לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פגיעות צוואריות נפוצות

אחת הסיבות השכיחות ביותר לביקור אצל רופא היא כאבי צוואר.
מהן הפגיעות הצוואריות הנפוצות כיום? האם אפשר להחלים מפגיעה ברקמות רכות בצוואר לאחר תאונת דרכים? וכיצד ניהול אורח חיים נכון יכול לעזור במניעה של כאבי צוואר?

 

אנטומיה ומבנה

עמוד השדרה הצווארי (Cervical Spine) כולל 7 חוליות, המסומנות C1 עד C7. בתוך החוליות נמצאת תעלת השדרה, ובתוכה עובר חוט השדרה. חוט השדרה נחשב לחלק ממערכת העצבים המרכזית (יחד עם המוח והעיניים). דרך פתחים בין החוליות יוצאים שורשי העצבים מחוט השדרה, כל שורש עצב מספק מידע או תחושה לאזור מסוים בגוף. בנוסף, בין כל חוליה וחוליה יושב דיסק שמורכב מטבעת חיצונית ומנוזל פנימי סמיך, הדיסק מהווה מעין מפרק בין החוליות, מאפשר תנועה מעטה בעמוד השדרה ומשמש כבולם זעזועים. שרירי הצוואר מהווים קבוצה מרכזית של שרירים ותפקידם תמיכה תנועה ויציבות הצוואר.

הצוואר הינו מבנה גמיש מאוד, ולכן בסיכון גבוה לפציעות מתנועות חזקות ופתאומיות, כגון פציעות מסוג "צליפת שוט" (תנועת ראש פתאומית וחזקה). הסיכון הגבוה הזה נובע מתמיכת השרירים המוגבלת שקיימת באזור הצוואר – חלק זה של עמוד השדרה צריך לתמוך במשקל הראש, וזהו משקל רב עבור עמוד קטן ודק של עצמות ורקמות רכות. לכן, תנועת ראש פתאומית וחזקה עלולה לגרום לנזק.

 

סוגים וגורמים שונים של כאבי צוואר

כאבי צוואר יכולים לנבוע מבעיות שונות, בעיות עצביות (נוירולוגיות),  מבניות- שינויים בעמוד השדרה והשרירים, קיצור של שרירים עקב אורח חיים קלוקל, מחלות זיהומיות ועוד.

הכאבים יתבטאו בצורות שונות כגון:

  • "צוואר תפוס" – פגיעה ביכולת התנועה של הצוואר, זהו מצב אקוטי שבו השרירים שמחזיקים את הצוואר מכווצים ולכן מונעים את התנועה החופשית ויוצרים כאבי צוואר.
  • כאבי צוואר הממוקדיםבאיזור ספציפי בצוואר- הנובעים מפגיעה נקודתית בשריר, חוליה, עצב או כתוצאה מפריצת דיסק.
  • כאבי צוואר המקרינים לאיזורים אחרים כגון לזרועות, לאמות, לכפות הידיים, לכתפיים ולראש, מאפיינים בעיקר בעיות עצביות הנוצרות כאשר מסיבה מסוימת אחד העצבים העובר בצוואר נמצא תחת לחץ מכני וגורם לתחושות כגון נימלולים והירדמות הגפה.
  • כאבי צוואר המלווים בכאבים נוספים- כאבי גב עליון, שכמות, כתפיים, וכאבי ראש.

 

פגיעה בצוואר לאחר תאונת דרכים

בזמן תאונת דרכים, כשרכב אחד פוגע ברכב אחר, כוחות ההאצה וההאטה העזים גורמים לטלטול חזק של הראש  ולמתיחה פתאומית של רקמות הצוואר וחוליותיו. מתיחה זו (הנקראת גם "צליפת שוט") עלולה לגרום לחבלה בדרגת חומרה שתלויה בעוצמת הפגיעה. מתיחת הצוואר הפתאומית עקב התאונה תייצר תנועה חזקה של הרקמות הרכות כגון שרירים, גידים ורצועות, ובעקבות כך עלולים להיווצר קרעים ברקמות הללו, בנוסף, תיתכן פגיעה בדיסקים הבין חולייתיים (בין כל שתי חוליות מצוי דיסק אשר מתפקד כבולם זעזועים) אותם דיסקים המשמשים כבולמי זעזועים נאלצים לעמוד תחת הלחצים המופעלים עליהם בעקבות התאונה, ולעיתים קרובות ניזוקים גם הם.

מאפיינים שכיחים לאחר פגיעה צווארית כוללים כאבים בצוואר, הגבלה בתנועות הצוואר, כאבי ראש וכתפיים, מתח של שרירים באיזור ובעיות נוירולוגיות שונות כגון חולשה ונימלולים בזרועות ובכפות הידיים. הסימפטומים בדרך כלל יתפתחו כ 12-24 שעות לאחר התאונה. לאחר תאונת דרכים חובה להיבדק ע"י רופא ע"מ לשלול חשד לשבר בחוליות, או נזק לעמוד השדרה, לעיתים קרובות ידרשו בדיקות הדמיה כגון רנטגן או CT

 

מניעת כאבי צוואר

מניעת כאבי צוואר מתחילה באורח חיים פעיל ובריא, המשלב תנועה ומתיחות באופן יום יומי, והימנעות ככל הניתן מאורח חיים יושבני וסטטי.

חשוב להקפיד על ישיבה עם תמיכה מתאימה לגב – יש להתאים את סביבת העבודה כמו גובה הכיסא או השולחן וגובה מסך המחשב לפני שמתחילים לעבוד. מומלץ להקפיד על תנועתיות והפעלת הצוואר במהלך היום ולשלב הפסקות קצרות מישיבה ממושכת מול מחשב או מול ההגה.

