המידע החשוב שיש לדעת כאשר מרחשת תאונת דרכים ואיך צריך לפעול לאחר תאונת דרכים.

אך לפני כן חשוב לציין כי לאחר תאונת דרכים, בשל המורכבות של העניין, מומלץ לפנות לעורך דין תאונות דרכים שיסייע לכם מבחינה משפטית לנהל את ההליך ולקבל את מירב הפיצויים, בזמן שאתם תוכלו להחלים ולדאוג לבריאותכם לאחר התאונה.

 

חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה- 1975:

הרבה אנשים נוטים לחשוב שכאשר מתרחשת תאונת דרכים, הדרך היחידה לקבל פיצויים היא לתבוע את הנהג הפוגע ולהוכיח שהוא זה שגרם לתאונה. ואכן, כך היה החוק עד לשנת 1975, בכדי לקבל פיצויים לאחר תאונת דרכים, הנפגע נדרש לתבוע את הנהג הפוגע ולהוכיח את אשמתו.

אולם, בשל הבעייתיות שבדבר אנשים רבים נותרו ללא פיצויים ולכן, בשנת 1975 קבע המחוקק הסדר מיוחד לכל נפגעי תאונת דרכים באמצעות חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה- 1975. וכיום, הנפגע לא צריך להוכיח מי אשם בתאונה, אלא עליו להוכיח מהו הנזק שנגרם לו וכך החוק מבטיח שכל אדם שנפגע בתאונות דרכים יפוצה בגין הנזק הגופני שנגרם לו.

 

אם כך, אז את מי צריך לתבוע לאחר תאונת דרכים?

כיום כל נהג מחויב להיות מבוטח בביטוח חובה על פי החוק. ביטוח החובה בעצם נועד להבטיח כיסוי לנזקים גופניים שעלולים להתרחש לנהג, לנוסעים איתו ולהולכי רגל שעלולים להיפגע במקרה של תאונת דרכים.
וכאמור, במידה וחלילה התרחשה תאונת דרכים המלווה בנזקי גוף, נפגעי התאונה או בני משפחתם זכאים לתבוע את החברה המבטחת את הרכב בו הם נהגו/ נמצאו.

חשוב לדעת שיחד עם זאת, החוק קובע את "כלל ייחוד העילה" ולפיו, כל נהג שנפגע רשאי לתבוע את החברה המבטחת את רכבו בלבד ואין באפשרותו לתבוע צדדים נוספים.

 

את מי יכול לתבוע הולך רגל שנפגע בתאונת דרכים?

כאשר מדובר בהולך רגל שנפגע בתאונת דרכים, הוא זכאי לתבוע את החברה המבטחת את הרכב הפוגע. לכן, בין אם נפגעתם כהולך רגל, נהג או כאחד הנוסעים ברכב ונגרמו לכם נזקי גוף, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין לתאונות דרכים, מומחה לנזקי גוף וניהול תביעות מול חברות הביטוח שיוכל להשיג לכם את הפיצוי המקסימלי לאחר תאונת דרכים.

 

מה קורה אם אין לרכב ביטוח חובה? או אם הולך רגל נפגע בתאונת פגע וברח?

כאשר לרכב אין ביטוח חובה, תוקף הביטוח נגמר או שמדובר בהולך רגל שנפגע בתאונת פגע וברח ולא ניתן לאתר את הרכב הפוגע, הרי שאין חברת ביטוח לתבוע. לטובת המקרים הייחודיים האלו, ועל מנת שלא להותיר את הנפגעים ללא פיצוי, הוקמה "קרנית" – הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים.

 

מהי קרנית?

קרנית הינה תאגיד ציבורי שהוקם לטובת אלו שנפגעו בנזקי גוף עקב תאונת דרכים ואינם יכולים לתבוע את החברה המבטחת. קרנית הוקמה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה – 1975 וחלק מפרמיית הביטוח החובה מופרש אליה על מנת לממן את פעילותיה. וכאמור, ניתן לפנות לקרנית כאשר מדובר בנזקי גוף שנגרמו עקב תאונת דרכים, ואין בידי הנפגעים את האפשרות לקבל פיצוי על הנזק והסבל שנגרם מהחברה המבטחת.

 

באילו מקרים ניתן לפנות לקרנית?

המקרים הנפוצים בהם ניתן לפנות לקרנית הם: כאשר מדובר בתאונת פגע וברח, כאשר נפגעים על ידי רכב והנהג הפוגע נהג ללא רשיון נהיגה, כאשר מדובר בפגיעה על ידי רכב גנוב, כאשר מדובר בפגיעה על ידי רכב שנעשה בו שימוש בניגוד לתנאי הפוליסה, כאשר מדובר בפגיעה על ידי רכב ללא ביטוח או שלא בוטח כחוק (לדג' לא שילמו בעבור הביטוח) או שמדובר בפגיעה על ידי רכב שהיה מבוטח בחברת ביטוח שנכנסה להליכי פירוק.

 

מה קורה במקרה של תאונת דרכים של נהג שלא ביטח עצמו בביטוח חובה?

אם קרנית מכסה כלכך הרבה אירועים, אז נהגים יכולים להסיק שלא צריך לעשות ביטוח חובה "ומקסימום נתבע את קרנית". חשוב מאוד לדעת שלא כך פועלים הדברים, ונהג אשר ביודעין לא ביטח עצמו בביטוח חובה, ונפגע בתאונת דרכים, לא יהיה רשאי לתבוע את קרנית בשום אופן.

