לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

נכות עבודה או נכות כללית – באיזה גמלה כדאי לבחור?

התנהלות בעולם הקצבאות מול הביטוח הלאומי עבור אנשים עם נכות הוא תהליך שעשוי להיות מורכב ולעתים מייאש. ישנם שני מסלולים עיקריים דרכם ניתן לקבל סיוע כלכלי – נכות עבודה ונכות כללית. הבנת ההבדלים בין סוגי הסיוע, ההבדלים בתהליך הגשת הבקשה ושיקולים מרכזיים נוספים עשויים להיות משמעותיים כדי לקבל את הפיצויים המרביים שניתן לקבל. במאמר זה תוכלו לקבל את הרקע הרלוונטי לצורך ההתנהלות בתהליך.

 

קצבת נכות עבודה

קצבאות אובדן כושר עבודה נועדו לספק פיצוי לאנשים שחוו פציעות או מחלות הקשורות ישירות לעבודתם. קצבה זו נועדה להציע תמיכה כלכלית בתקופות של הפסקת עבודה חלקית או מלאה, מה שמבטיח שאנשים יכולים לנהל את ההוצאות היומיות שלהם תוך התמקדות בהחלמה.

בהתאמה, גובה הקצבה קשור לפגיעה הכלכלית שנגרמה לתובע בשל הנזק שנגרם מהפגיעה, ולכן תלוי גם במשכורת שהרוויח טרם הפגיעה. בנוסף, משום שמוענק סכום ביטוחי קבוע עבור העובד מהמעסיק, ישנו מקור כלכלי ממנו ניתן להיפרע במקרה של קצבת נכות עבודה.

 

קצבאות נכות כלליות

קצבאות נכות כללית נותנות מענה לאנשים עם מוגבלות פיזית ומטרתן להציע סיוע כלכלי על בסיס היקף מוגבלותם. המוסד לביטוח לאומי קובע את הקצבה בהתחשב בנכויות רפואיות ותפקודיות כאחד, המגדירים יחד את אחוזי הנכות הכוללים.

בניגוד לנכות עבודה, קצבאות נכות כללית אינן מוגבלות לפציעות או מחלות הקשורות בעבודה. הם מקיפים מגוון רחב יותר של מוגבלויות פיזיות שעשויות להשפיע על יכולתו של אדם לעבוד או לבצע פעולות יומיומיות. נכות כללית לפיכך, לא תלויה בכך שהנפגע נפצע בשל עבודתו.

 

תהליך הגשת בקשה לנכות עבודה

פתיחת תביעת אובדן כושר עבודה מחייבת ביצוע מספר פעולות. כדי להתחיל, אנשים צריכים להגיש מיד תביעה לפיצוי נפגעי עבודה למוסד לביטוח לאומי. יש חשיבות להגשת התביעה תוך שנה ממועד הפגיעה כדי להבטיח את הזכות לפיצוי.

את התביעה מגישים באמצעות טופס 200 שניתן למצוא באתר הביטוח הלאומי, בצירוף כל המסמכים הרלוונטיים. מסמכים אלו עשויים לכלול ראיות רפואיות, כולל דוחות אבחון, רישומי טיפול וחוות דעת. תפקיד המסמכים לבסס קשר ברור בין הפגיעה בעבודה לבין הנכות הנובעת מכך.

 

תהליך הגשת בקשה לנכות כללית

במהלך תהליך הבקשה, יעמוד התובע בפני וועדה רפואית. הוועדה הרפואית כוללת מומחים בתחומים רפואיים רלוונטיים ומזכיר ישיבה. במהלך תהליך ההערכה, הוועדה בוחנת בקפידה את המסמכים הרפואיים שהוגשו, שלאחריו עשוי להתקיים דיון פיזי שיאפשר לרופא הוועדה לשאול שאלות ולהבין טוב יותר את מצבו של הפונה. במקרים מסוימים, עשויה להתבצע גם בדיקה גופנית הקשורה לתלונות ולפציעות המתועדות.

בקביעת אחוזי הנכות מתחשבים הן בנכות הרפואית, המשקפת את הנזק הפיזי לפונה, והן את הנכות התפקודית, המבטאת את השפעת הפגיעה על כושר העבודה והמצב הכלכלי. בית המשפט, האחראי על הערכת הנכות התפקודית, מתחשב בגורמים שונים כגון מקצועו של התובע, שכרו, אופי והיקף הפגיעה.

