לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

לפי חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב] התשנ"ה – 1995, תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה במידה והיא התרחשה במהלך שעות העבודה כחלק מעבודתו של העובד, או אם היא התרחשה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה.

כאשר אדם עובר תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, יש לכך משמעות כלכלית וצריך לדעת להתנהל בצורה נכונה בכדי לקבל את כל הזכויות המגיעות לנפגע על פי החוק, מכל הגופים הרלוונטיים. לכן, על מנת לעשות סדר בדברים ולכוון אתכם כמו שצריך, מאמר זה נועד לפרט מהי תאונת דרכים הנחשבת תאונת עבודה, את מי תובעים לאחר תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה ואיך צריך לפעול נכון לאחר תאונת דרכים בעבודה.

 

אך לפני כן, חשוב לציין כי לאחר תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, מומלץ להיוועץ עם עורך דין תאונות דרכים או עורך דין תאונות עבודה שיוכל לעזור בהגשת תביעה בעת הצורך, בניהול משא ומתן ובייצוג מול הגופים הרלוונטיים.

 

מהי תאונת עבודה?

תאונת דרכים שנחשבת גם תאונת עבודה, יכולה להתרחש בזמן שעות העבודה ויכולה להתרחש בדרך אל מקום העבודה או בדרך ממקום העבודה הביתה. לדוגמא: תאונת דרכים כשליח אופנוע, תאונת דרכים כשליח אופניים, תאונת דרכים בדרך ללקוח, תאונת דרכים בדרך לפגישת עבודה וכו'.

תאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה, בזמן שעות העבודה:

סעיף 79 לחוק הביטוח הלאומי, קובע שתאונת עבודה היא תאונה שהתרחשה תוך כדי ועקב העבודה של העובד. כלומר, במהלך יום העבודה עצמו. כך למשל אם מדובר בתאונת דרכים שהתרחשה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו של העובד, מדובר בתאונת עבודה.

לדוגמא – כאשר מדובר בשליח פיצה שרוכב על אופנוע מלקוח ללקוח כחלק מעבודתו והוא עובר תאונת דרכים – מדובר בתאונת עבודה. כמו כן, עובד שהוא אינו שליח, אבל כחלק מעבודתו הוא נוסע ללקוחות, לדוגמא מתקין ממירים של חברת סלולר, ובדרך ללקוח או בדרך מלקוח למקום העבודה הוא עובר תאונת דרכים ונפגע, מדובר בתאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה.

 

תאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה, בדרך לעבודה או בחזרה ממנה:

סעיף 80(1) לחוק הביטוח הלאומי קובע שתאונת עבודה היא גם תאונה שהתרחשה תוך כדי נסיעה או הליכה של העובד ממקום מגוריו למקום עבודתו, ממקום העבודה בחזרה למקום מגוריו, או ממקום עבודה אחד למקום עבודה אחר. במידה והעובד עובר בדרך תאונת דרכים ונפגע, מדובר בתאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה.

כלומר, עובד סיים את יום עבודתו במשרד והוא חוזר לביתו ובדרך עובר תאונת דרכים, מדובר בתאונת עבודה בין אם הוא רוכב אופנוע, בין אם הוא נוסע ברכב או בין אם הוא הולך רגל. כמו כן, אם הוא הולך בבוקר מביתו למקום העבודה והוא עובר בדרך תאונת דרכים, מדובר בתאונת עבודה.

 

מתי תאונת הדרכים לא תחשב תאונת עבודה?

תאונת דרכים לא תחשב תאונת עבודה במידה והתאונה התרחשה כאשר העובד סטה באופן ממשי מדרכו לעבודה או בחזרה ממנה, לשם מטרת אחרת, שאינה קשורה לעבודתו. כלומר, במידה ובדרך (לעבודה או ממנה) חלו סטיות או הפסקות משמעותיות מהמסלול הרגיל ואז התרחשה תאונת דרכים, זה לא ייחשב כתאונת עבודה.

לדוגמא: עובד חזר ממקום עבודתו לביתו ובדרך עצר בסופר או בבנק, הדבר ייחשב כסטייה מהמסלול הקבוע ובמקרה של תאונת דרכים, זה לא ייחשב תאונת עבודה.

 

את מי תובעים לאחר תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

במקרה של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, העובד זכאי לתבוע שני גורמים: את המוסד לביטוח לאומי ואת חברת הביטוח. חשוב לדעת כי משמעות הגשת תביעה למוסד לביטוח לאומי ולחברת הביטוח, אינה מזכה את הנפגע בכפל פיצוי או פיצוי גבוה מהרגיל אלא מדובר בפיצוי אחד משני הגופים, בעבור מלוא הנזק שנגרם לו.

