לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

עצות שימושיות לאחר פגיעה בתאונת דרכים – 2022

שנת 2021 הייתה שנה מדממת מבחינת כמות ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים. מניין ההרוגים עמוד נכון לדצמבר 2021 על 356 הרוגים ואנחנו שומעים בכל יום על תאונות דרכים, נפגעים ואף הרוגים. הסטטיסטיקה הזו מזעזעת מהבחינה הקולקטיבית, אך יותר חשוב מכך, היא מבהירה לנו שכל אחד מאתנו עשוי להיקלע לסיטואציה הזו ועלינו לדעת בדיוק מה לעשות. מהן העצות השימושיות ביותר לאחר פגיעה בתאונת דרכים בשנת 2022, איזה ביטוח צריך לתבוע והאם יש משמעות לתאונה בדרך לעבודה?

 

תאונות דרכים בראי החוק

תאונות דרכים הן מכת מדינה, מדובר על פגיעה ממשית ברכוש, גוף ונפש של מאות ואלפי אנשים בשנה. בראי המדינה כולה, מדובר על אלפי ימי מחלה, הפסדים לכלכלה ופגיעה כלכלית בתאים משפחתיים שלמים לתקופות קצרות וארוכות כאחד. על כן, בשנת 1975 חוקק חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה-1975. חוק זה מגדיר ומסדיר את נושא הפיצויים והסיוע שמגיע למי שעבר תאונת דרכים.

נוסף לכך, בשנת 1970 הועברה פקודת ביטוח רכב מנועי, המחייבת כל בעל רכב לרכוש ביטוח חובה לרכב. מטרת הביטוח הנ"ל היא לפצות כל נפגע בתאונת דרכים אשר התרחשה עם רכב זה.

לכל החוקים הללו ישנה מטרה אחת והיא למנוע קריסה כלכלית של אנשים ותאים משפחתיים וכן של הכלכלה כולה.

 

האם כל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים זכאי לפיצוי?

באופן עקרוני החוק מגדיר שכל אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים וזאת ללא כל קשר לרמת האשמה שלו במקרה זכאי לפיצוי על הנזק ברכוש או בגוף. פיצוי זה באופן עקרוני ניתן דרך הביטוח של הרכב, במקרה בו הנפגע הינו הולך רגל או רוכב אופניים עליו לפנות אל הביטוח של הרכב הפוגע.

 

מתי הביטוח אינו מכסה את הפגיעה

למרות כל זה, ישנם מקרים בהם הביטוח אינו מכסה את הפגיעות. באופן כללי ניתן לחלק את המקרים לכאלו בהן אין ביטוח לתבוע ולכאלו בהם קיים ביטוח אך ישנה חריגה מתנאי הפוליסה. דוגמאות למקרים בהם לא יהיה ניתן לתבוע את הביטוח:

  • תאונת פגע וברח – מקרה בו לא ניתן לדעת מי היה הרכב הפוגע ולכן לא ניתן לפנות אל חברת הביטוח ולתבוע פיצויים.
  • רכב ללא ביטוח – במקרה בו בעל הרכב לא חידש את ביטוח הרכב ועל כן, אין ביטוח בתוקף (כן, כן, גם אם זה היה רק איחור של יום אחד).
  • רכב גנוב או רכב שהורד מהכביש – מדובר מקרים בהם לא ניתן לבטח את הרכב.
  • נהיגה ללא רישיון – כל פוליסות ביטוח החובה מחייבות כי מי שנוהג ברכב יחזיק ברישיון בתוקף. לכן, במקרה של תאונה בה מעורב נהג בשלילה, הביטוח לא יכסה את הפגיעה.
  • מצב בו חברת הביטוח נמצאת בהליכי פירוק – והינה יכולה להעביר את הפיצוי.

 

"קרנית" – הפתרון כשאין ביטוח

היות והמחוקק הגדיר כי כל אדם זכאי לפיצויים על פגיעה בתאונת דרכים למקרים בהם אין אפשרות לתבוע את חברת הביטוח הוקמה הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים. מדובר על תאגיד ציבורי שנועד להיות החלופה לביטוח במקרים המדוברים.

במידה ונפגעתם בתאונה שבה אין אפשרות לפנות אל חברת הביטוח מכל סיבה שהיא, עליכם לפנות לקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, להגיש את המסמכים הרלוונטים ולקבל את הפיצויים ממנה.

 

מיד לאחר התאונה – החלפת פרטים ותיעוד

תאונת דרכים היא אירוע טראומתי המתרחש בשבריר שנייה. בדרך כלל בדקות הראשונות קשה להתעשת ולהבין מה התרחש ומה יש לעשות. אך, חשוב לזכור כי הפעולות שתבצעו מיד לאחר התאונה ישפיעו באופן ישיר על מימוש הזכויות המגיעות לכם.

ראשית, לאחר התאונה ולאחר שנעצרתם במקום בטוח. חשוב להחליף פרטים עם נהגים אחרים או נפגעים אחרים (במקרה של הולכי רגל). צלמו את רישיון הנהיגה ורישיון הרכב של הנהגים המעורבים האחרים. במידה והם אינם משתפים פעולה, דאגו לצלם את מספר הרכב ופנו למשטרה.

