לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

פיצוי בגין תאונת דרכים קלה

גם תאונת דרכים קלה שנראית לנו חסרת משמעות יכולה להיות שווה פיצוי של עשרות אלפי שקלים והפיצוי הכספי בה עשוי להגיע למאות אלפי שקלים, הכל תלוי כמובן חומרת הנזק. מרבית תאונות הדרכים המתרחשות ביומיום מוגדרות כתאונות דרכים קלות. אנשים רבים אשר נפגעים באופן קל בלבד אינם פונים לחברת הביטוח לצורך קבלת פיצוי בגין תאונת דרכים קלה. באופן הזה הם מפסידים פיצוי שיכול להגיע לסכומים של מאות אלפי שקלים. איזה פיצוי מגיע אחרי תאונת דרכים קלה? מי זכאי לקבל אותה? ומה הכי חשוב לעשות אחרי מעורבות בתאונת דרכים?

 

תאונת דרכים קלה של לקוח

אם נסתכל על תאונות דרכים הרבות שקורות בארץ, בין הפגיעות השכיחות ביותר הם הפגיעות בראש, בצוואר ובגב התחתון. באחד התיקים בהם טיפל במשרד היה נראה ללקוח כי התיק שלו שווה פיצוי כספי של 10,000 ש"ח. היה מדובר בתאונה שכיחה עם בצוואר, פגיעה בגב וכמובן פוסט טראומה.

רכב נכנס בו מאחור ובמהלך התאונה פגע בו בצוואר, בגב, ולאחר תאונת דרכים התחילו להופיע שחזורים של התאונה. לכאורה לא נזק גדול עם פיצויים גדולים, אך הסבל של הכאבים בצוואר והחמרה במצב בגב, הראו שיש נזק, שיכול להיות משמעותי יותר. הבקשה של הלקוח הייתה לבצע את כל הבדיקות ולטפל בעצמו על מנת להחלים. וככל שהלקוח ביצע את הבדיקות התברר שיש נזק קל בצוואר, נזק קל בגב, וכמובן הלילות עם תופעות הפוסט טראומה הפכו לסיוט.

פיצוי בגין תאונת דרכים קלה – התוצאה הייתה שפגיעה קלה בתאונה הפכה ל26% ולפיצוי כספי של 645,000 ש"ח.

 

מהי ההגדרה של תאונת דרכים קלה?

תאונת דרכים קלה הינה כל תאונת דרכים בה נפגע באורך קל לפחות אדם אחד ולא נהרגו או נפגעו באופן קשה אנשים נוספים. חשוב לזכור כי ההגדרה של פגיעה קלה קשורה בעיקר בטיפול הראשוני הנדרש ובסכנה לחיי אדם. עם זאת, גם פציעה שנמשכת לתקופה ארוכה יכולה להיחשב כפגיעה קלה.

 

מה חשוב לעשות אחרי תאונת דרכים קלה?

אחרי תאונת דרכים קלה, אנשים רבים בוחרים לחזור לשגרת החיים הרגילה, לא לפנות לבדיקה רפואית ומתמודדים עם הפציעות שמגיעות אחרי התאונה (מידית או תקופה קצרה אחרי) לבדם. מדובר בטעות משתי סיבות, הסיבה הראשונה הינה סיבה בריאותית ואילו השנייה הינה טעות ביטוחית.

מבחינה רפואית, ישנן פציעות שלא ניתן לאבחן ללא בדיקה רפואית ולכן אדם יכול לסחוב אתו פציעה ולגרום להחמרתה. מבחינת הביטוח, יהיה משמעותית יותר קשה להוכיח כי הפציעה שלכם קשורה לתאונה אם לא הגעתם לבדיקה רפואית ישר אחרי התאונה.

אם כך, הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש לעשות אחרי תאונת דרכים קלה הינה להגיע לטיפול רפואי ראשוני. הדבר השני שיש לעשות זה לתעד. התיעוד צריך לכלול את מקום האירוע, את תוצאות הבדיקות ואת טיפולי ההמשך שביצעתם לאחר התאונה.

נוסף לכל אלו, חשוב מאוד להגשת לתחנת המשטרה ולדווח על קיום התאונה כמו גם לפנות לעורך דין תאונות דרכים שיעזור לכם בטיפול בתיק התביעה כנגד חברת הביטוח.

 

עו"ד אייל פייפר מסביר למה חשוב להתכונן לבדיקת מומחה לאחר תאונת דרכים:


 

לאיזו חברת ביטוח צריך לפנות?

החוק בישראל מגדיר כי כל רכב מחויב בביטוח חובה, תפקידו של ביטוח זה הינו תשלום פיצויים בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים. לכן, אם נהגתם או נסעתם ברכב בעת התאונה עליכם לפנות לחברת הביטוח של אותו הרכב.

במקרה של פגיעה בהולכי רגל או רוכבי אופניים עליכם לפנות לחברת הביטוח של הרכב הפוגע.