כלומר, הפיצויים שהוא יקבל ביחד משני גופים אלו, ישלימו זה את זה בכדי לכסות את עלות הנזקים שנגרמו עקב התאונה ולא מעבר לכך. לדוגמא, עלות הנזקים שנגרמו עקב תאונת הדרכים הם בשווי של 1000 ₪, והנפגע הגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי ולחברת הביטוח, הפיצוי שיתקבל משני גופים אלו יחדיו יהיו בשווי של 1000 ₪ בלבד.

 

מה צריך לעשות אחרי תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה?

על מנת לקבל את הפיצוי המירבי בעבור הנזק שנגרם לאחר תאונת דרכים יש לפעול באופן מושכל מהרגע הראשון לאחר התאונה.

 

החלפת פרטים

במידה ובתאונה מעורבים מספר כלי רכב יש לקחת את כל הפרטים של כלי הרכב הנוספים המעורבים בתאונה כגון החלפת פרטי רישיון רכב, רישיון אישי, מספר רכב, פרטי חברה מבטחת וכו'.

 

תיעוד המקרה

כמו כן יש לתעד את הנזק ולצלם את הנזקים שנגרמו לגוף ולרכב, בוידיאו או בתמונה, באופן מקיף ככל הניתן. במידה והתאונה התרחשה ללא מעורבות של כלי רכב נוספים, לדוגמא: תאונת אופנוע עקב החלקה על הכביש או תאונה של מכונית עקב תקלה ברכב/ בור בכביש וכדומה, יש לצלם ולתעד את הסיבה לתאונה ואת הנזק שנגרם, אם מדובר בשמן / מים על הכביש, כביש לא תקין וכו'.

כל הפרטים הללו הכרחיים לטובת הגשת התביעה למוסד לביטוח לאומי ולחברת הביטוח בכדי להוכיח את התאונה ובין היתר, גם לצורך הכרתה כתאונת עבודה.

 

קבלת טיפול רפואי:

לאחר התאונה יש להתפנות לקבלת טיפול רפואי, גם אם נראה שאין נזק רציני או "שלא קרה דבר". לעיתים ישנם נזקים שמתגבשים רק לאחר כמה שעות ואף לאחר כמה ימים לכן גם אם נראה שלא נגרם לכם נזק, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי מקיף על מנת לבדוק שהכל תקין ובמידה ולא, שיהיה לכך תיעוד.

בנוסף, במידה ולא התגלה נזק שנראה לעין מיד לאחר התאונה וגם בבית החולים או קופת החולים לא זיהו חבלה או נזק, אולם לאחר כמה ימים הופיעו חבלות/סימנים כמו מכות יבשות, כאבים שלא היו קודם לכן, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי ולשמור את כל התיעודים, לשם התביעה שתוגש לביטוח הלאומי ולחברת הביטוח.

 

מה צריך לעשות כאשר ניגשים לקבל טיפול רפואי?

לאחר התאונה, כאשר ניגשים לקבל טיפול רפואי בין אם זה בקופת החולים ובין אם זה בבית חולים, חשוב להדגיש כי מדובר בתאונת עבודה וכמו כן, לעדכן את המעביד על התאונה ולבקש ממנו טופס בל/250 שהינו טופס "בקשה למתן טיפול רפואי לנפגע עבודה" של המוסד לביטוח לאומי המהווה הפניה לטיפול רפואי.

במידה ומדובר בעובד עצמאי, עליו למלא טופס בל/283 של המוסד לביטוח לאומי, שמהווה בקשה למתן טיפול רפואי לנפגע עבודה עצמאי לקופת החולים או לבית החולים.

 

הגשת תביעת תאונת דרכים למוסד לביטוח לאומי:

לאחר קבלת הטיפול הרפואי הראשוני, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי לקבלת דמי פגיעה, בעבור הנזק שנגרם עקב תאונת הדרכים. על מנת לעשות זאת יש למלא טופס 211 של המוסד לביטוח לאומי הנקרא: "תביעה לדמי פגיעה לנפגע עבודה". מטרת דמי הפגיעה הינה לפצות את העובד בעבור אובדן ההכנסה שנגרם לו עקב תאונת הדרכים.