במקרה שלנהג אין ביטוח חובה והוא נפגע בתאונת דרכים, האופציה היחידה העומדת בפניו היא לתבוע בתביעת נזיקין את הרכב הפוגע, וכאמור, מדובר בהליך מורכב וארוך יותר. ולכן, ישנה חשיבות משמעותית לעשות ביטוח חובה, על מנת להגן על עצמכם ולבטח את עצמכם למקרה וחלילה תקלעו לתאונת דרכים ותפגעו.

 

מה קורה אם מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה בזמן עבודה?

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יכולה להתרחש בכל מיני נסיבות: תאונת דרכים כחלק מהעבודה למשל: תאונת אופנוע של שליח, תאונת רכב בדרך לפגישה וכו'. כמו כן, תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יכולה להתרחש בדרך לעבודה ובחזרה ממנה. כאשר מדובר בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יש לתבוע גם את החברה המבטחת בביטוח חובה וגם את הביטוח הלאומי.

למה חשוב לתבוע את שני הגופים האלו? ישנה חשיבות לתביעת חברת הביטוח והביטוח הלאומי כיוון שחברת הביטוח, לוקחת בחשבון מראש את תביעתכם מול הביטוח הלאומי ומקזזת מהפיצוי שניתן על ידה את הסכום שאתם אמורים לקבל מהביטוח הלאומי. לכן, אם תבעתם רק את חברת הביטוח, לא תקבלו את הפיצוי המלא בעבור הפגיעה שנגרמה לכם.

ולכן, בשל המורכבות וההתנהלות מול שני גופים אלו, במקרה שמדובר בתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה מומלץ להיעזר בעורך דין לתאונות דרכים שיוכל לנהל עבורכם את התביעה מול חברת הביטוח ומול הביטוח הלאומי ולהשיג לכם את הפיצוי המירבי המגיע לכם לאחר תאונת דרכים.

 

איך פועלים מול הביטוח הלאומי לאחר תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה?

לאחר תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יש לפנות לביטוח הלאומי בתביעה לקבלת "דמי פגיעה" באמצעות טופס בל/ 211 של הביטוח הלאומי בעבור הנזק שנגרם. מטרת דמי הפגיעה היא לפצות את הנפגע עבור אובדן ההכנסה שנגרם לו עקב תאונת הדרכים. דמי הפגיעה ליום מחושבים על פי 75% משכרו של הנפגע וניתנים עד ל91 ימי מחלה.

לאחר מכן, במידה ולנפגע נותרה נכות עקב התאונה, באפשרותו להגיש תביעה לנכות מעבודה ולקביעת דרגת נכות על יד טופס בל/ 200 של הביטוח הלאומי, וכך הוא עשוי להיות זכאי לזכויות שונות כגון קצבת נכות מעבודה, מענק נכות מעבודה וכו'.

במידה ולנפגע נקבעה נכות לצמיתות ועקב נכותו נגרמה לו ירידה משמעותית בהכנסותיו, עומדת לו האפשרות להגדיל את שיעור אחוזי הנכות לצמיתות שנקבעה לו באמצעות תקנה 15 של הביטוח הלאומי וכך להגדיל את הקצבאות הניתנות לו.

 

מהו גובה שכר הטרחה שעורך דין יכול לגבות במקרה של תאונת דרכים?

עורכי דין לתאונות דרכים, רשאים לגבות שכר טרחה המחושב כאחוז מסוים מסכום הפיצוי הסופי שנקבע לנפגע. על פי החוק, עורך דין לתאונות דרכים רשאי לגבות שכר טרחה המחושב באחוז מסוים מהפיציים, עד לתעריף המירבי שנקבע לכך בהתאם לתוצאות ההליך המשפטי ולשלב בו נמצאים.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין במקרה של תאונת דרכים?

כפי שידוע לכולם, אירוע של תאונת דרכים הינה אירוע טראומתי ופתאומי, ובהרבה מקרים הנזקים שנגרמים הם כבדים מאוד. מעבר להתעסקות עם נזקי התאונה והשלכותיה, יש להתעסק גם בהליכים ובבירוקרטיה מול חברות הביטוח, קרנית ולעיתים גם מול הביטוח הלאומי וכידוע, גופים אלו לא נותנים פיצויים בכזאת קלות.

לכן, לאחר תאונת דרכים חשוב להיעזר בעורך דין לתאונות דרכים, בעל הידע והמומחיות בהתנהלות מול חברות הביטוח, קרנית והביטוח הלאומי, אשר מכיר את החוק והפסיקה לעומקם, מכיר את התקדימים החשובים בנוגע לכל מקרה ומקרה והכי חשוב, ידע להשיג לכם חלק מהפיצוי כבר בתחילת ההליך.

כמו כן, היעזרות בעו"ד לתאונות דרכים יאפשר לכם את הדבר הכי חשוב – את האפשרות להתעסק בהחלמה מהירה וחזרה לשגרה ללא התעסקות בבירוקרטיה ורדיפה אחר הכסף המגיע לכם.

 

עורך דין תאונות דרכים - מה עושים במקרה של תאונת דרכים בשנת 2020
עורך דין תאונות דרכים – מה עושים במקרה של תאונת דרכים בשנת 2020
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
לקביעת פגישת ייעוץ מקצועית

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!