 

מקרה אחר מתאר תאונה של לקוח עם פגיעה ביד.

שוב רכב נכנס בלקוח מאחור ופגע בו בצוואר וביד. התלונות היו לאחר התאונה כי כף היד מזיעה ,ישנם שינויי צבע, קור וחום.

גם כאן הלקוח הסכים לעשות את כל הבדיקות להם נדרש, והתוצאה הייתה נכות בשיעור של 5%, פיצוי של 95,000 ש"ח.

הפציעות הנפוצות ביותר

מרבית הפציעות כתוצאה מתאונת דרכים הינן פציעות הקשורות בחבלה של הגוף בעת הפגיעה.

צוואר וגב

אחת הפציעות הנפוצות ביותר בתאונות דרכים קלות הינן פציעות צוואר וגב. גם הפציעה הקלה ביותר באזורים אלו יכולה לגרום להשבתה של האדם לתקופה ארוכה, לכאבים ממושכים ולפגיעה ביכולת להתפרנס ולתפקד עצמאית.

שברים ופגיעה בגפיים

פגיעה בגפיים ושברים יכולים להיות בחומרות משתנות, החל משפשוף או נקע ועד לשבר שדורש ניתוח. גם במקרה זה, הפציעה יכולה לגרום לאי נוחות ופגיעה בשגרת החיים לתקופה ארוכה.

פוסט טראומה

פוסט טראומה הינה פגיעה נפשית שמקושרת מאוד עם אנשים אשר היו מעורבים במלחמות, פציעות חמורות ואירועים טראומתיים כמו תאונות דרכים.

פגיעת ראש

פגיעת ראש יכולה להיות ברמות שונות, חלקן מסכנות חיים וחלקן גורמות בעיקר לאי נוחות. חבלות ראש יכולות לכלול מקרים של בחילות, סחרחרות וזעזוע מוח. לעיתים גם בתאונה קלה יכולה להיווצר פגיעה משמעותית.

אחוזי נכות

ישנה הנחה מוטעית שאדם שנפגע באורך קל במהלך תאונת דרכים אינו זכאי לאחוזי נכות. ההנחה הזו מגיעה מהסטטיסטיקה לפיה בדרך כלל פגיעה קלה אינה משאירה פציעה ארוכת טווח אשר עשויה לפגוע בתפקוד האישי והמקצועי העתידי של האדם.

ואומנם הסטטיסטיקה אינה משקרת, מרבית הפציעות הקלות יעברו כלא היו ולא ישפיעו לאורך זמן. אך, מנגד ישנם מקרים בהם נראה כי היה מדובר בפציעה קלה בלבד, אך היא מלווה בפגיעה ארוכת טווח או בכאבים כרונים. במקרים אלו ישנה אפשרות לקבלת אחוזי נכות זמניים או קבועים וכל זאת בהתאם למצב הרפואי.

 

 

מה יגדיל את הפיצויים בתאונת דרכים קלה:

  • כלל ראשון: בדיקות. ככל שנבסס את הנזק, נעשה יותר בדיקות, הסיכוי לקבל אחוזי נכות עולה בהתאמה.
  • כלל שני : גם תאונה קלה יכולה לפגוע בכושר העבודה העתידי. חברת הביטוח מסתכלת לא אחת על הסיכויים להפסד משכורת בעתיד וכמובן אם היו כאלו הפסדי שכר בעבר. לכן מאוד חשוב גם בתאונות קלות להוציא אחוזי נכות במהלך התביעה, גם אם הם לא משמעותיים. כלל שני: עזרה לזולת. חברת הביטוח תבדוק איזה עזרה צריך התובע כתוצאה מהתאונה. אם התובע יצליח להוכיח שהוא צריך עזרה מינימלית, התוצאה תהיה הגדלת הפיצוי. ניתן דוגמא אם יש לתובע פגיעה קלה בהנעת הגב ואולי גם פגיעה בכתף עשוי להיות קושי מסוים להתלבש, או להתרחץ. על קושי זה גם אם הוא קל, יש סיכוי להגדיל את הפיצוי שכן יש צורך בעזרה אפילו מינימלית.
  • כלל שלישי: הוצאות רפואיות. תמיד בתביעות גם שהנזק קל כמו תביעות לתאונות דרכים בהם דורשים פיצוי ל-10% נכות, בית המשפט יבדוק אם יש צורך בהוצאות רפואיות . אם יש צורך כזה בתשלום של הוצאות רפואיות, הדבר יגדיל את הפיצוי הכספי.

 

מה כולל פיצוי בגין תאונת דרכים קלה?

הפיצוי שמקבלים על נזקי גוף שנגרמו כתוצאה מתאונת דרכים קלה הינו שקלול של מספר פרמטרים שונים הקשורים בעוצמת הפגיעה, ההשפעה שלה על התפקוד של הנפגע, הטיפולים הרפואיים שעשה ועוד. 

