לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה

תאונות הן אירוע טראומתי מאוד עבור המעורבים בהן, וזאת משום שהן מאופיינות בהיותן מהירות, בלתי ניתנות לצפייה, ומעוררות תחושת פחד וסכנה לחייו של הנפגע. טראומה זו יכולה להוביל (אם תתפתח לפוסט טראומה) לפגיעה קשה מאוד באורח החיים התקין של הנפגע, שיתקשה לצאת מביתו, לנהוג ולתפקד באופן בו תפקד בטרם התאונה.

במאמר זה תוכלו לקרוא מה אתם יכולים לעשות אם אתם מעוניינים להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה.

 

מהי פוסט טראומה?

פוסט טראומה, או "הפרעת דחק פוסט טראומטית" היא הפרעה פסיכיאטרית שעלולה להיווצר בעקבות חשיפתו של האדם לאירוע יחיד או סדרה של אירועים טראומטיים (אירועים המאופיינים  בסכנה ממשית לאדם או לסובבים אותו), ומובילה את האדם להימנעות ממגוון מרחבי חיים שונים, שמטרתה להגן על הנפש מחשיפה חוזרת לטראומה דומה.

הפרעה זו מאופיינת בעוררות גבוהה של הסובל, זיכרונות פולשניים של האירוע הטראומתי, פחד, חוסר אונים וקושי לתפקד באופן שבו הפרט תפקד בטרם החשיפה לאירוע הטראומתי, לעיתים לתקופה ארוכה מאוד לאחריו.

הפרעה זו יכולה לפגוע משמעותית באיכות החיים של האדם הסובל ממנה, ולהוביל גם לפגיעה משמעותית ביכולת ההשתכרות שלו – שאיננה כפי שהייתה. פגיעה זו יכולה לזכות את האדם באחוזי נכות ובפיצויים שנועדו לתגבר את מצבו הכלכלי בעת תקופת ההחלמה מהקושי הנפשי, או להחליף את הכנסתו במקרים קשים במיוחד. תביעה לפיצויים אלו היא התביעה המרכזית במקרה של תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה.

 

מהי תביעת תאונת עבודה?

"תאונה" היא שם כללי למגוון רחב של אירועים שיכולים להתרחש בחייו של אדם, המאופיינים בהיותם אירועים פתאומיים, בלתי ניתנים לצפייה, ובעלי סיכון לפגיעה פיזית או נפשית באדם / פגיעה פיזית ברכוש. "תאונת עבודה" היא תת סוג של תאונה, המוגדרת על פי חוק הביטוח הלאומי ושונה מתאונות "סתם" בכך שהיא תאונה שהתרחשה במהלך העבודה של האדם, בעקבות או במהלך יום העבודה הרגיל.

כמו במקרה של פועל במפעל בנפגע בידו ממכונה אותה הוא תפעל. כפי שנכתב לעיל, תאונות אלו הן תאונות שמוגדרות בחוק הביטוח הלאומי, כאשר משמעות קביעה זו היא שמדובר בתאונות ה"מוגנות" על ידי הביטוח הלאומי כחלק מתפקידו במתן רשת ביטחון סוציאלית לכל אזרח במדינת ישראל.

תוקפה של הגנה זו מתבטא במגוון דרכים ואופנים, המקלים על מי שנפגע בתאונה שמוגדרת כ"תאונת עבודה" לקבל פיצויים ותשלומים שנועדו לשקם את הפגיעה שנוצרה לו, ולהגן עליו מהירידה בכושר ההשתכרות שלו בעקבותיה. נתון זה הופך את ההליך של תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה להליך פשוט יותר מהליך התביעה הרגיל בתאונות, וכן כזה שמספק לנפגע זכויות נוספות שמי שנפגע בתאונה "סתם" אינו זכאי להן.

 

ממה מורכבת ההגנה השונה על תאונות עבודה בדין הישראלי?

ההגנה על עובדים שעברו תאונה במסגרת עבודתם מורכבת משלושה רכיבים עיקריים, אותם ניתן לקבל בתביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה:

 

1. תשלום דמי פגיעה:

עובדים שנפגעו במהלך עבודתם בתאונה שנחשבת כ"תאונת עבודה", ולא מסוגלים לעבוד עקב הפגיעה בעבודה, זכאים לתשלום "דמי פגיעה" מהביטוח הלאומי, כפיצוי על הימים בהם הם נעדרו ממקום עבודתם ולא השתכרו בשכרם הרגיל. דמי פגיעה אלו נגזרים ממשכורת השגרה של העובד, ונועדו לאפשר לו לנוח ולהחלים מבלי לדאוג לפרנסתו.

