לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים

בשנים האחרונות אפשר לראות רוכבי אופניים חשמליים ורגילים חולפים בדרכי הערים. מדובר בחלופה שהיא ידידותית לסביבה וזולה בהשוואה לעלויות של  קטנועים ואופנועים. אופניים מאפשרים לרוכב להתנייד ממקום למקום בקלות ולחסוך בעלויות של חנייה, רישוי דלק וביטוח. עקב הגידול במספר האופניים עלה גם מספר תאונות הדרכים המערבות רוכבי אופניים. על תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים במאמר שלפניכם.

 

מה נחשב לתאונת עבודה

כאשר הולך רגל נמצא בדרכו לעבודה או בדרך מהעבודה לביתו כל פגיעה מאופניים או תאונה עם האופניים עשוי להיחשב כתאונת עבודה ולהצדיק הגשת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים בהתאם לדין. גם כאשר הפגיעה היא במהלך הפסקת הצהריים של העובד בשעות המקובלות ובהתאם למקובל במקום העבודה הדבר ייחשב לתאונת עבודה לעניין דמי פגיעה ונכות מעבודה.

 

קבלת טיפול רפואי

בעת קבלת הטיפול לאחר הפגיעה מאופניים יש לדווח לצוות המטפל על נסיבות הפגיעה ולהרחיב בתיאור כלל הפגיעות גם כאלה שנראות לא משמעותיות כעת. הדבר חיוני על מנת לבסס את הקשר בין הפגיעות לאירוע הפגיעה במידה ובעתיד יתגלה כי הפגיעות חמורות יותר. בנוסף יש לבקש מהרופא המטפל בחדר המיון או בטרם להנפיק תעודה רפואית ראשונית לנפגע עבודה.

 

תביעת דמי פגיעה

הגשת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים נחלקת לשני שלבים. בשלב הראשון דמי פגיעה ובשלב השני נכות מעבודה. תביעת תאונת עבודה לדמי פגיעה צריכה להיות מוגשת לביטוח לאומי והעובד זכאי לקבל פיצוי עבור הימים בהם הוא נאלץ להיעדר מעבודתו עקב הפציעה מהאופניים. למרות שניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים עד שנה לאחר האירוע המזכה חשוב שלא להתמהמה ולהגיש תביעה מיד לאחר האירוע.

במסגרת הגשת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים עבור דמי פגיעה חשוב מאוד לפרט לגבי אופן הפגיעה והפגיעות השונות שנגרמו לעובד ומומלץ לעשות זאת בליווי משפטי של עורך דין המומחה בתחום. דמי הפגיעה נועדו למעשה לשמש תחליף למשכורתו של העובד וניתן לקבל דמי פגיעה מביטוח לאומי למשך 90 יום.

כאשר פציעתו של הולך הרגל מונעת ממנו לחזור לעבודתו גם בתום תקופה זו הוא צריך להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים בין אם מדובר בפגיעה זמנית או קבועה.

 

נכות מעבודה עקב פגיעה מאופניים

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים לנכות ניתן להגיש רק בעבור אירוע שהביטוח הלאומי הכיר בו כתאונת עבודה. מסיבה זו יש חשיבות גדולה לתבוע דמי פגיעה ורק לאחר מכן נכות מעבודה. את התביעה יש להגיש בתוך שנה ממועד התאונה על מנת להיות זכאים לפיצוי מביטוח לאומי. גובה הפיצוי הוא יחסי בהתאם לסוג הפגיעות ועד לסף מקסימלי של 75% משכרו הקבוע של העובד.

 

וועדה רפואית של ביטוח לאומי

בעת הגשת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים לביטוח לאומי יש לצרף את כלל המסמכים הנוגעים להיקף הפגיעה של העובד ומצבו התפקודי נכון להיום. לאחר שליחת המסמכים, התובע יזומן לוועדה רפואית של ביטוח לאומי וזו תבחן את הפגיעות. בסמכות הוועדה לקבוע הן נכות זמנית והן נכות קבועה בהתאם לסוג הפגיעות וחומרתם.

הוועדה תפרט את אחוזי הנכות ותקבע את משך הזכאות של הנפגע לגמלה. יש לציין כי הזכאות לפיצוי במסגרת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים מתבטלת במידה והעובד חזר לעבוד בפועל חרף מגבלותיו כפי שהם פורטו בתעודות הרפואיות.

