לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים

תאונות דרכים הן אחת מהסיבות העיקריות לפגיעות גופניות ונפשיות בישראל ובעולם. לצד הפציעות הגופניות, רבים מהנפגעים חווים פוסט טראומה, המתבטאת בדיכאון, חרדה, וקשיי שינה, בין היתר. במאמר זה נדון בהבנת מהות הפוסט טראומה עקב תאונת דרכים וכיצד ניתן להגיש תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים.

 

ההצדקה להגשת תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים

לתאונות דרכים יכולות להיות השפעות הרסניות על אנשים, לא רק פיזית, אלא גם נפשית. הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) ובעיות נפשיות אחרות, עשויות להתעורר בעקבות אירועים כאלה. מסיבה זו, בישראל, נפגעי תאונות דרכים הסובלים מפוסט טראומה יכולים להגיש תביעת פיצויים בבקשה לקבל סעד בגין נזקיהם.

 

הבסיס המשפטי להגשת תביעות פיצויים בגין פוסט טראומה עקב תאונות דרכים

החוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים בישראל (ובקצרה: הפלת"ד) אשר נחקק בשנת 1975, מבטיח שנפגעי תאונות דרכים יקבלו פיצוי כספי בגין נזקי הגוף והנזק הנפשי שנגרם להם בתאונות דרכים. הפלת"ד קובע את המסגרת המשפטית להגשת תביעות פיצויים בגין תאונות דרכים שגרמו לפוסט טראומה לנפגעיהן ולבעיות פיזיות ונפשיות מסוגים אחרים.

הדבר מתאפשר הודות לעובדה שחוק זה מכיר בפגיעות פיזיות ונפשיות כאחד, לרבות פוסט טראומה, כעילה להגשת תביעות פיצויים במטרה לקבל פיצוי כספי בגין נזקי התאונה.

בניגוד לבסיס המשפטי לזכייה בתביעות נזיקין מסוגים אחרים, במקרה של הגשת תביעה על רקע נזק נפשי או גופני לרבות פוסט טראומה, שנגרמה בשל תאונת דרכים, אין צורך בהוכחת אחריותו של צד אחר לפגיעה או בשלילת האפשרות לאשם תורם של הנפגע להתרחשות התאונה, על מנת לזכות את התובע בפיצוי הכספי המבוקש.

 

כנגד מי ניתן להגיש תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים?

כל רכב מנועי בישראל חייב להיות מבוטח במסגרת פוליסת ביטוח חובה על פי החוק. ביטוח החובה מיועד לכיסוי נזקים שעלולים לספוג הנהג ברכב, הנוסעים בו או עוברי אורח שנפגעו מהרכב, במקרה שהיה מעורב בתאונת דרכים.

בהתאם לכך, תביעה בגין פוסט טראומה שנגרמה לנהג או לנוסע ברכב עקב תאונת דרכים, כמו גם פגיעה נפשית שנגרמה להולך רגל שרכב פגע בו, תוגש לחברת הביטוח המבטחת את הרכב הרלוונטי בביטוח חובה, או במקרה של פגיעה בהולך רגל, ככל שלנהג הפוגע לא הייתה פוליסת ביטוח תקפה או בכלל, התביעה תוגש לקרן הלאומית לפיצוי נפגעי תאונות דרכים (קרנית).

לעניין זה, אין חשיבות לזהותו של האדם שנהג ברכב ולשאלות כמו האם במועד התאונה, הנהג הפוגע נסע ברכב שבבעלותו או רכב ששייך לאדם אחר. כל תאונה שגורמת להידרדרות במצבו הנפשי של אדם שנפגע ממנה, יכולה להקנות לנפגע זכאות לקבלת פיצוי כספי.

זאת ועוד – בתי המשפט בארץ אף הגדילו לעשות וקבעו כי הזכאות לפיצויים בעקבות מעורבות בתאונת דרכים, תחול לא רק על מי שלקה בנפשו בעקבות פגיעה שספג בעצמו במהלך התאונה, אלא גם למי שסובל מפגיעות נפשיות בשל פטירה או פציעה של נוסע או נהג אחר ששהה עמו ברכב בזמן תאונת הדרכים.

 

הבנת מהות הפוסט טראומה עקב תאונת דרכים והשלכותיה מרחיקות הלכת

פוסט טראומה הוא הפרעה נפשית המתרחשת בעקבות אירוע טראומטי. הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) עשויה להתרחש לאחר שאדם עובר תאונת דרכים קשה, שבה הוא נפגע גופנית ו/או נפשית. התסמינים של פוסט טראומה עשויים לכלול חרדה, דיכאון, קשיי שינה, וכן הלאה, כאשר חלק מהם יכולים להשפיע דרמטית על איכות החיים של הנפגע ועל יכולתו לתפקד כראוי בשגרת היום יום שלו.

