לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תאונת דרכים בדרך לעבודה עם פגיעת ראש ודימום מוחי

במאמר זה עורך דין אייל פייפר ינסה לעשות קצת סדר בהליך תביעת תאונת עבודה לאחר פגיעת ראש-דימום מוחי והכרה באחוזי נכות מול ביטוח לאומי. לפני שנתיים, ביום חם מאוד, הייתה ציונה, עובדת בתפקיד באחד מהבנקים בארץ, בדרכה חזרה מהעבודה, היא חשבה מה להכין לעוד סוף שבוע, הפעם בסוף השבוע אמורים להגיע הרבה אורחים לבית.

האורחים אוהבים לאכול גונדי, וחלק אחד מהאורחים אוהבים לאכול חריימה. המחשבות רצות לציונה, והיא ממשיכה אל עבר מעבר החצייה. פתאום איך שהיא מתחילה לעבור את מעבר החצייה, "בום", "בום" גדול. מישהו דורס את ציונה, פתאום לציונה אין מחשבות.

 

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה

היא מוצאת את עצמה שוכבת על הרצפה, מחוסרת הכרה, מי שדרס את ציונה פגע לציונה בראש, בצלעות, בגב, בצוואר, בכתפיים. אבל הנזק הכי חשוב לציונה הוא פגיעת הראש, ולא סתם פגיעת הראש, פגיעת ראש עם דימום מוחי. בעלה ששומע את ההודעה בטלפון מתחיל להעלות חשדות. רגע אחד, הוא שואל את עצמו- מה קורה כאן?

האם ציונה אשתי האהובה תסבול ממפרצת מוחית? האם בגלל הפגיעה הזאת הלא נעימה אם היא תנצל היא תסבול מדמנציה? הוא נזכר בכל מיני ספורים של חברים ששמע לאורך השנים על אנשים שנפגעו פגיעות ראש, ולא סתם פגיעות ראש עם דימום מוחי המאפיינים שלהם לא נעימים בכלל, ופתאום עולים גם שאלות על מפרצת מוחית.

בינתיים ,המחשבות רצות לבעלה. החרדות שלו עולות, בעלה לא מתאר לעצמו את הסבל ה'קשה שהיא תעבור ימים רבים לאחר התאונה, או לא מעלה לעצמו את השאלה האם בכלל ציונה תשרוד פגיעת ראש בתאונת דרכים כזאת קשה. אבל שנפגעים בתאונה כזאת לא מדובר באיזה מכת וויפלש פשוטה, או איזה שהיא פוסט טראומה לאחר תאונת דרכים, מדובר בפגיעה קשה – תאונת דרכים ביטוח לאומי.

חייה של ציונה נצלו ברוך השם. אז כמובן שאת הארוחה החגיגית של המשפחה עם הגונדי החריימה נדחתה עד לאחר צאתה מבית חולים והחלמה.

דווקא האורחים שהיו אמורים לבוא בסוף שבוע לביתה של ציונה, הגיעו עם הסירים לבית החולים, שמחו את ציונה, שרו איתה שירי שבת ושירי שמחה על כך שחייה נצלו. הרי ציונה הייתה רחוקה שנייה אחת מהעולם הבא. מה שיפה הוא שציונה ספרה לאורחים איך כל החיים פתאום רצו לה שנייה בבת אחת והיא רואה את הרגעים היפים שלה.

אני רוצה לקחת אתכם לכמה דברים מעניינים במאמרים הבאים, אני רוצה לקחת אתכם למה שהמוסד ביטוח לאומי קבע בתאונת העבודה, למשמעות הפגיעה על חיי היום היום שלה, על המאפיינים ועל התסמינים של הפגיעה, ואיך עבודת הכנה נכונה של ציונה השיגה את המטרה והביא למיצוי מקסימלי של הזכויות הרפואיות שלה מול ביטוח לאומי.

ראשית, שאלה ראשונה לאחר שחייה של ציונה נצלו, היא השאלה מה נרשם בדוח חדר המיון? אלו תלונות?

בדוח חדר המיון נרשם תלונות של פגיעת ראש, חשד לדימום מוחי, כאבי שרירים קשים מאוד שבאים לידי ביטוי בפגיעה וכאבים בגב, צוואר, כתף.

 

דימום מוחי לאחר פגיעת ראש

ציונה הגישה את המסמך של בית החולים לביטוח לאומי וביטוח לאומי הכיר בכל האיברים כולל פגיעה בפה ולסת בה ציונה נפגעה בתאונה, אך פגיעה זו התבררה מספר ימים לאחר התאונה, לאחר שכאב ראש לאחר מכה בראש פחת, התברר שציונה שלא מסוגלת לאכול.

