לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פסקי דין תאונות דרכים

ילדה שנפגעה ופוצתה ב-400,000 ₪ למרות התנגדותה של חברת הביטוח; מורה שנפלה בעת שחצתה את הכביש וגם ויכוח בין איש מכירות לביטוח הלאומי לגבי הכרה בתאונה כתאונת עבודה.

סיפורים ודוגמאות לפסקי דין תאונות דרכים מסייעים רבות לתהליכים בתביעות חדשות, כמו גם להבנה בנוגע להתנהלות במקרים ספציפיים. במאמר זה נתייחס לדוגמאות נבחרות בתביעות נזקי גוף מתאונות דרכים, על הסוגיות המשפטיות וסכומי הפיצויים שנפסקו.

 

תאונות הדרכים בישראל: תופעה שאינה יודעת שובע

בממוצע, נהרגים מידי שנה בכבישי ישראל מעל 300 בני אדם. למרבה האבסורד, מספר ההרוגים הכולל עומד על למעלה מ-34,000, כמעט פי 1.5 ממספר חללי מערכות ישראל מקום המדינה ועד היום. מספר הנפגעים בגוף ובנפש מתאונות אלה מדאיג גם הוא ומונה עשרות אלפי נפגעים חדשים בכל שנה, שנותרים עם פגיעות קלות ועד קשות בכל דרגות החומרה, לרבות גרימת מצבי נכות ומצבים סיעודיים.

 

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים

תאונות דרכים עלולות לגרום לנזקים בריאותיים בכל דרגות החומרה, חלקם יהיו זמניים וחלקם יישארו לצמיתות. על מנת להתמודד עם הנזקים על השלכותיהם במובן הכלכלי, קובע חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד, התשנ"ה – 1975) כי כל נפגעי תאונות הדרכים זכאים לקבלת פיצוי כספי ללא קשר לאשמתם בגרימת התאונה וללא הבדל בין נהגים, נוסעים, הולכי רגל או רוכבי אופניים.

הגוף המספק פיצוי במקרה של תאונת דרכים שנגרמו ממנה נזקי גוף, הוא חברת ביטוח החובה לרכב. במקרה של הולך רגל או רוכב אופניים שנפגע יש לתבוע את הביטוח של הרכב הפוגע. נהגים ונוסעים ברכב (לרבות נוסעים בתחבורה ציבורית) יתבעו את חברת הביטוח של אותו הרכב. כאשר לא קיימת חברה מבטחת (בשל ביטוח לא בתוקף או תאונת פגע וברח), יש לתבוע את קרן "קרנית".

 

אתגרים בקבלת הפיצוי הכספי

אמנם החוק מטיל על חברת הביטוח לפצות כאשר הנפגעים מוכיחים את התאונה והנזקים שנגרמו להם, אך הוא לא יתקבל במספר מקרים וביניהם שימוש למטרות פליליות ברכב, גרימת תאונה בכוונה תחילה, ביטוח או רישיון נהיגה לא תקף ועוד. מקרים אלה מציבים בפני הנפגעים בעיה קשה, שכן הם נותרים כעת ללא סכומי הפיצויים על אף שנפגעו בתאונה וייתכן שגם באופן קשה.

מלבד תביעת הפיצוי מחברת ביטוח החובה, נזקים קשים יובילו גם לתביעת גורמים נוספים כמו המוסד לביטוח הלאומי במקרה של תביעת נכות כללית, קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים במקרה של אובדן כושר עבודה, פוליסת ביטוח סיעוד במקרה של מצב סיעודי ועוד. גם בהליכים הללו קיימת מורכבות רבה, חלקה הגדול מתרחש כאשר התביעה נדחית בטענות מסוימות שיש לערער עליהן.

 

פסקי דין תאונות דרכים – מה מקבלים ילדים שנגרמו להם נזקי גוף בתאונה?

בתאונת דרכים שהתרחשה בשנת 2009, נפגע י' בן ה-6 כאשר חצה את הכביש. הוא נפגע בראשו ואובחן עם פיגור קל ובינוני. לאחר שנים בהם הנהג הפוגע התנער מאחריות, התביעה עברה מטיפול של חברת הביטוח של הנהג לקרן "קרנית" במטרה שזו תיחשב כמפצה.

לאחר בירור רפואי מקיף שכלל חוות דעת מצד נוירולוגים מומחים, נקבע כי לי' קיימת נכות רפואית בשיעור 50% וזאת בעקבות הזנחה במהלך הטיפול שלו. כתוצאה מההזנחה הטיפולית המצערת, שהוכח כי נגרמה מכוח הגורמים המטפלים בשאלת הפיצוי ולא כתוצאה מפעולות ההורים. השופטת קיבלה את טענות התביעה וי' והוריו פוצו בסכום של כמעט ארבעה מיליון שקלים.

במקרה אחר, נפגעה מילי בת ה-9 בתאונת דרכים שגרמה לשבר בקרסולה, לצד נכות נפשית זמנית. חברת הביטוח של הרכב הפוגע הסכימה לתשלום פיצויים, אך נוצרה מחלוקת על סכום הפיצויים. להגנתה טענה חברת הביטוח כי הפגיעה הנפשית הזמנית היא הסיבה לפיצוי הנמוך.

