לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון

ככל שהזמן עובר, הטכנולוגיה מתפתחת ואיתה גם הפיתויים, במיוחד בזמן הנהיגה. שימוש בטלפון בזמן נהיגה הוא תופעה מדאיגה שמשטרת ישראל מנסה למזער ככל הניתן. מחקרים מצאו כי יש קשר ישיר בין שימוש בטלפון נייד לבין תאונות דרכים, אך האם נהג שאשם בתאונת דרכים עקב שימוש בטלפון נייד, יהיה זכאי לפיצויים על נזקים שנגרמו לו בעקבות התאונה?

במאמר נענה על השאלה ונציג מידע נוסף וחשוב על תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון.

 

הקשר בין תאונות דרכים לבין שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה

שימוש בטלפון בזמן נהיגה, גורם באופן ישיר לעלייה בסיכון לגרימת תאונת דרכים. אמנם נהיגה היא פעולה הנחשבת פשוטה אך היא מצריכה ביצוע של מספר מטלות בו זמנית. נהיגה כרוכה ברמת ריכוז גבוהה, השקעת משאבים קוגניטיביים, קבלת החלטת מהירה וזמן תגובה מהיר.

השימוש בטלפון במהלך נהיגה גורם להסחת הדעת של הנהג. הסחות הדעת גורמות לנהיגה להיות הפעולה השנייה במוחו של הנהג ולא הראשונה ויכולות לגרום לכל המטלות שלו "להשתבש".

 

תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון – מחקרים וסטטיסטיקות

על פי מחקרים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שימוש בטלפון בזמן נהיגה מגדיל את הסיכון למעורבות בתאונות דרכים פי 10! על פי מחקרים נוספים, 47% מהנהגים בישראל דיווחו כי הם נהגו בזמן שימוש בטלפון נייד. נתונים אלה מראים כי בכל רגע נתון על הכביש, כמעט אחד מכל שני נהגים משתמש בטלפון הנייד ומגביר הלכה למעשה את כמות תאונות הדרכים בכבישי ישראל.

מאחר ובהתרחשות תאונת דרכים, המשטרה לא יכולה להוכיח כי התאונה נגרמה בעקבות שימוש בטלפון נייד, לא ניתן להגדיר אותו כאמצעי רשמי שגרם לאותה התאונה, להבדיל מאמצעים כמו אלכוהול או סמים.

 

שימוש בטלפון בזמן נהיגה – מה החוק אומר?

שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה הוא עבירה פלילית והעונש על העבירה הוא קנס של 1,000 ש"ח וצבירת 8 נקודות חובה. האיסורים על שימוש בטלפון במהלך נהיגה כוללים: איסור על החזקת הטלפון ביד בזמן נהיגה, איסור של קריאת ושליחת מסרונים. בנוסף, החוק מותיר להשתמש בטלפון הנייד רק באמצעות דיבורית בזמן נהיגה.

 

אופי התאונות הנפוץ בקרב שימוש בטלפון נייד

תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון יהיו לרוב התנגשויות ברכבים אחרים, הולכי רגל או בחפצים. לרוב, התאונות יהיו בעקבות סטייה מנתיב הנהיגה, בעקבות קבלת החלטות שגויה ובעקבות זמן תגובה איטי.

 

קבלת פיצויים בעקבות נזקי גוף מתאונת דרכים

הפיצויים מתאונות הדרכים מחושבים בהתאם לחומרת הנזקים שנגרמו ממנה והיקפם, מפגיעות סטנדרטיות כמו כאבי ראש, צוואר וגב ועד לתאונות קטלניות שגבו חיי אדם. מעורבים בתאונות דרכים בכל דרגות החומרה וכתוצאה מכל עבירת תנועה עלולים להיוותר עם נזקים זמניים או צמיתים כמו נכות, מצב סיעודי, אובדן כושר עבודה, נזקים נפשיים ועוד.

לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (התשל"ה, 1975), כל אדם שנפגע, בין אם כנהג, נוסע, רוכב אופניים או הולך רגל, זכאי לפיצוי כספי וזאת ללא קשר למידת אשמתו בגרימת התאונה. פיצוי זה מסופק לנפגעים דרך חברות ביטוח החובה לרכב ומכאן החובה שברכישתו על פי החוק.

 

האם מגיעים פיצויים גם למי שאשם בתאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון?

ביטוח החובה מכסה את נזקי הגוף של כל הצדדים המעורבים בתאונה ללא קשר לאשמתם ולכן, על פניו, גם נהג שגרם לתאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון יוכל לקבל פיצויים על נזקי גוף ונפש. אלא שבפועל קיימים מקרים שבהם חברת הביטוח עשויה להסתייג ממתן הפיצוי, בטענה שהמבוטח גרם בכוונה תחילה לתאונה, שהרי השימוש בטלפון הנייד תוך כדי הנהיגה נעשה במודע וביודעין לסיכון המוגבר שבפעולה זו לגרום לתאונת דרכים.

