לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש

החלקה עם הרכב בכביש יכולה להיות מאורע מפחיד ביותר, שנגמר במקרה הטוב בהפחדה, ובמקרה הרע בפגיעה עוצמתית ומשמעותית בגופו, נפשו, איכות חייו וכושר ההשתכרות של האדם הנפגע. תאונות נוראיות אלו יכולות לקרות לאדם בכל מקום ובכל זמן, ויכולות אף להתרחש בזמנים שנחשבים כחלק מיום העבודה הרגיל שלו – אז הוא יהיה זכאי לפיצוי ויוכל להגיש תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש.

 

מה הופך תאונה ל"תאונת עבודה"?

"תאונה" היא כינוי רחב מאוד לאסופה של אירועים אפשריים, המאופיינים בהיותם מצבים פתאומיים, לא ניתנים לצפייה, ולא מתוכננים מראש, שהגורם להם הוא תקלה או ליקויי בסביבת התרחשות התאונה. אירועים אלו יכולים להביא לפגיעה נפשית או גופנית לאדם, ויכולים אף לכלול בתוכם נזק לרכוש.

תאונת עבודה היא סוג ספציפי של תאונה, ששונה מתאונה "רגילה" בכך שהיא תאונה שמתרחשת במסגרת עבודתו של האדם, במהלך או עקב העבודה. כמו פציעת גב של מוביל שסחב משקל כבד מידי, נזקי גוף של פועל שנפל מגובה רב, או אפילו מחלת ריאות של טכנאי מעבדה שעובד עם חומרים מסוכנים.

הפסיקה הישראלית הרחיבה את הכיסוי של ההגדרה הזו, והרחיבה אותו כך שתכלול לא רק תאונות שהתרחשו במהלך יום העבודה עצמו, אלא גם תאונות שהתרחשו בדרך הלוך או חזור ממקום העבודה. הרחבה זו התאפשרה בעקבות הבנה של שופטים לפיה המושג "עקב העבודה" יכול לכלול בתוכו גם דברים שקרו בדרכו של האדם לעבודה – דרך שלא היה נמצא בה אלמלא עבודתו.

משמעות קביעה זו היא שתביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש היא דבר אפשרי לחלוטין – אם נצליח יחדיו להוכיח עמידה בתנאים שיוצגו בהמשך.

 

האם יש להבחנה בין סוגי התאונות משמעות?

חוץ מהשוני בהגדרה, תאונה שהתרחשה במהלך העבודה שונה מתאונה שהתרחשה במהלך העניינים ה"רגיל" בעיקר בהיקף הפיצוי שתוכלו להשיג, וקלות ההוכחה של הנזק שנגרם לכם. שוני זה נוצר בשל הרצון של מדינת ישראל להגן על העובדים מפני סיכונים אליהם נחשפו במהלך פעולתם בשוק העבודה – עיסוק רצוי וראוי בעיניי השלטון.

עיקר מהותו של השוני נובעת מכך שמי שנפצע במהלך העבודה יכול להיחשב כ"נפגע עבודה" (אם הפגיעה שנוצרה עבורו חמורה ברמה שהיא פוגעת ביכולתו לעבוד) – קטגורית פיצוי של הביטוח הלאומי – שאחראי על כלל העובדים במדינה במסגרת התקנות והחוקים שמנחים את פעולתו – הממומנת על ידי כוח העובדים במדינה (אותה "הפרשה לביטוח לאומי" שכולנו מכירים מתלוש השכר).

הפיצוי על פגיעה במהלך העבודה כולל בתוכו שני רכיבים – והם רכיב אובדן כושר העבודה (פיצוי על ימי העבודה ש"פוספסו" בעקבות התאונה), ורכיב השיקום (פיצוי על כלל ההוצאות שנדרשות לצורך שיקום פיזי ונפשי של הנפגע).

 

האם זאת זכות או חסד?

בעולם הרווחה נהוג להפריד בין הטבות שהן בזכות (הטבות שניתנו לאדם בשל כך שהוא זכאי להם), והטבות שהן בחסד (הטבות שניתנות לאדם כמחווה של רצון טוב או דאגה לזולת).

חשוב לציין!

כלל הזכויות שלכם מול הביטוח הלאומי הן זכויות שקניתם בכספכם שלכם, על ידי שנים רבות של תשלומים והפרשות לביטוח הלאומי במתכונת "פרמיה" לביטוח. אל תתנו לביטוח הלאומי להשלות אותכם ולגרום לכם להרגיש שעושים לכם טובה! אתם הלקוח שלהם והם נדרשים להתייחס אליכם בכבוד.

 

מהם המצבים בהם תאונות דרכים תחשב כתאונות עבודה?