ההורים מצידם ערערו על ההחלטה לבית המשפט. בסיום הליך משפטי ממושך שכלל בדיקות רפואיות רבות, נקבע כי הנכות הנפשית של מילי הפכה לקבועה. הדבר הביא לקביעת פיצויים בסכום של 380,000 שקלים.

 

פסקי דין תאונות דרכים שהוכרו כתאונות עבודה

תאונות דרכים שהתרחשו במסגרת העבודה או בדרך/ בחזרה ממקום העבודה הן המצב היחידי שבו הגורם המפצה איננו חברת ביטוח החובה אלא המוסד לביטוח הלאומי. מדובר במסלול תביעה דו-שלבי, בו תחילה יש לתבוע "דמי פגיעה" ולאחר מכן להגיש תביעת נכות אם המצב מצדיק זאת.

מה נקבע בעניינו של יועץ מכירות, שחזר מפגישת עבודה לביתו, בדרך אסף את בתו הקטנה מהגן ודווקא אז נפגע בתאונת דרכים מצערת? בית המשפט הכיר בו כמי שביצע "סטיה מותרת" מנתיב נסיעתו בין עבודתו לביתו ולכן הוא פוצה בסך 570,000 שקלים.

 

מלבד פסקי דין תאונות דרכים, גם פסקי דין בתביעות נזיקין ורשלנות נזיקית

תאונות גורמות לפגיעות גוף גם בשל מחדלים, כשלים או ליקויים בדרך הנסיעה שהגורם האחראי להם עשוי להיות רשות עירונית, קבלני תשתית ועפר, חברת החשמל, חברת הנדסה ועוד. במקרים הללו כל מקרה יהיה לגופו כך שיש להיעזר בעורך דין מומחה לדיני נזיקין כדי להתייחס כראוי לאפשרות הפיצוי והסכומים הפוטנציאליים.

בפסק דין מוכר שניתן בשנת 2013, מורה חצתה את הכביש ונפלה בשל תוספת אספלט מאולתרת שיושמה על קצה המדרכה. העירייה בשטח התאונה פיצתה אותה בסכום של 848,000 ₪, לאחר שאורתופד מומחה במינוי מבית המשפט קבע לה נכות בשיעור 21%.

 

עורך דין מיומן ומנוסה ימקסם את תשלומי הפיצויים!

תביעות נזקי גוף נחשבות להליכים מורכבים, שבהם שאלת הפיצוי איננה תמיד מובטחת, גם אם נזקי הגוף כשלעצמם מובהקים מאוד. סוגיות משפטיות רבות עשויות לעטוף את התביעה ונסיבותיה ולעכב את מתן הפיצויים, בייחוד כאשר מדובר בנזקים מורכבים שדרוש זמן כדי לחשוף את ממדיהם האמיתיים.

משרד עורכי הדין פייפר כהן צבר מומחיות, ניסיון ומיומנות עשירים ביותר בתביעות נזקי גוף מתאונות הדרכים וטיפל באלפי נפגעים, שפוצו בעשרות מיליוני שקלים לאורך שנים של עשייה מקצועית ובלתי מתפשרת. אנו מזמינים אתכם לפגישת התייעצות לבחינת המקרה והערכת גובה הפיצוי. צרו קשר ונתאם בהקדם.

פסקי דין תאונות דרכים
פסקי דין תאונות דרכים

על פי החוק, פיצוי כספי יתרחש מטעם חברת ביטוח החובה של הרכב, בתחשיב שכולל את חומרת נזקי התאונה והיקפם. כאשר לא ידועה חברת הביטוח של הרכב הפוגע או אם לא קיים ביטוח תקף, יש לתבוע את התאגיד הממשלתי "קרנית" שהוקם למטרה זו.

זהו המקרה היחידי בחוק שבו הפיצוי מתאונת הדרכים חל מול המוסד לביטוח הלאומי ובמסגרת ההכרה בתאונת הדרכים כתאונת עבודה. יש להוכיח את קיום התאונה במסגרת העבודה, בדרך אליה או ממנה כדי שתחול זכאות לפיצוי.

נפגעים שברשותם פוליסה פרטית לתאונות אישיות רשאים לממש אותה, כל עוד מצוין בפוליסה כיסוי למקרים של פגיעה מתאונת דרכים. יש לשים לב לקיזוז הצפוי מכספי התביעה, בשל קבלת הפיצוי מחברת הביטוח והאיסור על פיצוי כפול.

בין אלפי שקלים ועד מיליוני שקלים, בהתאם לחומרת הנזקים, היותם זמניים וחולפים או צמיתים לכל החיים, הגריעה הכלכלית בהווה ובעתיד שנוצרה מהם וגם ההליכים שנדרשו בדרך, עד למימוש מלא של הזכויות. להערכת המקרה שלכם צרו קשר עם משרד עורכי הדין פייפר כהן. 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!