במידה ונגרמה לעובד נכות עקב תאונת הדרכים, לאחר הגשת התביעה לדמי פגיעה וקבלת דמי הפגיעה, על העובד להגיש תביעה לגמלת נכות מעבודה בטופס 200 של המוסד לביטוח לאומי הנקרא "תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה ולתשלום גמלת נכות מעבודה".

חשוב לדעת שבכדי לקבל גמלת נכות, העובד יעבור בדיקה על ידי הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי לצורך קביעת אחוזי הנכות.
לשם כך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין לתאונות דרכים טרם הדיון אצל הוועדה הרפואית או להגיע עם עורך הדין לדיון בוועדה, זאת במטרה שהוועדה תכיר במלוא הפגיעה ותקבע את גובה אחוזי הנכות וגמלת הנכות בהתאם לנזק שנגרם.

 

הגשת תביעת תאונת דרכים לחברת הביטוח:

ככלל, לאחר סיום ההליכים מול המוסד לביטוח לאומי, יש להגיש תביעה לחברת הביטוח של הרכב. בעניין זה צריך לדעת כי גובה אחוזי הנכות שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי יחייבו גם את חברת הביטוח ולכן, העובד לא יצטרך לעבור הליך נוסף של קביעת גובה אחוזי נכות גם אצל חברת הביטוח.

חשוב לדעת כי במידה ומחליטים להגיש את התביעה לחברת הביטוח לפני הגשתה למוסד לביטוח לאומי, אחוזי הנכות שיקבעו על ידי חברת הביטוח לא יחייבו את המוסד לביטוח לאומי והעובד שנפגע יצטרך לעבור את כלל השלבים הקבועים בחוק לשם קביעת דרגת נכות על ידי המוסד לביטוח לאומי.

כפי שאמרנו קודם, החוק קובע כי נפגע לא יכול לקבל כפל פיצוי בעבור הנזק והתשלום שיתקבל מהמוסד לביטוח לאומי ומחברת הביטוח, יכסה רק את גובה הנזק שנגרם לנפגע ולא מעבר לכך.

 

שמירת כל המסמכים הרלוונטיים

בין אם הנפגע בחר לפנות קודם למוסד לביטוח לאומי ובין אם לחברת הביטוח, חשוב לשמור את כל המסמכים הקשורים לתאונת הדרכים, כגון: החלפת פרטי רישיונות רכב, תיעוד הנזק הפיזי והרכושי, כל המסמכים הרפואיים מבית החולים או קופת החולים, המסמכים של הביטוח הלאומי, המסמכים של חברת הביטוח וכו'.

יש לשמור את כל התיעודים והמסמכים בצורה מסודרת כיוון שהם נחוצים להוכחת התאונה, הפגיעה והנזק שנגרמו ולצורך הוכחת תאונת הדרכים כתאונת עבודה. כמו כן, במידה ואחד הגופים ידרוש מסמך כזה או אחר, תוכלו לספק אותו במהירות ואופן שלא יגרום לעיכוב ההליך.

כמו כן חשוב לשמור את כל התיעודים והמסמכים כיוון שאם מסמך מסוים חסר, הדבר יכול להוביל לפגיעה בזכאות שלכם ובהכרה של הפגיעה כתאונת דרכים בעבודה באופן שעלול לשלול לכם זכויות חשובות.

 

עורך דין לתאונת דרכים כתאונת עבודה

למה בעצם חשוב להיוועץ עם עורך דין תאונת דרכים שנחשבת תאונת עבודה?

ככלל, חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין לאחר תאונת דרכים, בין אם מדובר בתאונת דרכים ללא קשר לעבודה ובין אם מדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. חשוב לדעת כי מעבר לפגיעות גוף שצריך לטפל בהן, צריך לטפל גם בהליך מול המוסד לביטוח לאומי וחברת הביטוח, וכידוע, התנהלות מול הגופים האלו יכולה להיות ארוכה, מייגעת ומלאה בבירוקרטיה.

לכן, היעזרות בעורך דין לתאונת דרכים שהיא תאונת עבודה, שמכיר את ההליכים וההתנהלות מול גופים אלו, כולל ניהול משא ומתן והכרת כלל הזכויות המגיעות לנפגע עבודה על פי הדין, יכולה להעלות את סיכוייכם לקבל את כלל הזכויות המגיעות לכם על פי הדין, וכן, לתת לכם את השקט והזמן להחלים ולחזור לשגרה מהר ככל הניתן.

למידע נוסף בתנאי הזכאות לנפגיע תאונות עבודה – ניתן לקרוא באתר המוסד לביטוח לאומי

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה
תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר לביטוח לאומי עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!