תאונות עבודה הן תאונות שמתרחשות במהלך העבודה, עקב העבודה, או בדרך הלוך / חזור מהעבודה. משמעות קביעה זו היא שישנם מספר מצבים בהם ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש:

  1. תאונה של נהג מקצועי:
    הדוגמא הקלאסית והקלה ביותר להוכחה, בה עבודתו של אדם כוללת בתוכה פרקים של נהיגה – כמו במצב של נהג מקצועי, או מצב של אדם שנוטה לעשות נסיעות במסגרת עבודתו (לבתים או משרדים של לקוחות, למשל). כל תאונה שהתרחשה במהלך נסיעות שכאלו נחשבת תאונת עבודה – ויכולה להוות עילה לתביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש, למשל.
  2. תאונה בדרכים לעבודה:
    תאונה שמתרחשת בדרך הלוך או חזור ממקום העבודה תחשב כתאונת עבודה, וזאת כל עוד מדובר בדרך סבירה והגיונית להגיע אליה לעבודה, ללא סטיות משמעותיות.
    ההגדרה של "סטייה סבירה" יכולה להיות מפתיעה, כשבית המשפט הכיר בעבר בכך שהורדת ילדים בבית ספר או בגן מהווה "חלק הגיוני וצפוי" מהנסיעה למקום העבודה.
  3. תאונה במהלך יום העבודה:
    גם גיחה זריזה למיקום נוסף יכולה להיחשב ככזו שנעשית במסגרת יום העבודה, וזאת כל עוד היא מאושרת על ידי המעסיק. גיחה זו יכולה לכלול בתוכה גיחה להתפלל, או גיחה לבית קפה לארוחת הצהריים – וזאת כתלות באיכות עורך הדין המייצג.
  4. תאונה במעבר בין מקומות עבודה שונים:
    מי שעובד אצל יותר ממעסיק אחד נחשב כמי שנמצא ביום העבודה שלו כשהוא נוסע בין המעסיקים. החלקה שהתרחשה בזמן זה יכולה להוות בסיס לצורך תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש.

 

האם כל תאונת דרכים שכזו נחשבת תאונת עבודה?

תאונת דרכים יכולה להיכלל באחת הקטגוריות לעיל ועדיין לא להיחשב כתאונת עבודה, וזאת במקרה שהתאונה התרחשה בעקבות התרשלות משמעותית של הנהג שנפגע – אז מנותק הקשר הסיבתי למקום העבודה.

 

לסיכום

תאונות דרכים הן מאורע מפחיד ונורא, שיכול לקרות לכל אחד בכל שלב ביום. אנחנו ממליצים למי שנפגע בתאונת דרכים לדבר עם עורך דין ולברר כיצד נכון לו לפועל בכדי למקסם את זכויותיו המשפטיות.

תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש
תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש

תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש יכולה להיות כדאית יותר עבור התובע מאשר תביעה רגילה שתוגש בנושא דומה. הסיבה לכדאיות זו היא העובדה שתאונות רבות נגרמות ללא אשם ברור שניתן לתבוע ממנו פיצויים נזיקיים – כאשר קביעה זו נכונה במיוחד לגבי תאונות שנגרמו בעקבות החלקה (הנגרמות מתנאי מזג האוויר בדרך כלל). תביעה על תאונת עבודה איננה דורשת אשם, ונעשית אל מול הביטוח הלאומי.

אנשים רבים מתרגשים לקראת הגשת תביעת תאונת עבודה עקב החלקה בכביש מפני שהם חושבים שהם יקבלו פיצויים כפולים – הן מהביטוח הפרטי שלהם והן מהביטוח הלאומי. כפל פיצויים זה אינו מתאפשר בפועל, וזאת משום שניתן לקבל פיצוי רק על נזק שנגרם בפועל, ורק עד לתקרת הנזק. הכדאיות מתביעת הביטוח הלאומי נובעת מאי העלאת הפרמיה על הביטוח הפרטי, ומכך שאנשים רבים לא רכשו לעצמם ביטוח פרטי המכסה תאונות אישיות.

בכדי להגדיר תאונה כתאונת עבודה נדרשת עמידה באחד התנאים החלופיים הבאים:

  1. שהתאונה התרחשה במהלך יום העבודה: תאונה שקרתה במקום העבודה במהלך העסקים הרגיל.
  2. שהתאונה / הפגיעה התרחשה בעקבות העבודה: כמו במצב של "מחלות מקצוע"
  3. שהתאונה התרחשה במהלך הדרך הסבירה הלוך או חזור מהעבודה.

 

בניגוד לתאונות אחרות שנובעות מפגמי הדרך, תביעת הרשות המקומית על תאונה שנגרמה בעקבות החלקה היא מורכבת יותר, וזאת משום שתאונות אלו אינן נובעות בדרך כלל מרשלנות של הרשות, אלא מתנאי מזג האוויר המשתנים.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור קצבת נכות עקב פריצת דיסק
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה ברגל במהלך עבודה
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!