לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת עבודה עצמאי

כל עובד בישראל, בין אם הוא עצמאי או שכיר, אמור להיות מבוטח הן בביטוח פנסיוני והן בביטוח רפואי. בנוסף, כל אזרח חייב להיות מבוטח גם באמצעות המוסד לביטוח לאומי, זאת במטרה לכסות מקרים של העדר כושר השתכרות בגלל תאונה, נכות או מחלות קשות אחרות.

למרות האמור לעיל, במקרים של תאונת עבודה עצמאי זכאי לזכויות כמו כל אחד אחר. יחד עם זאת, הוא צריך לפעול לדאוג לזכויות שלו בעצמו. אז,  איך יכול עובד עצמאי להשיג את המגיע לו במצב כזה? ולמה חשוב להסתייע בעורך דין מיומן המכיר את הנושא לעומק?  להלן התשובות לסוגיות החשובות הללו.

 

מתי זכאי בעל עסק להגיש תביעה בגין תאונת עבודה לעובד עצמאי?

במידה ועובד עצמאי נפגע בעת שעסק בעבודתו השגרתית, הוא זכאי לקבלת על הזכויות לתאונת עבודה ואף לתבוע את המוסד לביטוח לאומי. על פי החוק, עובד עצמאי מוגדר כמי שעוסק בעיסוק המוגדר שלו לפחות 20 שעות בשבוע בממוצע ובנוסף, ההכנסה שלו מהעיסוק לא תהיה נמוכה מאשר 50% מהשכר הממוצע במשק.

לחילופין, עובד יוגדר עצמאי אם הוא עוסק במקצוע שלו לפחות 12 שעות שבועיות בממוצע, וההכנסה שלו איננה פחותה מהסכום הקבוע בחוק. חשוב להזכיר שגם בהתקיים רק אחד מהתנאים כאמור, העובד יכול להיות מוגדר כעצמאי. בהגשת תביעה לתמורה בגין תאונת עבודה עובדים עצמאיים זוכים ליחס ולהתנהלות דומה לאלה שזוכים להם עובדים שכירים.

 

מהן הזכויות של עצמאי במוסד לביטוח לאומי לאחר פגיעת עבודה?

הזכויות של עצמאי אשר הפריש כחוק מההכנסה שלו את ההפרשות עבור הביטוח הלאומי, הביטוח הרפואי ובכלל, דומות לזכויות של כל מבוטח אחר במוסד לביטוח לאומי. המשמעות היא כי בהינתן מקרה של תאונת עבודה עצמאי יכול כאמור, להגיש תביעה בגין תאונת העבודה. בהמשך לתביע ובהינתן העובדה שהוא איננו יכול לעבוד בתחום העיסוק שלו או בתחום עיסוק מקביל אחר, הוא יהיה זכאי לפיצוי על אבדן שכר או הכנסה.

 

הגדרתה של תאונת עבודה של עצמאי בביטוח לאומי

תאונת עבודה של עצמאי מוגדרת בכל אחד מהמקרים הבאים:

  1. תאונה שהתרחשה במקום העבודה של העצמאי: אם העצמאי מבצע את העבודה שלו במקום מסוים ותוך כדי העבודה הוא נפגע או נפצע דבר זה יחשב תאונת עבודה והוא יהיה זכאי לכל התנאים. נגר, נפח  או מוסכניק יוגדרו כנפגעי תאונת עבודה, אם נפגעו במקום העבודה ותוך כדי ביצוע העבודה.
  2. תאונה שהתרחשה בדרך למקום העבודה או ממנו: עצמאי, בדיוק כמו שכיר זכאי להיות מוגדר כנפגע תאונת עבודה אם התאונה שבה נפגע התרחשה בדרך למקום העבודה שלו או ממנו. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שהפרשנות הנוגעת לדרך היא מצומצמת ולא מרחיבה. המשמעות היא שאם הנפגע סטה באופן כל שהוא מהדרך הרגילה, הפגיעה שלו לא תיחשב תאונת עבודה ויהיה צורך למצוא סעיף אחר לתביעה. למשל – סטייה מהמסלול הרגיל לצורך קניות במכולת, עלולה להפוך את התביעה לבלתי רלוונטית.
  3. תאונה שהתרחשה מחוץ למקום העבודה, בזמן העבודה: העבודה של עצמאים רבים כרוכה בניידות ובביצוע עבודות במקומות שונים ולאו דווקא במקום קבוע. עצמאים כדוגמת חשמלאים, אינסטלטורים, שיפוצניקים ובעלי מקצוע אחרים, לא יעבדו ממקום עבודה קבוע, אלא נעים בין לקוחותיהם השונים. אם לעצמאי מהסוג הזה מתרחשת תאונה בשעות העבודה גם אם אינו במקום העבודה הקלאסי , גם הוא יוכר כנפגע תאונת עבודה עצמאי.

 

תרחישים שבהם עובד עצמאי עשוי להיות מוכר כנפגע עבודה

תאונת עבודה היא כל תאונה שהתרחשה במקום העבודה של העצמאי, או תוך כדי ביצוע העבודה שלו. נגר שנפגע בעת שהרכיב ארון אצל לקוח או שיפוצניק שנפגע בעת שיפוצים שניהם יוכלו להיות מוכרים כנפגעי תאונת עבודה. עם זאת, ככל שהפעולה שכתוצאה ממנה התרחשה התאונה לא התרחשה במסגרת העבודה, היא לא תוכר כתאונת עבודה.

