לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תנאים לקבלת נכות כללית

קצבת נכות כללית היא מאבני היסוד של מערכת הרווחה במדינת ישראל והיא ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי לאחר זימון לוועדה רפואית לבחינת הזכאות וקביעת דרגת הנכות של המבקש. קצבת נכות כללית מיועדת למי שאינו יכול לעבוד עקב מצבו כמו גם, למי שיכולתו לעבוד פחתה עקב מצבו הבריאותי. ישנם תנאים לקבלת נכות כללית ולגביהם נרחיב בהמשך מאמר זה.

 

קצבת נכות בפגיעה בהשתכרות או ביכולת לנהל משק בית

קצבת נכות כללית ניתנת בשל נכות גופנית, שכלית או נפשית כמו גם, שילוב של נכויות אלו כאשר אלו פקדו את האדם באופן שצמצם את אפשרותו להתפרנס מעבודה ב– 50% ומעלה בהשוואה למצבו טרם הפגיעה. הוגדרו בחוק תנאים לקבלת קצבת נכות כללית לא רק למי שעבדו לפרנסתם טרם הפגיעה וגם עקרת בית אשר איבדה את יכולתה לתפקד באופן דומה במסגרת משק הבית אותו היא ניהלה עד כה עשויה להיות זכאית לקצבה.

 

תנאי הזכאות לקצבת נכות כללית

גובה הקצבה ותוקפה משתנה בהתאם למצבו הרפואי של אותו תובע והדבר נמדד על ידי ועדת קביעת אי כושר כאשר קיימות  4 דרגות של אי כושר. ישנם שני תנאים לקבלת קצבת נכות כללית והם בהגדרתם מצטברים על מנת לזכות את התובע . התנאי הראשון הוא עמידה בשיעור נכות רפואית מינימאלית והתנאי השני הוא ירידה או אובד של כושר ההשתכרות.

ישנם גם תנאים לקבלת קצבת נכות כללית הנוגעים לגיל ולהכנסות. מבחינת גיל לקצבת נכות כללית זכאים תושבי ישראל אשר גילם מעל 18 שנה ועד לגיל הפרישה. מבחינת ההכנסות, הזכאות לקבל קצבת נכות כללית ניתנת רק למי שאינו עובד לפרנסתו עקב מצבו הרפואי או שהכנסתו מעבודה נמוכה ביותר מ-60% מהשכר הממוצע כיום במשק.

תנאים לקבלת נכות כללית מבחינת אחוזי נכות

הזכאות לקבלת קצבת נכות כללית מותנת בשיעור נכות רפואית משוקללת של לכל הפחות  60%. כאשר התובע סובל ממספר בעיות רפואיות שונות עשוי להיות זכאי גם מי שנכותו המשוקללת נקבעה ל40% במידה ואחת מהלקויות עומדת על שיעור של לכל הפחות 25% נכות רפואית.

מסלול מזכה נוסף בוחן את הירידה בתפקוד בעבודה. ישנם מספר תנאים לקבלת נכות כללית במסלול זה ויש צורך שהיכולת להתפרנס ירדה בלפחות 50 אחוזים כאשר הוועדה הרפואית או פקיד התביעות קבעו דרגת אי כושר בשיעור של 60 אחוזים, 65 אחוזים, 74 אחוזים או 100 אחוזים.

 

מסלול מהיר לבעלי מוגבלויות קשות

מי  שסובל ממוגבלות קשה יכול להגיש תביעה במסלול מהיר והמוסד לביטוח לאומי ינסה לסיים את הטיפול בתביעה זו בתוך 30 יום ממועד הגשת התביעה. הזכאות לגשת למסלול זה עומדת לחולים במחלה ממארת  כמו גם, לאנשים עם ליקוי נפשי בשיעור של  50 אחוזים ויותר, אנשים המוכרים ע"י משרד הרווחה כסובלים מפיגור שכלי העומד על שיעור 40  אחוזים ויותר, חולים במחלת שחפת חמורה וחולים במהלך השנה הראשונה לאחר השתלות משמעותיות.

