לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד)

אדם בישראל שנזקק לניתוח השתלת איברים עשוי להיות זכאי להגשת תביעת נכות כללית בשלב ההכנה להשתלה ולאחריה, בהתאם למצבו הרפואי. תביעה זו מטרתה לאפשר למי שזקוקים להשתלת איבר חיוני, לקבל קצבת נכות וזכויות רפואיות נוספות שיסייעו להם בביצוע פעילויות יומיומיות במהלך תקופת ההכנה לניתוח וההחלמה ממנו, שכן מדובר באנשים הזקוקים לטיפול רפואי מתמשך עקב מחלתם הכרונית.

במדריך זה נסביר אודות תנאי הזכאות להגשת תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד), האפשרות לזירוז הטיפול בתביעות נכות אלו והזכויות הנלוות להכרה בתביעה.

 

מי זכאי להגשת תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד)?

אנשים שכושר העבודה שלהם נפגע עקב מצבים רפואיים הדורשים השתלת איברים, כגון אי ספיקת כליות, כבד, לב או ריאות, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות בשלב ההכנה להליך ולאחר ניתוח ההשתלה. קצבת הנכות ניתנת לאנשים החווים מוגבלות פיזית, נפשית או קוגניטיבית הנובעת מההשתלה ו/או מהליקוי הרפואי שהביא לצורך בה, וכושר השתכרותם פחת ב- 50% לפחות.

בנוסף, עקרות בית שחוות לפחות 50% של ירידה ביכולתן לבצע את מטלות הבית בעקבות ההשתלה או הצורך בה, עשויות להיות זכאיות לקצבת הנכות אף הן. כדי לקבל את קצבת הנכות הכללית, על המוטבים להוכיח הפחתה בכושר ההשתכרות שלהם כשכירים ו/או עצמאים, והגעה לשכר שאינו עולה על 7,122 ש"ח לחודש – שהם 60 אחוזים מן השכר הממוצע במשק נכון לשנת 2023.

כמו כן, קצבת הנכות הכללית ניתנת למבוגרים בני 18 ומעלה וכן לקטינים בגילאי 16 עד 18, אשר עסקו בעבר ב"עבודת קטין" לפני שחוו אי כושר.

 

באילו מקרים יכיר הביטוח הלאומי בזכאות לקצבת נכות כללית?

ככלל, כדי לקבל קצבת נכות כללית, על המבקש לפנות לוועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי, לקביעת דרגת נכות רפואית. הוועדה הרפואית מעריכה את אחוז נכותו, שנקבעת פעמים רבות על פי הקריטריונים בספר הליקויים של הביטוח הלאומי.

אישור תביעת הנכות הכללית בביטוח לאומי, מותנה בהכרת הוועדה בנכות רפואית בשיעור מינימלי של 60% או 40% אם לתובע מספר ליקויים שאחד מהם מקנה לו מעל 25% נכות רפואית. בהמשך לכך נדרשת הכרה מצד פקיד התביעות בביטוח לאומי, בדרגת אי כושר של 60%, 65% 74% או 100%, שהובילה אפקטיבית לירידה ב- 50% לפחות מכושר העבודה של התובע.

כיצד נקבעים אחוזי הנכות הרפואית של המושתל בוועדה הרפואית?

קביעת אחוזי הנכות מתחשבת בדרך כלל בסוג וחומרת הפגיעה הרפואית של התובע, לרבות במקרים של מועמדים להשתלת איברים ומושתלים בפועל. עם זאת, ספר הליקויים של הביטוח הלאומי עודכן באוקטובר 2018 וכולל הנחיות ספציפיות למושתלי איברים, שנכנסו לתוקף בינואר 2019. על פי ההנחיות המעודכנות, מושתלי איברים נחשבים נכים ב- 100% בשנה הראשונה לאחר השתלת כליה, כבד, לב או ריאות.

לאחר מכן, המושתל עובר הערכה של ועדה רפואית לקביעת אחוזי הנכות על סמך כל ליקוי ספציפי ומחלות נלוות הייחודיות לכל פרט. בדרך כלל, אחוזי הנכות יורדים ל- 50% לאחר השנה השנייה. אולם למושתלי לב מלאכותי נהוג לקבוע 100% נכות צמיתה, בתנאי שהלב המלאכותי טרם הוחלף בלב מושתל אמיתי.

 

איך מתבצעת קביעת דרגת אי הכושר של המושתל?

לאחר שנקבעה דרגת הנכות הרפואית לפי שיקול דעתם של חברי הוועדה, פקיד התביעות בביטוח הלאומי יקבע את דרגת אי הכושר של המבוטח. קביעת דרגת אי הכושר לוקחת בחשבון את התרשמות חברי הוועדה הרפואית מהירידה בכושר התפקוד הנובע מההשתלה או מהמצב הרפואי שיצר את הצורך בה.

 

מה גובה קצבת הנכות שתשולם לתובע מושתל האיברים?

