לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מידע על קצבת נכות עבודה וקצבת נכות כללית

המוסד לביטוח לאומי בישראל מעניק עזרה כלכלית לזכאים לכך על ידי מתן קצבאות באמצעות המוסד לביטוח לאומי. קצבה אחת שנותן המוסד, היא קצבת נכות עבודה, וקצבה אחרת היא קצבת נכות כללית. מאמר זה יספק מידע מקיף על שתי הקצבאות, כולל קריטריוני הזכאות שלהן, תהליכי הבקשה ושיקולים מרכזיים למי שמעוניינים להגיש בקשה לקבלת אחת הקצבאות.

 

קצבת נכות מעבודה

קצבת נכות מעבודה נועדה לספק פיצוי לאנשים שעברו פציעות או מחלות הקשורות ישירות לעבודתם. היא מציעה תמיכה כלכלית בתקופות של הפסקה חלקית או מלאה בעבודה, ומאפשרת לאנשים שנפגעו לנהל שגרת חיים חרף הפגיעה הכלכלית שנגרמה להם.

הזכאות לקצבת נכות מעבודה מותנית בהוכחה שהנכות היא תוצאה ישירה של פעילויות הקשורות לעבודה. הדבר עשוי לכלול פציעות גופניות מתאונות, מחלות שקשורות לחשיפה לחומרים, מצבים נפשיים שנגרמו או מוחמרים על ידי מתח הקשור לעבודה ואף תאונות דרכים בדרך מהעבודה או אליה.

 

קצבת נכות כללית

קצבת נכות כללית מתאימה לאנשים עם נכות פיזית המשפיעה באופן משמעותי על יכולתם לעבוד או לבצע פעולות יומיומיות. גובה הקצבה נקבע בהתאם לאחוזי הנכות הרפואית שיקבעו לתובע, ואחוזי הנכות הרפואית נקבעים על ידי ועדה רפואית שממנה המוסד לביטוח לאומי.

אחוזי הנכות נקבעים בהתחשב בפגיעה הרפואית והשפעתה על כושר העבודה של התובע ומצבו הכלכלי. השפעה כלכלית זו, נקראת נכות תפקודית. סכימה של הנכות הרפואית והתפקודית יחד, תקבע מה יהיה גובה הפיצוי שיקבל התובע.

 

תהליך הגשת בקשה לקצבת נכות מעבודה

חשוב להגיש את התביעה לקצבת נכות עבודה מיד לאחר התרחשות הפציעה או המחלה. תהליך הגשת הבקשה כולל המצאת ראיות רפואיות מקיפות, כולל דוחות אבחון, רישומי טיפול וחוות דעת. המטרה של המסמכים האלו לבסס קשר ברור בין הפגיעה או המחלה הקשורה בעבודה לבין הנכות, ובנוסף להוכיח מה רמת הנזק שנגרמה לתובע וכן להצביע על ההשתכרות שלו טרם הפגיעה.

חשוב להגיש את הבקשה במסגרת הזמן המיועד ולוודא שכל הטפסים והמסמכים הנדרשים כלולים.

 

גורמים המשפיעים על סכום הקצבה

גובה הקצבה הן עבור קצבת נכות מעבודה והן עבור קצבת נכות כללית נקבע על פי מספר גורמים. עבור קצבת נכות מעבודה, הסכום תלוי בהכנסתו של הפרט לפני הנכות ובאחוזי הנכות הרפואיים שנקבעו לו. בשני המקרים, ככל שאחוזי הנכות גבוהים יותר, כך גובה הקצבה גבוה יותר. בנוסף, ניתן להתאים את הקצבה בהתאם לצרכיו ונסיבותיו הספציפיים של התובע.

חשוב להבין כיצד גורמים אלו משפיעים על סכום הקצבה הסופי כאשר בוחרים את אחד ממסלולי הקצבה.

