לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פוסט טראומה אחוזי נכות

עבור נפגעי פוסט טראומה אחוזי נכות שהוכרו על ידי המוסד לביטוח לאומי, עשויים להניב בתנאים מסוימים זכאות לקבלת קצבת נכות כללית וזכויות רפואיות נוספות. זכויות אלו יכולות להקל במידה ניכרת על הקושי היומיומי שחווים אנשים אלו ולכן חשוב להכיר את התנאים המזכים בהן והדרך למימושן.

 

כמה מילים על פוסט טראומה אחוזי נכות והקשר ביניהם

המונח "פוסט טראומה" מתייחס לפגיעה נפשית הידועה כהפרעת דחק פוסט-טראומטית או PTSD באנגלית שהם ראשי התיבות של המונח הפסיכיאטרי: Post Traumatic Stress Disorder. מצב זה מסווג כהפרעת חרדה. ניתן לייחס את הופעת ה- PTSD לחשיפה לאירועים מלחיצים וטראומטיים, כגון מלחמה, תאונות דרכים, פעולות טרור, תקיפות מיניות, התקפות טילים, לידה קשה, אלימות או אובדן פתאומי של אדם אהוב.

התמודדות עם מצב זה עלולה לשבש באופן משמעותי את חיי היומיום של הפרט, וליצור קושי ממשי לתפקד כראוי בתחומים שונים, לרבות יחסים בין אישיים, חיי משפחה, מסגרות חברתיות וסביבות עבודה. כתוצאה מכך, אנשים עם PTSD עלולים לחוות מגבלות המצדיקות פיצוי נכות.

האתגרים שמציבה הפרעת דחק פוסט טראומטית עלולים לגרום ללחץ כספי משמעותי עבור אנשים שנפגעו. לכן המוסד לביטוח לאומי מכיר בפוסט טראומה כמצב המוביל לנכות נפשית המזכה בפיצויי נכות, הטבות כספיות וזכויות רפואיות.

 

מהי הסיבה להקצאת אחוזי נכות לאנשים הלוקים בהפרעת דחק פוסט טראומטית?

למרות היעדר סימנים גלויים של מוגבלות, הפרעת דחק פוסט טראומטית עלולה לגרום למגבלות תעסוקתיות שונות, בדומה לאלו הקשורות לפציעות פיזיות המובילות לאי יכולת לעבוד. קיומו של מתאם בין PTSD וכושר עבודה מופחת, הוא ידוע. כפי שהוזכר קודם לכן, ליקויים רגשיים ותפקודיים הנובעים מהפרעת דחק פוסט טראומטית נוטים לגרום לאובדן פרנסה.

אנשים עם PTSD עשויים להתקשות בהשגת ביצועים מיטביים במקום עבודתם, להתקשות לשמור על יחסים בינאישיים בריאים עם עמיתים וממונים, ולא להצליח לשמור על שגרת עבודה פרודוקטיבית ויעילה. בהתאם לכך הביטוח הלאומי מאפשר לאנשים בעלי PTSD לקבל אחוזי נכות המזכים אותם בקצבת נכות והטבות נוספות מטעם המדינה.

 

לאילו זכויות נפגעי פוסט טראומה עם אחוזי נכות זכאים?

נפגע פוסט טראומה שכושר עבודתו נפגע זכאי לזכויות שונות, הטבות וסיוע כספי מהמוסד לביטוח לאומי. בין היתר מדובר בקצבת נכות כללית לנפגעי פוסט טראומה וקצבת נכות מעבודה. יתר על כן, הם יכולים להיעזר בסיוע טיפולי מגורמים בתחום בריאות הנפש, דרך קופת החולים שלהם, לרבות פגישות עם פסיכולוג שיקומי, פסיכולוג רפואי או עובד/ת סוציאלי/ת.

 

מהם התנאים המזכים נפגע פוסט טראומה באחוזי נכות שמאפשרים קבלת קצבת נכות כללית?

כדי להיות זכאי לקצבאות הנכות הכללית כתוצאה מ-PTSD, נפגע הפוסט טראומה נדרש לעמוד בתנאים מסוימים. הדרישה הראשונה היא כי שייקבעו עבורו אחוזי נכות רפואית עבור הפוסט טראומה, שלא יפחתו מ- 60% עבור הליקוי הספציפי, או לחילופין – אחוזי נכות משוקללים של 40% עבור מספר ליקויים, לרבות ליקוי רפואי אחד לפחות שמזכה ב-25% נכות ומעלה.

כמו כן, יש לראות את הפרט כבעל כושר עבודה של 50% ומטה, יחד עם שיעור הכנסה הנמוך מ- 60% מהשכר הממוצע במשק.

 

מהם החוקים שעל פיהם נקבעים לנפגעי פוסט טראומה אחוזי הנכות בביטוח לאומי?

קביעת אחוזי נכות בגין הפרעת דחק פוסט טראומטית, מתבצעת בבט"ל בתהליך דומה לזה של כל ליקוי פיזי או נפשי. הוועדה הרפואית בביטוח לאומי אחראית על הערכת מצב הפרט וקביעת היקף נכותו התפקודית ורמת אובדן כושר עבודתו. זאת לפי רשימת הליקויים הבריאותיים ואחוזי הנכות המיוחסים להם, כמפורט בחקיקה שנקראת "התוספת לתקנות ביטוח לאומי לקביעת דרגת נכות", שחוקקה ב- 1956.