 

טיפול עצמי בכאבי צוואר

תרגילים עדינים לשחרור הצוואר

התרגילים מיועדים לכאלה הסובלים ממתח שרירי בלבד. עקבו אחר ההוראות הבאות:

  • שמרו על הסנטר מקביל לרצפה והחליקו לאחור את הראש – הישארו כך למשך 3 שניות. חזרו למצב ההתחלתי, חכו 3 שניות ובצעו שוב את הפעולה הקודמת – עשו זאת 10 פעמים.
  • עמדו זקוף עם ידיים לצדדים, הרימו את הכתפיים כמה שיותר למעלה והישארו כך במשך 2 שניות. לאחר מכן משכו את הכתפיים לאחור ונסו להצמיד את השכמות אחת לשנייה. הישארו כך 2 שניות והרפו את הכתפיים. חזרו על התרגיל 20 פעמים.
  • סובבו את הראש לצד שמאל, הישארו כך 2 שניות, לאחר מכן סובבו אותו לצד ימין והישארו כך במשך 2 שניות. חזרו על תרגיל זה 20 פעמים לכל צד.

חלקו את המשקל שאתם סוחבים באופן שווה בין 2 הידיים

אם הבעיה שלכם היא בעיקר כאב צוואר בצד שמאל או ימין, יכול להיות שאתם סוחבים תיק על אותה כתף באופן קבוע או שקיות מהסופר ביד אחת בלבד ובכך מפעילים עליה את כל המשקל. זה מוביל לכאבים שמהם אתם סובלים, ולכן מומלץ שתחלקו את המשקל באופן שווה בין 2 הידיים או שתחליפו ביניהן כל הזמן.

שתו הרבה מים

כאבים חדים בצוואר נגרמים פעמים רבות בעקבות התייבשות של הדיסקים שבין חוליות הצוואר, ואם אינכם מקפידים לשתות הרבה מים מומלץ שתתחילו לשתות 8 כוסות מדי יום. כדי לא לשכוח לעשות זאת, כוונו לעצמכם שעון מעורר מדי שעתיים שיזכיר לכם לשתות כוס מים.

חימום הצוואר

הניחו כרית חמה על איזור הצוואר בסוף היום למשך כ 20 דקות. החום מרפה את השרירים ומוריד מתח צווארי שהצטבר לאורך היום.

 

טיפול בכאבי צוואר ע"י גורם מוסמך

טיפול ברפואה המערבית

כוללת טיפול פיזיותרפיה, לקיחת כדורים משככי דלקת ומשככי כאבים, זריקות לחסימת עצב וכד', להרבה מן התרופות הנ"ל יש תופעות לוואי המזיקות לכבד, לכליות, לקיבה, לעצמות, לקרישת הדם ועוד.

טיפול ברפואה הסינית

הטיפול ברפואה הסינית כולל אבחון מדויק הנשען גם על בדיקות הדמיה מערביות כגון רנטגן ואולטרסאונד ומשלב טכניקות שונות בטיפול אשר נמצאו יעילות עבור הפחתת כאב ודלקת במהירות, הגדלת טווח התנועה, שחרור שרירים מכווצים ומאפשר שיקום מהיר יותר.

  • טיפול באמצעות דיקור סיני: משפר את זרימת הדם לאיזור הפגוע.
  • חימום חיצוני ממוקד ע"י צמחים סיניים: משחרר שרירים מכווצים ומגביר זרימת דם.
  • עיסוי נקודות מרוחקות ומקומיות: מקל על הכאב ומגדיל את טווח התנועה
  • מתן פורמולת צמחים סיניים (בעת הצורך) ללקיחה דרך הפה: ממשיך את פעולת הדיקור לאחריו ובין לבין הטיפולים

ההבדל הגדול בין רפואה סינית לרפואה מערבית

ההבדל העיקרי בין הרפואה הסינית לרפואה המערבית מתחיל בתפיסת גוף האדם והבנתו:
הרפואה המערבית מתרכזת בסימפטומים ובאיבר הכואב- אם כואב הראש הבעיה היא בראש, אם כואבת הבטן הבעיה היא בבטן וכדומה. הנטייה המערבית היא לחפש פתרונות מהירים שירגיעו את הסימפטום/כאב החיצוני. לעומתה הרפואה הסינית מעמיקה לחפש ולאבחן את מקור הבעיה–   תוך שימוש בכוח של הגוף לרפא את עצמו!

דיקור סיני משנה את זרימת הדם בגוף, מביא יותר דם למקומות "חלשים" הזקוקים לתיקון ובכך עוזר לגוף לשקם את עצמו, הצמחים הסינים עובדים בסינרגיה עם פעולת הדיקור ויכולים להעצים את התוצאה.

 

לסיכום

הרפואה הסינית של היום נשענת על ממצאי הרפואה המערבית, ונעזרת בכלים מערביים  כמו בדיקות דם וצילומי רנטגן או מיפויים שונים כדי לקבוע אבחנה אורטופדית, אך אופן הטיפול שונה לחלוטין מאשר ברפואה המערבית, ואינו כולל פעולות אגרסיביות כגון זריקות חומרי הרדמה ושימוש בסטרואידים. הטיפול ברפואה סינית הינו בטוח ואחראי ולמעשה מעודד את יכולת הריפוי העצמית של הגוף.

מאת: גאיה סברוב    Dipl C.M (I.A.C.M)
מטפלת מוסמכת ברפואה סינית, מומחית לבעיות אורטופדיה וכאב.
http://www.facebook.com/gayatcm       טל': 052-2687848

 

 

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות 100% נכות עבור תובע החולה בשחפת וסוכרת
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!