2. זכאות מוגברת לקצבת נכות

כל מי שמכיר את הביטוח הלאומי יודע שקשה מאוד לקבל קצבת נכות על נכויות שאינן מעבודה, כאשר הרכיב שהכי מקשה על קבלת הקצבה הוא אחוזי הנכות המינימליים שנדרשים לצורך קבלת הקצבה – העומדים על 50% פגיעה בכושר העבודה בעקבות נכות.

אחת ההטבות המשמעותיות שניתנות לנפגעי עבודה היא הפחתה באחוזי הנכות המינימליים הנדרשים לצורך קבלת הקצבה, המקנה אפשרות לקבל מענקים חד פעמיים על אחוזי נכות נמוכים מאוד, או על אחוזי נכות זמניים.

3. תשלום על הוצאות טיפול ושיקום

נפגעי עבודה זכאים לפיצויים והשתתפות של המוסד לביטוח הלאומי בהוצאות הטיפול והשיקום של הנזק הנפשי או הפיזי שנגרם להם בעקבות התאונה. זכאות זו כוללת בתוכה כיסוי חלקי או מלא של הוצאות הטיפול, כתלות בסוג ההוצאה.

 

האם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה?

באופן כללי, תאונות עבודה מוגדרות על ידי חוק הביטוח הלאומי כתאונות שהתרחשו תוך כדי ועקב העבודה, כאשר הפסיקה פירשה מונח זה כך שיכלול בתוכו גם תאונות שהתרחשו בדרכו של העובד הלוך או חזור ממקום עבודתו. הרחבה זו מובילה לכך שניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה גם במקרים של תאונות דרכים שנכנסות לאחת הקטגוריות הבאות:

  1. תאונות דרכים של נהג מקצועי
  2. תאונת דרכים של עובד שהתרחשה בדרך הלוך או חזור מהעבודה
    הגדרה רחבה יחסית, שכוללת בתוכה גם סטיות מהדרך הקצרה ביותר למקום העבודה, כל עוד הן סטיות סבירות (כמו סטיות להוריד ילדים במסגרת חינוכית)
  3. תאונות דרכים במהלך יום העבודה:
    תאונות דרכים שהתרחשו במהלך יום העובדה, בגיחות החוצה אל העולם כמו גיחה להתפלל במהלך יום העבודה.
  4. תאונה בדרך ממקום עבודה אחד לשני
    עובד שמועסק אצל יותר ממעסיק אחד, ועובר בין מעסיקים, יחשב כמי שעבר תאונת עבודה אם ייכנס לתאונת דרכים במעבר בין מעסיקים.

 

לסיכום

תאונות הן אירוע נורא ומצער, שיכול להוביל לפגיעה משמעותית בחייו של האדם, ובין השאר גם ביכולתו לפרנס את עצמו ואת משפחתו. מי שנפגע בתאונת עבודה יכול לבקש עזרה מהמוסד לביטוח לאומי, שמחויב לתמוך בו בתהליך השיקום והחזרה שלו לעבודה.

תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה
תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה

אם נפגעתם בתאונה, או פיתחתם פוסט טראומה בעקבות תאונה, כדאי לכם להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה, ולהתייחס לתאונה שעברתם כתאונת עבודה, ולא תאונה "רגילה". קביעה זו מבוססת על הניסיון המקצועי שלנו, שמראה שסיווג זה מקל על תביעת זכויותיכם.

הליך ההוכחה של פגיעות המהוות בסיס לתביעת תאונת עבודה עקב פוסט טראומה מתאונה כולל בתוכו מעבר וועדה של הביטוח הלאומי, שקובעת את אחוזי הנכות של הנפגע – אחוז הפגיעה בכושר השתכרותו בעקבות התאונה. חישוב זה כולל בתוכו לא רק את כושר ההשתכרות הפיזי של האדם, אלא גם את כושרו המנטלי.

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יכולה להתקיים באחד המקרים הבאים:

  1. מקרה שבו התאונה התרחשה במהלך העבודה: כמו במקרה של נהג מקצועי שנכנס לתאונת דרכים במהלך עבודתו.
  2. מקרה שהתאונה התרחשה בעקבות העבודה
  3. מקרה של תאונה שהתרחשה בדרכו של העובד הלוך / חזור ממקום עבודתו

תאונות עבודה נחשבות כתאונות עבודה רק במקרה בו הן נגרמו במהלך או עקב עבודתו של העובד. רשלנות חריגה של העובד פוגעת ביכולת להוכיח שהתאונה נגרמה בעקבות העבודה, וזאת משום שהיא מנתקת את קשר הסיבה והתוצאה בין העבודה לתאונה בכך שהיא מוסיפה גורם מתערב – שהוא האחראי האמיתי לתאונה – הרשלנות, שלבדה לא הייתה פציעה לעובד.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

פיצוי כספי משמעותי לחולה שחפת
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!