גובה קצבת הנכות נקבע על פי אחוזי הנכות הרפואית שנקבעו על ידי הוועדה הרפואית. דרגת אי כושר חלקית בשיעור של 60% מזכה בקצבה חודשית של 2,345 ש"ח החל מינואר 2023. דרגת אי כושר בשיעור של 65% מזכה בקצבה חודשית של 2,496 ש"ח ודרגת אי כושר בשיעור של 74% מזכה בקצבה חודשית של 2,770 ש"ח. בגין אי כושר מוחלט בשיעור של 75% או 100%, המקבל זכאי לקצבה חודשית מלאה בסך 4,063 ₪.

 

כיצד ניתן לזרז את תהליך הגשת תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד)?

המוסד לביטוח לאומי קבע מסלול מהיר להגשת תביעת קצבת נכות כללית, שמטרתו להקל על חולים ונכים. במסגרת תהליך מהיר זה, התובעים אינם נדרשים להופיע בפני ועדה רפואית, ובמקום זאת, ההחלטה מתקבלת רק על סמך עיון במסמכים הרפואיים ובדוחות ההכנסה שלהם.

הרשימה הסגורה של מטופלים הזכאים למסלול התביעה המהיר כוללת מטופלים עם ליקויים רפואיים ספציפיים ובהם מטופלים שעברו השתלת איברים בשנה האחרונה. מושתלי כליה, ריאות, לב, מח עצם, כבד ולבלב נכללים ברשימת המבוטחים המתאימים למסלול הגשת תביעת הנכות המזורז.

להגשת תביעה במסלול המהיר, על התובע לציין בטופס התביעה את הצורך שלו בקביעת דרגת הנכות על סמך המסמכים שהוגשו בלבד, ללא צורך בהתייצבות בפני הוועדות הרפואיות. המוסד לביטוח לאומי ימנה רופא מומחה שיבחן את המקרה ויקבע האם הפונה עומד באחד מהקריטריונים המפורטים להגשת תביעה במסלול המהיר. במידה והרופא יאשר כי הבקשה עומדת בדרישות, התביעה תועבר להליך מזורז.

כאמור, תובעים שינצלו את המסלול המהיר לא יחויבו להגיע לדיון בוועדה רפואית לקביעת דרגת נכותם. בנוסף, מסלול תביעה זה מציע את היתרון של קבלת תשובה לתביעה תוך 30 ימים בלבד.

 

זכויות נוספות הנלוות לזכאות לקצבת נכות כללית למושתלי איברים

הזכאות לקצבת נכות כללית למושתלי איברים, מעניקה גם הטבות נוספות בתחומים שונים, ובהן:

 

גמלת ילד נכה

ילדים שעברו השתלת איבר והם מתחת לגיל 18 עשויים להיות זכאים לקצבת ילד נכה. הזכאות לקצבת ילד נכה מקנה הטבות נוספות בתחומים שונים.

 

קצבת שירותים מיוחדים

מושתל לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב או כבד – יכול לקבל קצבת שירותים מיוחדים בחצי השנה הראשונה שלאחר ההשתלה. הטיפול בתביעה לקצבה זו מזורז עבור מושתלים. בהתאם לרמת הנכות והקושי בתפקוד בבית, ייתכן שהמקבל יהיה זכאי לקצבת השירותים המיוחדים מעבר לששת החודשים הראשונים.

 

קצבת סיעוד

מושתל אשר זקוק לסיוע בפעילות היומיומית ואינו זכאי לקצבת השירותים המיוחדים בשל היותו מעל לגיל הפרישה, עשוי להיות זכאי לקצבת סיעוד.

 

שירותי בריאות מוזלים ומסובסדים

מי שעבר השתלת לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד, נחשב לחולה כרוני ועשוי להיות זכאי לפטור מתשלום על רכישת תרופות שהן חלק מסל הבריאות הממלכתי מעל לתקרה המוגדרת בקופת החולים שלהם. מושתל שמקבל גמלת נכות כללית יכול להיות זכאי לפטור מתשלומים לקופות החולים תמורת שירותים שונים.

שירותי בריאות כללית מציעים פטור מתשלום שכר רופא מקצועי וביקורים במכונים ובמרפאות חוץ לכל המושתלים, ללא קשר לזכאותפ לקצבת נכות. מועמדים להשתלת איברים חיוניים ומושתלים בפועל, המקבלים תרופות למניעת דחייה, זכאים לטיפולי שיניים וחניכיים.

 

סיוע תעסוקתי

אם למושתל איברים יש נכות צמיתה בשיעור של 20% לפחות ואינו יכול לעסוק במקצועו או כל עבודה מתאימה אחרת מסיבות רפואיות, הוא עשוי להיות זכאי לשיקום מקצועי ולסיוע בלימודים מהמוסד לביטוח לאומי.

 

הטבות במס הכנסה

מושתלים שאובחנו עם נכות של לפחות 90% עשויים לזכות בפטור ממס הכנסה עד לתקרת ההכנסה המתוקנת מדי שנה.