 

גובה הקצבה המשולמת

בטבלה הבאה תוכלו לראות את גובה הקצבה לפי דרגת נכות, כפי שמופיע באתר הביטוח הלאומי:

דרגת נכות סכום הקצבה
75% ומעלה 4063 ₪
74% 2770 ₪
65% 2496 ₪
60% 2345 ₪

 

ערעורים ויישוב סכסוכים

במצבים בהם הבקשה לנכות מעבודה או לקצבת נכות כללית נדחית או שסכום הקצבה אינו מספיק, לתובע יש זכות לערער על ההחלטה. הליך הערר כולל הגשת ערר בכתב למוסד לביטוח לאומי, שלאחריה תדון בתיק ועדת ערר. ועדת הערר, המורכבת מאנשי מקצוע רפואיים, בוחנת את התיק, מעריכה מחדש את הראיות ומקבלת החלטה על סמך היסוד של הערעור.

מומלץ לפנות בשלב זה לסיוע משפטי מאנשי מקצוע המנוסים בתביעות ביטוח לאומי כדי להגדיל את הסיכויים לתוצאה חיובית.

 

בחירת הקצבה המתאימה

בחירת הקצבה המתאימה, בין אם קצבת נכות מעבודה או קצבת נכות כללית, משתנה בין אדם לאדם וקשורה לנסיבות הספציפיות בבסיס הבקשה. קצבת נכות מעבודה מתאימה לאנשים עם פציעות או מחלות הקשורות ישירות לעבודתם, בעוד שקצבת נכות כללית מתאימה לבעלי מוגבלויות פיזיות שמשפיעות על יכולתם הכוללת לעבוד.

בנוסף, במקרים מסוימים התביעה לקבלת נכות עבודה תהיה קלה יותר, זאת במיוחד במקרים בהם קל לשייך את הנזק שנגרם לעבודה. זאת מאחר והמעסיק מפריש דמי ביטוח במשך כל תקופת ההעסקה. מאידך, במקרים בהם קשה להוכיח את הקשר בין הנזק לעבודה, לעתים עדיף להגיש תביעת נכות כללית.

 

סוגי הסיוע השונים שניתן לקבל

ניתן לקבל באמצעות המוסד לביטוח לאומי סיוע כספי, ובנוסף לסיוע הכספי, הממשלה עשויה לספק גם צורות אחרות של תמיכה, כמו עזרה בקניית תרופות, מימון טיפולים או טיפולים אישיים.

בין סוגי הסיוע הכספי שאנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים להם, ניתן למצוא:

  • קצבת נכות: תשלום חודשי לכיסוי הוצאות מחיה.
  • קצבה לצרכים מיוחדים: תשלום חודשי לכיסוי עלויות צרכים מיוחדים, כמו ציוד רפואי או הובלה.
  • קצבת שיקום: תשלום חודשי לסיוע לאנשים עם מוגבלות לחזור לעבודה או ללימודים.

 

בנוסף לסיוע הכספי, הזכאים לכך יוכלו לקבל גם סוגים אחרים של סיוע. להלן דוגמאות לסוגי הסיוע הלא כספי שאנשים עם מוגבלות עשויים להיות זכאים להם:

  • עזרה בקניית תרופות: הממשלה עשויה לסייע לאנשים עם מוגבלות לשלם עבור עלות התרופות שלהם.
  • מימון טיפולים: הממשלה עשויה לסייע לאנשים עם מוגבלות לשלם עבור עלות הטיפולים שלהם, כגון פיזיותרפיה או ריפוי בעיסוק.
  • טיפול אישי: הממשלה עשויה לספק מימון לעובדי טיפול אישי כדי לעזור לאנשים עם מוגבלות בפעילויות היומיומיות שלהם.

 

סיכום

קצבת נכות מעבודה וקצבת נכות כללית הניתנות על ידי המוסד לביטוח לאומי בישראל, מעניקות תמיכה כלכלית לאנשים הזכאים לכך. קצבת נכות מעבודה מיועדת למי שפציעתם קשורה בעבודה, בעוד שקצבת הנכות הכללית מיועדת לאנשים עם מוגבלות פיזית משמעותית המשפיעה על כושרם לעבוד או לבצע פעולות יומיומיות.

הבנת הקריטריונים לזכאות, תהליכי הגשת הבקשה והסיוע הזמין מאפשרת למי שנפגעו וזכאים לקצבה לשפר את רווחתם הכללית ואיכות חייהם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות ל57% נכות, 65% אי כושר וקצבה לשנה
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!