לדוגמה – שיפוצניק שיפגע בעת שעבד אצל לקוח, יוכר כנפגע תאונת עבודה. ואולם אותה פגיעה, אם התרחשה כשאיש המקצוע עבד שלא במסגרת שעות העבודה, לא תוכר כתאונת עבודה. מובן מאליו כי בעת שתגיעו לתבוע פיצויים בגין תאונת העבודה של בעל עסק עצמאי תצטרכו להוכיח שהפגיעה אכן אירעה בזמן העבודה.

הוכחה כאמור עשויה להיות חשבונית, או חוזה העסקה אם לקוח וכיוצא באלה מסמכים. עצמאי שלא יוכל להוכיח קיומה של תאונת עבודה, גם לא יקבל את הפיצויים וההטבות הנובעות מכך.

 

אילו פעולות יש לבצע כדי לקבל פיצוי מביטוח לאומי אחרי תאונת עבודה לעצמאי?

להלן הפעולות שעל העצמאי לנקוט על מנת לשמר את זכאותו לפיצוי מביטוח לאומי בעקבות תאונת עבודה:

  1. דיווח לרופא המשפחה או לקופת חולים: סמוך למועד הפגיעה, יש לדווח עליה לקופת החולים. הדיווח הזה חשוב, כיוון שבשלבים מאוחרים יותר עשויים גופים שונים להתייחס לנושא. בנוסף, גם פגיעה קטנה ולא משמעותית עלולה להתפתח למשהו גדול, ובהיעדר תיעוד לא ניתן יהיה לתבוע את המוסד לביטוח לאומי.
  2. תיעוד הפגיעה: חשוב לרשום ולתעד בצורה ברורה את פרטי הפגיעה, מועד הפגיעה ואופן ההתרחשות שלה. אם היו עדים, חשוב לרשום את השמות ומספרי הטלפון שלהם.. מומלץ, במידת האפשר, גם לצלם את מקום הפגיעה הגופנית ואת המקום שבו הפגיעה התרחשה.
  3. הגשת טפסי תביעה לתאונת עבודה למוסד לביטוח לאומי. גם כאן, ההגשה צריכה להתבצע מהר ככך שניתן וסמוך ככל האפשר למועד ההתרחשות של התאונה. ככל שהזמן יחלוף, עלולה התביעה להידחות, אלא אם הייתה סיבה טובה לדחייה.

 

למה צריך עורך דין בתביעה בגין תאונת עבודה של עצמאי?

תביעה בגין תאונת עבודה איננה עניין של מה בכך. הנפגע מאבד, באופן חלקי או מלא, את היכולת שלו לעבוד ולהתפרנס. מנגד, הרשויות לא תמיד פועלות במהירות ועלולות לעכב את הטיפול בתביעה. עורך הדין המתמחה בתאונות עבודה עשוי ויכול לזרז את הטיפול בתביעה, על מנת לאפשר לתובע לחזור במהירות הרבה ביותר האפשרית לשגרת החיים שלו.

במקרה של תאונת עבודה, עצמאי עלול להיפגע הרבה יותר מאשר שכיר. השכיר מאבד שעות עבודה ושכר, ואילו העצמאי עלול לאבד, בעקבות תאונת העבודה, גם לקוחות שיפנו לבעלי מקצוע אחרים. לכן חשוב שהעצמאי יקבל כל מה שמגיע לו בהקדם האפשרי, מה שאולי יאפשר לו לחזור מהר ככל האפשר לפעילות העסקית שלו.

 

לסיכום

אם אתם בעלי עסק משלכם ועברתם תאונה במסגרת עבודתכם, זה הזמן ליצור קשר עם משרדנו כדי לשמוע לאילו זכויות זכאי בתאונת עבודה עצמאי. רק בעזרת סיוע מעורך דין המתמחה בתאונות עבודה, מנוסה ומקצועי תוכלו לקבל את המגיע לכם ולהתפנות לטיפול בעצמכם לאחר תאונת העבודה. לכן לא מומלץ לוותר על פנייה להתייעצות משפטית בהקדם. לקביעת שיחת ייעוץ ראשונית ללא התחייבות – לחצו כאן!

 

שאלות ותשובות בנושא תאונת עבודה עצמאי

להלן מספר שאלות חשובות שיעשו לכם סדר לגבי תאונות עבודה של עצמאים:

תאונת עבודה עצמאי
תאונת עבודה עצמאי

לעיתים, בעקבות תאונות עבודה בעלי עסקים מפחיתים את שעות העבודה, מה שגורם לאובדן הכנסה, שגם כאן יש אפשרות להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לשם קבלת גמלת דמי פגיעה או קצבת נכות בתנאים מסוימים.

תאונת עבודה היא אירוע נקודתי בעל אופי תאונתי, שהתרחש בזמן מסוים כתוצאה מהעבודה ותוך כדי העיסוק בה. מחלת מקצוע עשויה להיות מוכרת כתאונת עבודה. זאת, הן משום שהיא מתפתחת בהקשר לעיסוק מסוים והן משום שהיא איננה מאפשרת, משהגיעה לשלב מסוים, לעצמאי להמשיך לעבוד במקצוע שלו.

לא. תאונת עבודה היא כל תאונה שהתרחשה במקום העבודה של העצמאי, או תוך כדי ביצוע העבודה שלו. תביעה בגין פגיעה שלא התרחשה בעבודה או בהקשר לביצוע העבודה, לא תוכר כתאונת עבודה.

בכל מקרה של תאונת עבודה עצמאי חייב לפעול בצורה החלטית על מנת להשיג את המגיע לו. ההמלצה החד משמעית שלנו כאן היא לפעול באמצעות עורך דין המתמחה בתאונות עבודה, על מנת לזרז ככל שניתן את המענה לתביעה. בנוסף, עורך הדין עשוי לשפר גם את התוצאה הסופית ואת התמורה שהעצמאי יקבל, בסיכומו של עניין, כתוצאה מהתאונה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!