להכרה בכל האיברים שנפגעו בתאונה ישנה חשיבות גדולה מאוד שכן כמה שנכיר ביותר איברים נפגעים וביותר בעיות רפואיות עליהם נפגעו לאחר התאונה, נוכל לדרוש מביטוח לאומי למנות רופאים מומחים בוועדה רפואית שיקבעו לנו את אחוזי הנכות מול ביטוח לאומי.

לא אחת אני נתקל בהרבה תובעים שמגישים תביעות מול ביטוח לאומי על תאונות עבודה-נכות מעבודה ואומרים לעצמם, זה לא משנה באיזה איברים נפגעתי, אני אגיש, ומה שיהיה, יהיה . מי שעושה דבר כזה, עושה דבר לא טוב, הדבר משול למישהו שמבשל "גונדי" בלי תבלינים. בוא נעצור רגע ונחשוב, האם האורחים של ציונה או בכלל אתם, הייתם רוצים לאכול "גונדי" בלי תבלינים? או מאכל אחר בלי תבלינים?

או לחלופין הדבר משול למישהו שיסע אל הלא נודע. אם המטרה שלך היא לנסוע אל הנודע, זה כבר שאלה אחרת. אם אתה רוצה להוציא כמה שיותר כסף על הבעיות הרפואיות מהם סבלת, אז אתה צריך לעצור ולחשוב ולתכנן את הצעדים הבאים שלך. לכן הכלל הכי חשוב בנושא תביעות של תאונות עבודה הוא לשים כמה שיותר תבלינים למאכל, כמובן הכל במידה. כל איבר שעשוי להיות שווה לכם נכות או כסף תדאגו לרשום אותו בטופס להכרה.

 

תביעה לנכות מעבודה – מהם השלבים הנכונים

ושוב, שאתם ממלאים את התביעה בגין נכות מעבודה, תעצרו רגע, כן תעצרו רגע. תנשמו עמוק, תעצמו את העיניים שלכם, תחשבו על "גונדי" של אמא, או מאכל אחר אותו אוהבים, איך אתם רוצים לאכול אותו- טעים או טפל? מכאן, תגיעו למסקנה שכמה שיותר איברים נפגעים ומוכרים משולים למאכל אותו אתם אוכלים עם הרבה תבלינים.

הרבה תבילנים=אוכל טעים

מכאן נחזור הלאה לבעל של ציונה, שהוא הגיע למשרד פעם ראשונה, חרד, לחץ, עצבני מאוד, עצרתי איתו רגע, ולקחתי אותו לכל הדברים שהיו רשומים בדוח חדר המיון וחקרתי אותו, איך הפגיעות האלה השפיעו על ציונה.

שאלתי אותו, בוא ניקח את ציונה שנייה, אתה אומר שהיא סבלה מדימום מוחי. הוא ענה לי כן. בוא ניקח, שנייה דף, ונרשום מה אפיין את הפגיעה של הדימום המוחי? הבעל עונה לי, ואני רושם על דף:

כאבי ראש לא פשוטים – לעניין מידת כאבי הראש הלא פשוטים הבעל תיאר אותם כאבי ראש עוצמתיים, לא נעימים ,גורמים לציונה לעצבים. חולשה- ציונה לאחר התאונה נראתה כאובה מיוסרת, מאוד חלשה, היא נראתה תשושה מאוד, היו צריכים לעזור לה לבשל, להביא לה אוכל, ואף לא נעים גם להחליף לה את הבגדים.

 

תופעות לוואי לאחר חבלת ראש ודימום מוחי

חוסר יציבות/נפילות- בעלה של ציונה תיאר מצב בו מישהו מהילדים או הוא צריך ללוות את ציונה למיטה או חזרה, היא לא יציבה. בלי שום קשר, ציונה תיארה את המצבה שלה לאחר התאונה, שהיא מרגישה "מטולטלת", אז מישהו נצמד אליה וליווה אותה.

קושי בהזזת הצוואר- הרופאים תיארו במכתב את הנוקשות הצווארית של ציונה, אך קשה לנו לדעת האם הפגיעות האלה קשורות לדימום המוחי ממנו סבלה ציונה או שמא קשורות לפגיעה בצוואר שלאחר התאונה.