 

ערר על החלטת הוועדה

ניתן להגיש ערער על החלטתה של הוועדה הרפואית פעם אחת לוועדת הערר. בסמכותה של ועדת הערער לקיים דיון מחדש בעניין אחוזי הנכות שנקבעו לעובד ויתכן גם מצב שהחלטות הוועדה הראשונה ישונו על ידי ועדת הערר לרעתו של התובע ויש לקחת זאת בחשבון. על החלטת ועדת הערר בעניינים רפואיים אי אפשר לערער ובהיבטים משפטיים בלבד ניתן לערער לבית הדין לעבודה.

 

פגיעה של הולך רגל על ידי רוכב אופניים חשמליים

מלבד הגשת תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים  בדרך לעבודה או ממנה הולך רגל שנפגע על ידי רוכב אופניים חשמליים או רגילים, הנפגע יכול לתבוע את הרוכב בתביעה אישית. לכן בכל מקרה של פגיעה בהולך רגל חשוב לקחת את הפרטים של רוכב האופניים שביצע את הפגיעה. יש לבדוק גם את האפשרות שהתאונה נגרמה בשל רשלנות של העירייה עקב מפגע או תכנון לקוי.

במקרה כזה רוכב האופניים יוכל להגיש בקשה לצרף את העירייה כצד להליך, על מנת שהיא תחויב לשלם לנפגע פיצויים על נזקיו.

 

תביעת ביטוח פרטית

בכל מקרה של פגיעה מאופניים על הנפגע לבדוק גם אם הוא מבוטח בפוליסות אובדן כושר עבודה או בפוליסות תאונות אישיות שגם אותן ניתן לתבוע. ניתן לתבוע על אובדן כושר עבודה גם את קרן הפנסיה אך חשוב לדעת שאין כפל פיצוי מול ביטוח לאומי וקרן הפנסיה וסך הפיצוי משני המקורות אינו יכול לעלות על 75% משכרו הקבוע של הנפגע.

 

תאונה של רוכב אופניים

לא רק הולך רגל בדרכו לעבודה יכול להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים אלא גם רוכב האופניים עצמו במידה והוא בדרכו לעבודה או ממנה. במידה והתאונה היא בין האופניים לרכב פרטי זכאי רוכב האופניים לתבוע את חברת הביטוח שהנפיקה את פוליסת החובה לרכב המעורב. אין זה משנה אשמת מי התאונה כאשר מדובר על תביעה בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

מה לעשות לאחר התאונה

מיד לאחר אירוע התאונה יש לקחת פרטים של הנהג הפוגע, של עדי ראייה ושל שאר המעורבים בתאונה. מומלץ גם לצלם את זירת האירוע ולהתפנות מהמקום לטיפול רפואי בבית חולים או במוקד חירום. יש לתאר בפני הרופאים את התאונה כפי שזו אירעה. לאחר מכן יש לגשת לתחנת המשטרה ולדווח על התאונה.

 

סיכום תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים

לסיכום, במאמר זה עסקנו בנושא של תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים בהרחבה. כפי שציינו, יש להגיש תביעה לקבלת דמי פגיעה מביטוח לאומי עבור 90 הימים שלאחר התאונה ובמידה והנפגע אינו יכול לחזור לעבוד לאחר תקופה זו יש להגיש תביעת נכות מעבודה. יש גם לממש את הזכויות מול חברות הביטוח בכל הנוגע לפוליסות רלוונטיות שברשותו של הנפגע.

תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים
תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים

בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות הדרכים אין צורך להתייחס לנושא האחריות והאשמה וחברת הביטוח של הרכב הפוגע מחויבת בפיצוי של רוכב האופניים גם אם התאונה היא באשמתו.

ניתן להגיש תביעת תאונת עבודה עקב פגיעה מאופניים כאשר הולך הרגל הנפגע היה בדרכו למקום העבודה או בדרכו בחזרה לביתו. גם פגיעה במהלך הפסקת הצהריים של העובד מהווה עילה לתביעה.

כן. לא נדרש מגע פיזי בין כלי הרכב לרוכב האופניים. במקרים מסוימים ניתן להוכיח כי רוכב האופניים נפגע בתאונה בה היה מעורב רכב שהפחיד אותו. צריך להוכיח כי היה קשר סיבתי ישיר בין רכב מסוים לבין התאונה.

אם הנפילה והפציעה נגרמה עקב מפגע כלשהו בדרך ניתן לתבוע את האחראי על המפגע. לדוגמה, כאשר רוכב אופניים נפגע  בעקבות בור בכביש, ניתן לתבוע את העירייה על תחזוקה לקויה של הכביש.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
אישור זכאות של 19% נכות עקב פגיעה בשמיעה מרעש בעבודה
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!