לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים

תאונת דרכים היא אירוע מצער שעשוי לגרום לפגיעה פיזית ופסיכולוגית לנפגעים, ובמקרים קיצוניים עשוי לגרום לנכות חמורה ואף לפטירה. פגיעה בתאונת דרכים יכולה להשפיע גם על החיים הכלכליים של הנפגע, מכיוון שהוא עשוי לסבול משיתוק מוחלט או חלקי שבכוחו לפגוע משמעותית בכושר העבודה שלו. במקרים אלו חשוב להכיר את הזכות להגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים, שאודותיה נפרט להלן.

 

על הזכות להגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים

במקרים של שיתוק עקב תאונת דרכים, הנפגעים יכולים להעמיד תביעה נגד חברת הביטוח שמבטחת את רכבם בפוליסת ביטוח חובה. באם הנפגע בתאונת הדרכים ניזוק כהולך רגל, התביעה תוגש כנגד חברת הביטוח שמבטחת את הרכב המנועי שפגע בו.

במידה ורכב זה לא היה עם פוליסת ביטוח חובה בתוקף במועד התאונה או שמדובר בתאונת פגע וברח ולא ניתן לאתר את הנהג הפוגע, יוכל הנפגע על פי החוק להגיש את תביעתו לגוף שנקרא "קרנית" – שהוא הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים בישראל.

 

מה נדרש כדי לקבל פיצוי כספי בתביעה בהגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים?

בתביעה המוגשת בשל שיתוק שנגרם עקב תאונת דרכים, התובע איננו נדרש להוכיח כי הצד הנוסף שמעורב היה בתאונה, אחראי להתרחשותה. הנפגע גם לא צריך להוכיח כי הוא עצמו אינו אחראי בצורה זו או אחרת להתרחשות התאונה, כדי לשלול את האפשרות להפחתת סכום הפיצויים המגיעים לו בגין "אשם תורם".

אלו הן דרישות שאמנם רלוונטיות למרבית סוגי תביעות הנזיקין, אך לא במקרה של תביעה בעקבות תאונת דרכים, שבה גם הנהג שאחראי לתאונה רשאי לתבוע פיצוי כספי בגין נזקיו, על פי חוק הפיצויים לנפגעים בתאונות דרכים בישראל (הפלת"ד).

 

מה אומר חוק הפיצויים של נפגעי תאונות הדרכים על הגשת תביעת ביטוח בעקבות תאונת דרכים?

חוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים בישראל, נחקק ב- 1975, במטרה להבטיח כי נפגעי תאונות דרכים במדינת ישראל, יוכלו לקבל פיצוי כספי בשל נזקי גוף ונזקים נפשיים שנגרמו להם עקב תאונות דרכים. חוק זה קובע כי כל פגיעה גופנית או נפשית של אדם שהיה מעורב בתאונת דרכים, לרבות שיתוק שנגרם לנפגע בתאונת דרכים, יהווה עילה לדרישת פיצוי כספי עבור נזקי הנפגע.

את התביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים שנגרם לנהג או למי מנוסעי הרכב במסגרת תאונת דרכים, או לחילופין – תביעה על שיתוק שנגרם להולך רגל שנפגע מרכב מנועי, יש להגיש לחברת הביטוח שמבטחת את הרכב המדובר בפוליסת ביטוח חובה. זוהי פוליסה שכל בעל רכב מנועי בישראל מחויב לבטח בה את רכבו בדיוק לטובת מקרים אלו.

בהקשר זה, אין משמעות לסוגיית זהותו של הנהג שנהג ברכב במועד התאונה, או שאלת הבעלות על הרכב של אותו נהג. כל תאונה שהובילה לנכות, שיתוק, או כל פגיעה פיזית או נפשית אחרת של אדם שנפגע במסגרתה, מקנה לאדם זה זכות להגשת תביעת ביטוח לשם קבלת פיצוי כספי על נזקיו.

 

כיצד מגישים תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים?