עם התסמינים האופייניים לפגיעה מתאונת דרכים שגורמת לפוסט טראומה אצל הנפגע, ניתן למנות:

  • פלאשבקים טורדניים
  • רגישות מוגברת לגירויים סביבתיים כגון רעשים חזקים, אורות, צלילים מסוימים, מראות מסוימים ועוד
  • עצבנות
  • מתיחות
  • שינויים לרעה במצב הרוח ובתפקוד המנטלי
  • הימנעות ממצבים ומקומות המזכירים לנפגע את האירוע הטראומטי
  • שינויים בתגובות רגשיות ופיזיות לסיטואציות שונות
  • ועוד

 

בקצרה, ההשפעה של פוסט טראומה על יכולת התפקוד של נפגעי תאונות דרכים בחיי היומיום שלהם, היא מרחיקת לכת. פוסט טראומה מתאונת דרכים יכולה להשפיע לרעה על יכולתו של אדם לתפקד כראוי מבחינה תעסוקתית, מקצועית, חברתית ומשפחתית – מה שעלול להפריע ליכולתו לעבוד, לפרנס את עצמו ואת בני ביתו, לשמור על מערכות יחסים תקינות ו/או לעסוק בפעילויות יומיומיות שהיו חלק בלתי נפרד מהשגרה שלו לפני התרחשותה של תאונת הדרכים.

 

אז כיצד ניתן להגיש תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים?

להלן השלבים העיקריים בהגשת תביעה לקבלת פיצויים בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים:

  1. פנו לטיפול רפואי ונפשי – בסמוך לקרות התאונה, חשוב מאוד לגשת לקבלת סיוע רפואי ללא דיחוי, וכן לפנות לעזרה נפשית לפי הצורך, אם מתעוררים תסמינים המעידים על נזק נפשי כמו פוסט טראומה עקב התאונה.
  2. רכזו את כל המסמכים הרלוונטיים – אספו כל מסמך הקשור בתאונה ובטיפול שניתן לכם בעקבותיה, כולל קבלות על הוצאות כספיות שנדרשתם לשאת בהן עקב התאונה.
  3. הגישו תביעת ביטוח – התביעה תוגש כנגד המבטחת של הרכב בו שהיתם בזמן התאונה או הרכב שפגע בכם כהולכי רגל.
  4. הגישו תביעה לקרנית (הקרן לפיצוי נפגעי תאונות דרכים) – רלוונטי רק באם נפגעתם כהולכי רגל והרכב הפוגע לא מבוטח בביטוח חובה.

 

לסיכום

לא אחת, חברות הביטוח מנסות להפחית מסכום הפיצוי שהן משלמות לנפגעי תאונות דרכים. אם נתקלתם במקרה כזה או בכל קושי אחר במימוש זכויותיכם מול המבטחת בעקבות התאונה, צרו קשר בהקדם עם עורך דין לענייני נזיקין – לטובת סיוע בהגשת תביעה אזרחית כנגד חברת הביטוח. לייעוץ משפטי בנושא הגשת תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים – פנו כעת למשרד עורכי דין פייפר כהן בטלפון: 077-518-0500.

תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים
תביעה בגין פוסט טראומה עקב תאונת דרכים

הפרעת דחק פוסט טראומטית או בקיצור – פוסט טראומה, המכונה לעתים קרובות PTSD, היא ליקוי נפשי שעלול להתרחש אצל אנשים שחוו או היו עדים לאירוע טראומטי. תאונות דרכים הן בין הטריגרים הנפוצים להופעת הפרעת דחק פוסט טראומטית והתסמינים הנלווים אליה. 

הפרעת דחק פוסט טראומטית עקב תאונות דרכים (PTSD) עשויה להתבטא במנעד רחב של תסמינים ובכלל זה בחרדה, דיכאון, סיוטים, פלאשבקים ומגוון תסמינים אחרים שיש להם יכולת לשבש את חיי הנפגע מקצה לקצה – הן ברמה האישית, הן ברמה החברתית, הן בפן המקצועי והתעסוקתי וכפועל יוצא – גם במישור הכלכלי.

בתביעה המוגשת על רקע פוסט טראומה שנגרמה בעקבות תאונת דרכים, אין צורך להוכיח שהצד הנוסף שהיה מעורב בתאונה, אשם בהתרחשותה או לשלול את האפשרות לכך שהנפגע אחראי בצורה כזו או אחרת לקרות התאונה בעצמו ("אשם תורם"), על מנת לקבל פיצוי כספי. 

החוק בארץ קובע כי בהגשת תביעות בגין פוסט טראומה שנוצרה בתאונת דרכים, הנפגעים יכולים לתבוע פיצויים עבור פגיעותיהם הנפשיות בנוסף לפציעותיהם הפיזיות. בין רכיבי הנזק שניתן לדרוש פיצויים בגינם, נכללים פיצוי על כאב וסבל, פיצוי בגין הפגיעה הנפשית, פיצוי בגין נכות, פיצוי על אובדן כושר עבודה חלקי או מלא, פיצוי בשל אובדן ימי עבודה ואובדן הכנסה, וכן פיצויים עבור הוצאות הקשורות לטיפול ושיקום מהפגיעה הנפשית ו/או הגופנית שספג הנפגע בתאונת הדרכים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!