לוגו משרד עו"ד פייפר כהן
לייעוץ עם עו"ד:

שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית

מבוטח שמגיש תביעת נכות במוסד לביטוח לאומי ומגלה שהוועדה הרפואית לקביעת דרגת נכות קבעה עבורו אחוזי נכות פחותים מהמצופה, יוכל לערער על ההחלטה על ידי הגשת ערעור לביטוח לאומי. בשורות הבאות נסביר כיצד שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית יכול להתאפשר ואיך אפשר להגדיל את הסיכויים לכך.

 

שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית – כיצד הדבר עשוי להתאפשר?

מבוטחים שחשים כי דרגת נכותם הוערכה בידי הוועדה הרפואית בביטוח לאומי בצורה לא נכונה שאינה משקפת את רמת נכותם בפועל, רשאים להגיש בקשה לשינוי דרגת נכות קודמת לוועדת העררים בביטוח לאומי, לצורך הגדלת שיעור אחוזי הנכות שהוועדה הרפואית קבעה.

 

שימו לב – גם המוסד לביטוח לאומי יכול לבקש שינוי דרגת נכות קודמת

גם הביטוח הלאומי רשאי לבקש שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית, כאשר הוא רואה לנכון לבקש את הפחתת אחוזי הנכות למבוטח, עקב גילוי מידע הקשור בבריאותו אשר עשוי להצדיק זאת. במצב זה חיוני ביותר שהמבוטח ייוועץ בעורך דין ביטוח לאומי מיומן, שיוכל לסייע לו בהגנה על זכויותיו ולמנוע פגיעה מרחיקת לכת בהן.

 

מה חשוב לדעת לפני שמגישים בקשה לשינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית?

כאשר שוקלים לפתוח בתהליך הערעור, חשוב להיות ערים לעובדה שוועדת הערר אמנם עשויה לאשר את בקשת המערער להעלאת דרגת הנכות שנקבעה לו במקור, אולם על אותו משקל, הוועדה הרפואית לעררים מוסמכת גם להעמיד את מצבו של התובע לבחינה מחודשת שבעקבותיה אחוזי הנכות שלו עשויים להיות מופחתים. הדבר עשוי לקרות גם במקרה שבו מי שיזם את הפנייה לועדה הרפואית לעררים, היה המבוטח עצמו.

 

האם שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית כרוך בבדיקה גופנית?

במקרים מסוימים, ועדת הערר בביטוח לאומי עלולה לבקש מהמערער לעבור בדיקה גופנית לפי שיקול הדעת של הרופא היושב בוועדה. אולם לא תמיד הדבר נדרש, כך שהחלטת הוועדה יכולה להישען על הנתונים בתיקו הרפואי של המבוטח בלבד.

 

מגישים בקשה לשינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית? כדאי שתגיעו לדיון בוועדת הערר

למבוטחים שחשים כי לא נקבעה להם דרגת נכות ההולמת את מצבם בפועל, מומלץ לעשות מאמץ ולהגיע לדיון שנקבע להם בועדת הערר של הביטוח הלאומי. זאת מאחר וכאשר נימוקי המערער מוצגים בוועדה באופן מפורט וברור, הסיכויים להגדלת אחוזי הנכות שנקבעו עבורו, גדול, מה שעשוי להניב תשלומים מוגדלים של גמלת נכות או מענק נכות.

מנגד – גם אם הוועדה תשקול להפחית מאחוזי הנכות שנקבעו במקור, היא תודיע מראש על כוונתה למערער כך שהוא יוכל בכל מקרה לבטל את הערעור במידת הצורך כדי למנוע פגיעה בזכויותיו. בנוסף, מבוטח שיופיע בפני הוועדה יוכל לקבל החזר עבור הוצאותיו שקשורות בהתייצבותו בדיון. כך שבפועל, אין למערער הרבה מה להפסיד.

 

מה ניתן לעשות אם בקשת המבוטח לשינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית לא מאושרת?

חשוב לדעת כי במידה והפחתת אחוזי הנכות של המבוטח עולה על הפרק בדיון הוועדה, המבוטח יכול לבקש בדיון שהערעור שלו יבוטל. מנגד, במקרה של מבוטח שנעדר מן הדיון, אם ועדת הערר רואה מקום להפחתת דרגת הנכות שנקבעה לו, היא תעצור את הדיון ותשלח למערער בדואר הודעה על כך שהדיון נעצר בשל פוטנציאל להפחתת דרגת הנכות שנקבעה לו.

בהתאם לזאת, אותו מבוטח יוכל לבקש למשוך את הערעור שהגיש באמצעות שליחת מכתב לוועדה הרפואית לעררים.

 

האם ניתן לערער על שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית?

גם המבוטח וגם המוסד לביטוח לאומי יכולים לערער על שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית. זאת תוך 60 יום מקבלת ההודעה בדבר החלטתה של ועדת הערר. המבוטח והביטוח הלאומי יכולים שניהם לעשות זאת, אם כי הדבר אפשרי בהקשר של סוגיות משפטיות בלבד ולא סוגיות רפואיות.

 

לסיכום: איך אפשר להגדיל את הסיכויים לשינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית לטובת המבוטח?

כאמור לעיל, הוועדה מוסמכת לאשר את הערעור על החלטת הוועדה הרפואית לקביעת אחוזי נכות מעבודה למבוטחים, אולם באותה המידה היא מוסמכת גם להחליט שיש מקום להקטין את אחוזי הנכות שנקבעו למבוטח בידי הוועדה הרפואית במקור.

