לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית עקב השמנה

עודף משקל או השמנת יתר הם תופעה שכיחה שיכולה לנבוע מגורמים שונים. זה יכול לנבוע מהרגלי תזונה לא אופטימליים או להתעורר מסיבות אחרות, שעשוית גם להיות גנטיות או הורמונליות. כך או כך, ההשפעה של משקל עודף יכולה לנוע בין פגיעה אסתטית גרידא ועד לפגיעה בכושר העבודה של הפרט. במקרה השני – ישנה האפשרות להגשת תביעת נכות כללית עקב השמנה ועל כך נפרט במאמר הבא.

 

על שינויי החקיקה הנוגעים להגשת תביעת נכות כללית עקב השמנה

בחודשים הראשונים של 2012 קיבלנו ידיעה על התפתחות פורצת דרך במוסד לביטוח לאומי. התקבלה החלטה חשובה לחדש ולעדכן את ספר הליקויים של המוסד לביטוח לאומטי, הקובע את רמות הנכות המשתנות בגין ליקויים רפואיים שונים.

עדכונים חדשים אלו כללו שילוב של מספר מחלות שבעבר לא הוכרו כליקויים המזכים באחוזי נכות, כמו מחלת פרקינסון. כמו כן, ההחלטה הרחיבה גם את היקף האנשים הזכאים לאחוזי נכות, כך שיכללו גם אלו שנפגעו מהשמנת יתר.

נראה כי החלטה זו נולדה עקב השינויים הרבים המתרחשים במדינות אירופה בנושא זה. אחת הדוגמאות הבולטות היא פסיקה של בית המשפט העליון של האיחוד האירופאי, שהכיר כי השמנת יתר חמורה, המעכבת את יכולתו של עובד לבצע משימות ספציפיות הקשורות לעבודה, עלולה להצדיק הכרה באחוז מסוים של נכות, המקנה לעובד זכויות רפואיות.

 

על הזכאות להגשת תביעת נכות כללית עקב השמנה

כדי להיות זכאי להגשת תביעת נכות כללית עקב השמנה, ולקבל בעקבותיה קצבת נכות, יש לעמוד בקריטריונים מסוימים. ראשית, הדרישה העיקרית היא שרופא מביטוח לאומי יעריך את המבוטח כבעל דרגת נכות של לפחות 60%, או לפחות 40% נכות, אם אחד מהליקויים מהם התובע סובל מקנה לו לפחות 25% נכות.

אולם השמנת יתר בלבד ללא ליקויים נוספים, לא תזכה את המבוטח בקצבת נכות, שכן השמנה לבדה תביא לדירוג נכות מקסימלי של 20% נכות בלבד. עם זאת, ניתן להגדיל את אחוזי הנכות המיוחסים להשמנה באחוזים נוספים המבוססים על סיבוכים הקשורים להשמנה או ליקויים אחרים שאולי אינם קשורים ישירות להשמנה. במקרים כאלה, ניתן להגדיל את דירוג הנכות הכולל כך שייקח בחשבון את הגורמים הנוספים הללו.

 

לפי אילו פרמטרים נקבעים אחוזי נכות לאנשים הסובלים מהשמנה?

חישוב אחוזי הנכות עבור אנשים עם השמנת יתר מבוסס על מדד מסת הגוף שלהם (BMI). ככלל, ה- BMI משמש כאינדיקטור למשקל העודף שאדם נושא. זה מחושב על ידי חלוקת משקלו של הפרט בקילוגרמים, בגובהו במטרים בריבוע. חשוב לציין שה- BMI זהו מדד המיועד לכלל האוכלוסייה ואינו מתחשב בגורמים הקשורים להרכב הגוף. לכן, ייתכן שמישהו עם מסת שריר משמעותית יסווג כשמן רק על סמך ה- BMI שלו אם אין מידע נוסף הזמין לגביו.

בכל מקרה, BMI בין 18.5 ל- 24.9 נחשב בטווח המשקל התקין, בעוד ש- BMI בין 25 ל- 29.9 מעיד על עודף משקל. מעבר לכך מוכרות דרגות שונות של השמנת יתר: BMI בין 30 ל- 34.9 נחשב כדרגה ראשונה של השמנת יתר, BMI בין 35 ל- 39.9 נחשב כדרגה שנייה של השמנת יתר וכן הלאה.

בתחילה, אם מבוטח סובל רק מעודף משקל או מהשמנה בדרגה הנמוכה ביותר, לא ייקבע עבורו אחוזי נכות. עם זאת, בעלי BMI שנע בין 35 ל- 39 יקבלו 10 אחוזי נכות, בעוד שבעלי BMI של מעל 40 יוכרו כבעלי 20 אחוזי נכות.

 

איך מחשבים את אחוזי הנכות למגישי תביעת נכות כללית עקב השמנה?

השמנת יתר מוערכת על ידי שימוש במדד מסת הגוף (BMI), אשר לוקח בחשבון גם משקל וגם גובה. גישה זו לוקחת בחשבון את היחס בין משקלו של אדם לגובהו, שכן לאותו ערך משקל (X) עשוי להיות מראה חזותי שונה על אדם שגובהו 1.60 מטרים בהשוואה למי שגובהו שני מטרים.