כמו כן, חשוב מאוד לתעד את זירת האירוע, המיקום של הרכבים, הנזק שנגרם לרכב וכל פיסת מידע נוסף. בהמשך לכך, אם ישנם עדים לתאונה, בקשו מהם את הפרטים שלהם ואישור לפנות אליהם במידת הצורך.

 

פנייה לטיפול רפואי – הטיפול הראשוני והמשך הטיפול

לאחר סיום השלב הבירוקרטי, דאגו לפנות לטיפול רפואי ראשוני. במידה ונפצעתם (גם אם מדובר על פציעה קלה), חשוב להתפנות לבית חולים או לבדיקה רפואית בקופת החולים. לבדיקה הראשונית יש שתי מטרות חשובות מאוד. המטרה הראשונה היא כמובן דאגה לבריאותכם ובירור המצב הרפואי. ישנם מקרים בהם ישנה פגיעה חבוייה (כמו זעזוע מוח) שפנייה מוקדמת לבדיקה יכולה להיות מצילת חיים. המטרה השנייה של הפנייה הראשונית לבדיקה הינה תיעוד כלל הפגיעות שנגרמו לכם כתוצאה מהתאונה.

שימו לב, במקרה של פינוי באמבולנס ואשפוז אתם זכאיים להחזרים מקופת החולים או מהביטוח ולכן חשוב מאוד לשמור את כל התיעודים והחשבוניות.

לאחר הטיפול הראשוני, שבו חשוב מאוד לפרט את כל הפגיעות שיש, המשך הטיפול יעבור אל קופת החולים. גם כאן, במקרה בו ישנה החמרה במצב, הופעה של פגיעה נוספת (פיזית או נפשית), חשוב לפנות בהקדם אל הרופא המטפל ולעדכן בשינוי במצב הרפואי.

 

אל תשכחו לפנות למשטרה

אנשים רבים אינם יודעים כי ישנה משמעות רבה מאוד לפניה למשטרת ישראל ותיעוד תאונת הדרכים. המטרה של הפניה למשטרה הינה תיעוד האירוע, לצורך התביעה וההחזרים המגיעים לכם.

 

מה כולל הפיצוי על תאונת דרכים?

הפיצוי לאחר פגיעה בתאונת דרכים משתנה בהתאם לפגיעה ולהגשת התביעה. בדרך כלל הפיצוי יכלול כיסוי של טיפולים נדרשים לצורך השיקום, פיצוי על אובדן ימי עבודה, נזקי רכוש ואף פיצוי על פגיעה נפשית. כל זאת, בהתאם לאופי התביעה והפגיעה שחוויתם.

 

תאונת דרכים בדרך לעבודה – מה חשוב לדעת?

במקרים רבים, תאונות הדרכים מתרחשות בשלב של הנסיעה אל או מהעבודה או במהלך עבודה הכוללת בתוכה נהיגה (כמו נהג משאית, שליח או נהג אוטובוס). בנוסף לעובדה שמדובר על תאונת דרכים, מדובר גם על תאונת עבודה. חשוב למצות את הזכויות המגיעות לכם דרך ביטוח לאומי, בעדיפות לפני הפנייה לביטוח הפרטי. בדרך כלל הביטוח מקזז כל קצבה או מענק שתקבלו מהביטוח הלאומי על אותו אירוע.

 

אובדן כושר עבודה

תאונות דרכים עשויות במקרים רבים לגרום לפציעה אשר תמנע מכם את יכולת הפרנסה (באופן זמני או מלא) במקרה כזה עליכם לקבל קצבאה על אובדן כושר עבודה, חשוב מאוד להכיר את הקצבאות המגיעות לכם, הן מהביטוח הלאומי והן מפוליסות הביטוח הפרטי וקרן הפנסיה.

 

פגיעות נפשיות לאחר תאונת דרכים

אחד ההיבטים שאנשים רבים שוכחים או מתביישים להתייחס אליהם הינו הפגיעה הנפשית האפשרית כתוצאה מפגיעה בתאונת דרכים. בין אם מדובר על פוסט טראומה, חרדות או פחדים גם במקרים אלו מגיע לכם פיצוי. ראשית חשוב שתזכרו לפנות לאיש מקצוע ולדאוג לבריאות הנפשית שלכם. אך מעבר לכך זכרו כי פגיעה נפשית היא זהה גם לפגיעה פיזית ולכן דאגו להוסיף פגיעה זו כחלק מהתביעה.

 

האם חשוב לפנות לעורך דין לאחר פגיעה בתאונת דרכים?

אין חובה לפנות לעורך דין במקרה של פגיעה בתאונת דרכים. בדרך כלל ניתן לבצע את כל התהליכים של הגשת התביעות באופן עצמאי. אך, חשוב לזכור שלעורכי דין יש ניסיון רב בתחום והם ידעו להכווין אתכם למסמכים שחסרים, לנסח את התביעה באופן מדוייק ולא פחות חשוב מכך יחסכו לכם חלק ניכר מהבירוקרטיה.

עצות שימושיות לאחר פגיעה בתאונת דרכים - פייפר כהן

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!