 

הטבות דיור

מושתלי איברים עשויים להיות זכאים להטבות דיור כדלקמן:

  • הנחה במס רכישה: מושתל שהוכר כנכה עשוי להיות זכאי להנחה במס רכישה בקניית דירת מגורים.
  • סיוע בשכר דירה: מושתל שהוכר כנכה עשוי להיות זכאי לסיוע בתשלומי שכר דירה.
  • הנחה בדמי הסכמה: מושתל שהוכר כנכה עשוי להיות זכאי לפטור מתשלום דמי ההסכמה הנגבים בידי רשות מקרקעי ישראל.
  • הנחה בארנונה: מושתלים המוכרים כנכים, עשויים להיות זכאים להנחה בתשלומי הארנונה, בהתאם למדיניות הרשות המקומית שלהם. ההנחה יכולה לנוע עד 80% למקבלי קצבת נכות מלאה ועד 40% למי שאינו מקבל קצבת נכות מלאה.

 

הטבות תחבורתיות

מושתלי כליה עשויים להיות זכאים להטבות שונות הקשורות לנהיגה ותחבורה ציבורית, על סמך מצבם הבריאותי והתפקודי ובהן:

  • תג חניה לנכה למושתל ולמטפל שלו במידת הצורך.
  • אגרות רישוי מופחתות לכלי רכב עם תגי חניה לנכים.
  • שטחי חניה ייעודיים ומסומנים ליד בית המושתל.
  • פטור מדמי חניה בבתי חולים.
  • הנחות בתחבורה ציבורית.
  • הנחות על כרטיסי רכבת.

 

הנחות בתשלומי חשמל ומים

מושתלים עשויים להיות זכאים להטבות הבאות:

  • הנחה בחשבון החשמל למקבלי קצבה של ביטוח לאומי.
  • הטבה בחשבון המים למקבלי קצבת נכות (הנחה על התעריף הגבוה).

 

לסיכום

משרדנו מספק סיוע משפטי בהגשת תביעות נכות כללית עקב השתלת איברים מזה תקופה ארוכה. במסגרת ניסיוננו הרב בהתנהלות מול המוסד לביטוח לאומי וחברות הביטוח הפרטיות, הצלחנו להשיג למען מושתלים רבים פיצויים, הטבות וזכויות רפואיות בהיקפים משמעותיים. נשמח לסייע בכך גם לכם. לייצוג משפטי ממשרד עו"ד בעל התמחות במימוש זכויות רפואיות למושתלי לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב או כבד, פנו אלינו בהקדם.

תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד)
תביעת נכות כללית עקב השתלת איברים (לב, ריאה, לב-ריאות, כליה, לבלב, כבד)

אנשים שכושר העבודה שלהם נפגע עקב מצבים רפואיים הדורשים השתלת איברים, כגון אי ספיקת כליות, כבד, לב או ריאות, עשויים להיות זכאים לקצבת נכות בשלב ההכנה ולאחר ניתוח ההשתלה.

המוסד לביטוח לאומי קבע מסלול מהיר להגשת תביעת קצבת נכות כללית, שמטרתו להקל על חולים ונכים, לרבות מושתלי איברים. במסגרת תהליך מהיר זה, התובעים אינם נדרשים להופיע בפני ועדה רפואית, ובמקום זאת, ההחלטה מתקבלת רק על סמך עיון במסמכים הרפואיים ובדוחות ההכנסה שלהם.

קצבת הנכות ניתנת רק לאחר תקופת המתנה של 90 יום מיום הפסקת עבודתו של המושתל עקב מחלתו. במהלך תקופת המתנה זו, המושתל רשאי לנצל את מלוא חופשת מחלה העומדת לרשותו מהמעסיק. הקצבה ניתנת רק לאחר מיצוי כל חופשת המחלה. אולם ניתן לקבל זכאות רטרואקטיבית עד 12 חודשים לפני מועד התביעה להכרה בנכות.

מי שכבר שולמה לו קצבת נכות לפני ההשתלה, ימשיך לקבלה לפחות שנה לאחר הניתוח. עם זאת, זכאותו תיבחן מחדש בתום אותה תקופה. אם המבוטח הועסק לפני ההשתלה ויכול לחזור לעבודה לאחר מכן, הוא לא יהיה זכאי לקצבת נכות אלא אם לא יוכל לבצע את עבודתו הקודמת מפאת מצבו הרפואי הקשור בהשתלה.

 

צפו בעו"ד אייל פייפר כהן מסביר על תביעת קצבת נכות כללית מול המוסד לביטוח לאומי:

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
אישור זכאות ל74% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל74% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
אישור זכאות 97% נכות עבור תובע החולה באמנזיה
אישור זכאות ל70% נכות, 100% אי כושר וקצבה קבוע
אישור זכאות ל75% נכות, 65% אי כושר וקצבה קבועה
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!