 

פיצוי על כאב וסבל

לכל נפגע תאונות דרכים מגיע פיצוי על הכאבים שנגרמו לו ועל עוגמת הנפש והסבל שנגרם כתוצאה מהפציעה. גובה הפיצוי המקסימלי בקטגוריה זו עומד על כ-18 אלף שקלים.

 

פיצוי על אובדן ימי עבודה

הפרמטר השני הינו פיצוי על אובדן של ימי עבודה בשל התאונה. לעיתים קרובות האדם שנפגע בתאונה יעדר למשך תקופה ארוכה מהעבודה, ינצל את כלל ימי המחלה שלו והפרנסה שלו תפגע. בכדי לקבל את הפיצוי על אובדן ימי העבודה יש להגיש אישורים בדבר ההיעדרות. במקרה זה, גם עצמאיים זכאיים לפיצוי וזאת בהתאם להכנסות המדווחות שלהם.

 

החזר הוצאות רפואיות

סעיף נוסף שנכלל בפיצויים הינו החזר ההוצאות הרפואיות. חלק ניכר מן ההוצאות מכוסה על ידי קופות החולים, אך ישנם טיפולים שאינם מכוסים. כדוגמה הזמנה של אמבולנס אינה תמיד מכוסה על ידי קופת החולים, כמו גם טיפולים מיוחדים או התייעצות עם רופא מומחה.

בקטגוריה זו ניתן להכליל גם הוצאות הקשורות בנסיעות לטיפולים, רכישת תרופות שלא בסל וטיפולים אלקטיביים ומשלימים שונים.

 

עזרה מצד ג'

במקרים בהם ישנה קבלת עזרה על ידי צד שלישי, בין אם מדובר באדם מהמשפחה או בבעל מקצוע (כמו אחות) ניתן לקבל על עזרה זו פיצוי נוסף.

 

האם ניתן לקבל פיצוי על פגיעה עתידית בכושר העבודה?

פיצוי בגין פגיעה עתידית בכושר ההשתכרות תלוי באפשרויות התעסוקה העתידיות של הנפגע. במרבית המקרים, פציעה בתאונת דרכים קלה לא תגרור פגיעה ארוכת טווח ולכן לא ניתן יהיה לקבל פיצוי על פגיעה בשכר העתידי.  עם זאת, ישנם מקרים יוצאי דופן בהם עשויה להיות פגיעה גם כשמדובר על תאונה קלה. דוגמה לכך הינה רקדן אשר נפצע ולא יוכל להמשיך לעבוד בתור רקדן ולכן כושר ההשתכרות שלו ירד משמעותית והוא יהיה זכאי לתשלום פיצויים על כך.

 

לסיכום

גם תאונת דרכים קלה יכולה להיות שווה פיצוי כספי שלעיתים יכול להיות משמעותי – שהלקוח התחיל ונכנס למשרד הפגיעות נראו לכולנו קלות, אולם הלקוח ביקש לבצע את כל הבדיקות וכך זה השתלם!

זכרו טרם הגשת תביעה בנושא להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים!

פיצוי בגין תאונת דרכים קלה - פייפר כהן

שאלות ותשובות בנושא פיצוי בגין תאונת דרכים קלה

באופן עקרוני החוק אינו מחייב לפנות לעורך דין לצורך קבלת פיצויים בגין פגיעה בתאונת דרכים קלה. עם זאת, פנייה לעורך דין צפויה להקל משמעותית את התהליך וכן עשויה להוביל לקבלת פיצויי משמעותית רב יותר לנפגע.

כעקרון כל אדם אשר היה מעורב בתאונת דרכים ונפגע באורך קל לכל הפחות זכאי לקבל פיצוי בגין נזקי הגוף שנגרמו בתאונת הדרכים. עם זאת, ישנם מקרים בהם הביטוח אינו מזכה בפיצויים. מקרים אלו כוללים מצב של נהיגה ללא רישיון או ביטוח או במקרה של תאונת דרכים מכוונת.

הליך הגשת התביעה וקבלת הפיצויים הוא הליך בירוקרטי ארוך. אך במקרה של תאונת דרכים קלה ההליך צפוי להיות מהיר יותר וזאת משום שאין צורך בועדה לקביעת אחוזי נכות ולרוב אין צורך גם בחוות דעת של רופאים מומחים. ההליך צפוי להמשך מספר חודשים, אך יכול להגיע גם לשנה או יותר במקרים חריגים.

כל פגיעה אשר יש לה קשר ישיר לתאונת הדרכים מזכה בפיצוי על נזקי גוף בגין תאונת דרכים קלה. הדבר נכון גם לפציעות המופיעות במידי וכן לכאלו המופיעות זמן מה לאחר התאונה.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 28% נכות לתובע שנחבל ברחוב וסובל מכאבים
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
תובע נמצא זכאי ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה לשנה
אישור זכאות עבור קצבת נכות עקב תאונה בדרך לעבודה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!