בסעיף 34 ב' לתוספת לתקנות הביטוח הלאומי, נפורטים הקריטריונים לקביעת אחוזי נכות לסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית. הוועדה הרפואית מעריכה את נסיבותיו הפרטניות של הנפגע ואת חומרת מצבו, כדי לקבוע את דרגת הנכות הספציפית שלו. חשוב לציין שדרגת הנכות אינה אחוז אחיד או קבוע עבור נפגעי PTSD, אלא טווח דינאמי אשר עשוי להגיע עד 100% נכות במקרים של חומרה קיצונית.

 

מה דרגת הנכות שנפגעי פוסט טראומה יכולים לקבל מביטוח לאומי?

פירוט אחוזי הנכות למקרי פוסט טראומה הוא כדלקמן:

0% לנסיגה מוחלטת ללא פגיעה בתפקודים הנפשיים, החברתיים ובכושר עבודתו של התובע.

10% עבור נסיגה מוחלטת או עם תסמינים קליניים שיוריים ופגיעה קלה בתפקודים נפשיים או חברתיים, ופגיעה קלה או בינונית בכושר העבודה.

20% בגין נסיגה המלווה בסימנים קליניים קלים, תלות בתרופות, לצד פגיעה בינונית בתפקודים נפשיים או חברתיים ופגיעה במידה בינונית בכושר עבודתו של התובע.

30% לנסיגה חלקית המלווה בסימנים קליניים ברמת חומרה בינונית וצורך קבוע בתרופות, פגיעה משמעותית בתפקודים נפשיים וחברתיים והגבלה ניכרת בכושר עבודתו של התובע.

50% לנסיגה חלקית המלווה בסימנים קליניים ברורים, צורך בטיפול תרופתי קבוע, פגיעה חמורה בתפקודים נפשיים וחברתיים ופגיעה קשה בכושר העבודה.

70% למקרים בהם ההפרעה פעילה ונלווית אליה פגיעה חמורה ביותר בתפקוד הנפשי והחברתי, הכוללת פגיעה חמורה במיוחד בכושר עבודתו של התובע או צורך באשפוז יום פסיכיאטרי ממושך.

100% למקרים בהם ההפרעה פעילה ונלווה אליה צורך בהשגחה קבועה או אשפוז פסיכיאטרי מלא.

 

לסיכום

אם אינכם מרוצים מאחוזי הנכות שאושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי בגין הפוסט טראומה שלכם או של יקיריכם, יש לכם זכות ערעור לרשויות שונות כמו ועדת הערר ובית הדין לעבודה. פנייה לסיוע מקצועי מעורך דין נכות יכולה להגדיל את סיכוייכם לשנות את אחוזי הנכות ולקבל את ההטבות המתאימות. אל תהססו לעמוד על זכויותיכם ולבקש עזרה בהליך הערעור. לסיוע משפטי לנפגעי פוסט טראומה בהגשת תביעת נכות – פנו למשרדנו כעת.

פוסט טראומה אחוזי נכות
פוסט טראומה אחוזי נכות

נפגעי פוסט טראומה שאינם יכולים לעבוד עקב מצבם, עשויים להיות זכאים לקבל סיוע כלכלי, הטבות וטיפולים נפשיים דרך המוסד לביטוח לאומי. זה כולל קצבת נכות כללית לבעלי פוסט טראומה, קצבת נכות מעבודה וגישה לפסיכולוגים שיקומיים, פסיכולוגים ורפואיים או עובדים סוציאליים דרך קופת החולים.

במקרה של אירוע טראומטי המתרחש במהלך העבודה או בעקבות העבודה, אדם הסובל מהפרעת דחק פוסט טראומטית עשוי להיות מוכר על ידי הביטוח הלאומי כנפגע עבודה וזכאי לקבל גמלת נכות מעבודה או מענק לנפגעי עבודה. על הנפגע להיות בעל אחוזי נכות של 9% ומעלה כדי להיות זכאי להטבה זו.

סל השיקום למתמודדי נפש הוא הטבה שמעניק משרד הבריאות לנפגעי טראומה שהוכרו כבעלי 40% נכות נפשית ומעלה על ידי המוסד לביטוח לאומי. סל זה מעניק תמיכה בתחומי החינוך, העיסוק והדיור, בכפוף לאישור ועדת השיקום האזורית.

אם נפגע פוסט טראומה אינו מרוצה משיעורי הנכות שאושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי, הוא יכול לערער על הקביעה בפני רשויות שונות, כמו ועדת הערר ובית הדין לעבודה. תמיכה משפטית מעורך דין ביטוח לאומי, יכולה לשפר את הסיכויים להעלאת אחוזי הנכות לתובע ולקבלת הזכויות שמגיעות לתובע במלואן.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר מסביר איך להגיש טופס בקשת תשלום קצבת נכות מול מנורה מבטחים:

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות של 70% נכות זמנית לעובד שהחליק בעבודתו
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!