במקרים של דחיית התביעה מצד חברת הביטוח, ניתן לערער על החלטתה. אם גם הערעור לא שינה את החלטתה, יש לתבוע בבית המשפט. במצבים הללו מומלץ להתכונן להליך התביעה מראש עם עורך דין המתמחה בנזקי גוף, שיוכל לעמוד על זכויות הנפגעים גם כאשר הם "אשמים" בעבירה שעשויה לגרום לחברת הביטוח לדחות את התביעה.

 

מהו סכום הפיצויים שניתן לקבל?

מלבד פיצוי בהתאם להיקף הנזקים הגופניים, תשלום הפיצויים יכלול גם החזרי כספים להוצאות שבוצעו עקב תאונת הדרכים כמו: הוצאות אשפוז, קניית ציוד רפואי ועוד, כמובן בתנאי שניתן לקשר בין ההוצאות לתאונת הדרכים עצמה. בנוסף, ניתן לקבל החזר על ימי העבודה שהופסדו בעקבות השתתפות בתאונת הדרכים.

כשמדובר על נזקי גוף ונפש, טווח הסכומים עצום ונע בין כמה אלפי שקלים לתאונה קלה עם זעזוע ראש או כאבי גב וצוואר, דרך עשרות אלפי שקלים על שברים או פריצת דיסק וכלה במאות אלפי שקלים לנזקים צמיתים וקשים שהותירו אדם עם נכות, מצב סיעודי ועוד. הפיצוי המדויק לכל מקרה נקבע לאחר שהתקבלה אבחנה מצד רופא מומחה.

 

כך תפעלו במקרה של תאונת דרכים:

  1. תעדו את מקום התאונה, את הפגיעות ואת האזור עצמו.
  2. ציינו לעצמכם ברישום מדויק את השתלשלות התאונה, את מיקומה ושעת המקרה, את פרטי כל העדים וכל המעורבים.
  3. גשו לקבלת טיפול רפואי וציינו שהגעתם כי עברתם תאונת דרכים. מכאן והלאה יש לשמור כל מסמך רפואי וקבלה שנובעים מהמשך הטיפול שתקבלו והבדיקות לאבחון הנזקים.
  4. יש לפנות לעורך דין נזקי גוף ותאונות כדי שיבדוק האם צפויה הסתייגות מצד חברת הביטוח ביחס לשימוש בטלפון הנייד ולבלום אותה מבעוד מועד.

 

זכותכם לקבל ייעוץ וייצוג משפטי מעולה!

עורך דין נזקי גוף ופיצויים מתאונות דרכים הוא הגורם המקצועי שאליו מומלץ לפנות בשאלת היקף הפיצויים לאחר פגיעה בתאונה. עורך הדין ידע לכוון אתכם לבדיקות הנכונות, להעריך את סכום הפיצויים ולגבש את תיק התביעה כדי לנהל הליך מהיר ואיכותי עד למיצוי כל הזכויות. לפגישת התייעצות בה נוכל להעריך את היקף הפיצויים ולספק לכם פרטים נוספים, פנו אל משרד עוה"ד פייפר כהן בהקדם.

תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון
תאונות דרכים בעקבות שימוש בטלפון

על פי החוק, קיימים תנאים מצטברים לעבירת טלפון וביניהם העובדה שעל הרכב להימצא בתנועה. מכאן שכל נזקי הגוף שיחולו במקרה כזה יפוצו בהתאם מחברת ביטוח החובה שלכם. במקרה של קושי בקבלת הפיצוי יש לפנות מיד לעורך דין.

יש לשלוח לחברת ביטוח החובה את טופס התביעה יחד עם ניירת רפואית מלאה שמוכיחה הן את קיום התאונה והן את הנזקים שנותרו ממנה. ייתכן שחברת הביטוח תדרוש השלמת מסמכים לצורך קביעת סכום הפיצויים המדויק.

אתם זכאים לערער על כל החלטה של חברת הביטוח, תוך 45 ימים ממתן התשובה. אם גם הערעור יניב תשובה שאינה משביעה רצון, באפשרותכם להמשיך לתביעת חברת הביטוח בבית המשפט.

ככל שחברת הביטוח קבעה לפצות מבוטח בגין נזקי הגוף מהתאונה על פי החוק, בתי המשפט לתעבורה לא יתערבו בהחלטה זו או יטילו סנקציות על הכספים. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון שפסק הדין עלול להטיל קנס כספי כחלק מהעונש.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!