להלן הצעדים העיקריים להגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונות דרכים:

  1. פנו לקבלת טיפול רפואי – מיידית אחרי קרות התאונה, חשוב ביותר לפנות לקבלת טיפול רפואי, ואף לפנות לסיוע נפשי בהתאם לצורך, באם מתעוררים סימנים שיכולים להצביע על פגיעה פיזית שיכולה להפוך לנכות זמנית או קבועה, ובכלל זה פגיעה עצבית כדוגמת שיתוק בעקבות התאונה.
  2. אספו את כלל המסמכים הקשורים בתאונת הדרכים – חשוב לרכז את כל התיעוד מזירת התאונה וכל רשומה רפואית הקשורה בתאונה ובטיפול שקיבלתם בעקבותיה, ובכלל זה קבלות של ההוצאות הכספיות שנשאתם בהן בעקבות התאונה, כמו הוצאות רפואיות, נסיעות לקבלת טיפולים רפואיים ועוד.
  3. הגישו תביעה לחברת הביטוח – את התביעה עליכם להגיש לחברת הביטוח שמבטחת בביטוח חובה את הרכב שבו נסעתם או נהגתם במועד התאונה או של הרכב אשר פגע בכם בתור הולכי רגל.
  4. הגישו תביעה לקרן הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל (קרנית) – צעד זה רלוונטי רק במידה והולך רגל נפגע בתאונת דרכים מכלי רכב שאינו מבוטח בפוליסת ביטוח חובה או בתאונת פגע וברח שבה לא ניתן לאתר את בעל הרכב הפוגע.

אייל פייפר מדבר על החשיבות של הכנה לקראת בדיקת מומחה לאחר תאונת דרכים:

 

על אילו סוגי נזקים אפשר לקבל פיצוי כספי כשמגישים תביעה בעקבות שיתוק שנגרם בתאונת דרכים?

החוק בישראל קובע שבהגשת תביעה בגין שיתוק שנוצר בתאונת דרכים, הנפגע רשאי לדרוש פיצוי כספי בגין מספר רכיבי נזק, ובהם סבל וכאב, נכות, פיצוי בגין אובדן כושר העבודה שלו – באין אם חלקי ובין אם מלא, פיצוי על אובדן ימי עבודה ואובדן הכנסות, פיצוי על הוצאות שהוציא לשם קבלת טיפול רפואי ושיקומי בעקבות הפגיעה שספג הנפגע בתאונה וכן פיצוי על הנזק הנפשי שנגרם לו בשל השיתוק.

 

תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים – סיכום

לעיתים, חברות ביטוח מנסות להקטין את סכום הפיצוי המשולם למבוטחים שנפגעו בתאונת דרכים. היה ונתקלתם במצב כזה או כל קושי אחר בניסיונכם לממש את זכויותיכם מול חברת הביטוח לאחר תאונת דרכים שעברתם, כדאי ליצור קשר ללא דיחוי עם עו"ד לענייני נזיקין שיוכל לסייע לכם להגיש תביעה אזרחית נגד חברת הביטוח.

לייעוץ משפטי איכותי בנושא הגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים – פנו כעת למשרד עו"ד פייפר כהן דרך האתר או באמצעות הטלפון: 077-518-0500.

תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים
תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים

החוק בישראל קובע שכל רכב מנועי בארץ מחויב להיות מכוסה בפוליסת ביטוח חובה. פוליסת ביטוח זו מיועדת לכסות נזקי גוף ונפש שעלולים להיגרם בתאונות דרכים לנהג ברכב, לנוסעים ברכב או להולכי רגל שנפגעו מכלי הרכב. לכן תביעה בגין שיתוק מתאונת דרכים תוגש לחברת הביטוח שאצלה מבוטח בביטוח חובה הרכב שנוסעיו או נהגו נפגעו או שפגע בהולך רגל. לחילופין, במקרה של הולך רגל שנפגע בתאונה מרכב שלא היה מבוטח בביטוח חובה תקף במועד התאונה או נפגע בתאונת פגע וברח, ניתן לתבוע את קרנית (הקרן הלאומית לפיצוי נפגעי תאונות הדרכים).

המטרה העיקרית של הגשת תביעה בגין שיתוק עקב תאונת דרכים, היא לקבל פיצוי כספי עבור הנזק הכלכלי והפיזי שנגרם לנפגע כתוצאה מן התאונה.

במקרה של פגיעה בהולך רגל, במידה והרכב הפוגע לא היה מבוטח במועד התאונה בביטוח חובה תקף או בכלל, תוגש התביעה לטיפול "קרנית", שהיא כמאור הקרן לפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים.

בתביעה המוגשת בעקבות שיתוק שנגרם לנפגע תאונת דרכים, הנפגע איננו נדרש להוכיח כי צד נוסף שמעורב היה בתאונה, הוא האחראי להתרחשותה. בהקשר זה, התובע איננו נדרש גם להוכיח שהוא עצמו אינו אחראי בכל צורה שהיא להתרחשותה של התאונה (מה שנקרא בעגה הנזיקית "אשם תורם"), כתנאי לכך שזכאותו לפיצוי כספי בתביעה לא תפחת.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!