לכן כששוקלים להגיש ערעור לגבי החלטתה של הוועדה הרפואית לקביעת נכות בביטוח לאומי, כדאי מאוד להיוועץ ראשית בעורך דין המתמחה בתביעות נכות בביטוח לאומי, כדי לאמוד את כדאיות המהלך. ליווי משפטי בהגשת הערעור, כשלעצמו תורם מאוד להגדלת סיכויי ההצלחה של הערעור ולכן, אנו ממליצים שלא לוותר על ליווי מטעם עו"ד מנוסה בהקשר זה.

שוקלים לבקש שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית במוסד לביטוח לאומי? זה הזמן לפנות להתייעצות משפטית עם משרד עורכי דין מוביל. לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות – פנו למשרדנו עוד היום באמצעות הטופס הבא או בטלפון.

שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית
שינוי דרגת נכות קודמת על ידי ועדה רפואית

בידיה של ועדת העררים בביטוח לאומי נתונה האפשרות לקבוע אם לאשר את בקשתו של המערער להגדלה בדרגת הנכות שקבעו לו, ובאותה המידה היא גם מוסמכת להכריע לטובת הפחתה בדרגת נכותו. יחד עם זאת, במקרים שבהם הפחתת דרגת הנכות בערעור עומדת על הפרק – הוועדה עוצרת את הדיון ושולחת על כך הודעה בדואר למבוטח. באופן זה, באפשרותו של המערער לבחור אם למשוך את הערעור שהגיש כדי להימנע מפגיעה בדרגת הנכות שנקבעה לו במקור.

ועדת הערר בביטוח לאומי אינה דוחה בדרך כלל ערעורים שהוגשו אליה תוך עד 90 ימים מתאריך ההודעה למבוטח על החלטת הוועדה הרפואית לקביעת נכות. יחד עם זאת, הזמן הרשמי להגשת הערר הוא עד 30 יום מקבלת הודעת הוועדה הרפואית ומומלץ להגיש את הערעור במסגרת זמנים זאת כדי לא להגיע למצב בו הוועדה נדרשת לדחותו מפאת האיחור בהגשתו.

ככלל, הטיפול בבקשה לשינוי דרגת נכות קודמת בביטוח לאומי, כרוכה בהתייצבות בפני ועדת עררים מטעם המוסד לביטוח לאומי. יחד עם זאת, מבוטח בעל ליקוי גופני או אחר שמקשה עליו בהגעה לדיון של ועדת הערר יכול להגיש לביטוח לאומי בקשה בכתב שיוותרו על התייצבותו בהליך ויפסקו בוועדת הערר בעניין בקשתו על סמך המסמכים הרפואיים שהגיש בלבד, וללא בדיקתו הפיזית.

מבוטח שאינו יכול להגיע למועד שנקבע עבורו לדיון בבקשתו לשינוי דרגת נכות קודמת, יוכל להגיש בקשה לשינוי מועד ההתייצבות כהודעה כתובה, בסניף הבט"ל בו הוא מסר את בקשת הערעור שלו במקור. אפשר לעשות זאת גם דרך המוקד הטלפוני של ביטוח לאומי ולקבל מועד חדש לדיון.

עורך דין אייל פייפר
עורך דין אייל פייפר

בעל תואר ראשון במשפטים (LLB) משנת 2005, עורך דין מוסמך משנת 2007 וחבר בלשכת עורכי הדין. החל משנת 2000 עסק בענייני ביטוח שונים כגון: חבויות, פנסיה, חיים ורכוש, סוכן ביטוח מורשה משנת 2003. לאורך השנים צבר עו”ד פייפר בקיאות רבה ומומחיות עמוקה בהיבטים החוקיים והמשפטיים של סוגיות רפואיות. הודות לידע זה ולחשיבה יצירתית ופורצת דרך בפרשנות לחוק, מצליח עו”ד פייפר פעם אחר פעם לשכנע את בתי המשפט בצדקותו, וליצור תקדימים משפטיים שמשנים בקביעות את פני עולם הביטוח.

עו"ד פייפר כהן בפייסבוק | עו"ד פייפר כהן ביוטיוב | מייל אישי: [email protected]

הצלחות המשרד

אישור זכאות לקצבת נכות עקב לופוס מול ביטוח לאומי
החלטת הוועדה בגין נכות רפואית
אישור זכאות ל100% נכות וקצבה עקב פגיעה מערכתית
דוח ועדה הרפואית – נמצא זכאי לפיצויים עקב תקיפה
אישור הכרה של 100% נכות וזכאות לקצבת למשך שנה
אישור זכאות 19% נכות לתובע אשר החליק במדרגות עבודתו
צרו איתנו קשר בדרך שהכי נוחה לכם

051-519-3904

הסדנה 6, כפר סבא

השאירו לנו הודעה

מן העיתונות

תביעה חריגה ביחידת העילית בצה"ל: "מפקדת ב־8200 התעללה וגרמה לי לנכות נפשית"

כלכליסט | 22/10/17

התלוננו על הטרדה מינית והורחקו | המהדורה המרכזית בחדשות 12

N12 | 14/12/17

עורך דין לתביעות סיעוד - המדריך לכל מה שצריך לדעת בנושא

גלובס | 31/05/2020
לוגו 13 רשת

פרקליטים עד הבית: עונה 2 פרק 34
| חדשות 13 רשת

חדשות 13 | 31/1/2018

זקוקים לייעוץ? זמינים עבורכם גם בוואטסאפ!