לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

מצב סיעודי – לא נחלתם של קשישים בלבד!

בניגוד לאסוציאציה המיידית שעולה למרבית האנשים בהקשר לזכויות סיעודיות, חשוב להיות ערים לעובדה שמצב סיעודי – לא נחלתם של קשישים בלבד! גם אנשים צעירים עלולים למצוא את עצמם במצב רפואי המגביל במידה ניכרת את יכולתם לבצע פעולות יומיומיות באופן עצמאי, ללא סיוע מזולתם ו/או כזה המחייב השגחה קבועה עליהם.

החדשות המעודדות הן, שבישראל, גם לחולים סיעודיים צעירים, יש זכויות רפואיות הנותנות מענה לצרכיהם ונסיבותיהם הייחודיות. במאמר זה נבחן את הזכויות הסיעודיות הללו ואת הערוצים השונים שבהן ניתן לממשן במידת הצורך. 

 

מצב סיעודי – לא נחלתם של קשישים בלבד: גם לצעירים סיעודיים יש זכויות

כאשר אדם הופך לחולה סיעודי לפני שהגיע לגיל פרישה, בין אם עקב תאונה או מחלה, הוא זקוק לרוב למגוון שירותים רפואיים ושיקומיים. למרבה המזל, כיום, שירותי הרווחה, משרד הבריאות והמוסד לביטוח לאומי, מציעים זכויות מיוחדות ושירותים, המיועדים לאנשים שהופכים למטופלים סיעודיים לפני שהגיעו לגיל פרישה. משאבים אלו מטרתם לסייע להם בהישרדותם ולאפשר להם גישה לסיוע לו הם זקוקים כדי לתפקד בשגרת יומם.

 

אילו זכויות מהמוסד לביטוח לאומי מגיעות לצעירים במצב סיעודי?

ישנן כמה זכויות מהמוסד לביטוח לאומי, שמגיעות לצעירים שנקלעו למצב סיעודי. להלן העיקריות בהן:

  1. קצבת נכות:
    קצבת הנכות משמשת לפצות אנשים עם מוגבלות על אובדן כושר השתכרותם. גובה הקצבה נקבע בהתאם למידת אי יכולתם להרוויח הכנסה מלאה או חלקית.
  2. קצבת שירותים מיוחדים:
    גברים ונשים המבוטחים בביטוח הלאומי וזקוקים לסיוע משמעותי מאדם אחר בפעילותם היומיומית (סיוע להתלבש, לאכול, להתרחץ, להסתובב בבית, לעבור משכיבה לישיבה ו/או לטפל בהפרשותיהם), או כאלה הזקוקים להשגחה מתמדת למניעת פגיעה בעצמם או באחרים – עשויים להיות זכאים לקצבת שירותים מיוחדים. אחוז הקצבה נקבע על סמך תיעוד רפואי המעריך את מצבו התפקודי של הפונה ואת הצורך שלו בסיוע אישי.
  3. קצבת ניידות:
    קצבת הניידות נועדה לסייע לאנשים עם ליקויי רגליים המגבילים את ניידותם. הקריטריונים לזכאות כוללים נכים בעלי ניידות חלקית או המסתמכים על עזרים כמו כסאות גלגלים. סוג הקצבה וגובהה הספציפיים נקבעים על ידי ועדה בהתחשב בתביעת הפרט ובקריטריונים שנקבעו על ידי המוסד לביטוח לאומי.

 

זכויות רפואיות לצעירים סיעודיים במשרד הבריאות

משרד הבריאות מעניק סיוע במימון רכישת אביזרים וציוד הנדרש למטופלים סיעודיים גם בגילאים צעירים:

  • התאמות מיוחדות בסביבת המגורים: משרד הבריאות מעניק סיוע כספי להתאמת סביבת המגורים לצרכיהם של אנשים סיעודיים. ההתאמה צריכה להתאים להמלצות שמספקת מרפאה בעיסוק ולהיות מאושרת בוועדה ייעודית.
  • אביזרי שיקום: משרד הבריאות ממלא תפקיד במימון רכישת אביזרי שיקום, לרבות תותבות לגפיים, עזרי תנועה כגון כסאות גלגלים, מזרני אוויר חשמליים למניעת פצעי לחץ, הליכונים, קביים ועזרי הליכה נוספים ועוד. סיוע זה ניתן למטופלים סיעודיים בכל הגילאים, ומבטיח שצעירים וקשישים כאחד יקבלו את התמיכה הדרושה להם.

 

תמיכת המדינה למימון שהות בבתי אבות גם לחולים סיעודיים צעירים

המדינה מציעה סיוע כספי לאשפוזם של אנשים הזקוקים לטיפול סיעודי במחלקות סיעודיות ייעודיות לקשישים או חולי נפש. משרד הבריאות מעניק תמיכה זו בהתאם לגילו ומצבו של הפונה. רצוי להיעזר בעובדת סוציאלית מהמחלקה לשירותים חברתיים בעת הגשת הבקשה להשתתפות ממשרד הבריאות במימון אשפוז סיעודי. סיוע זה זמין הן לצעירים והן לקשישים הזקוקים לטיפול סיעודי.