 

סיבות לדחייה או פיצוי נמוך יותר

חשוב להיות מודעים לכך שגם תביעות אובדן כושר עבודה וגם תביעות נכות כללית עלולות לעמוד בפני דחייה או לקבל סכומי פיצויים נמוכים יותר מסיבות שונות. ראיות רפואיות לא מספקות, מחלוקות על קשר לעבודה או חילוקי דעות לגבי חומרת הנכות יכולים כולם לתרום לדחייה של התביעה או לקבלת קצבה נמוכה יותר. במקרים כאלה, ניתן לעתים להגיש ערעור על ההחלטה.

 

תהליך הערעור

הליך הערעור כרוך בהגשת ערר בכתב למוסד לביטוח לאומי. ועדת הערר, המורכבת משניים או שלושה רופאים, בוחנת את הערעור, מעריכה את הראיות שסופקו ומקבלת החלטה על סמך נסיבות המקרה. בעוד שלוועדה יש סמכות להעלות את אחוזי הנכות, היא יכולה גם להפחית אותם. במידה והוועדה מתכוונת להפחית את אחוזי הנכות, עומדת לתובע אפשרות למשוך את הערעור תוך שמירה על אחוזי הנכות המקוריים.

במקרים בהם מתעוררת שאלה משפטית במהלך הערעור, ניתן לערער על החלטת ועדת הערר לבית הדין האזורי לעבודה. חשוב לציין כי ערעור זה שלאחר מכן יכול להתייחס רק לשאלות משפטיות ולא לעובדות. עם זאת, נדיר יחסית שערר על החלטת ועדת הערר מתקבל, ושינוי החלטה שהתקבלה בערר יכול להיות מאתגר.

 

אז מה עדיף – נכות עבודה או נכות כללית

קביעת הקצבה המתאימה ביותר, בין אם נכות מעבודה או נכות כללית, מצריכה התייחסות למספר גורמים. קצבאות נכות עבודה מיועדות לאנשים שסבלו מפציעות או מחלות הקשורות בעבודה ומשפיעות ישירות על יכולתם לבצע את עבודתם. במידה והנזק שנגרם אינו קשור לעבודה, יש לבחור בנכות כללית. מנגד, קצבאות נכות כללית מותאמות לאנשים עם מוגבלות פיזית המשפיעה באופן משמעותי על יכולתם הכוללת לעבוד, אך לא נגרמה מעבודה.

כאשר בוחרים בין שתי ההטבות, אנשים צריכים להעריך את הנסיבות הספציפיות שלהם, את אופי המוגבלות שלהם ואת ההשפעה שיש לה על יכולתם לעבוד. על אף שנכות עבודה עשויה לכלול תהליך קל ומהיר יותר, לעתים יהיה קשה להוכיח את הקשר לעבודה ולכן תועדף הנכות הכללית. בכל מקרה, מומלץ להיוועץ בייעוץ משפטי כדי להבין טוב יותר האם המקרה הספציפי שלכם מתאים להגשת תביעה של נכות עבודה או דווקא לנכות כללית.

 

סיכום

כאשר מחליטים בין נכות מעבודה לבין קצבת נכות כללית, חשוב להתחשב בגורמים שונים ולהעריך את הנסיבות הספציפיות של התובע. קצבת נכות מעבודה מעניקה פיצוי על פציעות או מחלות הקשורות בעבודה ותומכת בתקופות של הפסקת עבודה. מצד שני, קצבאות נכות כלליות נותנות מענה למגוון רחב יותר של מוגבלויות פיזיות שעשויות להשפיע על יכולתו של אדם לעבוד או לבצע פעולות יומיומיות.

תהליכי הגשת הבקשה לשני סוגי ההטבות כוללים הגשת מסמכים רלוונטיים וביצוע הערכות של ועדות רפואיות. בסופו של דבר, פנייה לייעוץ משפטי יכולה לעזור לאנשים לקבוע את האפשרות המתאימה ביותר בהתבסס על אופי הנכות שלהם והשפעתה על יכולתם לעבוד.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!