במסלול מהיר זה במקרים רבים לא יהיה צורך בוועדה רפואית במידה ומתקיימים מספר תנאים לקבלת נכות כללית וההחלטה לגבי הזכאות תינתן ישירות על ידי ביטוח לאומי.

גובה הקצבה נכון לשנת 2023
דרגת נכות אחוזי נכות קצבה חודשית תוספת ילדים
מלאה 75% או 100% 4,063 ₪ 1,048 ₪
חלקית 74% 2,770 ₪ 776 ₪
חלקית 65% 2,496 ₪ 681 ₪
חלקית 60% 2,345 ₪ 629 ₪

 

תנאים לקבלת תוספת ילדים לקצבה

התוספת לקצבת נכות כללית אותה פירטנו בטבלה משולמת עבור כל ילד ועד שני ילדים כל עוד הם קטינים או עד גיל 24 במידה והם בשירות לאומי או צבאי.

תנאים נוספים לקבל תוספת זו הם שגובה ההכנסה החודשית של בן או בת הזוג של מבקש הבקשה אינו עולה על 6,766 ₪ ושבן או בת הזוג לא יקבלו קצבה אחרת. גם עקרת בית אינה זכאית לתוספת זו. ישנם גם תוספות לעידוד יציאה לעבודה בשיעורים משתנים בהתאם לדרגות אי הכושר ושיעור הנכות.

 

אופן חלוקת הקצבאות בין המוסד המטפל לבין הזכאי

כאשר מדובר על תנאים לקבלת נכות כללית חשוב לציין את הנושא של מי שבשל לקותו מאושפז במוסד ציבורי אשר תפעולו הוא בחסות חלקית של  המדינה. על פי החוק במקרה שכזה סכום הקצבה לה זכאי הנכה מתחלק באופן זהה ושווה בין המוסד בה הוא שוהה לבין האדם עצמו. כאשר בעל הלקות הזכאי לחלק יחסי מהקצבה מתגורר במוסד הממומן ע"י  המדינה, נקבעה לו קצבה חודשית מינימלית בשיעור של 445 ₪.

 

הגשת התביעה לביטוח הלאומי

במידה ואתם עומדים בתנאים לקבלת נכות כללית עליכם לגשת לסניף המוסד לביטוח הלאומי הסמוך למקום מגורים ולמלא טופס תביעה לקצבת נכות והצהרה למחלקת הגבייה והביטוח. בטופס תידרשו לפרט את כלל הליקויים מהם אתם סובלים ולצרף אישורים רפואיים לכך. חשוב לדעת שבמסגרת תביעת נכות כללית נבחנים הליקויים השונים בחישוב משוקלל ויש לפרט בתביעה גם את הליקויים הקטנים ביותר.

 

עבודת הוועדה הרפואית

הועדה הרפואית תבדוק את הנכה ותקבע את דרגת נכותו. הועדה למעשה תתרגם את הפגימות והליקויים השונים מהם התובע סובל לשפה של אחוזי נכות בהתאם לספר המבחנים שבתקנות הנכות. הוועדה רשאית לבקש מהתובע להמציא מסמכים רפואיים נוספים ואף להזמין את התיק הרפואי ישירות מהרופא המטפל.

הוועדה רשאית גם לדרוש מהתובע לבצע בדיקות עזר נוספות הנדרשות לשם קביעת הנכות או לבקש חוות דעת נוספת לחוות הדעת המצורפת לתביעה.

 

קבלת ליווי משפטי

בכל מקרה בו אתם אינכם בטוחים אם אתם עומדים בתנאים לקצבת נכות כללית מומלץ לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום עוד טרם הגשת התביעה. עורך הדין יכול לסייע לרכז את הפגימות והליקויים וכלל האישורים הנדרשים למען הגשת התביעה. עורך דין מקצועי ומנוסה יכול גם ללוות אתכם בעת הופעתכם בפני הוועדה של ביטוח לאומי ולהגדיל את הסיכויים שהתביעה תתקבל.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!