 

זכויות סיעודיות לצעירים בקופות החולים

גם קופות החולים בישראל מעמידות לרשות המטופלים הסיעודיים זכויות רפואיות שונות שאינן מיועדות לקשישים סיעודיים בלבד ובהן:

  • טיפולי שיקום: כדי לקבל גישה לטיפולי שיקום במרפאות הקהילתיות של קופת החולים, מומלץ לפנות לרופא המטפל באדם הסיעודי בקופת החולים שלו ולבקש הפניות רלוונטיות.
  • סיוע מהיחידה לטיפול ביתי: קופות חולים מפעילות יחידה מיוחדת לטיפול ביתי, המציעה סיוע שיקום וסיעודי למטופלים במצב סיעודי, בנוחות של ביתם. יחידה ייעודית זו מורכבת מרופא, מרפאה בעיסוק, עובדת סוציאלית ופיזיותרפיסט. היא רלוונטית לאנשים הזקוקים לטיפול סיעודי, בגילאים שונים ורמות מורכבות משתנות.
    לצורך קבלת סיוע מסוג זה, יש צורך לפנות לאגף הסיעוד בקופת החולים לקביעת הזכאות לטיפול במסגרת היחידה לטיפול ביתי. גם סיוע זה ניתן למטופלים סיעודיים צעירים וקשישים כאחד.

 

סיוע לצעירים סיעודיים משירותי הרווחה

לצורך קבלת השירותים המוצעים על ידי שירותי הרווחה, רצוי לפנות לעובדים הסוציאליים באגף לשירותים חברתיים ברשות המקומית. שירותים אלו עשויים להשתנות מרשות אחת לאחרת אך לרוב כוללים ייעוץ פסיכו-סוציאלי, סיוע כלכלי לנזקקים ועוד. סיוע כזה זמין לאנשים בכל הגילאים הזקוקים לטיפול סיעודי.

 

מסגרות חברתיות-שיקומיות לחולים סיעודיים בגילאים שונים

להלן 2 דוגמאות למסגרות חברתיות המציעות טיפולים משקמים למטופלים סיעודיים ממגוון קבוצות גיל:

  • שיקומונים: אלו הן מסגרות יומיומיות המעניקות טיפול שיקומי תומך ומטפחות אינטראקציות חברתיות. דוגמאות לכך כוללות את מרכזי השיקום של ארגונים כמו "יד שרה" ועמותת רעות ביד אליהו, הנותנות מענה לחולים עד גיל פרישה.
  • מרכז שיקומי "עזרה למרפא": מרכז שיקום זה ממוקם בבני ברק ומעניק שירותים מיוחדים בתחום השיקום.

 

מצב סיעודי – לא נחלתם של קשישים בלבד: סיכום

במסגרת מאמר זה, עמדנו על הזכויות השונות המוצעות לחולים סיעודיים בישראל, שנועדו לספק מענה לצרכיהם הייחודיים, חרף היותם מתחת לגיל הפרישה. זכויות אלו מקיפות מגוון היבטים, החל מגישה לשירותי בריאות מיוחדים וטיפולי שיקום ועד לסיוע כספי ותמיכה סוציאלית מהמדינה.

אנו מקווים כי המידע שסיפקנו לעיל, סייע לכם להבין מהן זכויותיכם או זכויותיהם של בני משפחתכם הסיעודיים. אולם חשוב להיות מודעים לכך שבמקרים לא מעטים, על מנת לממש את הזכויות החשובות הללו באופן יעיל ואופטימלי, נדרש סיוע משפטי מעורכי דין המתמחים בנושא.

במהלך שנות פעילותנו הרבות, הצלחנו לסייע לחולים סיעודיים במגוון גילאים ובני משפחתם, להשיג את הזכויות הסיעודיות המגיעות להם במלואן, ללא צורך במאבקים משפטיים ארוכי טווח. נשמח לבחון את זכאותכם לשירותי סיעוד שונים ולסייע גם לכם לממש אותם. אם אכן גיליתם כי מתעוררים קשיים בתהליך למימוש זכויותיכם או וזכויות יקיריכם, אל תהססו לפנות להתייעצות עם משרדנו בטלפון:  077-804-4220.

מצב סיעודי - לא נחלתם של קשישים בלבד!
מצב סיעודי – לא נחלתם של קשישים בלבד!

צעירים במצב סיעודי עשויים להיות זכאים לקבלת קצבת נכות, קצבת שירותים מיוחדים ו/או קצבת ניידות מטעם המוסד לביטוח לאומי, בשל מצבם הבריאותי והתפקודי.

משרד הבריאות מעמיד לרשות אנשים צעירים שנקלעו למצב סיעודי, כמה סוגים של זכויות רפואיות ובכלל זה, סבסוד לרכישת אביזרים שיקומיים ולקניית ציוד עזר להתקנה בביתם ולביצוע התאמות סביבתיות החיוניות גם עבור מטופלים סיעודיים בגילאים צעירים.

קופות החולים בישראל מציעות למטופלים צעירים במצבים סיעודיים, שלל זכויות רפואיות כדוגמת טיפולים משקמים בקהילה וסיוע מהיחידה לטיפול ביתי הכוללת שירותי רופא, מרפאים בעיסוק, עובדת סוציאלית ופיזיותרפיסט, המגיעים עד לבית המטופל.

כן. בעוד שמרכזי יום לקשישים משרתים בעיקר אנשים מעל גיל פרישה, גם מטופלים סיעודיים מתחת לגיל פרישה יכולים לפנות בבקשה מיוחדת לשירותי הרווחה כדי שיוכלו לבקר במרכזים אלו וליהנות מהשירותים והפעילויות הניתנים במסגרתם.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות שנתית של 75,000 ש"ח
ערר מול ביטוח לאומי שאושר עבור זכאות לאובדן כושר עבודה
ערר עבור תובעת לקבלת קצבת נכות הסובלת מפיברומיאלגיה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!