כאבי שרירים- כאבי שרירים הופיעו אצל ציונה לאחר התאונה. קשה לדעת האם מדובר בכאבים שמקורם בפגיעה הקשה, או שמא מדובר באיזה שהיא מחלת פיברומיאלגיה. בכל מקרה, תיעדתי עם הבעל את התלונות על כאבים,

אגב, דימום מוחי עשוי להיגרם ממפרצת מוחית אבל כמובן שזה לא המקרה שלנו.

המשכתי עם הבעל ושאלתי אותו, איך אבחנו את הדמום המוחי ( נכון שאנו יודעים שהייתה פגיעת ראש שייתכן שהיא לא פשוטה, אבל בכל מקרה אנו חייבים מסמך רפואי שמאבן את הפגיעה )- לשמחתי, הבעל ענה לי שאבחנו את הדמום המוחי בעזרת בדיקת ct ראש , וגם לאור התלונות של ציונה החליטו לעשות ct כל גופי. בקשתי מהבעל, בוא נבקש הפנייה לבדיקת שנקראת m.r.i  ראש, אני רוצה לראות אל מעבר לממצאי הבדיקה שבוצעה לציונה.

השאלה הבאה שלי הייתה אם אנו יודעים שהיה לנו כאן דימום מוחי, איזה טיפול נתנו לציונה בבית החולים? צחקתי עם הבעל , ואמרתי שאני מקווה מאוד שטפלו בציונה כמו שציונה טפלה בדגים הטעימים אותם היא תכננה לרכוש לקראת האירוח המרגש.

לשמחתי, הרופאים טפלו מיידית בטפול להורדת לחץ הדם, שקלו טפולים שונים אספירין, ולשמחתנו הטיפול הפחות נעים שהוא טיפול של פעולה מיוחדת שנקראת ניקוז מותני או חדרי, או ניתוח מיוחד על מנת לעצור את הדמום, לא נעשו כי לא היה צורך בכך. אגב, אחד החששות של הבעל הייתה שלפי דברי הרופאים, קיים סיכוי משמעותי לדמנציה.

 

עורך דין תאונות עבודה – מה חשוב לדעת?

בתור עורך דין תאונות עבודה, אין לי מושג אם קיים סיכוי לדמנציה. אלם הספרות הרפואית מתארת הרבה מצבים בהם גדל הסיכוי לדמנציה לאחר נפילה-חבלה על הראש.

המשכתי עם הבעל ורציתי לראות אם קיימים תסמינים קוגניטיביים ( בעיות של ריכוז של זיכרון) , הלא אחד מהפגיעות השכיחות בדמום מוחי או מה שעשוי להתפתח במעמד מאוחר יותר הוא בעיות של ריכוז, בעיות של זיכרון, בעיות של אובדן זיכרון לאחר התאונה, או לפעמים חזרה על שאלות פעם אחר פעם.

הבעל אכן אישר לי שקיימים תופעות לוואי כאלו. גם את תופעות הלוואי אלו ציינתי בתוך הטופס של ביטוח וגם עליהם ארצה לקבל הכרה מביטוח לאומי. עוד עניין שהעלה הבעל הוא שציונה משחזרת את התאונה פעם אחר פעם, מה שנקרא פוסט טראומה, גם את פגיעה זו רשמנו ומילאנו במוסד ביטוח לאומי.

לסיכום לאחר שמלאנו את הפרטים האלה רשמנו את כל הבעיות האלה בטופס ההכרה לתאונת עבודה באתר ביטוח לאומי, צרפנו את הניירת הרפואית ויצאנו לדרך עם תביעת נכות מעבודה. התוצאה הייתה הכרה מלאה בכל התלונות ובכל הבעיות הרפואיות עליהם התלוננו ורשמנו אותם בטופס ההכרה.

משעה שכך נעשה, הגדלנו לציונה את הסיכויים לזכות בתיק בכמה שיותר אחוזי נכות ופיצויים בהתאם. מכאן נשאר לעבור לשלב הבא, איך התנהלה תביעת תאונת עבודה העבודה של ציונה. מה ביטוח לאומי קבע? האם המטרות אותם קבענו בתחילת הדרך הושגו?

אגב, אחד הכללים עליהם אניח ממליץ לתובעים רבים הוא לקבוע מטרות ולראות איך לעמוד במטרות. כמה שמצליחים להגדיר מטרות ברורות, הסיכוי שלנו גדל להעלות את הפיצוי הכספי.

תאונת דרכים בדרך לעבודה עם פגיעת ראש ודימום מוחי
תאונת דרכים בדרך לעבודה עם פגיעת ראש ודימום מוחי
עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
אישור זכאות 32% נכות לתובע שהחליק בעבודה ושבר רגל
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!