חישוב ה- BMI הוא פשוט יחסית:

המשקל (X) מחולק בגובה בריבוע (Y).

לדוגמה, בואו ניקח בחשבון אדם עם משקל X וגובה Y:

ראשית, אנו מחשבים את התוצאה של Y בריבוע ולאחר מכן נחלק את המשקל (X) בערך המתקבל. התוצאה תהיה ערך ה- BMI של הנבדק.

 

אז כמה אחוזי נכות נקבעים עבור מי שלוקים בהשמנת יתר או עודף משקל?

הסיווג ושיעורי הנכות לעודף משקל או השמנת יתר, מפורטים בסעיף 14 א' של ספר הליקויים של ביטוח לאומי, בקטגוריה של "עודף משקל והשמנה". אולם על פי ההנחיות בספר הליקויים, זכאות לנכות עקב עודף משקל או השמנה, נחשבת נדירה יחסית ושמורה אך ורק למקרים חריגים.

שיעורי הנכות הם כדלקמן:

  • BMI של 25 עד 29.9 (עודף משקל קל) מביא ל- 0% נכות.
  • BMI של 30 עד 34.9 (השמנת יתר בדרגה 1) מביא ל- 0% נכות.
  • BMI של 35 עד 39.9 (השמנת יתר בדרגה 2) מזכה את הפרט ב- 10% נכות מנופה.
  • BMI של 40 ומעלה (השמנת יתר בדרגה 3) מזכה ב- 20% נכות.

 

לפי סעיף זה, ניתן להגיע לאחוזי נכות כללית משמעותיים רק עם BMI של 40 ומעלה. אולם אם הגשת תביעת הנכות נועדה לקבלת זכאות לשירותים מיוחדים, פטור ממס או כל זכות אחרת, גם 10% נכות מספיקים.

 

לסיכום

קביעת שיעור הנכות בגין עודף משקל או השמנת יתר הוא תהליך מורכב המתואר בספר הליקויים. קריטריוני הזכאות ואחוזי הנכות הם ספציפיים לטווחי BMI שונים, כאשר שיעורים גבוהים יותר שמורים למקרים חמורים יותר. אם אתם סבורים שאתם עשויים להיות זכאים לקצבת נכות כללית עקב השמנת יתר וזקוקים לסיוע בניווט ההיבטים המשפטיים של התהליך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין מיומן המתמחה בהגשת תביעות מסוג זה לביטוח הלאומי.

משרדנו יוכל לספק לכם הדרכה אישית בנושא ולעזור לכם לאמוד את הכדאיות של הגשת תביעת נכות כללית בשל מצבכם ואת סיכויי הצלחתכם בה. פנו עוד היום למשרדנו כדי לקבל את הסיוע המקצועי הדרוש לכם.

תביעת נכות כללית עקב השמנה
תביעת נכות כללית עקב השמנה

לקבלת אחוזי נכות המזכים בקצבת נכות כללית מביטוח לאומי, יש לעמוד בקריטריונים המפורטים בספר הליקויים. אם ה- BMI של התובע הוא 40 ומעלה, הוא עשוי להיות זכאי לדירוג נכות של 20%, מה שהופך אותו זכאי גם לקצבת נכות כללית.

כדי להגיש תביעה לנכות כללית עקב השמנת יתר, יהיה על התובע לספק תיעוד רפואי רלוונטי, כולל מדידת ה- BMI שלו. חיוני להתייעץ עם עורך דין ביטוח לאומי מנוסה כדי להיערך להגשת התביעה עם כל המסמכים הנחוצים בהתאם לדרישות העדכניות בביטוח לאומי ולשפר את סיכויי ההצלחה בתביעה.

במהלך הטיפול בתביעה לנכות כללית עקב השמנה, הביטוח הלאומי בוחן את זכאותו של התובע לאחוזי נכות, על סמך הקריטריונים המפורטים בספר הליקויים בתוספת לתקנות הביטוח הלאומי. ההערכה הרפואית מתחשבת ב- BMI של המבוטח והסיבוכים הקשורים אליו. בהתאם לאלו, נקבעת דרגת הנכות של התובע.

עורך דין המתמחה בליווי תביעות נכות כללית עקב השמנה, יכול לספק למגישיהן סיוע רב ערך ולהדריך אותם בתהליך הכנת טפסי התביעה, איסוף האסמכתאות הנחוצות לתמיכה בתביעתם, הגשת התביעה בביטוח לאומי והגשת ערעורים במידת הצורך.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות קצבת נכות עקב תאונה בדרך חזור מהעבודה
אישור זכאות לקבלת 75% נכות וקצבה למשך שנתיים
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
הגדלת זכאות ל25% נכות, תובע שעבר תאונת עבודה בעבר
אישור זכאות קצבת נכות והכרה של 63%, ו-65% אי כושר
ערר עבור תובע לקבלת קצבת נכות עקב מצב בריאותי
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!